راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیر مثبت مدیریت تکنولوژی بر حسابداری

مدیریت تکنولوژی در حسابداری جایگاه ویژه‌ای دارد که هدف اصلی آن افزایش دقت و سرعت در ثبت داده‌های بسیار مهم مالی است

دنیا به سرعت در حال تغییر است و ظهور و پیدایش تکنولوژی‌های جدید علت اصلی این تغییرات در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود. مهم‌ترین بخش از زندگی بشر که هدف تکنولوژی قرار گرفته است، مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی دنیای کسب‌وکار با هدف افزایش سهولت و سرعت در انجام امور است. بر همین اساس کسب‌وکارهای مختلف برای بقا و به دست آوردن سود به ناچار می‌بایست با تغییرات روز همگام شده و سیستم‌های مدیریتی خود را با جدیدترین تکنولوژی‌ها سازگار کنند.


اهمیت مدیریت تکنولوژی در حسابداری


به گزارش روابط عمومی شرکت پارمیس، علت اصلی وجود مدیریت تکنولوژی استفاده از فناوری‌های روز به منظور بهبود عملکرد و اثربخشی فعالیت‌های درون سازمان است. در واقع تکنولوژی متغیری تأثیرگذار و منبع اصلی برای انجام تمام وظایف مدیریتی است که به عنوان منبع ورودی برای شکل‌دهی به رویه‌های عملیاتی در نظر گرفته می‌شود.

تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد داشته و به عنوان مهره اصلی نقش خود را ایفا می‌کند که با توجه به بحث مد نظر در این مقاله می‌توان برای آن جایگاهی ویژه در حسابداری و امور مالی، سیستم‌های اطلاعاتی و بازاریابی و توزیع در نظر گرفت.

از طرف دیگر حسابداری نیز با هدف پاسخ به نیازهای مالی افراد فعال در زمینه‌های اقتصادی به وجود آمده است که همزمان با گسترش فعالیت‌های مختلف در کسب‌وکارها و افزایش پیچیدگی آنها، برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی مشاغل مختلف تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. به گونه‌ای که مدیریت تکنولوژی در حسابداری نقش بسزایی داشته و به واسطه اهمیت حسابداری در مشاغل تاثیری چشمگیر بر رشد و پیشرفت آنها داشته است.

عصر اطلاعات هوش مصنوعی، راهکارهای ابری و سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی را به همراه دارد. این تکنولوژی‌های جدید، تجزیه و تحلیل بسیاری از داده‌ها و اطلاعات که کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن بوده است را برای کاربران ساده کرده و استفاده از این اطلاعات را در مسیر رشد و پیشرفت کسب‌وکارها فراهم کرده است.


جایگاه داده‌های مالی در عصر دیجیتال


در عصر دیجیتال داده‌ها و اطلاعات مهم‌ترین بخش فعالیت‌ها هستند و به همین واسطه حسابداری که با داده‌های مهم مالی کسب‌وکارها سروکار دارد اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها از طریق به اشتراک‌گذاری بخشی از داده‌های مالی و حسابداری خود با مخاطبان مد نظر به فعالیت خود ادامه داده و آن را توسعه می‌دهند.

حسابداری به عنوان نظام پردازش اطلاعات، ورودی‌ها یعنی همان داده‌های خام مالی را دریافت و پس از پردازش، گزارش‌ها و صورت‌های مالی را به عنوان خروجی به مدیران و مخاطبان این گزارش‌ها ارائه می‌دهد. بنابراین به واسطه ثبت دقیق جریان‌های مالی و ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های منطقی از اطلاعات مالی اثربخشی فعالیت‌های تعریف شده در هر کسب وکار بهبود پیدا می‌کند. لازم است پس از بیان اهمیت داده‌های مالی در مدیریت عملیات‌های کسب‌وکار، با تغییرات ایجاد شده در دنیای حسابداری توسط پیدایش تکنولوژی‌های جدید آشنا شویم.


حسابداری همگام با تغییرات تکنولوژی


حساب و کتاب امور مالی تاریخچه‌ای دیرینه دارد، به گونه‌ای که از همان ابتدای شکل‌گیری معاملات مختلف بین افراد، حسابداری نیز شکل گرفته است. ثبت امور مالی امروز بر اساس معادله دو طرفه دارایی‌ها برابر سرمایه و بدهی است که در سال 1494 میلادی توسط لوکا پاچیولی مطرح شد و همین اساس و پایه حسابداری قرار گرفت.

بنابراین اصل حسابداری زمان طولانی است که بدون تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ابزارهای حسابداری همگام با پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده‌اند. امروزه مهم‌ترین ابزار برای حسابداران، نرم‌افزار حسابداری است که متناسب با نیاز کسب‌وکارهای مختلف و نوع امور مالی آن در نسخه‌های مختلف شرکتی، بازرگانی و تولیدی به بازار عرضه شده است.

