راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویا فروشی با «پای» / چگونه یک رمزارز تبدیل به خیالی خام می‌شود؟

رویای پول‌دار شدن آدم‌های جهان سوم با استفاده از تکنولوژی روی موتورهای جست‌وجو نتیجه‌ای را نشان نمی‌دهد مگر عدد صفر. هیچ سند و مدرک رسمی درباره پای‌نتوورک قابل‌دسترسی نیست. همه آنچه می‌توان به دست آورد کانال‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است. کانال‌هایی بدون امکان گفت‌وگوی گروهی و اظهارنظر.

دست‌هایش را بی‌هدف و با هیجان تکان می‌دهد و سعی دارد با بیشترین هیجان ممکن آینده رویایی خودش را تصویر کند. یک ماشین مدل بالای خارجی، کیف پولی که پر از دلار آمریکا است و خرج کردن، بی‌آنکه نگران کم شدن و تمام شدن پول باشی. ولت ارزهای دیجیتال و … نبات و گل محمدی را داخل لیوان چای هم می‌زند. چند ثانیه نفس تازه می‌کند و یک سیگار دیگر از جعبه مارلبرو طلایی روی لب‌هایش می‌گذارد.

هنوز سیگار را آتش نکرده با هیجان فندک را روی میز پرت می‌کند و می‌گوید: «اصلاً همین سیگار رو می‌بینی؟ همین سیگار ساده چیه! همین یعنی من دارم پول‌دارتر میشم. دیگه مجبور نیستم سیگار ارزون قیمت بخرم. ببین من اینجا دارم کار می‌کنم برای اینکه رفقام رو ببینم و حال کنم. تو شاید دیگه لازم نباشه کارکنی. هرچی عضو به شبکه اضافه کنی و زیرشاخه هاتو قوی‌تر کنی پول بیشتری میاد دستت. ببین برای پول درآوردن لازم نیست خیلی زحمت بکشی، فقط باید باهوش باشی. باید بلد باشی چطوری با رفرش کردن صفحه گوشیت پول دربیاری.»

مارلبرو طلایی را روشن می‌کند و دوباره فندک ارزان‌قیمت پلاستیکی را روی میز سر می‌دهد. یک پُک محکم می‌زند و بلند می‌شود. مثل چند دقیقه قبل وقتی حرف می‌زند دست‌هایش را بی‌هدف در هوا تکان می‌دهد و می‌گوید: «ببین تا من میرم یه قهوه درست کنم به حرفام فکر کن. فقط کافیه بخوای تا دنیات عوض شه. من این حرفارو به هرکسی نمی‌زنم. من دلم میخواد آدم‌های باهوش و کاربلد زیرشاخه‎‌هام باشن. حسابی فکر کن ببین میخوای با آب باریکه زندگی کنی یا انقدر باهوش هستی که دستت رو بدی من تا از این دنیای آدم‌های نادان بکشمت بیرون. اوضاع عوض شدن دنیا روی تکنولوژی داره پیش میره. حواستو جمع کن.»


غرق شدن در رویایی که کابوس است


از میز فاصله می‌گیرد و در مسیر رفتن به سمت دستگاه قهوه‌ساز چند لیوان و بشقاب غذا و کیک‌های نیمه خورده را هم از روی میزها جمع می‌کند. ظرف‌های کثیف را روی میز جلوی آشپزخانه می‌گذارد، دستی تکان می‌دهد، گوشی‌اش را برای بار چندم رفرش می‌کند و شروع می‌کند به آماده‌کردن قهوه. گوشه‌وکنار کافه چند جوان و نوجوان نشسته‌اند و با هم از رویاهای روزگاری که بی‌دردسر میلیاردر خواهند شد می‌گویند.

صفحه گوشی‌های موبایل روی میز روشن است و نور رنگی از بین انگشت‌هایی که مدام در حال رفرش کردن هستند بیرون خزیده. چیزی که درباره‌اش حرف می‌زنند رویا نیست. رویا قدرت و انگیزه‌ای بر پایه واقعیت را به آدم‌ها می‌بخشد. اما رفرش کردن مدام صفحه گوشی و تلاش برای شبکه‌سازی بی‌ثمر، حتی ماجرایی شبیه جویندگان طلای غرب وحشی هم نیست.

حاصل جست‌وجوی عبارت «ارز دیجیتال پای» در موتورهای جست‌وجو سیل عظیمی از مقاله، گزارش، تحقیق، شکایت و دفاعیه از این ارز دیجیتال را پشت‌هم ردیف می‌کند. بعد از روبرو شدن با نتیجه جست‌وجوی سیل‌آسا یک جمله در بیشتر موارد جست‌وجو خودنمایی می‌کند. «این ارز دیجیتال قابل برداشت نیست و ارزش مادی آن صفر است.»


درک اشتباه از تکنولوژی


رویای پول‌دار شدن آدم‌های جهان سوم با استفاده از تکنولوژی روی موتورهای جست‌وجو نتیجه‌ای را نشان نمی‌دهد مگر عدد صفر. هیچ سند و مدرک رسمی درباره این ارز دیجیتال قابل‌دسترسی نیست. همه آنچه می‌توان به دست آورد کانال‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است. کانال‌هایی بدون امکان گفت‌وگوی گروهی و اظهارنظر.

