راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر: کلید موفقیت ما در ایجاد روابط عمومی پویا و خلاق بود

حمیدرضا نیک‌نژاد در گفت‌وگو با راه پرداخت: «در روابط عمومی اگر خلاقیت وجود داشته باشد با کمترین امکانات و بودجه می‌توان موفق بود. ضرورتاً هرجایی که هزینه زیاد کنیم معنایش موفقیت نیست، اما اعتقاد دارم خلاقیت همیشه و همه جا خریدار دارد.»

در تعاریف آمده که روابط عمومی صدای یک سازمان است و همواره در تلاش است که تصویر روشنی از سازمان خود را به افکار عمومی ارائه دهد. بی‌شک همه کسب‌وکارها برای بقای خود به روابط عمومی نیاز دارند و نبود آنها ارتباط دوطرفه بین مخاطب و سازمان را دشوار می کند. بر همین اساس پشت یک شرکت موفق همیشه یک روابط عمومی حرفه‌ای وجود دارد.

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از جمله شرکت‌هایی است که در پانزدهمین جشنواره ملی روابط عمومی با دریافت هفت جایزه ملی، عنوان دومین روابط عمومی ایران در این جشنواره کسب کرده است. در این راستا حمیدرضا نیک‌نژاد، مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر که از خردادماه ۱۳۹۸ در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر سمت مدیریت روابط عمومی را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با راه پرداخت در خصوص تغییر رویکردی که در روابط عمومی این سازمان ایجاد شده، صحبت کرد.

به عقیده او تقریباً پس از گذشت مدتی کوتاه از شروع کار تیم روابط عمومی جدید، این تیم موفق شد اعتماد کامل سازمان را جلب کند و برای تمام فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغی که قبل از آن نیاز به برون‌سپاری بود یا حتی برای شروعش تردید وجود داشت، امکانی فراهم شد تا مدیران شرکت دغدغه‌ای نداشته باشند.


نقش‌آفرینی با برندینگ جدید


نیک‌نژاد درباره تغییر رویکردی که طی یک سال و نیم گذشته در روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر صورت گرفته، توضیح داد: «همانطور که می‌دانید شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با حضور مهندس رهنماپور و تغییر برند از مبنا کارت آریا به پرداخت الکترونیک سپهر فضای تازه‌ای تجربه کرد. در واقع در این دوره با حضور ایشان شاهد تحولات چشمگیری در شرکت بودیم که در فاز نخست و تا نیمه اول سال ۱۳۹۸ ایجاد و اصلاح زیرساخت‌های لازم در دستور کار قرار گرفت.

همین چشم‌انداز روشن از تغییرات بود که باعث شد تا بانک صادرات ایران نیز به دنبال افزایش سرمایه در این شرکت باشد و خوشبختانه این امر نیز محقق شد و مشخصاً شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با برند جدید خود تحولاتی کارا و اثربخش را تجربه کرد.»

به‌گفته او یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیرعامل ایجاد و راه‌اندازی یک روابط عمومی حرفه‌ای بود تا به موازات پیشرفت‌های شرکت حرکت کند و به ویژه در حوزه‌های مختلف برندینگ، روابط عمومی و تبلیغات بتواند نقش‌آفرین باشد.

نیک‌نژاد با بیان اینکه در مأموریت‌های روابط عمومی پیش از سال ۱۳۹۸ اساساً این حجم از فعالیت تعریف نشده بود و بیشتر نقش فعالیت‌های درون سازمانی آن پر رنگ بود، توضیح داد: «از طرفی فعالیت‌های شرکت نیز به کیفیت و کمیت امروز نبود. حتی در بسیاری از موارد مشکلات فراوان مالی، زیرساختی و سطح پایین رضایت‌مندی مشتریان فرصتی برای پویایی روابط عمومی ایجاد نمی‌کرد.»


