راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات با افتتاح دامنه اینترنتی نقطه ایران

مراسم افتتاحیه دامنه اینترنتی نقطه ایران، امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری و ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به‌صورت آنلاین و در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و تقویت زبان فارسی در اینترنت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، فیروزآبادی در این مراسم بیان کرد: «در فضای مجازی و حتی در فضای واقعی همه به زبان انگلیسی آشنا نیستند و نباید به این دلیل، آن‌ها از استفاده از فضای مجازی دور بمانند. ما قصد داریم با ورود بیشتر زبان فارسی به فضای مجازی، شاهد به‌کارگیری زبان فارسی در میان زبان‌های پیشرفته در دنیا باشیم.»

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی

او در ادامه از ایجاد کمیته نظارت بر مقررات ثبت‌نام دامنه نقطه ایران در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و اعلام کرد: «همچنین قرار است کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود تا سند و دستورالعمل استفاده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از دامنه نقطه ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و صمت تدوین شود.»

 آذری جهرمی نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن اعلام اینکه بهره‌برداری از دامنه اینترنتی نقطه ایران فعالیت در فضای مجازی را برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا تسهیل می‌کند اضافه کرد: «ما پیشنهاد مدون و خوبی که ثمره بیش از ۶ سال کار تحقیقاتی و تجربی روی توسعه شبکه ملی اطلاعات بود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دادیم و مرکز ملی فضای مجازی هم در جلسات مفصلی با حضور همه صاحب‌نظران و متخصصان این سند را تبدیل به سندی تحت عنوان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات کرد و آن را در شورا به تصویب رساند.»

او همچنین در خصوص سهم خط و زبان فارسی در فضای مجازی برای افق ۱۴۰۴ تصریح کرد: «با افتتاح این دامنه ایرانی شکاف دیجیتال بین افرادی که توانایی استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی نداشته باشند را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه بهره‌برداری از فضای مجازی را برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا تسهیل می‌کند.»

به گفته جهرمی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یک مرکز باسابقه است و ورود اینترنت به ایران از طریق این مرکز اتفاق افتاده است. دامنه. ir که امروز بسیار اثرگذار و شاخص است و شرکت‌ها با افتخار از آن استفاده می‌کنند نیز یکی از اقدامات تأثیرگذار این پژوهشگاه است. حالا هم دامنه ایران می‌تواند یک اقدام بزرگ برای این پژوهشگاه باشد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد:‌« انتظار سرویس‌دهی بهتری از سمت پژوهشگاه به شرکت‌ها احساس می‌شود. شرکت‌ها انتظار دارند پژوهشگاه تسهیلات ویژه و منطبق بر دستورالعمل‌های شفاف را در اختیار آن‌ها بگذارد. همچنین به نوع پاسخ‌گویی از سمت پژوهشگاه به شرکت‌ها هم انتقادهایی وارد می‌شود که انتظار می‌رود این پاسخگویی به روزتر و دقیق‌تر و فوری تر شود. ما حاضر به کمک و پشتیبانی در این زمینه هستیم.»

او در پایان گفت: «برای همه وب‌سایت‌های وزارت ارتباطات، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه و پژوهشگاه‌هایی خود، درخواستمان را برای اخذ دامنه ایران، ثبت و تلاش می‌کنیم به‌عنوان اولین مشتری به این سیستم بپیوندیم و استفاده از آن را اعلام عمومی کنیم.»

دامنه (Domain) آدرسی هست که کاربران با واردکردن آن در مرورگر (مانند www.irna.ir) وارد سایت می‌شوند. این آدرس اجازه می‌دهد کاربران بتوانند آن را جستجو کنند

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.