راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیانیه کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور / هرنوع انحصار در حوزه رمزارز را محکوم می‌کنیم

طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، این نهاد بنا دارد تا تعدادی صرافی را مشخص کند تا به شکل انحصاری تبادلات رمزارز در داخل کشور را در اختیار آنها قرار دهد. موضوعی که بیش از هر زمان دیگری فعالان این حوزه را به شدت نگران آینده کسب‌کار خود کرده است. از همین رو کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طی بیانیه‌ای هر نوع انحصار در این حوزه را محکوم کرد. شرح کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بیانیه کمیسیون بلاکچین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

با توجه به اخبار و وقایع اخیر در حوزه موضوع تبادل رمز ارزها و وضعیت بازار سرمایه ایران مطالب زیر را باستحضار می‌رساند؛

١. روند نزولی فعلی بازار سرمایه و بورس ایران پس از یک دوره رشد خیره‌کننده جزء لاينفك و طبيعی هر بازار مبتني بر عرضه و تقاضا هست و نشان از سلامت بازار را داراست.

ليكن تشویق‌های علني و بيش از حد برخي مسئولين دولت به سرمایه‌گذاری در بورس موجب ايجاد انتظارات خارج از دايره منطق در بين سرمایه‌گذاران گرديده است و انداختن تقصير وضعيت طبيعي و سالم بورس ايران به گردن هر حوزه يا موضوع ديگري چيزي جز فرافكني نيست.

٢. افزايش حجم مالي تبادلات در حوزه رمزارزها صرفاً به علت خروج پول و سرمايه از بازار سرمايه كشور نیست و طبق آمارها بخش بزرگی از اين افزايش حجم ناشي از افزايش قيمت رمز ارزهاست و شاهد درصد افزايش كمتري در تعداد معاملات رمز ارزها در پلتفرم‌های قانوني تبادل كشور هستيم.

٣. ماهيت حوزه رمز ارزها كه مبتني بر فناوري بلاكچين هستند اين پديده را دستور ناپذير می‌نماید و در صورت هرگونه فشار يا برخورد به‌جای رويكرد آموزشي و آگاه كردن مردم با ریسک‌های اين حوزه صرفاً منجر به تشويق به فعاليت زیرزمینی و غیرقانونی خواهد شد.

٤. علاقه مردم به يك پديده اقتصادي كه دچار افزايش قيمت يا كاهش قيمت می‌شود (كه با توجه به رويكرد ديجيتالي شدن جهان انتظار رشد در حوزه رمز ارزها می‌رود) پدیده‌ای است طبيعي و در صورت فراهم نكردن بستري امن بدون ترس و با آرامش براي مردم كشور در اين حوزه در كنار آموزش ریسک‌ها و مخاطرات اين حوزه صرفاً منجر به علاقه مردم به استفاده از پلتفرم‌های خارجي در اين حوزه خواهد شد كه امنيت سرمایه‌های ملي را طبق تجربيات گذشته به‌شدت به خطر می‌اندازد.

٥. بهتر است به‌جای مقابله با پدیده‌ای با اين جنس از ماهيت به ابزارها و چاره‌های فني ممكن و موجود انديشيد كه بخش بزرگي از زیست‌بوم قابل پیاده‌سازی شده بر طبق تجربيات ساير كشورها كه با كشور ايران نيز بسيار مشابه و مشترك بوده است توجه نمود كه توسط بخش خصوصي تهيه و به مراجع ذيصلاح بانك مركزي ارائه‌شده است.

٦. ريسك سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها به علت مسائل فني و مسائل بنيادي در كنار نوسانات قيمتي بدون محدوده و بسيار شديد بالا هست و مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به اين حوزه بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ريسك استفاده از اين حوزه صرفاً متوجه خودشان هست و بهتر است بدون دانش فني و آموزش‌های دقيق هرگز اقدام به سرمایه‌گذاری يا ورود به اين حوزه ننمايند و از طرفي توجه داشته باشند با توجه به ریسک‌های بالاي اين حوزه بهتر است هرگز با بخش بزرگي از سرمايه زندگي خودشان وارد اين حوزه نشوند و سقوط‌های نزديك به هشتاددرصدی اين حوزه را به خاطر داشته باشند.

٧. پلتفرم‌های تبادل رمز ارزي داخل كشور با خدمات بزرگي مانند جلوگيري از خروج سرمایه‌های ريالي، ارزي و رمز ارزي مردم از كشور، ايجاد اشتغال، فراهم نمودن بازاري با نقد شوندگي مناسب در منطقه توانستند در يك سال اخير خدمات بسيار بزرگي را براي شرايط خاص كشورمان در شرايط فعلي بی‌عدالتی اقتصاد جهاني فراهم آورند و امنيت سرمایه‌گذاران اين حوزه را تا به امروز به‌خوبی حفظ نمايند.

٨. همان‌طور كه در قانون گاهي ترك فعل منجر به جرم هست عمل برخي از تصميم گيران در داخل كشور كه موجبات عدم اشتغال، فرار سرمايه، عدم شفافيت كه ممكن است ناشي از عدم تسلط كامل به ابعاد اجتماعي اقتصادي اين حوزه منجر شود نيز می‌تواند منجر به خسران بسيار سنگين براي كشور گردد.

٩. سازمان نظام صنفي رایانه‌ای كشور ايجاد هرگونه انحصار در حوزه تبادل و براي رمز ارزهای داخلي كشور را به‌شدت محكوم می‌نماید چراکه امنيت سرمایه‌های رمز ارزي كشور را با توجه به ماهيت شفاف بلاكچين به مخاطره انداخته و می‌تواند آن را در معرض تحريم نيز قرار دهد. صرفاً صحبت از رمز ارز تازه استخراج‌شده كه حجم و مقدار آن در حال حاضر کاملاً مشخص است نيست و در مورد تمام بازه تبادل صحبت می‌شود.

١٠. تغييرات دستوري اعلام‌شده توسط شركت شاپرك به پرداختیارها چيزي جز بهم زدن امنيت و آرامش و شفافيت و كنترل موضوعات مجرمانه حوزه تبادل رمز ارزها را در پي نخواهد داشت و عواقب بسيار سنگيني براي مردم و نهادهاي نظارتي به وجود خواهد آورد و نتیجه‌ای جز تضييع حقوق مصرف‌کنندگان و كاهش شفافيت و خروج سرمايه رمز ارزي از كشور را به دنبال نخواهد داشت.

۱۱- شرکت شاپرک توجه نماید خریدوفروش رمزارز طبق هیچ قانونی در حال حاضر برای اشخاص حقیقی منع ندارد و صرفاً استفاده از رمزارزها به‌عنوان ابزار تسویه در داخل کشور ممنوع شده است.

طبق مصوبه جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پول‌شویی که همچنان نسخه‌ای از آن وجود خارجی ندارد نیز استفاده از ابزار رمزارزها برای بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور غیرمجاز است نه افراد حقیقی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.