ایجاد و بهبود تعامل‌های درون سازمانی


او اولین تغییر رویکرد در روابط عمومی را ایجاد و بهبود تعامل‌های درون سازمانی دانست و در این باره گفت: «به عقیده من درست‌ترین نقطه شروع فعالیت روابط عمومی باید از همین داخل سازمان و ایجاد یک هویت مشترک سازمانی باشد. همین بهبود تعامل‌های داخلی باعث شد تا اتفاق‌های خوبی رقم بخورد. به موازات این بهبود تعامل‌ها، با دستور مدیرعامل اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها کردیم، زیرساخت‌هایی که به ویژه در حوزه تولید محتوا، ارتباط اثربخش با ذینفعان سازمان و رسانه‌ها بتواند ما را در این نقطه قرار دهد.»

حمیدرضا نیک‌نژاد، مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر

نیک‌نژاد روابط عمومی سپهر در این دوران را اینطور تشبیه می‌کند: «ما مثل یک دونده تازه‌وارد به تیم سازمان بودیم که لازم بود برای یک مسابقه بزرگ آماده شویم، مسابقه‌ای که تا قبل از این یا در آن اصلاً حضور نداشتیم یا اگر حضور داشتیم رتبه‌های خوبی کسب نمی‌کردیم، حتی شکل دویدن ما امیدوارکننده نبود. اما این بار قصد داشتیم تا به محض چکاندن ماشه شروع مسابقه مثل قهرمان‌ها بدویم، هدف این بود تا استارت ما در همین خط شروع بوی قهرمانی بدهد.»

او بیان کرد: «تعامل‌های درون سازمانی که شروع شد متوجه شدم در همین مدت کوتاه از تغییرات مدیریتی شرکت اتفاق‌های مهم و امیدبخشی رخ داده و کاملاً چشم‌انداز روشن و درخشانی در صنعت پرداخت متصور بودیم.»

باتوجه به صحبت‌های نیک‌نژاد کم‌کم نیازهای جدید از سوی معاونت‌ها و مدیریت شرکت مطرح شد. او در این باره توضیح داد: «البته در روابط عمومی به این هم قانع نبودیم و خودمان پیشنهاد دهنده و متولی شدیم تا در حوزه‌های مختلف برندینگ و تبلیغات نقش ایفا کنیم.»


هدف ما تقویت کار تیمی است


نیک‌نژاد معتقد است: «هدف مهم از ایجاد رویکرد جدید این بود تا کار تیمی را تقویت کنیم و خود را در خط مقدم این کار گروهی می‌دانستیم. بنابراین تعامل‌های سازنده با سایر قسمت‌های سازمان باعث شد تا در حوزه روابط عمومی یک تیم ورک قوی و قابل اعتماد شکل بگیرد.»

تقریباً پس از گذشت مدتی کوتاه از شروع کار تیم روابط عمومی جدید، این تیم موفق شد اعتماد کامل سازمان را جلب کند و برای تمام فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغی که قبل از آن نیاز به برون‌سپاری بود یا حتی برای شروعش تردید وجود داشت امکانی فراهم شد تا مدیران شرکت دغدغه‌ای نداشته باشند.

نیک نژاد با بیان این مطلب سرفصل‌های تغییر رویکرد در روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر را برشمرد و توضیح داد: «ایجاد تعامل‌های سازنده درون سازمانی، تعریف مأموریت‌های جدید در حوزه‌های تبلیغات و برندینگ، ایجاد زیرساخت‌های اجرایی و عملیاتی برای مأموریت‌های محوله، نگاه کیفی به تولیدات روابط عمومی و تلاش برای تولید بهترین آثار در سطح شرکت‌های پرداخت، اتکا به توانمندی‌های درون سازمان و کشف استعدادها و بهره گیری از آنها، تقویت کار تیمی با تشکیل گروه‌های کاری مشترک و اتاق فکرهای روابط عمومی از سرفصل‌های تغییر رویکرد در روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر هستند.»