امروزه بحث فضای ابری در سیستم‌های رایانه‌ای داغ است و صاحبان مشاغل مختلف به دنبال بهره برداری از این تکنولوژی روز در کسب‌وکار خود بوده تا در کنار افزایش امنیت و سرعت انجام امور، هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند. دنیای نرم‌افزارهای حسابداری نیز خود را به فضای ابری نزدیک کرده است و به دلیل اهمیت داده‌های مالی و ضرورت دسترسی به این اطلاعات بدون وجود هر گونه محدودیت زمانی و مکانی نرم‌افزارهای حسابداری مبتنی بر ابر یا همان نرم‌افزار حسابداری آنلاین طراحی شده‌اند.

امروزه به کمک تکنولوژی تنها با چند کلیک اطلاعات مورد نیاز در رابطه با وضعیت کارها و میزان پیشرفت امور شرکت در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. در واقع به دلیل قابلیت‌های مهم تکنولوژی ابزارهای مختلفی بر پایه تکنولوژی اطلاعات شکل گرفته‌اند که به واسطه آن مدیران می‌توانند مشکلات عملیاتی شرکت را بررسی و در جهت افزایش کارایی شرکت تصمیم گیری و اقدام کنند.

ازجمله کاربردهای داده‌های حسابداری شناسایی و برطرف کردن مشکلات عملیاتی شرکت و در نتیجه افزایش کارایی و سوددهیان است که اثربخشی و صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت. استفاده از مدیریت تکنولوژی در حسابداری بسیار با اهمیت است و ورود راهکار ابری به دنیای حسابداری می‌تواند مدیریت را در مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده یاری رساند.

نرم‌افزار حسابداری ابری در کنار برداشتن قید و بندهای وابسته بودن به سیستم خاص و نصب نرم‌افزار بر روی یک سیستم فیزیکی، به واسطه مدیریت درست اطلاعات می‌تواند گزارش‌های مختلفی را به کاربران خود ارائه دهد که در بخش داشبورد مدیریتی می‌توان بر حسب نیاز هر شرکت گزارش‌های مد نظر را در دسترس قرار داده و به کمک تحلیل گزارش‌های روشن تصمیم گیری برای عملکرد بهتر را بهبود داد.

نرم‌افزارهای مبتنی بر فضای ابری در کنار دسترسی سریع و راحت، امنیت داده‌های مالی ازجمله مسائل مهم در دنیای تکنولوژی امروز را بهبود داده است و به دلیل پشتیبانی 24 ساعته از اطلاعات امکان از دست دادن داده‌های مالی را به صفر رسانده است. همچنین به دلیل حذف نیاز به نصب نرم‌افزار بر روی سیستم با هدف دسترسی به اطلاعات و از طریق تعریف کاربران متعدد با سطح دسترسی مختلف می‌توان در هر بازه زمانی از روز و تنها از طریق دسترسی به اینترنت امکان ورود به نرم‌افزار حسابداری وجود دارد.

علاوه بر تغییر در بستر نرم‌افزارهای حسابداری، تغییر در شیوه‌های پرداخت و انجام امور مالی و بانکی کسب‌وکارها نیز به دلیل تغییرات تکنولوژی مطرح شده است. امروزه به عنوان یکی از دستاوردهای تکنولوژی مطرح شدن مبحث بانکداری باز است که با توجه به اهمیت امور بانکی و نقل و انتقالات وجه در هر کسب وکار مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

به بیان دقیق‌تر می‌توان اینچنین گفت که با هدف افزایش امنیت در انتقال وجوه و کاهش خطای انسانی امکان انجام امور بانکی مشاغل از طریق اتصال نرم افزار حسابداری شرکت به بانک‌ها وجود دارد.

در بانکداری باز، سامانه یکپارچه بانکی در لایه مرکزی قرار می‌گیرد و نرم‌افزارهای مالی و حسابداری به عنوان واسط به این لایه مرکزی متصل شده و درنتیجه انجام تمام فرآیندهای مالی و بانکی از طریق نرم افزارهای حسابداری برای شرکت‌ها امکان‌پذیر می‌شود. از آنجا که در بانکداری باز برای هر مشتری یک حساب شخصی تعریف می‌شود و دیگران به این حساب دسترسی ندارند، امنیت حساب‌ها بالا بوده و کاربران می‌توانند بدون دغدغه و محدودیت زمانی امور بانکی خود را انجام دهند.

در کنار تغییرات نرم‌افزاری، تغییرات سخت‌افزاری نیز در زمینه حسابداری و پرداخت‌های بانکی روی داده است که می‌توان به نصب نرم‌افزارهای حسابداری بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی و ثبت خودکار تمام فروش‌ها و مبالغ دریافتی به واسطه نرم افزار اشاره کرد. مبلغ و اقلام هر فاکتور خرید در نرم‌افزار حسابداری به واسطه دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی ثبت می‌شود و نیازی به ورود اطلاعات به نرم افزار توسط حسابدار وجود نخواهد داشت که این دقت و سرعت را در ثبت تراکنش‌ها افزایش می‌دهد. بنابراین مدیریت تکنولوژی در حسابداری جایگاه ویژه‌ای دارد که هدف اصلی آن افزایش دقت و سرعت در ثبت داده‌های بسیار مهم مالی است.

منبع روابط عمومی شرکت فناوری اطلاعات پارمیس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.