راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاران چه امکاناتی را در نوین کمپ ۱ برای استارت‌آپ‌های ولث‌تک فراهم کرده‌اند؟

پیام یاغلی، مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین، امیرحسین شبیری، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا و سحر هاشمی، رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده نوین‌تک از فرایند سرمایه‌گذاری نوین کمپ ۱ روی استارت‌آپ‌های ولث‌تک گفته‌اند

در این روزها که سرمایه‌گذاری خارجی برای استارت‌آپ‌ها سخت شده و ورود کسب‌وکارهای نوآور به بورس هم چالش‌های خودش را دارد، سرمایه‌گذاری از طریق وی‌سی‌ها و شتاب‌دهنده‌ها، برای استارت‌آپ‌ها جذاب‌تر است. گروه مالی بانک اقتصاد نوین از سال ۱۳۹۶ برای اینکه نقطه اتصالی را با استارت‌آپ‌ها برقرار کند، شتاب‌دهنده نوین‌تک را ایجاد کرد. در این شتاب‌دهنده تاکنون روی بیش از ۲۶ استارت‌آپ‌ سرمایه‌گذاری شده است.

نوین‌تک در رویکردی جدید به برگزاری رویداد نوین ‌کمپ اقدام کرده است. در اولین رویداد نوین کمپ که از ۱۸ دی‌ماه آغاز شده، به‌طور تخصصی روی استارت‌آپ‌های حوزه ولث‌تک سرمایه‌گذاری ‌می‌شود. از آغاز افتتاحیه رویداد، شرکت‌کنندگان به مدت ۱۰ روز فرصت دارند که طرح‌های خود را به نوین تک ارسال کنند. و پس از اتمام مهلت، بررسی شده و تیم‌های برگزیده انتخاب می‌شوند.

دراین گزارش پیام یاغلی، مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین، امیرحسین شبیری، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا و سحر هاشمی، رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده نوین‌تک درباره فرایند سرمایه‌گذاری نوین کمپ روی استارت‌آپ‌ها و جزئیات آن، در گفت‌وگو با راه پرداخت توضیحاتی ارائه داده‌اند.


تامین نیاز گروه مالی اقتصاد نوین با استارت‌آپ‌ها


سحر هاشمی، رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده نوین‌تک

سحر هاشمی، رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده نوین‌تک و مدیر نرم‌افزار بانک اقتصاد نوین در حاشیه این رویداد درباره هدف شکل‌گیری رویداد نوین کمپ ۱ توضیح داد:‌ «در نوین‌تک به این نتیجه رسیدیم که لازم است رویکرد خود را از استارت‌آپ‌های عمومی به استارت‌آپ‌هایی که گروه مالی اقتصاد نوین مانند بیمه، تامین سرمایه، شرکت‌های پی‌اس‌پی به آن نیاز دارد برویم.»

به‌گفته او این شرکت‌ها چالش‌هایی دارند که نیاز آنها با ارائه خدمات نوآورانه استارت‌آپ‌ها برطرف می‌شود. به همین دلیل رویدادهایی را برای چالش‌های سازمانی تعریف کردیم که اولین آن نوین کمپ است. اولین شرکتی که از گروه اقتصاد نوین اعلام نیاز کرد و قصد داشت که استارت‌آپ‌ها ایده‌های نوآورانه خود را برای مسائلی که در سازمان وجود دارد مطرح کنند، تامین سرمایه نوین بود.

او بیان کرد: «ما نوین کمپ ۱ را با رویکرد مدیریت ثروت شروع کردیم و پس از آن نوین کمپ‌های آینده را در دغدغه‌های مختلفی که گروه مالی خواهند داشت، برگزار می‌کنیم.»


دو نوع جذب سرمایه در نوین کمپ برای استارت‌آپ‌ها


با آغاز رویداد نوین کمپ ۱ ارسال هم طرح‌ها شروع شده است و برای شتاب‌دهنده نوین‌‌تک ارسال می‌شود. هاشمی با بیان این مطلب به دو نوع جذب سرمایه در این رویداد اشاره کرد و گفت: «ما دو نوع جذب سرمایه خواهیم داشت. اولین جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌هایی است که ایده دارد و می‌خواهند کاری را شروع کنند. در این خصوص کارگاه‌هایی در نظر گرفته‌ایم که از بهمن‌ماه آغاز می‌شود. این کارگاه‌ها عمق زیادی در حوزه کسب‌وکار، مدیریت ثروت و فناوری دارد و با همکاری دانشگاه تهران آموزش‌ها و خدمات منتورشیپ ارائه می‌دهیم. پس از آن طرح و جذب استارت‌آپ انجام می‌شود.»