با شرکت در جشنواره‌ها، ضعف‌ها را پوشش می‌دهیم


او در پاسخ به این مساله که جشنواره‌هایی مثل جشنواره ملی روابط عمومی چه تاثیری بر روند فعالیت‌های روابط عمومی این شرکت دارد، توضیح داد: «به نظر من جشنواره‌ها یکی از عرصه‌های سالم رقابت هستند که این فرصت را فراهم می‌کنند تا بتوانیم جایگاه خود را شناسایی کنیم و ضعف و قوت‌های خود را بهتر بشناسیم. خیلی وقت‌ها ما به‌عنوان روابط عمومی آنقدر غرق در فعالیت‌های روزمره هستیم که فرصت نمی‌کنیم خود را به درستی و کامل محک بزنیم. از طرفی موانع طبیعی ذهنی همه ما باعث می‌شود تا اگر هم فرصت خودارزیابی داشته باشیم، در اکثر موارد موفق به نقد عادلانه خودمان نباشیم.»

به‌گفته مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر جشنواره‌ها این فرصت را فراهم می‌کنند تا ضمن بررسی آثار موفق همکارانمان در سایر سازمان‌ها به نوعی تبادل تجربه هم صورت بگیرد. او دراین باره مثال زد: «در جشنواره روابط عمومی ایران بود که من متوجه شدم در چه بخش‌هایی فرصت بهتر شدن داریم و باید خود را تقویت کنیم. در واقع تا زمانی که به عرصه محک واقعی وارد نشویم ممکن است در بعضی حوزه‌ها خود را موفق و سرآمد بدانیم، اما در یک جشنواره و با نگاه هیات داورانی بی طرف و معتبر است که متوجه نقاط ضعف و قوت خود می‌شویم.

او بیان کرد که علاوه بر این جشنواره‌هایی مثل جشنواره روابط عمومی ایران که محل تجمع صاحب نظران و صاحب فکران حوزه ارتباطات است فرصتی برای یادگیری هم وجود دارد. من شخصاً از بیانیه هیات داوران استفاده کردم و نکته‌های مهمی را که به‌عنوان ضعف‌های روابط عمومی‌های کشور مد نظر داشتند یادداشت کردم و به نظرم رسید به سهم خودم در آینده می‌توانم بخشی از ضعف‌ها را پوشش دهم. 

نیک‌نژاد همچنین اضافه کرد: «جشنواره‌ای مثل روابط عمومی باعث می‌شود تا از یکنواختی و تکرار دور باشیم. هر بار که در یک زمینه موفق شویم به خودمان می گوییم حالا وقت یک تجربه و ایده تازه و جدید است.»


رسالت اصلی روابط عمومی‌ها فراتر از رقابت است


پرداخت الکترونیک سپهر در جشنواره روابط عمومی ایران، هفت جایزه دریافت کرده است. نیک‌نژاد در خصوص وجه تمایزی که با دیگر رقبا در این جشنواره داشته‌اند، توضیح داد: «با نهایت حمایت و حسن اعتماد مدیرعامل شرکت و تعامل خوب تمام همکاران شرکت موفق شدیم در هفت رشته اصلی صاحب چهار رتبه اول و سه رتبه سوم شویم. در مجموع امتیازات و جوایز نیز در سطح ملی موفق شدیم پس از شرکت ملی مخابرات ایران جایگاه دوم را کسب کنیم.»

او با توضیح اینکه همکاران روابط عمومی خود را در گروه رقبا دسته بندی نمی‌کند و جشنواره روابط عمومی را عرصه‌ای صرفاً مسابقه‌ای نمی‌داند، گفت: «این جشنواره را فضایی برای گردهمایی همکاران روابط عمومی می‌دانم تا از کارهای خوب یکدیگر یاد بگیریم، تبادل نظر کنیم و شاید حتی به کمک یکدیگر بتوانیم نقاط ضعف‌ها را پوشش دهیم.»

از نظر نیک‌نژاد فارغ از رویکردهای تبلیغاتی که بخش جدایی‌ناپذیر کسب‌و‌کارها است و وجود رقابت سالم در این حوزه بین روابط عمومی محتمل و رایج است؛ رسالت اصلی روابط عمومی‌ها در ماهیت واقعی خودشان فراتر از رقابت است. او بیان کرد که باید در مورد دسترسی عادلانه مردم به اخبار و اطلاعات صحیح تلاش کنیم و پل ارتباطی صادق، اثربخش و چابکی بین سازمان و ذینفعان باشیم.


