راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جلسه بانک مرکزی در خصوص تعیین چارچوب تبادل رمزارزها چه گذشته است؟

تب ورود به دنیای رمزارزها در داخل کشور و میان عموم مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، این در حالی است که از سوی دیگر تب رگولاتوری، نظارت و قانون‌گذاری برای آن نیز بیشتر می‌شود. به‌تازگی سامانه بهین‌یاب پس از کش‌وقوس‌های فراوان راه‌اندازی شده تا استخراج‌کنندگان رمزارز دستگاه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند. حالا نیز خبر می‌رسد که جلسه‌ای در بانک مرکزی تشکیل‌ شده تا چارچوبی برای تبادل رمزارز ایجاد شود. البته نکته قابل ‌توجه اینجاست که در خصوص این جلسه اطلاعات دقیقی در دست نیست.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که نمایندگانی از بخش‌های مختلف بانک مرکزی، وزارت صمت، نیرو و اقتصاد از بخش دولتی و تعدادی از فعالان بخش خصوصی حوزه رمزارز در این نشست حضور داشتند.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد؛ خروجی این نشست که در روز گذشته برگزار شده، در نهایت باید به چارچوبی برای تبادلات رمزارزها در کشور منجر شود.

بانک مرکزی، طی سال‌های گذشته یک سیاست را دنبال کرده و آن بی‌تفاوتی و نظارت از راه دور در دنیای کریپتو بوده است؛ اما حالا که اقبال عمومی نسبت به این دنیای جدید افزایش پیدا کرده، بانک مرکزی نیز علاقه‌مند‌ است از سایر رقبای دولتی در این زمینه عقب نماند و دست‌‌به‌‌کار شده تا چارچوب جدید خود را برای ایفای نقش جدی‌تر در این زمینه تعریف کند.

از سال 1396 که بحث سامان‌دهی ارز دیجیتال در کشور مطرح شد، کمیسیون اقتصادی دولت مسئولیت تنظیم مقررات آن را بر عهده ‌گرفته است و بازیگر عمده این جریان وزارتخانه‌های صمت و نیرو بودند. از حدود دو سال پیش، به نظر می‌رسید بانک مرکزی تلاش دارد تا وارد این ساختار برای رگولاتوری رمزارزها شود؛ چنانچه در همان سال سناریوهای کنترل‌گری خود بر دنیای رمزارزها را مطرح کرد، ولی حالا طبق شنیده‌هایی که از جلسه روز گذشته بانک مرکزی مطرح می‌شود، این سناریوها نه‌تنها به‌روزرسانی نشده؛ بلکه همان ارائه گذشته بدون توجه به توسعه و روندهایی که طی دو سال گذشته در زمینه رمزارزها رخ‌ داده، مجدداً مطرح ‌شده است.

اما پس از مطرح‌شدن برگزاری این نشست، چند سؤال اساسی به میان آمده، از جمله اینکه با توجه به افزایش اقبال عمومی نسبت به دنیای رمزارزها، بانک مرکزی بناست مانعی بر سر فعالیت این حوزه باشد یا تسهیل‌گر؟ برخوردهای بانک مرکزی طی سالیان گذشته نشان داده که این نهاد هیچ‌گاه ورود تسهیل‌گرانه به میدان نداشته و با قوانین و مقررات، نه‌تنها دست‌وپای عموم؛ بلکه کسب‌وکارهای عادی را نیز بسته است.

سؤال دیگر این است که آیا نمایندگان همه کسب‌وکارهای فعال در حوزه رمزارز در این نشست حضور داشته‌اند و دیدگاه‌های همه طرف‌ها در این بخش شنیده ‌شده است؟ و نکته مهم‌تر اینکه چرا نشستی که بناست در آن چارچوب قوانین تبادلات رمزارزها تعیین و تکلیف شود، تا این حد محدود و بسته برگزار شده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه شنیده‌ها حاکی از مخالفت سرسختانه بانک مرکزی با کسب‌وکارهای مربوط به حوزه بلاکچین در کارگروه سندباکس وزارت اقتصاد است، آیا می‌توان امید داشت که منافع فعالان و کسب‌وکارهای حوزه رمزارز در این چارچوب جدید حفظ شود.

طبق شنیده‌ها بناست که یک شرکت زیرمجموعه بانک مرکزی CBDC را راه‌اندازی کند که این خود ابهامات زیادی را در خصوص آینده و اقدامات در حوزه رمزارز و نفوذ هرچه بیشتر بانک مرکزی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

اما سؤال مهم‌تر این است که آیا فعالان حاضر در نشست این سؤالات و ابهامات به‌وجود‌آمده را مطرح کرده‌اند و آیا می‌توان امیدوار بود چند روز یا چند ماه دیگر بانک مرکزی همه کسب‌وکارها را در یک عمل انجام‌شده با یک چارچوب جدید دستوری در حوزه تبادلات رمزارزها قرار ندهد؛ زیرا هر دستورالعمل یا چارچوب جدیدی در این زمینه، اگر بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف ایجاد شود، به چالش‌های کسب‌وکارهای این حوزه که تاکنون با چندین متولی روبه‌رو بودند، خواهد افزود.

1 دیدگاه
  1. فرهنگ می‌گوید

    نهایتا اینو بگیرن. (مالیاتمو)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.