کلیشه‌های تکراری درباره موفقیت و حتی شیوه جمله‌بندی یکسان. اگر با یک کاربر در محیط واقعی درباره استخراج پای از گوشی همراه روبرو نشوید تصور خواهید کرد همیشه درباره رمز ارز پای با یک ربات روبرو بوده‌اید. رباتی که هیچ درکی از زندگی و جهان واقعی ندارد. اما نگرانی از زمانی شروع خواهد شد که اطمینان پیدا می‌کنید، هیچ رباتی در کار نیست و آدم‌هایی از دنیای واقعی رویای زندگی خود را با علامت صاعقه اپلیکیشن استخراج پای هماهنگ کرده‌اند.

 بعضی‌هایشان می‌گویند؛ فقط یک‌بار در ۲۴ ساعت روی صاعقه بزن تا اعلام حضور کنی. بعضی می‌گویند وقتی برنامه باز است مدام صفحه گوشی را رفرش کن تا امتیاز بیشتری بگیری. همه کاربران این بستر اما ایمان دارند یک روز ارز دیجیتالشان از بیت‌کوین پیشی خواهد گرفت. همان روز است که قدیمی‌ها پول هنگفتی به جیب می‌زنند و میلیاردر خواهند شد.


نام من را فراموش نکن


ماجرا فقط نصب کردن یک اپلیکیشن برای به‌دست‌آوردن رمزارز و واردکردن نام معرف برای امتیاز سازی‌های بیشتر نیست. ماجرا تولد دوباره نتوورک مارکتینگ‌های سبز شده از ناکجاآباد است که موازی با استخراج یک رمز ارز غیرواقعی زیست می‌کنند.

شبکه‌سازی، جذب زیرمجموعه، درآمدزایی از هیچ و ساختن جمله‌ها و ویدئوهای هیجانی و انگیزشی برای به‌دست‌آوردن پول بیشتر اولین و مهم‌ترین کاری است که اعضای این شبکه‌ها اقدام به آن می‌کنند. رمزارز پای یک بهانه است برای ایجاد نتوورک مارکتینگ در فضاهای دیگر. اعضای این گروه‌ها معتقدند که پول و زیرشاخه هم‌زمان پول‌دارت می‌کند. عضوگیری بیشتر به معنی درآمد بیشتر است.

قهوه مشتری را که چند دقیقه پیش سفارش داده بود را روی میزش گذاشت و با دو لیوان چای دیگر آمد سر میز و دوباره شروع کرد گفتن از درآمدهای نجومی حاصل از فعالیت در شبکه. لیوان را با دو دستش محکم گرفت و گفت: «‌میدونی حالا که معلوم نیست تا کی باید صبر کنیم تا پای قابل برداشت بشه،‌ این مدت هم خودمون به درآمد نیاز داریم. برای همین فعالیت‌های شبکه رو هم پیگیری می‌کنیم. ببین هر قدر پول بیاری سودت هم بیشتره. من پول رو میدم به بالادستی خودم. اون هم میده بالاتر. برای امنیت خودمون بهتره که هیچ کدوم با هم در ارتباط نباشیم. یعنی فقط با زیر شاخه در ارتباط باشی و سردسته‌ات. فقط هم پول نقد برای عضویت تو این روند قابل استفاده است. بعدا بتونیم پای رو بفروشیم، پول رایج این شبکه هم همون پای خودمون میشه.»

وقتی درباره جابه‌جایی پول و انتقال آن به بخش‌های بالایی هرم توضیح می‌دهد، حتی آینده‌ای برای خودش هم روشن نیست. انگار در گردابی غرق شده و هیچ از ماجرا نمی‌داند. فقط باید بیشتر پیش رود. هیچ پاسخ روشن و واضحی نمی‌دهد که چرا باید محصولی را با پول نقد خریداری کنیم. درباره این موضوع که پرسیدم چشم‌هایش را باریک کرد و گفت: «توی این روند اونی که سود میکنه تویی هستی که داری سرمایه‌گذاری می‌کنی.»

با هیجان و شور بیشتر ادامه می‌دهد: «خوبی این ماجرا اینه که اتفاقاً دست هیچ آدم دولتی نیست که با یک کلام کل سرمایه داشته و نداشته خودتو از دست بدی. همه چی برای خودمونه. هرچقدر اعتماد کنی سود بیشتری هم به دست میاری. من تا الان که دارم باهات حرف می‌زنم ۲۰ میلیون تومن وارد شبکه کردم. با اضافه‌شدن زیرشاخه‌هام دارم هرروز سود می‌کنم و ۲۰ میلیون اولیه الان شاید ۸۰ میلیونی شده باشه. رقم انقدر هم زیاد نیست که نتونی باورش کنی. این سود واقعیه.»


