راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خانواده‌ای در ابتدای امید

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / داستان حصین فقط داستان یک شرکت نیست. بگذارید قصه را تعریف کنیم. بعد با هم تصمیم می‌گیریم که چطور قصه‌ای گوش دادیم.

۱. هیچ‌چیز مهم‌تر از خانواده نیست. اوایل دهه 80، در یک باشگاه دانشجویی کوچک در دانشگاه صنعتی شریف گروهی شکل گرفت. علاقه و دغدغه‌های مشترک، این گروه را به هم نزدیک‌تر کرد. سال ۱۳۸۳ بود که گروه شکل جدی‌تری به خود گرفت و به شرکت تبدیل شد؛ شرکت حصین با این هدف شکل گرفت که در بانکداری الکترونیکی، کارت‌های هوشمند و امنیت شبکه فعالیت کند و مهم‌تر از همه اینها؛ قبل از شرکت، یک خانواده روبه‌رشد باشد. روز اول فعالیت. سرمایه کلی شرکت: ۶۰ میلیون تومان.

۲. سلام دنیا. دو سال گذشته است. حصین حالا کمی بزرگ‌تر شده. تلاش و استعداد جواب داد. آدم‌ها و اسم‌های مهمی به حصین اعتماد کردند. حالا تعداد افراد بیشتری عضو خانواده‌اش شده‌اند. خانواده تمام تلاشش را می‌کند تا روی پای خودش بایستد. اما نیاز به ارتباط با دنیا، خودش را نشان می‌دهد. اعضا فکرشان را می‌گذارند روی هم و به نتیجه‌ای می‌رسند: چه اشکالی دارد. خانواده دوست هم می‌خواهد. دست‌شان را به سمت دنیا گرفتند و تجارت‌گستر فخیم، بازوی بازرگانی بین‌المللی حصین در سال ۸۵ شروع به کار کرد.

۳. حواست را جمع کن، همه‌چیز عوض شده. دو سال بعد. حالا دنیا تغییر کرده. بچه‌های حصین درست تشخیص دادند؛ علایق و آرزوهایشان که روزی فقط سرفصل کتاب‌های درسی‌شان بود، حالا دنیا را فراگرفته. همه‌جا کارت‌های هوشمند می‌بینی و بیشتر کارها در حوزه خدمات اینترنتی دسته‌بندی می‌شود. دنیا از هر روزِ دیگر خودش دیجیتالی‌تر شده. اما بچه‌های حصین، امروز هم به چند روز بعدتر نگاه می‌کنند؛ دنیای جدید، امنیت جدید می‌خواهد. بخشی از حصین که به این حوزه مشغول بود، با نام رادین به‌عنوان شرکتی جدید تأسیس می‌شود، بزرگ‌تر می‌شود و خودش را بیشتر به رخ می‌کشد.

۴. بوی زندگی دیجیتال ز اوضاع جهان می‌آید. ۱۳۸۹ سال گوشی‌های همراه هوشمند. تغییری بزرگ در راه بود. رسیدن جهان هوشمند تا صفحه گوشی‌های همیشه همراه اوضاع را عجیب‌تر می‌کرد. پس حصین‌همراه در همین سال تأسیس شد تا نیروهای متخصص و مستعد را پیدا و در این راه پرپیچ‌وخم با خودش همراه کند. حصین‌همراه جایی شد که آن روزها شاید نام مشخصی نداشت، اما حالا چنین شرکت‌هایی را استارت‌آپ استودیو می‌نامند.

۵. مایکت، فرزند حصین همراه. گوشی‌های هوشمند وارد زندگی مردم شده، حالا تمرکز روی بهتر و راحت‌تر استفاده‌کردن از آنهاست. مایکت، بخش کوچکی از حصین‌همراه همین وظیفه را به عهده می‌گیرد. دسترسی آسان به محتوای بین‌المللی، حق کاربر ایرانی است و مایکت برای احقاق آن تمام تلاش خودش را می‌کند. حالا به فضای بیشتر، همکاران بیشتر و سرمایه بیشتری نیاز است. مایکت، خود، به خانه‌ای جدید برای اعضای جدید تبدیل می‌شود. ۱۳۹۰؛ سال تأسیس مایکت.

۶. مشتری سرمایه است. سرمایه‌ات را سفت بچسب. با تغییر شکل پرداخت و اقبال جامعه به سیستم پرداخت الکترونیکی، نه‌فقط شکل پرداخت؛ بلکه چهره بازار، نوع ارتباط با مشتری و حتی شیوه خریدوفروش و ارائه خدمات تغییر کرده است. حالا ایده‌ای جدید در حصین در حال شکل‌گیری است؛ با تغییر شکل پرداخت و حساب مشتری، چطور می‌شود هنوز به وفاداری مشتری به صاحب خدمت و کالا مطمئن بود؟ راهکارهای وفاداری و باشگاه مشتریان چاره کار است؛ بنابراین، «آلین»، شرکت توسعه خدمات پرداخت مبتنی بر ارائه راهکارهای وفاداری در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد.

۷. دهه ۹۰ شروع شده. دهه ایده‌های بی‌انتها برای زندگی دیجیتال. تصمیم گرفته می‌شود یکی از «ام‌وی‌پی‌ها» برای ارائه و ورود به بازار انتخاب شود؛ چه محصولی بهتر از طاقچه؟ پلتفرمی برای ارائه کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی و…

۸. سال ۱۳۹۲ است. طاقچه ابتدا با نسخه‌ای آزمایشی عرضه می‌شود. استقبال دلگرم‌کننده است. طاقچه، گلیمش را از آب بیرون می‌کشد. دوست‌های خودش را پیدا می‌کند. فرزند حصین سریع قد می‌کشد.

