راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش ارزش اقتصادی / گفت‌وگو با جین فریزر، مدیرعامل جدید سیتی‌گروپ که در حال تجدیدنظر در مورد مأموریت این بانک است

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰ / در ماه فوریه رئیس سیتی‌گروپ، جین فریزر 53ساله، نه‌تنها اولین زن مدیرعامل سیتی؛ بلکه مدیرعامل یکی از بانک‌های مهم وال‌استریت خواهد شد. او با مجله تایم در مورد ایجاد نیروی کار متنوع، تغییر مسئولیت‌های شرکت‌ها و بزرگ‌تر کردن کیک اقتصاد صحبت کرد.

از ترفیع شما به مقام مدیرعاملی به‌درستی تجلیل شده‌ است، ولی می‌دانیم که چنین اتفاقی نیازمند عزمی راسخ است. آیا می‌توانید در مورد داستان مشکل پیشرفت زن‌ها توضیح دهید؟

استعدادهای زیادی در سازمان ما وجود دارد. واقعاً در سیتی تلاش کرده‌ایم که بتوانیم متقاضیان مختلف را ملاقات کرده و اطمینان حاصل کنیم که سیتی مکانی است که افراد مختلف می‌توانند در آن به موفقیت برسند و مسیر شغلی‌شان را ارتقا بخشند. اقداماتی مثل سیاست‌های قوی برای مرخصی‌های والدین و حفظ شمول فرهنگی تأثیر بسزایی در این فرایند دارد. با این حال، برای اینکه نتایج ملموسی به دست آوریم، باید شفافیت و مسئولیت‌پذیری در سازمان افزایش پیدا کند. چند سال پیش، در اقدامی که کمی از حاشیه امن ما خارج بود، به‌طور عمومی عدم توازن درآمد را بین زنان در سراسر جهان و بین اقلیت‌ها در ایالات متحده آمریکا اعلام کردیم.

داده‌ها نشان می‌داد که کم‌وکاستی‌های زیادی در شرکت وجود دارد و زنان و افراد رنگین‌پوست بیشتری می‌توانند در مقامات ارشد و جایگاه‌های شغلی پردرآمدتر مشغول به کار شوند. با این‌ حال، ما فکر می‌کنیم باید این اطلاعات را به همه ارائه دهیم تا بتوانند مسئولیت‌پذیری ما در قبال تعهدات‌مان را بررسی و تأیید کنند. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده‌ که این طرز فکر را از بین ببریم که یا باید شایسته‌سالاری حاکم باشد، یا تنوع فرهنگی و جنسیتی برقرار باشد.

افزایش تنوع فرهنگی و جنسیتی در نیروی کار، در مقیاس بزرگ، چه مزایای سازمانی و اقتصادی برای سیتی و جامعه در پی دارد؟

اگر با دید سیاسی (دنیای که تفرقه در آن بیشتر شده) به شرایط نگاه کنیم، شاید به اشتباه فکر کنیم که همه‌چیز یک بازی جمع صفر است. با این حال، این دید کاملاً غلط است، به‌ویژه وقتی صحبت از نیروی کار می‌شود. یک نظرسنجی در مجله کسب‌و‌کار هاروارد به این نتیجه رسیده‌ که شرکت‌هایی که تنوع فرهنگی و جنسیتی بیشتری دارند، به‌طور قابل توجهی درآمد بیشتری از نوآوری داشته و حاشیه سود بالاتری هم دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر زنان به‌طور مساوی در اقتصاد فعالیت داشته‌ باشند، تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی تا سال 2025، 26 درصد افزایش می‌یابد.

آیا موافق هستید که این شرایط برای دولت، اقتصاد و شرکت‌ها شرایط مناسبی است تا درباره نحوه کسب درآمد، خلق فرصت و قراردادهای اجتماعی تجدیدنظر کنند؟

دیگر این طرز فکر منسوخ شده‌ که درباره تعهد شرکت به جامعه و وظایف آن نسبت به سهام‌داران، باید به‌طور جداگانه فکر کرد. این دو موضوع نباید از هم جدا باشند. شرکت‌هایی مثل سیتی‌گروپ مسئولیت اقتصادی بزرگی دارند و ما تلاش می‌کنیم از نفوذ خود برای رویارویی با نابرابری‌های مختلف استفاده کنیم و هرچند به فعالیت‌های خیرخواهانه خودمان افتخار می‌کنیم، اما بزرگ‌ترین تأثیری که به‌عنوان یک بانک می‌توانیم داشته‌ باشیم از طریق توانایی‌های اساسی کسب‌و‌کارمان است.

آیا فکر می‌کنید در این بحران فرصت‌هایی وجود دارد؟ برای مثال روش‌های کاری جدید و مؤثرتر یا سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت که نادیده گرفته ‌می‌شوند؟

شرایط همه‌گیری ما را مجبور کرد نگاه متفاوتی به کارهایمان بیندازیم. برای مثال در شرایط معمولی، زمانی‌ که سهام شرکتی را به‌صورت عمومی عرضه می‌کردیم، نیروهای فروش به سراسر دنیا پرواز می‌کردند تا با سرمایه‌گذاران ملاقات کنند. در طول همه‌گیری این فعالیت‌ها را کاملاً مجازی انجام می‌دهیم و این کار هیچ تأثیری بر تقاضای سرمایه‌گذاران نداشته است.

شما در 160 کشور فعالیت می‌کنید. آیا نگران نیستید که جریان‌های جغرافیای سیاسی فعلی به افزایش ملی‌گرایی و افزایش محدودیت‌های بین‌المللی منجر شود؟

ما معتقدیم که جریان آزاد سرمایه باعث گسترش بازار، کاهش قیمت‌ها، افزایش منابع محصولات، تشویق نوآوری و در نهایت رشد ارزش اقتصادی می‌شود. دلیل اینکه شاهد عقبگرد جهانی‌سازی و قدرت‌گرفتن ملی‌گرایی هستیم، این است که ارزش اقتصادی به مساوات تقسیم نشده‌ است. جلوگیری از تجارت فقط منابع اقتصادی را کاهش می‌دهد؛ منابعی که برای برطرف‌کردن مشکلات به آنها نیاز داریم.

در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، چه مسائلی باعث نگرانی و چه مسائلی باعث خوش‌بینی شما می‌شود؟

شکاف توزیع ثروت، جامعه را دچار اختلال کرده‌ و باعث شده‌ مردم ایمان خود را از دست بدهند و مشکلات بسیار زیادی به ‌وجود آید. نگرانم که این همه‌گیری مانع پیشرفت تحصیلی افراد شود، مراقبت‌های سلامتی مورد نیاز را از آنها سلب کند و اجازه ندهد شغلی پیدا کنند که به آنها امنیت مالی دهد. با این حال، امید دارم که این بحران بتواند برای صنعت ما مثل یک زنگ هشدار باشد. بانک‌هایی مثل ما، باید به‌دنبال گسترش شمول مالی باشند و مردم هم انتظار دارند که ما این کار را انجام دهیم.   

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰
نویسنده / مترجم ابن شاپیرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.