امید و آرزویی تهی از واقعیت


ادمین یک کانال تلگرامی رمزارز پای در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از ارسال پیغام خصوصی پاسخ می‌دهد. امکان گفت‌وگوی گروهی در کانال ممکن نیست. هر سؤالی را باید برای ادمین ارسال کنی تا پاسخ را برحسب ضرورت شرح دهد. چرا تعداد قابل‌توجهی از مردم حاضر می‌شوند اپلیکیشنی را برای به‌دست‌آوردن پول دیجیتال نصب کنند؟ پول دیجیتالی که حتی شیوه استخراج آن با همه رمزارزهای معمول متفاوت است. اصلاً چطور می‌شود که امید و برنامه‌های زندگی تا این اندازه تهی و خالی از واقعیت به نظر می‌رسند.

ادمین کانال تلگرامی این رمز ارز را جایگزین حتمی بیت‌کوین معرفی می‌کند و بعد از توضیح درباره ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری زودهنگام در این پروسه می‌گوید: «اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. تو هیچ پولی وارد چرخه نمی‌کنی. تو فقط باید هوشمند رفتار کنی و بعد از نصب اپلیکیشن طبق دستورالعمل رفتار کنی. ثبت اطلاعات را جوری که گفته انجام بده. بیت‌کوین هم همینجوری کارشو شروع کرد. اسم معرف هم ‌اسم من را وارد کن تا این چرخه قطع نشه.»

تلاش برای قطع نشدن چرخه‌ای که تکرار ناآگاهی است، عجیب و غیرقابل‌باور به نظر می‌رسد. این چرخه اما از واقعی‌ترین چرخه‌های زنده در زندگی آدم‌هایی است که تلاش می‌کنند سرمایه‌ای برای امروز و آینده‌شان بسازند. هیچ کدام هم نمی‌دانند روز موعود ثروتمند شدن چطور از راه می‌رسد. مبلغان و استفاده‌کنندگان از ارز دیجیتال پای یا همان پای‌نتوورک بر این باورند که سه دانشمند در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهانی این رمزارز را ساخته و مدیریت می‌کنند. وقتی پولی وارد شبکه نمی‌کنیم نگرانی برای کلاهبرداری هم معنی ندارد. این در حالی است که کاربران و ثبت‌نام کنندگان در اپلیکیشن پای‌نتوورک چیزی ارزشمندتر از پول رایج یعنی اطلاعات شخصی را وارد این اپلیکیشن می‌کنند. این در دورانی رخ می‌دهد که اطلاعات مهم‌ترین دارایی محسوب می‌شود.

56 دیدگاه
  1. پبمان می‌گوید

    خانم نسبتا محترم
    شما چقدر راجع‌به رمز ارز اطلاعات دارید؟
    چقدر در مورد پای نتورک میدانید؟
    میدانید پرفسور کاکلیس ارائه دهنده این طرح کیه؟
    میدانید ایشان استاد دانشگاه استنفورد و استاد ویتالیک باترین(مخترع انریوم) هست؟
    چرا در مورد چیزی که نمی دانید اظهار فضل میکنید
    یک روزنامه نگار چقدر در زمینه رمزارز اطلاعات دارد؟
    بهتر است کمی دانش خود را بالا ببرید، مطالعه کنید، در خصوص پای نتورک در سایت مربوطه اطلاعات جمع کنید، ببینید آیا تا حالا برنامه ریزی این طرح دقیق و درست اجرا شده یا نه.
    این نوع منفی بافی فقط مختص کشور ماست
    متاسفم.

    1. نمای انسانی می‌گوید

      آیا شما میدانید توهم دانایی چیه؟

    2. کامران می‌گوید

      میخوان اینطوری مطرح بشن ، دستشون ب جایی نمیرسه میان به پای که رایگان هست گیر میدن

  2. امیرعباس می‌گوید

    دوست عزیز انتظار داشتم مقاله شما بصورت فنی “پای” رو به چالش میکشید و ابهامات و اشکالات احتمالی رو با ذکر مستندات دقیق مطرح می‌کرد. متاسفانه مطالب عنوان شده هیچ مبنای فنی و معتبری نداره و صرفا احساسی و نظرات شخصی نویسنده به نظر میاد. به نظرم تمام این موارد رو ١٠ سال پیش راجع به بیت کوین هم می‌شد بیان کرد.
    از همه اینها بگذریم داستان کافی شاپ و سیگار مارلبورو طلایی و فندک پلاستیکی و چای و قهوه رو دوست داشتم، در این حوزه بنویسید با خواننده بیشتر موفق تر خواهید بود.

