راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدل کسب‌وکاری داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست و چه مزایایی دارد؟

نجمه نوذر، کارشناس ارشد طراحی سامانه‌های بانکی شرکت بهسازان ملت / بسیاری از استراتژی کاربرد داده‌ها در حد دامنه هوش تجاری شرکت‌ها و به صورت داخلی محدود شده و گاهی بدون ایجاد ارزش از بین می‌رود. مدل‌های داده به عنوان سرویس، از تصمیمات داخلی فراتر می‌رود و برای ایجاد ارزش برای مشتریان از داخل یک شرکت، به خارج آن جریان پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر علاوه بر داده‌های داخلی، داده‌های خارجی نیز در تحلیل پیشرفته کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

DaaS یک استراتژی مدیریت داده و مدل استقرار تحت کلود (عمومی یا خصوصی) است که انواع خدمات مرتبط با داده مانند ذخیره‌سازی، پردازش و تحلیل پیشرفته را ارائه می‌دهد. نه تنها به اشتراک‌گذاری یک زیرساخت برای دستیابی به صرفه اقتصادی است بلکه به اشتراک گذاشتن برخی داده‌ها در بین تیم‌های مختلف جهت همکاری و انتقال دانش را فراهم می‌کند. هدف آن غلبه بر محدودیت‌های رویکردها در فناوری‌های داده جهت ایجاد دانش مشترک است که براساس آن داده از مخازنی که مکان آن مشخص و برای به اشتراک‌گذاری و پردازش مناسب است، در دسترس قرار می‌گیرد.

به نقل از موسسه پژوهشی و مشاوره گارتنر: «مدل DaaS سکوی پرتابی برای بازارهای هوش تجاری و تحلیل پیشرفته کلان داده است.»

مدل کسب‌وکار این سرویس در حالت کلی به‌صورت شکل زیر است:

کسب‌وکار DaaS مبتنی بر اشتراک است و در مواردی بسیار مفید واقع می‌شود که مشتری برای طیفی از خدمات هزینه پرداخت می‌کند. این مدل نه تنها کانال‌های درآمد ویژه‌ای را فراهم بلکه راهی برای تغییر شکل کسب‌وکار مبتنی بر هوش رقابتی باز می‌کند.

موارد زیر از جمله مهمترین مزایای داده به عنوان سرویس هستند:

  • چابکی: اکثر ارائه‌دهندگان DaaS معماری سرویس‌گرا دارند و همین امر موجب افزایش انعطاف‌پذیری برای دسترسی به داده‌های کسب‌وکار شده و به دنبال آن چابکی حاصل می‌شود.
  • کیفیت بالاتر داده: در این گونه ارائه سرویس یک لایه قوی از امنیت و کنترل کیفیت وجود دارد که موجب کنترل داده-ها و افزایش کیفیت ارائه آنها می‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن: DaaS نیز مانند سایر خدمات کلود برای مشتری هزینه کمتری دارد. بسیاری از هزینه‌های مدیریت و اسکان این مجموعه داده‌های پیچیده تنظیم شده و کاهش پیدا می‌کند.

نکته مهم در مورد این فناوری، بخش حفظ حریم خصوصی و حقوق مالکیت است. در کشورهای پیشرفته با وجود استانداردها و قوانین و روال‌های قضایی مشخص درصورتی که مشکلی از این دست به‌وجود آید، قابل پیگیری است. در کشور ما این مورد با دشواری‌هایی همراه است، بنابراین در مواردی که بالاخص داده‌ها حساس است، شرکت‌ها باید قراردادهای محکمی را تنظیم کنند.

برخی از ارائه‌کنندگان سرویس‌های DSaaS (تحلیل پیشرفته به عنوان سرویس)، داده‌های ساخت‌یافته (مانند داده‌های پایگاه داده‌های رابطه‌ای) و غیرساخت‌یافته (مانند داده‌های حاصل از اینترنت اشیا، شبکه‌های اجتماعی و اخبار) را دریافت و نتایج تحلیل‌های پیشرفته را در قالب‌های مختلف ارائه می‌کنند.

سرویس‌های ذخیره‌سازی آمازون، پلتفرم کلود گوگل و آژور مایکروسافت نمونه‌هایی از سرویس‌دهندگان مطرح DaaS هستند. سازمان‌ها با داشتن داده در یک زیرساخت متمرکز از مزایای اقتصاد مقیاس‌پذیر و سرمایه‌گذاری زیرساخت بهره‌مند می‌شوند. شکل زیر مربوط به شرکت اوراکل، یکی از ارائه کنندگان DaaS است.

به عنوان نمونه DaaS ای که شرکت لیگادیتا ارائه می‌کند، با ساختار و امکاناتی است که در شکل زیر نمایش داده شده:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.