او دومین مرحله جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌هایی مناسب دانست که ایده آنها به بلوغی رسیده و نیاز به سرمایه‌ دارند. هاشمی در این باره توضیح داد: «ما زیرساخت‌های حوزه سرمایه را در قالب APIها در اختیار آنها قرار می‌دهیم. این بهترین راهی است که استارت‌آپ‌ها از طریق آن می‌توانند به هلدینگ بانکی ورود کنند. بازار فناوری آنقدر وسیع است که ورود یک استارت‌‌آپ در گروهی که شرکت‌های بزرگ وجود دارد، دشوار است. بنابراین این نوع شتابدهی، روش خوبی برای ورود این استارت‌آپ‌ها خواهد بود.»

به‌ عقیده هاشمی با برگزاری این رویداد این امکان برای گروه مالی اقتصاد نوین و گروه‌هایی که در نوین کمپ سرمایه‌گذاری کردند، وجود دارد که روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده نوین تک با توضیح اینکه محدودیتی برای جذب استارت‌آپ‌ها در این رویداد وجود ندارد، فرایند شتاب‌دهی آنها را بیان کرد و گفت:‌ «این رویداد مشخصا برای چالشی که در خصوص مدیریت ثروت وجود دارد، برگزار شده است. در نوین کمپ ۱ سه شرکت تامین سرمایه نوین، شرکت مدیریت ثروت ستارگان وصندوق سرمایه گذاری پرشیا آماده سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها هستند، اما گروه مالی اقتصاد نوین روی استارت‌آپ‌های دیگر هم آماده سرمایه‌گذاری است. از سوی دیگر با اینکه فراخوان نوین کمپ ۱ در مدت محدودی آماده پذیرش استارت‌آپ‌هاست، اما شتاب‌دهنده نوین‌‌تک همیشه برای ورود استارت‌آپ‌ها آمادگی دارد و طرح‌ها را برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌کند.»


رسیدن به نوآوری باز در بانک اقتصاد نوین


پیام یاغلی، مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین

پیام یاغلی، مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین و عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت نوین در حاشیه برگزاری این رویداد درباره اینکه نوین کمپ چه نتیجه‌ای می‌تواند به دنبال داشته باشد،‌ توضیح داد: «استراتژی شتاب‌دهنده نوین‌‌تک از بدو تأسیس این بود که فعالیت‌های آن به گروه مالی اقتصاد نوین نزدیک شود. بنابراین این رویداد در راستای همین موضوع است. یکی از راهکارهای اصلی که در بانک اقتصاد نوین دنبال می‌کنیم نوآوری باز است. اگر به ریشه نوآوری باز مراجعه کنیم، به این معنی می‌رسیم که این نوآوری باید از بیرون سازمان به داخل سازمان منتقل شود و قرار باشد فعالیت مشترکی با شرکت‌هایی که در حوزه مالی کار می‌کنند داشته باشیم.»

او با بیان اینکه این شراکت‌های استراتژیک را می‌توان از کانال نوین‌تک دنبال کرد، گفت: «با این کار در بانک اقتصاد نوین می‌توانیم به کمک بازوی نوآوری خود که شرکت نوین‌تک است، در بحث بانکداری نوین، پیوند بین نظام بازار پول و بازار سرمایه و فین‌تک‌ها اتفاق بیفتد.»

یاغلی با توضیح اینکه نگاه ما در اقتصاد نوین به فین‌تک‌ها نگاه رقابتی نیست، افزود: «فین‌تک‌ها چه در حوزه بانکداری شرکتی و چه در بخش مشتریان خرد می‌توانند کمک کنده باشند. تنوعی که در شرکت‌های گروه بانک اقتصاد نوین وجود دارد، کمتر در نظام بانکی دیده می‌شود. نوین‌تک می‌تواند یک محور برای پیوند همه این فعالیت‌ها برای گروه مالی اقتصاد نوین باشد. از سوی دیگر می‌تواند در دوران گذار بانکداری سنتی به بانکداری مدرن حرکت کنیم از طریق زیرساخت‌هایی که بانکداری باز مهیا می‌کند، موثر باشد.»


چابکی استارت‌آپ‌ها، به تحلیل رفتار مشتری کمک می‌کند


او معتقد است که بانک اقتصاد نوین می‌تواند از طریق بازوی نوآوری باز خود به این فرایند ورود می‌کند. یاغلی توضیح داد: «ما میلیون‌ها مشتری حوزه بانکداری خرد داریم. تعداد قابل توجهی هم مشتری بانکداری شرکتی داریم. هرکدام از این مشتریان بنابر شرایط و کسب‌وکار خود، یک سری نیازهایی در خصوص مدیریت کردن دارایی‌های خود دارند. شرکت‌های فین‌تک معمولاً این چابکی را نسبت به بانک‌ها دارند و می‌توانند با تحلیلی که روی داده‌های رفتاری و اطلاعات جانبی مشتریان دارند، آنها را به صورت ۳۶۰ درجه ارزیابی کنند. بنابراین کاری که فین‌تک‌ها می‌کنند تحلیل اطلاعات این مشتریان و پیوند آن به نیازهایی است که آنها می‌توانند داشته باشند. ما می‌توانیم قبل از اینکه نیاز خود را اعلام کنند، محصولات را برای آنها شخصی‌سازی کنیم.»

مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین افزود:‌ «اکنون در مسیر شروع کار هستیم و باید بتوانیم مسائل خود را مطرح کنیم. شرکت‌های استارت‌آپی هم باید بتوانند با دادن راه‌حل‌های مختلف در فرایند شتاب‌دهی خود پاسخ‌های مناسبی برای راه‌حل‌ها داشته باشد. سوالاتی که در حوزه ولث‌تک مطرح می‌شود این است که هر کدام از افراد بنابر ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی که دارند، بتوانند بازدهی مورد انتظاری از دارایی‌های خود داشته باشند. این بازدهی بر اساس شناخت رفتار مشتری مشخص می‌شود. استارت‌آپ‌ها می‌توانند شناخت این رفتار را به‌واسطه پلتفرم‌ها برای بانک‌ها مدیریت کنند و رفتار مشتریان را به عنوان اینکه چه میزان از تحمل ریسک را دارند شناسایی کنند. پس از آن متناسب با این رفتار پیشنهاداتی در خصوص مدیریت کردن ثروت به آنها بدهند.»


مدیریت دارایی مشتریان از طریق فین‌تک‌ها


او با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند اطلاعاتی که در خصوص دارایی‌های مشتری و ثروت آن وجود دارد را در اختیار فین‌تک‌ها بگذارند، توضیح داد: «فین‌تک‌ها می‌توانند بر اساس تجزیه و تحلیلی که روی اطلاعات دارند پرتفویی که مناسب مشتریان است را پیشنهاد دهند. یکی از مسائلی که در نظام بانکی باید دنبال کنیم استفاده از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هاست.»

بخش دیگری که یاغلی به آن اشاره کرد پیوند خدمات بازار پول و سرمایه از طریق فین‌تک‌ها و ارائه آن به مشتریان است. به‌گفته او اکنون به نظر می‌رسد که مشتریان خود این موضوع را مدیریت می‌کنند. مشتری سپرده و تسهیلاتی بانک در بازار سرمایه هم حضور دارد و سهام خود را مدیریت می‌کند. فین‌تک‌ها می‌توانند از طریق شتاب‌دهنده نوین‌تک این مدیریت را هم در بازار پول و هم در بازار سرمایه برای مشتریان انجام دهند. این در راستای همان نوآوری بازی است که سیستم بانکی نیاز دارد تا به‌واسطه آن از حالت سنتی خود خارج شود.


استارت‌آپ‌های ولث‌تک مهجور مانده‌اند


امیرحسین شبیری، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا

امیرحسین شبیری، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا که شریک استراتژیک نوین‌تک محسوب می‌شود، دلایل مهجور ماندن حوزه ولث‌تک نسبت به دیگر حوزه‌های فین را توضیح داد و گفت: «فضای ولث‌تک نسبت به دیگر دسته‌های حوزه فین‌تک، مهجور واقع شده است. یکی از این دلایل می‌تواند مشکلات رگولاتوری باشد. شاید افراد فعال در حوزه تکنولوژی نسبت به موضوعاتی از جنس دارایی و ثروت آشنا نیستند و بیشتر به سمت فضای پرداخت رفته‌اند. حسن اصلی این رویداد این است که بتواند این فضا را برای افراد باز کنند تا متوجه شوند در حوزه ولث‌تک در دنیا چه اتفاقاتی افتاده و با توجه رگولیشنی که در ایران وجود دارد، استارت‌آپ‌های خود را راه‌اندازی کنند.»

او افزود: «در این رویداد با حضور بدنه دولت کمی فضای قانونگذاری به چالش کشیده می‌شود تا به این سمت برویم که استارت‌آپ‌ها بیشتر در فضای ولث‌تک حضور داشته باشند. ما به‌عنوان شریک شتا‌ب‌دهنده نوین‌تک که یکی دوتا سرمایه‌گذاری از خروجی‌های این شتاب‌دهنده داشته‌ایم، علاقه‌مند بودیم که اگر تیمی چه در مرحله اولیه یا رشد خروجی این رویداد باشد، در فرایند سرمایه‌گذاری کنار استارت‌آپ‌ها باشیم.»

شبیری با اشاره به اینکه از ابتدای همکاری با نوین تک تجربه سرمایه‌گذاری روی یک استارت‌آپ در حوزه ولث‌تک را داشته‌ایم، گفت: «اکنون استارت‌آپی در حوزه کپی تریدینگ به نام «هم‌نماد» وجود دارد که در مرحله اولیه است و با همکاری نوین‌تک و تامین سرمایه نوین روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری پرشیا در خصوص ظرفیتی که اکنون در سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های ولث‌تک وجود دارد، گفت: «اگر سرمایه‌گذاری بخواهد کار نویی انجام دهد، باید از فضای پرداخت که اشباع شده و مابقی حوزه‌ها هم در حال اشباع شدن هستند، به سمت سرمایه‌گذاری روی ولث‌تک‌ها برود. این حوزه از دیگر حوزه‌ها آماده‌تر است و استارت‌آپ‌های کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.