    1. یاسر می‌گوید

      مرسی از شما سیگاره مارلبرو و قهوه واقعا جالب بود

    2. ناشناس می‌گوید
  3. ابراهیم می‌گوید

    عین همین حرفها رو درباره بیت کوین میزدند… اخرش چی شد؟

  4. naser می‌گوید

    به عرض کمتر از یک سال کاربر های پای از ۱۲ میلیون نفر گذشت این اتفاق چنددروز پیش افتاد این ارز فعلا به صورت ایر دراپ هست الان که این مقاله رو میبینم حق میدم که راجبش نظر منفی گفته بشه چون کسی اشنای نداره حالا چرا پای اومده اینکارو کرده چون همه اشنا بشن بعد ارزش گذاری بشه ده سال قبل از صراف میپرسیدی بیت کویین چیه مسخرمون میکرد اما الان از بقال سرکوچه بپرسی بیت کویین چیه بهت میگه که چیه ساتوشی ناکاماتو‌خالق بیت کویین اوایل با نرم افزار ساتوشی میشد ماین کنی بعدش ماین از رو سرور ها برداشته شد رو رایانه‌ادامه پیدا کرد تا اینکه ساپلای بیت کویین رو تموم شدن رفت سازندگان قطعات رایانه ای اومدن گفتن چیکار کنیم بیت کویین تموم نشه اومدن ماینر ساختن که تولید بشه ازونجا به بعد بود که مردوم هجوم‌اوردن و هروزم داذه به تعداد ماینر ها اضافه میشه هر چی ماینر ها بیشتر قیمتش میره بالا چون امنیتش بالا میره عرضه و‌تقاضا میاد وسط
    پس در نتیجه پای همینطوره ولی پیشرفته تر و‌انعطاف پذیر تر مثلا ممکنه از گوشیت بهعنوان ماینر استفاده بشه بعد از اینکه ماین از رو سرور ها برداشته بشه اما به این معنی نیست که سخت افزار درگیر کنه زیاد ممکنه از delay سخت افزاری استفاده کنه در نهایت من میگم پای رو جپی بگیرید کار سختی هم نیست فقط روزی یکبار میخاد وارد نرک افزار بشی دکمه صاعقه زده بشه بعدش کاری نداره

    1. مهدی می‌گوید

      داداش تو به بیت کوین میگی بیت کویین الان میای نظر میدی؟؟؟؟

  5. کوروش می‌گوید

    البته یکی از راه های جذب بیشتر ویزیتور تو سایت همین مطالب به این شکل هستن که متاسفانه نه فقط در ایران بلکه کشورهای دیکه هم شاهدش هستیم. بازم عمیقا متاسف شدم از این نوشته روزنامه نگار که کاملا احساسی و دربعضی از مواقع هم جهت دار باعث شدن حتی یک عده که میتونن بیان ثبت نام کنن و شاید راهی برای اعتماد به نفس بیشتر برای ادامه داشته باشن رو هم از بین میبرید.
    دو سه بار مکررا ذکر شده که امکان گفت و گوی گروهی وجود نداره شمارو دعوت میکنم به جای اینکه نوشته احساسی رو تو سایتتون پست کنید با یک سرچ ساده میشه متوجه شد که گروهی فعالی در دیسکورد از طرف مدیران داخل ایران بیش از یک ساله اماده شده و هر شب اعضا به بجث و گفتگو می پردازن.
    فارغ از اینکه چه اتفاقی برای پای می افته و سرنوشتش چه خواهد شد خوشحالم که تو برنامه هستم و خوشحالترم از اینکه نظر کاملا غیرمنطقی و از روی احساس شما نویسنده عزیز روی من کوچکترین تاثیری نداره و نخواهد گذاشت چون بسیار مهمه که انسان تجربه کنه،یاد بگیره، شکست بخوره، بلند بشه و ادامه بده امیدوارم متوجه شده باشین. شاید من هم بشینم و مطلبی رو تو وبسایتم راجع به روزنامه نگاری و خطرات ناشی از پست کنم

  6. ندا احمدی می‌گوید

    افراد متوهم و کسانی که ذهنشان پوچه و حقیقت تپی ذهنشون جایی نداره الان حجوم می اورند و تعریف و تمجید از پای میکنند.
    کسانی که از سایتهای رایگان روزی پنج ساتوشی کسب می کنند و تصور میکنند میلیاردر هستند. همان کسانی که دو ساله در خیال و توهم در مورد پای نتورک به سر می برند.

    1. ادریس می‌گوید

      میتونی داخل سایت های افیلیت مارکتینگ یا بازار فارکس فعالیت کنی و تمام وقتتو داخل پول مجانی هدر ندی!

    2. ابرام می‌گوید

      اینکه میاین نظرتونو بگید هیچ اشکالی نداره ولی هر نظری از به شعور طرف فقط بستگی داره . هیچ ربطی نداره پای پوچ باشه یا گُل . شما اگر تحقیق کرده باشین و بدونید پای پوچ و توخالی هست میاید نظرتونو منطقی و دوستانه میگید اقا فکر کنم پای تقلبیه و به بار نمی نشینه. یا برعکس میاین از پای تعریف میکنید. واقعا براتون متاسفم بخاطر شخصیت و نوع ادبیاتتون . شما اول باید عیب های خودتونو پیدا کنید و اونها رو بتونید رفع کنید . شما به پیشرفت نیاز دارین تا خودتون رو بشناسید بعد راجب تلنولوژی فکر کنید .خود شناسی و خدا شناسی
      (اصلا به تو چه مردم دوس دارن بزنن خخخخ .کی گفته تو نظر بدی )

