راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذرخش ملی چیست؟

Azarakhsh-melli-way2pay-92-04-02-(3)

در سال گذشته خیلی‌ها از بانک ملی گلایه می‌کردند که چرا بانک به این بزرگی در خدمات خرد بانکداری و پرداخت الکترونیک از دیگران عقب است یا حداقل اگر چیزی در چنته دارد رو نمی‌کند. اما از اوخر سال 91 با مطرح کردن خدمت رعد ملی نشان داد که می‌خواهد خودی نشان دهد. به تازگی نیز حرف از یک طرح جدید دیگر از بانک ملی است با نام «آذرخش ملی». اگر در چند جمله ساده بخواهیم آذرخش ملی را برای شما تعریف کنیم باید بگوییم آذرخش ملی یک اپلیکیشن موبایلی است که به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات کارت‌‎های بانک‎اش را در آن ذخیره کند و هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان، دستگاه خودپرداز به جای کارتش از موبایلش استفاده کند.

.

آذرخش ملی چیست؟

اگر شما مشتری بانک ملی ایران هستید، این برنامه می‌تواند گوشی تلفن شما را به کارت بانکی شما تبدیل نماید. آیا تا بحال پیش آمده است که به کارت عابر بانک خود نیاز داشته باشید ولی کارت خود را همراه نداشته باشید؟ آیا به این فکر کرده‌اید که حمل و نقل تعداد زیادی کارت‌های عابر بانک چقدر گیج کننده است؟ در چنین مواقعی سامانه آذرخش ملی بانک ملی می‌تواند راهگشای مشکلات شما باشد.

شما می‌توانید با استفاده از این سامانه اطلاعات تعداد نامحدودی از کارت‌های عابر بانک خود را به صورت امن در گوشی تلفن همراه خود ذخیره نموده و در هنگام مراجعه به دستگاه‌های خود پرداز و یا پایانه‌های فروش، مجهز به بارکدخوان دوبعدی، به عنوان جایگزین کارت عابر بانک از آن استفاده نمایید. اطلاعات ذخیره شده شامل شماره 16 رقمی کارت، تاریخ انقضاء، CVV1 و CVV2، نام بانک صادر کننده و یک نام دلخواه برای کارت است. البته باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر برای استفاده از این سامانه فقط از دستگاه‌های خودپرداز یا کارتخوانی می‌‎توانید استفاده کنید که با این سامانه سازگاری داشته باشند.

Azarakhsh-melli-way2pay-92-04-02 (1) Azarakhsh-melli-way2pay-92-04-02 (4) Azarakhsh-melli-way2pay-92-04-02 (5)

طرح آذرخش ملی در دو مرحله اجرا می‌گردد. مرحله اول در دستگاه‌های POS و PINPAD و در مرحله دوم که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد در ATMها و سایر درگاه‌ها اجرا خواهد شد. به این ترتیب با اجرای این مراحل، کارت‌های فیزیکی عملاً حذف و جای آن را گوشی‌های همراه خواهند گرفت.

Azarakhsh-melli-way2pay-92-04-02-(2)

شیوه انتقال اطلاعات کارت به گوشی در آذرخش ملی

پس از نصب این برنامه بر روی گوشی، برای انتقال اطلاعات کارت عابر بانک به گوشی، لازم است مشتری با در دست داشتن گوشی و کارت عابر بانک خود به یکی از شعب بانک ملی (مجهز به سامانه آذرخش) مراجعه نماید. در شعبه نیز انتقال اطلاعات از طریق WiFi شعبه انجام خواهد شد. لازم به ذکر است، تا زمانی که مشتری به شعبه مراجعه نکند قادر به انتقال مشخصات کارت به گوشی خود نخواهد بود. همچنین در حالته‌ای زیر مشتری در هنگام فشردن دکمه دریافت اطلاعات کارت در برنامه آذرخش با پیغام IP اشتباه مواجه خواهد شد:

  • عدم مراجعه به شعبه بانک
  • عدم اتصال به WiFi بانک علیرغم حضور در شعبه
  • وارد کردن IP کامپیوتر متصدی به صورت نادرست علیرغم حضور در شعبه و اتصال به WiFi شعبه

.

سایر ویژگی‌های آذرخش ملی

  • آذرخش ملی برای اجرا بر روی نسخه‌های 4 و 5 آیفون طراحی شده است.
  • به منظور تأمین شرایط امن برای برنامه، هر زمان که به برنامه دیگری بر روی گوشی خود سوئیچ کنید و یا اینکه گوشی قفل شود لازم است که مجددا در برنامه login نمایید.
  • ذخیره سازی اطلاعات کارت عابر بانک در سامانه آذرخش و حمل این سامانه در گوشی تلفن همراه بسیار امن‌تر از حمل خود کارت است زیرا با داشتن کارت تنها اطلاعات لازم برای استفاده از آن رمز کارت است. این در حالی است که در سامانه آذرخش علاوه برا طلاعات کارت، فرد لازم است که رمز ورورد به سامانه و حتی رمز گوشی را داشته باشد تا بتواند از آن استفاده نماید. چنانچه به نصب این برنامه علاقمند هستید می‌توانید از طریق این لینک به نصب این اپلیکیشن اقدام کنید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.