راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک چه تاثیری بر حسابداری دارد؟

به‌طور کلی همان‌طور که فناوری در دیگر زمینه‌ها باعث تخصصی شدن کارها و بهبود سرعت و کیفیت شده است، فین‌تک نیز به بالا بردن دقت و سرعت امور مالی و حسابداری و تخصصی شدن حرفه حسابداری منجر شده است

تکنولوژی امروز به قدری قدرتمند شده است که نه تنها زندگی عمومی جامعه بلکه فضای کسب وکارها را نیز به شدت تحت سلطه خود قرار داده است. همان‌طور که از تکنولوژی و مفهوم آن انتظار می‌رود، افزایش سرعت، دقت و سهولت در انجام امور نتیجه نهایی فناوری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پارمیس،‌ فین‌تک ازجمله تاثیرات تکنولوژی بر دنیای مالی و پرداخت است که توانسته به دلیل ارائه دادن امکانات و امتیازهای ویژه به کاربران خود، جایگاهی درخور کسب کند. به دلیل کارایی فین‌تک و تاثیرات مثبت بر عملکرد کسب‌وکارها، فناوری مالی در حوزه‌های متعددی وارد شده است و خدماتی بسیار مؤثر به گروه‌های مختلف کاربران ارائه می‌دهد.


فین‌تک چیست؟


فین‌تک یا همان Financial technology صنعتی به نسبت جدید در دنیا اقتصاد است و به شرکت‌هایی که به کمک تکنولوژی به دنبال نوآوری در خدمات مالی هستند، اشاره دارد. شرکت‌های فین‌تک را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم کرد، گروهی که رقابتی مستقیم با بانک‌ها دارند و گروه دیگر که با بانک‌ها همکاری کرده و خدمات یا محصولات خود را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه فین‌تک در قرن جدید خدمات مالی را مجدداً تعریف می‌کند، تمامی فرآیندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکاری جدید در بخش خدمات مالی در حوزه فین‌تک قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توان حوزه‌های فعالیت آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • راه‌حل‌های فین‌تک در صنعت بیمه که از بخش‌های مهم کسب‌وکارها محسوب می‌شوند
  • راه‌حل‌های فناوری که با هدف پشتیبانی از کسب‌وکارها ارائه می‌شوند همانند راه حل‌های پرداخت موبایلی
  • دسته سوم فین‌تک مرتبط به راه حل‌هایی است که بخشی از مشتریان در حوزه‌های بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی و امثال این‌ها را در کانون توجه خود قرار می‌دهد
  • راه‌حل‌هایی که تعامل‌های B2B، B2C و C2C را مد نظر دارند.
  • راه‌حل‌هایی که طیف وسیعی از مخاطبان را دارند و به عنوان سیستم‌های مدیریت مالی شخصی فعالیت دارند

تاریخ ورود فین‌تک به ایران به سال‌های 1351 و پیاده‌سازی خودپردازهای بانکی مربوط می‌شود که همزمان با انقلاب توسعه آن نیز متوقف شد. اما در سال 1372 و تأسیس شرکت‌های خدمات انفورماتیک ورود فناوری به حوزه بانکی از سر گرفته شد و تا امروز رشد قابل توجه آن در حوزه‌های مختلف ادامه داشته است.

اما یکی از سؤال‌های مهمی که در زمینه تأثیر فناوری در حوزه مالی مطرح می‌شود، این است که فناوری جدید چه تاثیری بر حسابداری که در واقع مدیریت فرآیندهای مالی است، داشته است؟ آیا با قوی شدن هر روزه فین‌تک نیاز کسب‌وکارها به حسابداران از بین خواهد رفت؟


تحولات حسابداری همگام با رشد فناوری


برای مشخص شدن تأثیر فین‌تک بر شاخه حسابداری لازم است از ابتدا سیر تحولات حسابداری را در نظر بگیریم. در ابتدا وظیفه مهم حسابدار ثبت دقیق تمام داده‌ها و جریان‌های مالی کسب‌وکار در دفاتر حسابداری و حسابرسی بوده است. کاری که می‌توان ادعا کرد به تخصص و دانش بالایی نیاز ندارد و به راحتی می‌توان به کمک تجربه مهارت لازم در این زمینه را کسب کرد.

همان‌طور که در ابتدا اغلب حسابداران به صورت تجربی دانش لازم برای انجام وظایف خود را کسب می‌کردند، به مرور زمان و با ورود رایانه به دنیای حسابداری به کمک نرم‌افزارهای کاربردی مختلف همچون اکسل ورود و ثبت داده‌های مالی سرعت بیشتری پیدا کردند تا اینکه نرم‌افزار حسابداری متناسب با نیاز کسب‌وکارهای مختف طراحی و به بازار ارائه شدند.

اگرچه هنوز هم برای ثبت داده‌های مالی در نرم‌افزار حسابداری به دانش تخصصی بالایی نیاز نیست و بسیاری از صاحبان مشاغل جدید و کوچک، خود وظیفه ورود داده‌ها در نرم‌افزار حسابداری را برعهده می‌گیرند اما نمی‌توان ادعا کرد فناوری نقش حسابدار در موفقیت یک کسب‌وکار را بسیار ناچیز کرده است.