    3. ابی می‌گوید

      اینکه میاین نظرتونو بگید هیچ اشکالی نداره ولی هر نظری به شعور طرف فقط بستگی داره . هیچ ربطی نداره پای پوچ باشه یا گُل . شما اگر تحقیق کرده باشین و بدونید پای پوچ و توخالی هست میاید نظرتونو منطقی و دوستانه میگید اقا فکر کنم پای تقلبیه و به بار نمی نشینه. یا برعکس میاین از پای تعریف میکنید. واقعا براتون متاسفم بخاطر شخصیت و نوع ادبیاتتون . شما اول باید عیب های خودتونو پیدا کنید و اونها رو بتونید رفع کنید . شما به پیشرفت نیاز دارین تا خودتون رو بشناسید بعد راجب تلنولوژی فکر کنید .خود شناسی و خدا شناسی
      (اصلا به تو چه مردم دوس دارن بزنن خخخخ .کی گفته تو نظر بدی )

    4. ناشناس می‌گوید

      شما همون روشن فکر باقی بمون.برات بهتره

    5. سپهر می‌گوید

      شما سایتت خوب نیست من سایت دارم الان استفاده می کنم هر دقیقه ۹۹ تا ساتوشی میده الان هم به کیف پولم واریز کرده.الان ۱۵۰ هزار تا ساتوشی توی یک هفته با زیرمجموعه هام گرفتم. اونی که شما می فرمایید حقیقت ۹۹ درصد همچین سایت هایی است. ولی بعضی سایت ها واقعی هستند که پیدا کردنشان دشوار است.چه بسا که داخل ایران با تحریم ها باشید

    6. کامران می‌گوید

      مدرسه ها تعطیل شده تربیت شما هم نیمه کاره موند

    7. Mmd می‌گوید

      Lal sho gozo

  7. عرفان می‌گوید

    سلام ، پای نتورک در حال حاضر بیشتر از ۱۳ میلیون ماینر در سراسر دنیا داره ، وارد بستر بلاکچین هم شده ، کیف پولشم داخل تراست ولت موجود هست ،
    کیف پول اختصاصیش طراحی شده و درحال تسته ، تا اواخر سال ۲۱ بهم فاز سوم تموم شده و تا اینجا پروژه پای موفقیت آمیز بوده ، و اون رویای خامی که شما نوشتید داره به واقعیت تبدیل میشه

  8. ناشناس می‌گوید

    من فکر میکنم پول گرفته این مطلب رو بنویسه چون خیلی ابکی و سطح پایین نوشته شده
    اگر درباره رمزارزهای دیگه یکم تحقیق میکرد خودشو با این مطالب ضایع نمیکرد

  9. ادریس می‌گوید

    هر ارزی قبل ورود به بازار رمز ارزها عرضه و معرفی میشود تا مخاطبین خاص خود را جذب کند.
    و این آلت کوینی الان ۱۳ میلیون ماینر فضای ابری در جهان داره و در داخل کیف پول های معتبر هم لیست شده.
    هیچ ارزی هم از رو هوا ساخته نمیشه و کلی برنامه نویسی و هشرینگ پشت آن است و طراح نیز داشته.
    مقالت به عنوان داستان نویسی زیباست ولی متاسفانه سررشته ای از رمز ارز نداری جناب!
    به فرضم پوچ حسابش کنی اعتبارش رو از کاربرها و ماینرها کسب میکنه و مثل پول کاغذی نیاز به سیستم بانکداری نداره.
    و بالاتر از اون نیازی به سیستم اپ نداشت و سایتی وار معرفی میشد.
    در مورد گروه هم میتونی سرچ کوچیکی بازم بکنی و گروه های ایرانیش رو در بیاری و اد بشی.
    شاید بعد این تحقیقات درخواست تغییر مقاله رو بدی!
    ان شالله بزودی امسال شاهد لیست شدن این الت کوین در داخل بایننس خواهیم بود 🙂 ✓

  10. اسماعیل می‌گوید

    به عنوان کسی که تخصص اقتصاد داره و چندین سال بالا پایین بازار رو دیده فقط یه چیز درباره مسائل اقتصادی میگم و اون اینه که « کار پول ساز دنبال شما نمیاد ، کاری که توش پول هست باید دنبالش بدوی ، هر کار اقتصادی که بهتون اصرار کردن اون جز کلاهبرداری چیزی توش نیست ».
    مورد بعدی اینکه تو بازار کریپتو کارنسی شت کوین زیاد هست یعنی ارزهایی که مثلا ۲ میلیون ازون واحد یک دلار هم ارزش نداره ، به فرض محال هم که پای نتورک بیاد و بشه یه ارز ، شما به راحتی میتونید با یکی دو دلار میلیونها از این ارز خریداری کنید .
    پیشنهاد من به دوستان اینه که روی ارزهای معتبر , ترجیحا ۱۰ ارز برتر سرمایه گذاری بلند مدت کنند که سود قابل توجهی نصیبشان میشه

  11. نیما می‌گوید

    با سلام و احترام
    لطفا با کسب اطلاعات کامل در مورد یک پروژه نظر بدید.
    این که یک عده ای در مورد یک مسئله ای غلو کنند و یا زیادی بزرگش کنند دلیل نمیشه کل داستان دروغ باشه.
    پای متورک هیچوقت ادعا نکرده جای بیت کوین را میگیره یا قیمتش به اون میرسه!
    این یک سیستم ایردراپ رایگان هستش.لطفا در مورد ایردراپها در ارز دیجیتال تحقیق کنید.
    بعدش هم اول کار خیلی قیمت بخوره در حد چند دلار هست نه چند هزار دلار.

