راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کپکو و پتانسیل این شرکت در تولید کارتریج و ریبون

گروه تولیدی کپکو برای سال 1400 استراتژی بازاریابی دیگری دارد، این شرکت در صدد است تا در میان رقبای خود به اولین شرکت تولید ماشین‌های اداری تبدیل شود که در صادرات نیز فعال است. قرار است در سال ۱۴۰۰ اولین محصول صادراتی این شرکت به کشورهای همسایه صادر شود.

شرکت کیمیا پرداز طبرستان، گروه تولیدی کپکو است و در زمینه تولید مواد مصرفی ماشین‌های اداری فعالیت می‌کند. کپکو جزو تولیدکنندگان اصلی بازار است و عمده تمرکزش روی تولید و مواد مصرفی ماشین‌های اداری قرار دارد؛ مواد مصرفی مانند تونر کارتریج و یونیت درام دستگاه چاپگر لیزری اچ‌پی، بِرادِر،‌ سامسونگ، ریبون‌های تحویل‌داری و ریبون‌های دستگاه صدور آنی کارت که در بازار ایران کار صدور کارت‌های بانکی را انجام می‌دهد و تقریبا با حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم همکاری دارند.

برای آشنایی با کپکو و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد و اینکه چطور توانسته با ۱۵ مجموعه بزرگ بانکی همکاری داشته باشد با مدیران ارشد شرکت گفت‌وگو کردیم. صحبت‌هایمان با نحوه شکل‌گیری و سابقه شرکت آغاز شد. به گفته برزین تهرانی رئیس و عضو هیئت‌مدیره شرکت، فعالیت‌های کپکو حدودا از 12 سال پیش و به‌عنوان واردکننده و توزیع‌کننده اجناس بانکی شروع شد. بعد از مدتی کپکو به سمت تولید قطعات رفت و با اینکه اوایل تنها توانستند ۱۰ درصد قطعات را خودشان تولید کنند اما در حال حاضر حدود 30 تا 45 درصد تولید قطعات را خودشان و در داخل کشور انجام می‌دهند.

برزین تهرانی رئیس و عضو هیئت‌مدیره شرکت کپکو

کاوه علیمحمدی مشاور مدیرعامل و مدیر فروش که مدیریت دفتر تهران کپکو را بر عهده دارد، درباره این گروه تولیدی می‌گوید: «تولید ملی، کیفیت بالا، استفاده از نیروی جوان دانش آموخته و متخصص، ضمانت سلامت دستگاه تنها تعدادی از ارزش های ما است که باعث اعتماد مشتریان سازمانی به‌ویژه بانک ها به کپکو شده است.»

او درباره محصولات تولیدی کپکو می‌گوید: «گاهی میانگین قیمت محصولات ما در بازار بیشتر از محصول مشابه است اما بدلیل افزایش قیمت تجهیزات سبب شده است تا مشتریان بدنبال کالای مرغوب بروند و بخاطر تفاوت قیمت 20 تا 30 هزارتومانی حاضر نیستند سلامت دستگاه پرینتر خود را به خطر بیاندازند.»

علیمحمدی کیفیت بالای محصولاتشان را دلیل پیشرفت و موفقیت کپکو در بازار سازمانی به‌ویژه بانک‌ها دانست و گفت: «سازمان‌ها برای تجهیزات کنونی خود ارزش زیادی قائل هستند و بودجه کافی برای جایگزین کردن مکرر تجهیزاتشان را ندارند و به همین منظور، مواد مصرفی با کیفیت می‌خرند تا از آسیب رسیدن به دستگاه‌هایشان جلوگیری کنند.»

او تاکید کرد: «گروه کپکو سرویس ضمانت می‌دهد تا در صورت آسیب رسیدن به تجهیزات به دلیل استفاده از محصول ما، پاسخگو خواهد بود و سلامت دستگاه را در صورت آسیب فیزیکی،حین استفاده از مواد مصرفی ما،به صورت تعویض یا تعمیر تضمین می‌دهد.»

علیمحمدی در خصوص مشتریان شرکت می‌گوید: «تقریبا از میان ٣٠ بانک فعال کشور، ما با پانزده مجموعه بزرگ بانکی همکاری داریم و طرف قرارداد مستقیم این مجموعه‌های بانکی هستیم. همچنین قراردادهای کوتاه‌مدت هم داریم و گاهی به شکل استعلامی و شرکت در مناقصه‌ها با مجموعه‌ها همکاری می‌کنیم. از طرف دیگر همکاری‌های بسیار خوبی هم با شرکت‌های زیرمجموعه بانکی داریم. در مجموع شرکت کپکو تولید باکیفیت و خوبی را ارائه می‌دهد. سخت‌گیرترین بانک‌ها در ایران هم به خاطر کیفیت بالای محصولاتمان، مشتری ما هستند و سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد از محصولاتمان را به یکی از این بانک‌ها ارائه کردیم»

او در ادامه صحبت‌هایش از تمرکز شرکت روی ارائه محصولات و خدمات باکیفیت گفت که باید تولید با تعداد بالا انجام شود و در ادامه توضیح داد: «به هرحال شرکت ما نیز تحت تاثیر شرایط تحریمی است اما با این شرایط حدودا نصف بازار برخی بانک‌ها را ما تامین می‌کنیم. ما چندان به دنبال بازاریابی نبوده‌ایم؛ یعنی اگر شرکت تولیدات خود را به شکلی برنامه‌ریزی کند که تحویل‌دهی مشتریان کنونی خود را انجام دهد، فروش ما تامین خواهد بود.»