روابط عمومی با پویایی زنده می‌ماند


مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر به نقاط قوت روابط عمومی سپهر را در این جشنواره اشاره کرد و گفت: «اولین و ارزشمندترین نقطه قوت ما خلاقیت بود که اتفاقاً در این رشته نیز رتبه اول کشور شدیم. به نظرم در روابط عمومی اگر خلاقیت وجود داشته باشد با کمترین امکانات و بودجه می‌توان موفق بود. ضرورتاً هرجایی که هزینه زیاد کنیم معنایش موفقیت نیست، اما اعتقاد دارم خلاقیت همیشه و همه جا خریدار دارد.»

نیک‌نژاد بخش دیگر بخش دیگر نقطه قوت روابط عمومی سپهر را کار تیمی و گروهی دانست و توضیح داد: «شخصاً در فضای کار با تیم روابط عمومی تلاش می‌کنم تا ضمن رعایت ضوابط اداری و مناسبات سازمانی، نگاه پروژه‌محور و نتیجه‌گرا به فعالیت‌ها داشته باشم. نگاه کیفی را مقدم می‌دانم بر اینکه در یک چهارچوب اداری فقط شرح وظیفه‌ای به سرانجام برسد. گاهی وقت‌ها پیش خودم فکر می‌کنم اگر روزی فرا برسد که احساس کنم کارمندی هستم که فقط به ساعتم نگاه می‌کنم تا زمانم تمام شود، آن روز باید از حوزه روابط عمومی کنار بکشم یا عرصه فعالیت را عوض کنم. ذات روابط عمومی پویایی است و خوشحالم که در سازمانی که امروز با آن کار می‌کنم هم من و هم همکارانم در روابط عمومی این پویایی را دارند.»

به‌گفته او از دیگر نقاط قوت بسیار مهم روابط عمومی سپهر این است که تمام آثار تولید شده آن بدون نیاز به برون‌سپاری و از مرحله ایده تا اجرا توسط همکاران و با توانمندی داخلی شرکت انجام شده است. همه اینها در حالی بوده که نه تنها از کیفیت تولیدات کاسته نشده، بلکه با بالاترین استاندارد و صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های تبلیغاتی این کارها به سرانجام رسیده است. امیدوارم بتوانیم این مسیر را پر قدرت‌تر ادامه دهیم.»


نگاه ما در روابط عمومی صرفا تبلیغات تجاری نیست


نیک‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا مردم و کاربران هم می‌توانند این تغییرات را در بحث روابط عمومی احساس کنند یا نه، توضیح داد: «بله. کاملاً محسوس است. برای مثال ما در سال ۱۳۹۸ یک کانال اینستاگرام تقریباً غیر فعال با ۷۰۰ عضو داشتیم که گاهی پست‌های مناسبتی و خبری منتشر می‌کرد. همین کانال امروزکه با شما صحبت می‌کنم بیش از ۱۱ هزار عضو دارد.

از سوی دیگر نگرش مدیرعامل شرکت به بحث روابط عمومی بیش از آنکه تجاری باشد رویکرد فرهنگی است و من بسیار خوشحالم که هنوز سازمان‌هایی در کشورمان هستند که این نگاه را دارند. بر همین اساس نگاه ما در روابط عمومی صرفاً تبلیغات تجاری نیست و ردپای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و اطلاع رسانی‌های مفید را به راحتی می‌توان در آثار تولید شده مشاهد کرد.»

او مثالی از یک ویدیو زد که با استقبال خوبی توسط مردم و کاربران مواجه شده بود. نیک‌نژاد در این باره توضیح داد: «بدون تبلیغات خاص و در همین کانال اینستاگرامی ما زمانی که کمتر از ۱۰ هزار عضو داشتیم، این ویدئو بیش از ۹ هزار بار دیده شد. در سایر حوزه‌ها نیز همانطور که می‌دانید با یک تغییر برند مواجه بودیم. واقعاً یکی از کارهای بسیار سخت همین تغییر برند است.