    1. فرزند ایران می‌گوید

      آفرین

  12. مهرداد می‌گوید

    دوست داشتیم یه کلمه تخصصی راجع به این طرح بنویسید تا یه بند ادبی

  13. آریو برزن می‌گوید

    من نمیدونم چرا تو این کشور همه فکر میکنن تو هر حوضه ای تخصص دارن و اظهار فضل میکنن اخه شما کوچکترین تحقیقی در این مورد داشتین که شدین متخصص رمز ارز یه ذره اطلاعاتت رو میبردی بالا که ما فک کنیم یه چیزی میدونید .اخه این فرمایشات احساسی یعنی چی الان که نظر خیلی از اونا که انتقاد میکردند مثبت شده شما تازه از خواب بیدار شدی.اخه کوته بینی تا به کی .فقط اینده خیری نزدیک حال و روزتون رو میبینم.کارشناس رمز ارز

  14. Majid می‌گوید

    دوستان یعنی میشه بگوییم مثل بورس خود ما هست که رئیس و زیرمجموعه دولت تدبیر و امید همه را به بورس فراخواندند و بعد جیب همه را خالی و ملت بدبخت و تازه وارد به خاک سیاه نشاندند .
    # گشتیش اقتصادی دیگر
    # من هم خبر ندارم و روز جمعه از خواب بیدار شدم .

  15. Majid می‌گوید

    دوستان یعنی میشه بگوییم مثل بورس خود ما هست که رئیس و زیرمجموعه دولت تدبیر و امید همه را به بورس فراخواندند و بعد جیب همه را خالی و ملت بدبخت و تازه وارد به خاک سیاه نشاندند .
    # گشایش اقتصادی دیگر
    # من هم خبر ندارم و روز جمعه از خواب بیدار شدم .

  16. ناشناس می‌گوید

    باعرض سلام خدمت دوستان بنده یک واقعیت رو که در سال۲۰۱۳و۲۰۱۴ بابت همین مقاله های نویسندگان کم سواد که گولشون رو خوردم بگم که در اون سال ها تقریبا به اندازه خیلی کمی از افراد از پول الکترونیکی خبر داشتند و و زمزمه هایی شنیده میشد که من هم به طبع پیگیر شدم و در سایتهای خارجی ونحوه استخراج اونها اشنا شدم ویه مقداری هم با بازی و تبلیغات استخراج کردم ولی متاسفانه با همین مقاله های بیسواد که منکر ارز دیجیتال و بیت کوین میشدند و اظهار میکردند غیر ممکنه ویک پول باید پشتوانه طلا وغیره داشته باشه و عناوین این چنینی که دقیقا یادمه گول خوردم و دلسرد از کسب درامد وبا کنار گذاشتن اونها ضرر بزرگی به خودم زدم والان میبینیم که خود دولت و حکومت با منابع ملی ما برا خودش ارز استخراج میکنه ما روز به روز فقیر تر و ضمن اینکه تمام کسانی که مخالف یک ارز دیجیتال رایگان در اختیار افراد قراربگیره اینکه احساس خطر برای سایر ارزها رو دارند ومیخان این ارز رو تخریب کنند بدونین این ارز بهترین ارز برای جا ماندگان از ارزهای دیجیتال هست که تادیر نشده حتما از اون استفاده کنید ضمن اینکه ضرری هم برای استخراج چه از لحاظ وقت و چه سرمایه و غیره نداره .
    دوستانی که با مطالعه وارد pi میشوند جهت ورود از گوگل پلی ویا اپ استور piرا دانلود کنند و با این کد وارد شوندcapital4066

  17. ناشناس می‌گوید

    سلام

  18. حبیب ماهر می‌گوید

    دوست عزیزی که میگی پای قلابیه همین امثال شما باعث شده که دید مردم نسبت به موج سوم بسته باقی بمونه موج سوم یعنی آی تی و دیجیتال و به هر طریق داره پیش میره اگر هم مطمعن باشید دروغ بود نرم افزارش فیلتر نمیشد تا یه عده برن خودشونو سرکار بزارن. شما اول اطلاعات خودتو راجع به ارز دیجیتال افزایش بده بعد بیا نظر بده و داستانی نسبت بهش بباف. همین امثال فکر شما باعث شد که بورس اینقدر سقوط کنه

