راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تب سامانه سازی / چرا سامانه‌های متعدد و حتی هم‌نام ساخته می‌شود؟

امروز از سر شماره 33333 پیامکی برای بسیاری از شهروندان با این متن «با ثبت‌نام در سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) به نشانی Sajam.scpd.ir ما را در پیشگیری از وقوع جرم یاری نمایید.» ارسال شد. پیامکی که به نظر می‌رسد از سمت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران برای شهروندان ارسال‌شده است.

اما هنگامی‌که این پیامک را دیدم اسم «سجام» برایم جالب‌توجه بود. در ابتدا خوشحال شدم؛ زیرا احساس کردم قوه قضائیه با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قصد دارد با تشویق مردم در راستای ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویتی که از این طریق انجام می‌شود اطلاعات هویتی اشخاص را دقیق‌تر گردآوری کند و از بستری که درگذشته ایجادشده نیز در راستای بهبود خدمت‌رسانی آسان‌تر به مردم استفاده شود؛ زیرا اگر دو نهاد مسیری موازی با یکدیگر را طی نکنند، خود اقدامی مبارک به‌حساب می‌آید.

 اما هنگامی‌که دقیق‌تر شدیم دیدیم که این سامانه «سِجام» نیست بلکه «سَجام» نام دارد. البته این موضوع در هیچ جا نمایان نیست به‌جز در دامینی که به‌صورت انگلیسی ثبت‌شده است.

از طرفی کنجکاو شدیم که چرا قوه قضائیه دامنه sajam.ir را به‌تنهایی ثبت نکرده است. هنگامی‌که این موضوع را نیز رصد کردیم دیدیم که «سَجام» دیگری وجود دارد که مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی کشور است و از این طریق ثبت‌نام روحانیون و اعزام مبلغ صورت می‌گیرد.

از طرفی دیگر نیز در ماه‌های گذشته سامانه سجام سپرده‌گذاری مرکزی یکی از پر مراجعه ترین درگاه‌های کشور برای دریافت کد بورسی بوده و طی یک سال گذشته حداقل میلیون‌ها نفر اطلاعات خود را در آن ثبت کردند.

در حال حاضر اگرچه اقدام قوه قضائیه در راستای ایجاد سامانه‌ای برای اعلام شکایت‌های مردمی کار نیک و پسندیده‌ای محسوب می‌شود، ولی واقعیت آن است که مردم از ایجاد سامانه‌های متعدد و حتی با نام‌های مشابه عملاً سردرگم شده‌اند. دو سامانه مردمی با نام‌های مشابه که تنها یک فتحه و کسره در نام با یکدیگر تفاوت دارند قطعاً بسیاری را دچار سردرگمی می‌کند. از طرفی دست هکرهای اینترنتی را برای سوءاستفاده نیز باز می‌گذارد که تنها با یک تغییر کوچک در اسم دامین می‌توانند اطلاعات مردم را گردآوری کنند.

مردم اکنون با تعداد زیادی از سامانه‌ها برای استفاده در هر بخشی مواجه هستند که مشخص نیست درنهایت چند درصد از آن‌ها می‌تواند باری از روی دوش مردم بردارد و نباید اجازه دهیم چند ماه یا چند سال دیگر همین سامانه‌ها به اعماق تاریخ بپیوندند و یا حتی سامانه‌ای دیگر جایگزین آن شود و دوباره همان کار را از صفر آغاز کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.