راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جزئیات محاسبه مبلغ جریمه تراکنش‌های ناموفق بین بانکی

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی کارمزدی که از بانک صادر کننده کارت بابت تراکنش‌های ناموفق دریافت می‌شود در ساعات شب به مراتب خیلی کمتر از ساعات روز خواهد شد.

.

اوضاع برعکس است

به گزارش ایسنا طبیعی است که کسر کارمزد تراکنش‌های ناموفق به عنوان مثال از ساعت دو تا شش صبح باید به مراتب خیلی کمتر از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر یا چهار عصر تا هشت شب باشد، چون مردم در آن ساعات انتظار سرویس دارند و وظیفه‌ی بانک‌ها سرویس دهی بهتر در ساعات پیک است.

 مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، ناصر حکیمی، از محاسبه ساعتی تراکنش‌های ناموفق بانکی تا کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: محاسبه تراکنش‌های ناموفق در بانک‌ها به صورت ساعتی محاسبه خواهد شد که در حال حاضر این کار روزانه انجام می‌شود.

 .

 جریمه تراکنش ناموفق چگونه حساب می‌شود؟

حکیمی به ایسنا گفت: چنانچه نسبت تراکنش‌ موفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک کمتر از 85 درصد باشد، به ازای هر تراکنش ناموفق مبلغ 1500 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

روش محاسبه کارمزد به این صورت است که چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک در طول شبانه‌روز کمتر از پنج درصد باشد و به عبارتی تراکنش های موفق بیش از 95 درصد باشد به ازای تراکنش‌های ناموفق کارمزدی از بانک صادر کننده کارت اخذ نمی‌شود.

اما اگر 90 تا 95 درصد تراکنش‌ها در 24ساعت شبانه‌روز موفق باشد و پنج تا 10درصد ناموفق، به ازای هر تراکنش ناموفق مبلغ 500 ریال از بانک مربوطه اخذ می‌شود.

.

مشتری را باید راضی کنیم

داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی نیز در همین راستا به فارس گفت:  بر این اساس از سال 1387 تا کنون بانک مرکزی با هدف ارتقای‌ سطح خدمات، از بانک‌ها بابت تراکنش‌های ناموفق هزینه دریافت می‌کند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن، سقف مجاز تراکنش‌های ناموفق بانک ها از 5 درصد به 3 درصد در روز کاهش و در اوج ترافیک پرداخت‌های الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد.

محمدبیگی افزود: اخذ هزینه تراکنش ناموفق از سال 1387تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویس‌های ارایه شده توسط بانک‌ها و تجهیز آنها به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنش‌های ناموفق شده است.

وی اضافه نمود: اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداخت‌های الکترونیک امری اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به پیچیدگی سامانه‌های پرداخت، از آن گریزی نیست، اما نکته حایز اهمیت این است که بخشی از این تراکنش‌ها که منجر به مغایرت می‌شود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت، موجب نارضایتی مشتریان می‌شود. لذا در راستای ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبه‌های اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده نموده،لیکن به دلیل ضعف در سامانه‌ها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است، مبالغی را پرداخت خواهد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.