  19. بی نام و نشان می‌گوید

    ابتدا باید گفت پای یک رمز ارز عادیه یا در بستری مشخص ابراز وجود میکنه.پای اولین ارز دیجتال مبادله ای در جهانه و بلکچین اختصاصی خودش رو داره بر خلاف ادعای نگارنده کانال های مختلفی در جهت رفع مشکل در تلگرام و دیسکورد موجوده.حتی در قسمت چت خود اپ میشه اطلاعات زیادی به دست اورد.بهتر بود نگارنده به جای تحریف حقیقت اذعان میکرد جمهوری اسلامی ایران اولین کشور که این رمز ارز رو به رسمیت شناخته و به زودی کشورهای دیگه هم به این لیست اضافه میشن.من نزدیک به یک ساله این اپ رو دارم و هر چیزی تا به امروز تیم اصلی ازش گفته عملی شده شما بهتره به جای این دست مطالب جدا از پیش داوری و نظر شخصیتون حقیقت رو بگید نظر شخصی شما مربوط به خود شماست و دلیل نمیشه اون رو به عنوان حقیقت به خورد همه بدید سواد رسانه ای خوبه ولی توی این مطلب وجود نداره شما چند صد مدرک دانشگاهی هم داشته باشید اهمیتی نداره چرا که مهم ترین اصل که صادق بودن با خواننده هست رو نقض کردید

  20. فرزند ایران می‌گوید

    وقتی فقر بیداد میکند، جوانان جهت ساختن آینده ، سرمایه برای کار، پول برای خرید خانه که رویا شده، حداقل پول پیش برای اجاره، پول جهت ادامه تحصیل، امروزه نه تنها جوانان، بازنشستگان هم درگیر شده اند، وقتی فقر بیداد میکند، و ما سر سفره پدر مادر بزرگ شده ایم، و دزدی رانت خواری و حق خوری دیگران را یاد نگرفته ایم، چه بسا بیشرف بودن آموزش نمیخواهد ، باید در خون آدم باشد، مجبوریم به هر نوری که سوسو میکند چنگ بزنیم، یک دوره گلد کوبیست و دایموند بود، حالا عرض دیجیتال، بله عرض دیجیتال سود میدهد آنهم خیلی زیاد، ولی نه این طوری، مزرعه باید زد، مثل راس کاری ها

  21. Vahid می‌گوید

    در سال ۲۰۲۱ هستیم و شاهد حرفهای پوچ یکسری سایت های مزخرف که میان راجع به پای نتوورک که مدیر اصلی اون آقای دکتر نیکولاس کوکالیس هست و ایشون استاد دانشگاه استنفورد آمریکا میباشد نظرات منفی میدن…همین افرادی که مثل این خانم که اصلا علم ارز دیجیتال و ندارن میان گزافه گویی میکنن ، ولی وقتی آمارشونو میگیری میبینی خودشون این نرم افزار رو نصب کردن و حتی زیرشاخه هم دارن!!! بیایید یکم مثبت فکر کنیم من خودم ده سال پیش بیت کوین به من معرفی شد و فکرم مثل نویسنده همین سایت بود و همش میگفتم نکنه کلاهبرداری باشه اما حالا که میبینم طرفی که به من گفت بیا ۱۰ واحد بیت کوین بخر به مبلغ ۳۰۰ هزار تومن حالا اون کاناداست و من ایران و همین جهان سومی که شما میگید…جهان ما تا وقتی سومه که افرادی مثل همین خانم از ارز دیجیتال صحبت کنه و ارزی که حتی با ۱۳ میلیون کاربر فعال داره از همین الان خودشو برتر از ارزهای دیجیتال معرفی میکنه….خانم محترم شما سطح آگاهی و سوادتون متاسفانه سیکل هم نیست که بخواین در رابطه با ارز پای صحبت کنید.

  22. ناشناس می‌گوید

    باعرض ادب واحترام
    درمورد بیت کوین تجربه شخصی خودم را بگم شاید بدرد کسی بخوره …. درسال ۱۳۹۰ پسرم با معدل بالا قبول شد وبهش قول داده بودم که یک دستگاه لب تاب برایش بخرم .خب الوعده وفا رفتم مغازه یکی ازدوستان برای خرید بعداز کلی پرس وجو یه دستگاه لب تاب بهم پیشنهاد کرد که حدود ۱/۵ میلیون میشد ولی موجود نداشت گفت دوروز دیگه میرم دبی برات میارم .پول رو پرداخت کردم ولی بعدش گفت برای آینده خودت وخانواده بزار برای شما ارزدیجیتال بخرم حدود ۵۰۰۰بیت کوین میشه ..گفتم گلدکوئیست یا چیزی شبیه به اونه گفت خیر بهرحال قبول نکردم واون زمان خودشون دردبی اقدام به خرید کردن .والان ….. دیگه خودتون حدس بزنید

  23. ناشناس می‌گوید

    یک سوال دارم، از اطلاعات من نوعی چه استفاده ای ممکنه بشه؟ منی که آنچنان فعالیتی توی بستر اینترنت ندارم، نخبه هم نیستم، جزو سازمان اطلاعات هم نیستم، در کل ی شهروند معمولی با ی زندگی معمولی تر هستم