۹. ماهیگیری را یاد دادی؟ حالا برکه را نشان‌شان بده. رسیده‌ایم به سال ۱۳۹۳. برنامه‌ها و خدمات اینترنتی کاربران را پوشش داده‌ایم. چرا پلتفرم استفاده از آنها را هم به عهده نگیریم؟ اینجا بود که گوشی‌شاپ، سایتی که از حدود یک دهه قبل شروع به فعالیت کرده بود، به حصین پیوست تا برای اطلاع‌رسانی از فناوری روز گوشی‌های دنیا، راهنمایی و خرید گوشی همراه، قدمی برای کمک به مشتریان برداشته شود.

۱۰. تا حواس‌شان هست، حرفت را بزن. کاربران مایکت و طاقچه و سایر اپلیکیشن‌ها بیشتر می‌شدند. این یعنی آنجا که همه ما را می‌بینند، گوشی‌های موبایل است. نه؟ پس از سال ۱۳۹۲ پروژه‌ای را شروع کردیم تا روی ایجاد پلتفرمی همه‌گیر برای تبلیغات دیجیتال مبتنی بر رفتار کاربر تحقیق کنند. تحقیقات به نتیجه رسید. همت برای عمل‌کردن به نتیجه منجر شد و سال ۱۳۹۴ به نتیجه رسید. سال تولد مگنت؛ پلتفرم حصین برای تبلیغات در دنیای وب و اپلیکیشن‌ها.

11. بیا از همه جای دنیا رقیب پیدا کنیم. مایکت حالا معروف شده بود. نه‌فقط داخل مرزها که برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بین‌المللی هم حال مایکت با ۱۰ میلیون نفر مشتری، بازار جذابی است. تیم کوچکی در مایکت برای مذاکره با این اپلیکیشن‌ها در سال ۱۳۹۵ شکل می‌گیرد؛ رایان‌گیمز. بعدها توجه بچه‌های رایان به نکته‌ای جلب شد: ما هم که بازی‌های جذابی داریم و این شد که رایان‌گیمز از پلتفرمی برای ورود بازی‌های خارجی به مایکت، به فرصتی بزرگ برای معرفی و صادرات بازی‌های ایرانی به دنیا تبدیل شد.

12. طرحی نو درانداز، خانه نو شود. در این سال‌های فعالیت، نکته‌ای به اهالی خانواده حصین ثابت شد؛ هر جا پای جهان دیجیتال باز شد، گرهی از گره‌ها باز شد. توجه حصین در مسیری که از تجارت و واردات و صادرات طی می‌کرد، به گرهی جلب شد؛ مناسبات بین رانندگان و صاحبان بار در سیستم ترابری فعلی. صف‌های طولانی، فضای دلالی، اتلاف وقت رانندگان و مشتریان؛ اینها چیزهایی نبود که با دنیای آدم‌های حصین سازگار باشد. سال ۱۳۹۸. «ترابرنت»، اولین سیستم اینترنتی برای سامان‌دهی حمل‌ونقل کالا و ابزاری کارآمد برای تسهیل در روند حمل‌ونقل کلان تأسیس شد.

13. کجای جهانی؟ حالا حصین ۱۶ساله شده و در باشگاه شرکت‌هایی با هزار میلیارد تومان فروش ایستاده. رکورد بیشترین تولید کارت هوشمند را با تولید بیش از ۱۲۰ میلیون کارت و سیم‌کارت زده و خانواده‌اش هم هر روز بزرگ‌تر می‌شود.

تجارت‌گستر فخیم یکی از اصلی‌ترین واردکننده‌های تخصصی محصولات فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. رادین تأمین OTA سیم‌کارت‌های همراه اول و خدمات بانکی اینترنتی بانک مسکن را به عهده دارد و رمزنگاری بیش از ۸۰ درصد پی‌اس‌پی‌ها بر عهده‌ اوست. مایکت حالا بیش از ۲۵ میلیون بار نصب شده، پنج هزار و ۵۰۰ ترابایت ترافیک ماهانه دانلود را ثبت می‌کند و روزانه بیش از دو میلیون بار در آن جست‌وجو می‌شود.

آلین امسال بیش از یک میلیون عضو را برای خود ثبت کرده. کاربران طاقچه در یک سال، ۹ میلیون ساعت مطالعه را برای خودشان ثبت کرده‌اند. گوشی‌شاپ امروز یکی از مهم‌ترین مراجع خرید آنلاین گوشی همراه است با یک میلیون مشتری. مگنت به آژانس تبلیغاتی بزرگی تبدیل شده که بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد. رایان‌گیمز به چهار قرارداد مهم بین‌المللی و صدهزار کاربر رسیده است. ترابرنت هم تا امروز به صد هزار راننده و صد صاحب کالا خدمت‌رسانی کرده است.

14. داستان حصین چطور قصه‌ای است؟ خانواده‌ای در ابتدای امید. این چیزی است که ما برای تعریف‌کردن داریم؛ آدم‌هایی که ناامید نمی‌شوند. مشکلات را سنگی از سنگفرش اولِ یک خیابان می‌بینند و می‌دانند که همیشه راهی باز خواهد شد و ما نوسفریم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
نویسنده / مترجم واحد برندینگ و روابط عمومی حصین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.