خاطرم است که روزهای اول که اینجا بودم اکثر جاهایی که تماس می‌گرفتیم یا قصد برقراری ارتباط داشتیم باید در کنار اسم جدید شرکت اسم سابق را هم می‌گفتیم تا یک مشتری ما را یاد بیاورد. فارغ از اینکه این یادآوری چقدر اثر مثبت یا منفی داشت طی کردن همین مسیر که امروز در صنعت پرداخت شرکتی با چهره و روحی تازه به نام پرداخت الکترونیک سپهر حضور دارد کار راحتی نبود و البته که هنوز هم برای رسیدن به ایده‌آل در این زمینه می‌توانیم بیشتر تلاش کنیم.»


سطح رضایت مشتریان قابل قبول است، اما جای بهبود دارد


نیک‌نژاد در خصوص این موضوع که چقدر توانسته‌اند میزان رضایت کاربران را جلب کنند، توضیح داد: «جواب به این سؤال تنها از دیدگاه روابط عمومی ممکن نیست. شاخص‌های زیادی در زمینه رضایت کاربران وجود دارد که توسط معاونت‌های مختلف شرکت پایش می‌شود. دلیل هم این است که دامنه مشتریان و ذینفعان شامل پذیرندگان، کاربران اپلیکیشن موبایلی پاس، مشتریان، کاربران درگاه پرداخت اینترنتی و حتی مشتریان کلان می‌شود. در هر یک از این حوزه‌ها در رویکردهای زیرساختی جدید پایش رضایت مشتریان جداگانه انجام می‌شود.»

او در ادامه گفت: «به‌طور کلی و قاطعانه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در جلب رضایت مشتریان عملکرد فوق‌العاده درخشانی داشته است. نارضایتی‌ها و شکایت‌های سالیان گذشته امروز جای خود را به اعتماد و رضایت مشتریان داده است. شما تصور کنید در شرایط سخت اقتصادی و فشار کرونا بر کسب‌وکارها ما موفق بوده‌ایم خدمات و سرویس‌های پایداری به مشتریان عرضه کنیم. تحقیقات میدانی و نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد سطح رضایت مشتریان در سطح قابل قبولی هستند اما حتماً جای بهبود دارند.»

نیک‌نژاد دراین خصوص به یک مصداق بارز اشاره کرد و گفت: «برای مثال در مهم‌ترین رویدادی که شرکت در ساختار جدید خود را محک زد ما در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۹۸ به‌عنوان متولی پرداخت در کنار بانک صادرات حضور پیدا کردیم. خوشبختانه رضایت حداکثری بانک و عوامل اجرایی نمایشگاه و شرکت کنندگان آن هم در شرایطی که شرکت در حال بهبود زیرساخت‌های خود بود نشان‌دهنده افزایش سطح رضایت مشتریان است.

من یقین دارم که اگر شرایط کرونا پیش نمی‌آمد و ما فرصت حضور در نمایشگاه‌های دیگر را داشتیم دست به یک کار بزرگ می‌زدیم. یا در نمونه دیگری همین هفته گذشته خدمات کشوری ۱۶۸۶ را راه‌اندازی کردیم تا مشتریان و کاربران سراسر کشور بدون نیاز به کد و از همه‌جا رایگان امکان دریافت خدمات و پشتیبانی داشته باشند.»

او دریافت جوایز روابط عمومی را منتسب به رضایت کاربران نمی‌داند، اما معتقد است که عملکرد کلی شرکت در تمام زمینه‌ها آنقدر موفق بوده که امروز در زمینه رضایت مشتریان یکی از برترین شرکت‌های صنعت پرداخت باشند.

1 دیدگاه
  1. ش.اردشیری می‌گوید

    ضمن تبریک به آقای دکتر نیک نژاد عزیز.
    خوشحالم برای دورانی که در حضور شما کار کردم و مطالب زیادی آموختم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.