  24. m می‌گوید

    هیچ پولی که خرج نشده و هیچ وقتی هم تلف نشده فقط یه نرم افراز هست روی موبایل همین

  25. دیاکو می‌گوید

    دوستان من هم ارز پای رو دارم و خیلی های دیگه . اتفاقا نزدیک به چهار سال هم میشه که دارمش . ولی واقعیت اینه که نباید با بیت کوین مقایسه کرد . بیت کوین خیلی خیلی فرق داره .ولی این ارزهایی که به این صورت ایردراپ دارن واقعا همشون دروغ هستن. من از زمانی که بیت کوین هشت دلار بود باهاش اشنایی داشتم . در ضمن بیت کوین رو ماین میکنن به روش ها و الگوریتم های خیلی دقیق و اصولی و منطقی ولی پای که الان داخل گوشی من هست یه سیستم مزخرفی داره . حالا چرا دارمش هیچی همینجوری . ولی راهی به حایی نمیبره . مثال بگم یه ارز اومد به uniswap اول یه صرافی خیلی دره پیت بود ولی چون شروع defi بود و از این ارزها هم زیاد بودن مانند چین لینکدر نتیجه میگفت هرکی بیاد یه ترید انجام بده بعد از شش ماه بهش ایرداپ میدم .پس یعنی باید یه کاری انجام بشه در این بین . فی این خرید در صرافی uniswap نزدیک به شصت دلار بود که باید با اتریوم پرداخت میشد ولی بعد از شش ماه هر ایردراپ نزدیک به هفت هزار دلار بود . دوستان در دنیای رمز ارزها نزدیک به ۹۹ درصد ایردراپ های مثل پای بی ثمر هستن و خیال خامی بیش نیستن . من نزدیک به هشت سال هست که در این سیستم هستم و ترید هام رو در باینانس انجام میدم و cto ارز دیجیتال هم بودم که متاسفانه بدون سرمایه بودیم راهی به جایی نبرد .رویاتون رو به پای همچین ارزهایی مثل پای نابود نکنید

  26. کامران می‌گوید

    برای مطرح شدن بهتره از روشهای درست استفاده کنید… کسی که به شما گفته با این روش شما مطرح میشی ،خیرخواه شما نبوده.

  27. کامران می‌گوید

    رویا فروشی؟؟؟!!! چه چیزی به مردم فروخته شده این اپ کاملا رایگانه، انسان باشید

  28. بردیا می‌گوید

    مقاله ها و نوشته های آبکی
    اصلا در مورد پای چیزی میدونی که اینهمه اومدی چرتوپرت نوشتی؟
    اگر جرات دارید با خود بنیانگذار پای گفتگو کنید
    بجای اینهمه جیجی باجی و حرفای بی سروته بشینید مصاحبه های دکتر رو نگاه کنید
    لطفا دیگه هم مقاله های آبکی نذارید حالت تهوع میگیره آدم حتی عنوانشو تو گوگل میبینه
    ی یارو که میگفت پدر رمز ارز ایرانه وقتی دید حرفای صد من ی غازش همش برعکس دراومد ساکت شد نوبت شماست؟

  29. محمد می‌گوید

    چقدر بی سوادی نویسنده

  30. فرهاد می‌گوید

    چقد سطح پایین مطلب مینویسی، نویسنده انقد مبتدی نوبره دیگه، شما واسه بچه ها قصه بنویسی فکر میکنم موفقتری تا اینکه راجع به ارزدیجیتال فانتزی بسازی، در ضمن شرط میبندم رو گوشیت داری پای رو و هر روز هم ماینت رو فراموش نمیکنی، #بیسواد

  31. ایمان می‌گوید

    واقعا ادم تاسف میخوره وقتی به اینجور افراد کارشناس گفته میشه اگر ایشون یک خط در مورد ارز های دیجیتال اطلاع داده بود کل قصه سرایش رو باور می کردم

  32. دیدگاه باز می‌گوید

    خیلی سادست
    به این نوع کار ها به دید یک احتمال نگاه کنیم
    شد که شد نشد هم که نشد
    نه رؤیا بافی لازمه
    نه منفی گویی درباره همچین پروژه هایی

  33. سعید می‌گوید

    سلام دوست عزیز بنظربنده اپ پای نتورک یک سرمایه بلند مدت هست وحرف های نسنجیده شما توخالی هست واونهای که به شما گفتن سیگار قهوه فندک بهتراست درباره اونها مطالب بنویسید .
    وحتما برین عضو گروه بشین تااین حرف های پوچ وتوخالی نزنید…….

  34. ناشناس می‌گوید

    روزنامه نگارو چه به رمز ارز اصلان میدونی چرا این ارز ارزش داره
    مکه میشه بکی چیزی که موجودیت نداره پس خیاله خانمی ریدی

  35. رضا می‌گوید

    کلا چیزی از رمز ارز نمیدونسته این خانم.. مهم نیست شما کار خودتون رو انجام بدید

  36. نادر می‌گوید

    لطفا با آگاهی کامل سخنرانی کنید اینکه خود را دانشجوی فلان دانشگاه و فلان رشته معرفی کنید و هوایی موضوعی رو تایید یا تکذیب کنید به دور از شرافت انسانی و حقوق شهروندی هستش.یه سوزن به خودتون بزنین اول کاری بعد…

  37. سعید می‌گوید

    همین که سیستم پای رو هرمی تلقی کردید نشان از بی اطلاعی شماست. ضمنا پولی پرداخت نمیشه دوست من. هر جا کلمه‌ی نتورک دیدی معنیش سیستم پانزی و گلد کوئست نیست 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.