به گفته مدیر فروش گروه تولیدی کپکو، استقبال مشتریان از محصولات کپکو بگونه‌ای بوده است که عرضه از تقاضا عقب افتاده و این شرکت مجبور است توزیع کالا را بین مشتریان خود مدیریت کند، ناگفته نماند که انبارش کالا توسط بانک‌ها گاهی توزیع را به تعویق می‌اندازد اما این شرکت با مدیریت توزیع کالا توانسته است نیازهای مشتریان را تامین کند.

این مسائل سبب شد تا گروه تولیدی کپکو، استراتژی افزایش ظرفیت کالاهای خود به ویژه کالاهای پرمصرف را تدوین کند. بر همین اساس تهرانی رئیس هیئت‌مدیره کپکو از کلنگ‌زنی کارخانه جدید این سازمان خبر داد و گفت: «ساخت کارخانه جدید کلید خورده که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال 99 به اتمام رسیده و تجهیز و در سه ماهه دوم سال 1400 عملیاتی می‌شود.»

به گفته تهرانی، گروه تولیدی کپکو هم اکنون 25 درصد بازار را در اختیار دارد که این رقم در سال 1400 و با عملیاتی شدن کارخانه جدید به 35 تا 40 درصد می‌رسد.

علیمحمدی نیز درباره راه‌اندازی کارخانه جدید گروه تولیدی کپکو گفت: «با سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که در مجموعه ما انجام شده، توانستیم ظرفیت تولید خود را بالاتر ببریم و برنامه‌ای برای مشتریان جدید داشته باشیم. به این معنا که علاوه بر حفظ مشتریان قبلی، بتوانیم مشتریان جدید را نیز حفظ کنیم. منظور از سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، خریداری ماشین‌آلات جدید، خرید فضای جدید کاری و گسترش آن است. به هرحال ما مجموعه‌ای هستیم که با توجه به شرایط تحریم‌ها، قیمت ارز و کرونا، به لحاظ تولید و تعداد پرسنل رو به پیشرفت بوده‌ایم.»

گروه تولیدی کپکو اما برای سال 1400 استراتژی بازاریابی دیگری نیز دارد، این شرکت در صدد است تا در میان رقبای خود به اولین شرکت تولید ماشین‌های اداری تبدیل شود که در صادرات نیز فعال است. تهرانی در این باره گفت: «در سال ۱۴۰۰ اولین محصول صادراتی ما به کشورهای همسایه صادر می‌شود.»

علیمحمدی جزئیات را توضیح داد و تاکید کرد: «حدود دو ماه است که تهیه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و آموزش پرسنل فعال در حوزه صادرات را آغاز کرده‌ایم و با افزایش ظرفیت تولید و فضای عملیاتی در 6 ماهه دوم استارت صادرات را بزنیم، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و در صورت رفع موانع انتقال پول، کالاهای خود را با استانداردهای اروپایی به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم.»


چالش تولید داخلی


به هر حال باید این حقیقت را پذیرفت که بحث تولید در ایران پیچیده است. زمانی که گفته می‌شود محصولی تولید داخل کشور است، وقتی وارد جزئیات می‌شویم، می‌بینیم که بخش‌های مختلفی از دستگاه، از خارج از کشور وارد می‌شود. البته دلایل بسیاری برای این کار وجود دارد. تهرانی در این باره می‌گوید: :«با وجود اینکه ساخت برخی قطعات راحت است و زیرساخت‌های آن نیز درکشور موجود است، اما تولیدکننده به این نتیجه می‌رسد که باید قیمت نهایی کالای تولیدی خود را کاهش دهد. البته که امکان تولید کامل درایران داریم،اما دراین صورت قیمت کالا افزایش یافته و بازار فروش پیدا نمی‌کند.»

