راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام‌هایی برای تحول دیجیتال

بر اساس نظرات متخصصان و نخبگان حوزه تحول دیجیتال کشور و تجربیات خارج از کشور، استقرار تحول دیجیتال شامل گام‌های مختلفی است که نقش حوزه فاوای شرکت نیز در آن مشخص شده است

علیرضا هاشمی،‌ مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه حکمت صبا / شاید بسیاری، تصور و برداشت‌شان از دستیابی به تحول دیجیتال این باشد که حوزه فناوری اطلاعات شرکت باید نسبت به خریداری یا جایگزین‌کردن سامانه‌ها و زیرساخت‌های جدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقدام یا بر اساس تحقیق و نیازسنجی خود نسبت به شناسایی و استقرار فناوری جدید اقدام کند، در صورتی که بر اساس نظرات متخصصان و نخبگان حوزه تحول دیجیتال کشور و تجربیات خارج از کشور، استقرار تحول دیجیتال شامل گام‌های مختلفی است که نقش حوزه فاوای شرکت نیز در آن مشخص شده است.

به همین منظور بر اساس تجربیات و مطالعات به‌عمل‌آمده نظر کارشناسی اینجانب این است که چنانچه صنعت بیمه در نظر دارد در سال 1400 در خصوص استقرار تحول دیجیتال اقدام کند، باید گام‌های ذیل برداشته شود:

۱. بیمه مرکزی متناسب با سند تحول دیجیتال صنعت بیمه، از طریق اصلاح یا حذف برخی قوانین و سیاست‌هایی که مانع از اجرای برنامه‌های تحول دیجیتال می‌شود، اقدام کرده و زیرساخت‌های مورد نیاز حاکمیتی تحول دیجیتال را فراهم کند.

۲. سندیکای بیمه‌گران به‌منظور ایجاد هم‌افزایی و همفکری در صنعت بیمه، از طریق شوراها، کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی خود،  اهداف و برنامه‌های سند تحول دیجیتال صنعت بیمه و نقش هر یک از واحدها و اعضای سندیکا در دستیابی به آن را تشریح و در راستای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها و رفع نیازها و موانع، راهبری تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه را بر عهده بگیرد.

۳. مدیران ارشد شرکت‌های بیمه از طریق مشاوران و متخصصان مربوطه نسبت به تهیه سند تحول دیجیتال شرکت خود اقدام و بر اساس آن راهبردها و سیاست‌های مناسب را اتخاذ کنند و بپذیرند که باید در این مسیر حمایت و سرمایه‌گذاری لازم را به عمل آورند.

۴. متناسب با سند تحول دیجیتال، اهداف و برنامه‌های استراتژیک شرکت تدوین و سپس پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی آن و نقش هر یک از واحدها در تحقق آنها، مشخص و در جلسات توجیهی به هر واحد تشریح و تفهیم شود.

۵. متناسب با سند تحول دیجیتال شرکت، فرایندها و مدل کسب‌وکار شرکت اصلاح شود.

۶. با توجه به اینکه کارکنان نقش مهمی در استقرار تحول دیجیتال دارند، باید در راستای توانمندسازی و فرهنگ‌سازی آنها، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم از طریق شناسایی نیازهای آموزشی و برگزاری آن به عمل و مدیران ارشد شرکت‌ها از طریق جلسات و همایش‌هایی که برگزار می‌کنند، انتظارات و اهمیت دستیابی به تحول دیجیتال و نقش کارکنان در دستیابی به آن را تشریح و متذکر شوند.

۷. شرکت‌های تأمین‌کننده سیستم متمرکز بیمه‌گری، طراحی و معماری سیستم خود را متناسب با تحول دیجیتال توسعه و بهبود بخشند.

۸. بر اساس اهداف و برنامه‌های استراتژیک و شناخت نیاز مشتری، باید در هر یک از عملیات و فرایندهای کسب‌وکاری شرکت، تحلیل شناخت نوع و روش به‌کارگیری فناوری مورد نیاز صورت پذیرفته و پس از مستندسازی نسبت به شناسایی پیمانکار مجرب و تأمین و استقرار آن اقدام شود.

در این خصوص جهت تسریع در زمان دستیابی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه، برخی گام‌های ذکرشده باید به‌ترتیب صورت پذیرد و برخی دیگر نیز قابلیت اجرای همزمان را دارد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.