دستاوردهای نرم‌افزار حسابداری در مدیریت امور مالی


یکی از اهداف مهم ثبت جریان‌های مالی در دفاتر و نرم‌افزارهای حسابداری تصمیم‌گیری بر اساس فعالیت‌های انجام شده و نتایج حاصل از آنها است. به همین دلیل برای پاسخ به این نیاز مهم صاحبان مشاغل، به کمک فناوری نرم‌افزارهای حسابداری متناسب با کسب‌وکارهای خدماتی، تولیدی، بازرگانی و فروشگاهی تولید شدند.

پس از آن و به دلیل نقش یکپارچه بودن اطلاعات بخش‌های مختلف کسب‌وکار در تصمیم‌گیری بهتر، نیاز جدیدی در حسابداری و مدیریت کسب‌وکار شکل گرفت. طراحی نرم‌افزار حسابداری یکپارچه پاسخ فناوری به این نیاز مهم کسب وکارها است. نرم افزارهای یکپارچه که تمام داده‌های یک کسب‌وکار را در یک پایگاه داده واحد جمع آوری می‌کند، گزینه بسیار مناسبی برای پاسخ‌گویی به طیف وسیعی از نیازهای اطلاعاتی مدیران است.

اما از آنجا که فناوری توانست در بسیاری از زمینه‌ها محدودیت‌های زمانی و مکانی را حذف کند، این نیاز نیز در حوزه مالی شکل گرفت که دسترسی به اطلاعات مالی بدون محدودیت به ویژه محدودیت جغرافیایی امکان‌پذیر باشد. بنابراین راهکار ابری به عنوان فناوری جدید در نرم‌افزارهای حسابداری مطرح شد. به کمک نرم‌افزار حسابداری آنلاین در کنار یکپارچه بودن اطلاعات کسب‌وکار می‌توان از طریق دسترسی به اینترنت و رمز ورود حساب کاربری در هر زمان و مکانی وارد فضای اطلاعات حسابداری کسب‌وکار شد.


پرداخت مالی سریع‌تر با فین‌تک


از آنجا که سرعت انجام امور در عصر دیجیتال امروز به عنوان نیازی اساسی شناخته شده است، فین‌تک یکپارچگی بین نرم‌افزارهای حسابداری و سیستم‌های پرداخت بانکی را فراهم کرد. آنچه که فین‌تک در این زمینه برای کاربران خود ارائه کرده است، امکان ثبت داده‌های مربوط به تراکنش‌های بانکی در نرم‌افزار حسابداری به صورت خودکار و بدون نیاز به ثبت توسط حسابدار است. در مقابل، پرداخت بسیاری از فعالیت‌های ثبت شده در نرم‌افزار نیز بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و به واسطه همین یکپارچگی بین نرم‌افزار حسابداری و بانک به صورت خودکار انجام می‌شود.


تحلیل داده‌ها و تعیین مدل کسب‌وکار به کمک فین‌تک


از مهم‌ترین تاثیرات فین‌تک بر حسابداری تغییر نقش حسابدار از مسئول ورود و ثبت داده‌های مالی به تحلیلگر کسب‌وکار و تعیین استراتژی براساس اطلاعات و گزارش‌های مالی حاصل از نرم‌افزار حسابداری است. دنیا به سمتی در حرکت است که ثبت داده‌های مربوط به انجام فعالیت‌ها به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و دیگر به نیروی انسانی برای ثبت داده‌ها نیاز نیست. بر همین اساس حسابداران با توجه به دانش تخصصی خود در زمینه امور مالی و تأثیر تأمین منابع مالی در موفقیت یک کسب‌وکار می‌توانند از طریق تحلیل دقیق گزارش‌های ارائه شده توسط نرم‌افزارهای حسابداری یکپارچه و یا نرم‌افزار حسابداری آنلاین، به تدوین برنامه برای پیشبرد فعالیت‌های سازمان به سمت اهداف و چشم‌انداز تعیین شده نقشی بسزا داشته باشند.

یکی از دستاوردهای فناوری اهمیت پیدا کردن داده‌ها و اطلاعات است. در هر کسب‌وکاری داده‌های مالی مهم‌ترین بخش داده‌ها به شمار می‌رود که فین‌تک جمع آوری این داده‌ها را راحت‌تر کرده است و به واسطه ارائه اطلاعات مالی دقیق و به هنگام کیفیت تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر داده‌های مالی را تضمین کرده است. زیرا اگر فناوری در حسابداری وارد نشده بود، جمع آوری و یکپارچه کردن داده‌های لازم برای تصمیم گیری در موردی خاص، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌داد که در کنار تحمیل هزینه بالا به شرکت ممکن بود تاریخ اعتبار این داده‌ها نیز به سر آمده باشد.

به‌طور کلی همان‌طور که فناوری در دیگر زمینه‌ها باعث تخصصی شدن کارها و بهبود سرعت و کیفیت شده است، فین‌تک نیز به بالا بردن دقت و سرعت امور مالی و حسابداری و تخصصی شدن حرفه حسابداری منجر شده است. در واقع تأثیر مهم فین‌تک بالا بردن ارزش داده‌ها و گزارش‌های مالی و روشن کردن نقش آن در موفقیت کسب وکارها است.

منبع روابط عمومی شرکت پارمیس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.