مدیرفروش و مشاور مدیرعامل گروه تولیدی کپکو در ابتدا از حمایت‌های گهگاه دولت از تولیدکننده‌ها قدردانی می‌کند اما درباره چالش‌های تولید می‌گوید: «متاسفانه حمایت‌های دولت در مواردی همچون تسهیل موارد گمرکی، تسهیلات بانکی، پشتیبانی مالی و … چندان احساس نمی‌شود و این موارد تولیدکنندگان را دچار مشکل می‌کند. شرایط برای تولید کاملا نامناسب نیست اما به دلیل عدم تولید مواد اولیه در داخل و الزام تولیدکنندگان به واردات برخی مواد و تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات، نه تنها باعث افزایش قیمت تمام شده تولید شده و مشتریان را ناراضی می‌کند بلکه باعث زیان تولیدکنندگان نیز می‌شود.»


ارائه کالای اقتصادی


باتوجه به شرایط سخت واردات و افزایش بی‌رویه قیمت دلار، بسیاری به دنبال کالاهای باکیفیتی هستند تا با کالاهای خارجی جایگزین کنند. به گفته تهرانی کپکو در این زمینه، یک شرکت مدعی است که توانسته در حال حاضر به 50 تا 70 درصد تولید داخلی کشور برسد و اگر حمایت شود، این تولید به ۱۰۰ درصد هم خواهد رسید.

او در همین راستا دغدغه مدیران کپکو را تولید داخل و بهره‌گیری از نیروهای متخصص جوان داخل کشور عنوان می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد: «اگر رده سنی همکاران کپکو را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که همه جوان، با استعداد و مدعی هستند. این باعث می‌شود که کپکو هر روز با یک چالش جدید مواجه شود و یک ایده و برنامه‌ریزی جدید داشته باشد. کارخانه ما در مازندران واقع است. تمام متخصصین ما نیروهای بومی هستند . حتی یک غیر بومی از تهران به آنجا برای فعالیت نرفته است. ما از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و همین به ما کمک می‌کند. تمام کسانی که در کپکو فعالیت می‌کنند مانند اعضای یک خانواده هستند و مدیران ما برای هر کسی که در کپکو فعالیت دارد، ارزش قائل است.»

او با اشاره به اهمیت مطرح شدن ایده‌های جدید و مسئله برندینگ در شرکت توضیح داد که کپکو قصد دارد با ارائه محصولات با قیمت پایین‌تر، مشکل مردم در عدم توانایی خرید کالاهای خارجی را برطرف کند. به گفته تهرانی کپکو دو نوع محصول دارد؛ محصولاتی با برند هایریک و دیگری با برند کپسو و در ادامه توضیح می‌دهد: «یکی از این دو برند یعنی هایریک برند درجه یک ما است و دیگری محصولات اقتصادی ما است. حتی ما به قشر ضعیف و متوسط هم فکر کرده‌ایم. مثلا کارخانه‌ای که باتوجه به شرایط فعلی توانایی خرید ندارد ولی نیاز به محصول دارد، ما به او کالای اقتصادی ارائه می‌دهیم.»

به گفته علیمحمدی، تاکید بر به صرفه بودن محصول کپسو به معنای کیفیت پایین آن نیست، او در این باره می‌گوید: «برند کپسو هم بالاترین کیفیت را دارد و مقرون به صرفه بودن محصولات کپکو لزوما به معنای قیمت پایین نیست، برای مثال کارتریج استاندارد باید 7 هزار برگ را پرینت بگیرد، برخی کارتریج‌های موجود در بازار نه تنها 7 هزار برگ واقعی را تحویل نمی‌دهند بلکه بعد از مدتی از کیفیت چاپ آن کاسته می‌شود و برگه‌های پرینت‌شده کمرنگ‌تر هستند اما ما تضمین می‌دهیم که کارتریج‌های ما 7 هزار برگ واقعی را چاپ می‌کند و کیفیت آخرین برگ چاپ شده با اولین آن یکسان است.»


تاکید بر پشتیبانی


تهرانی دراین باره به علاقه‌ای که نسبت به کار و تولید در کشور دارند، اشاره می‌کند. به گفته او همه کسانی که در کپکو کار می‌کنند عاشق تولید هستند و به همین دلیل هم وارد این کار شده‌اند. علیمحمدی هم موضوعاتی مانند پشتیبانی و پاسخ‌گویی را دلیل اصلی جذب مشتری عنوان می‌کند و در ادامه می‌‌گوید: «ما روی همه کالاهای خود پشتیبانی یکسانی ارائه می‌دهیم. کالایی که از در کارخانه ما خارج می‌شود، دو سال گارانتی تعویض بی‌قید و شرط دارد؛ یعنی برای محصول کپکو هر اتفاقی رخ دهد به مدت دو سال می‌توانند کالای جدید دریافت کنند. هیچ‌وقت هم زیر تعهدات و قولمان نزدیم حتی اگر در نهایت منجر به ضرر مالی ما شده باشد.»

1 دیدگاه
  1. رضا اصلاحچی می‌گوید

    سلام و ادب ، باید به عرض برسانم ، ما به انسان های بلند پرواز و با پشتکار افتخار میکنیم .
    وااز خداوند متعال برای شما آرزوی بهترین ها رو داریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.