راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین نشست خبری آنلاین الکام استارز برگزار شد / حرکت به سوی تجاری‌سازی ایده‌ها

شیدا ملکی – خبرنگار / دومین نشست خبری آنلاین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و معاونت علمی ریاست‌جمهوری با موضوع اعلام برنامه‌ها و جزئیات نحوه برگزاری ششمین دوره برگزاری الکام استارز و رویدادهای جانبی (الکام پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه) روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه از محل موزه ارتباطات کشور برگزار شد.

تا امروز ۳۰ شرکت ثبت‌نام و مراحل حضور خود در ششمین الکام‌استارز را نهایی و همچنین ۱۷ مجموعه اعلام همکاری به‌منظور شرکت در آوردگاه اقتصادی را نهایی کرده‌اند. الکام استارز به گفته برگزارکنندگان آن در پی فراهم‌کردن شرایطی است تا حمایت از استارت‌آپ‌ها با پایان رویداد به خط پایان نرسد و به شکل مستمر در مسیر تجاری سازی ایده‌ها حرکت شود. این رویداد از ۲۹ دی‌ماه آغاز و تا ۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سجاد جهانگرد، مدیر برنامه آوردگاه سرمایه و برات قنبری، دبیرکل سازمان نصر کشور و همچنین آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام‌استارز در این نشست خبری به پرسش‌های احتمالی پیرامون این برنامه پاسخ دادند.


جهان در مسیر اقتصاد دیجیتال


مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این نشست آنلاین گفت: «مهم‌ترین رویداد مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال کشور، فارغ از نمایش‌های تبلیغاتی به بزرگ شدن زیست‌بوم استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده است. به‌طورکلی می‌توان گفت الکام استارز به شکل‌گیری هویت و مفهوم اقتصاد دیجیتال کمک قابل‌توجهی کرده است.»

به گفته محمدی، ستاد اقتصاد دیجیتال کشور به‌عنوان سردمدار فضای مجازی اقتصاد دیجیتال است و باید از ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده ممکن را محقق سازد.

او در ادامه گفت: «فضای فعلی به‌گونه‌ای است که گاهی اوقات تهدیدهای اقتصاد دیجیتال را نسبت به ارزش‌ها پررنگ‌تر می‌کنیم. در این در حالی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور ۲۰ تا ۲۵ درصد اقتصاد جهان بر پایه اقتصاد دیجیتال است. اگر به این ظرفیت و فضای مهم توجه نکنیم بی‌شک دچار یک شکاف اقتصادی بزرگ با دنیا خواهیم شد.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری در ادامه با تشریح بخش‌های مختلف حمایت‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: «این حمایت‌ها به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول بخش مسابقه الکام استارز است. در انتهای برگزاری مسابقه ۱۵ تیم استارتاپی هرکدام ۱۰ میلیون تومان برنده خواهند شد. این ۱۵ تیم شامل ۱۰ استارتاپی است که از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتخاب می‌شوند. ۵ استارتاپ در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و حوزه فناوری‌های مجازی‌سازی و یک استارتاپ هم در حوزه کرونا به شکل مشترک از طرف سازمان نظام صنفی و معاونت علمی انتخاب می‌شوند.»


تسهیلات بلاعوض برای استارت‌آپ‌های برنده


بخش دوم حمایت‌هایی که از طرف معاونت علمی اقتصاد دیجیتال ریاست‌جمهوری ارائه خواهد شد نیز مربوط به جذب سرمایه‌گذار خواهد بود. محمدی در توضیح این بخش گفت: «زمانی که ایده‌پردازان و فعالان این حوزه قصد ورود به شتاب‌دهی و ارائه محصول داشته باشند به‌نوعی دیگر مورد حمایت قرار خواهند گرفت. این حمایت شامل پرداخت مجموعا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی است.»

او در این باره گفت: «اگر برندگان مسابقه الکام استارز بتوانند سرمایه‌گذار ویژه برای طرح و ایده خود جذب کنند؛ برای ۱۰ تیم اول ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دریافت خواهند کرد. همچنین برای ۵ تیم ویژه حوزه فناوری و کرونا هم تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی قابل تبدیل به بلاعوض تخصیصی داده خواهد شد. هدف از این حمایت‌ها آن است که استارتاپ‌ها بتوانند سریع‌تر مسیر تجاری‌سازی را با سرعت بیشتر طی کنند

امکانی دیگر که به گفته محمدی پیش‌بینی شده امکان سرمایه‌گذاری در پاویون «استارز اینوست» است. با همکاری صندوق نوآوری شکوفایی مکانیسم سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شده است. ۹ صندوق در این طرح تعریف شده که حدود ۴ صندوق آن نیز مربوط به شهرستان‌ها است. در این شیوه استارتاپ‌ها به شیوه هم سرمایه گذاری از منابع بهره‌مند می‌شوند. اگر استارتاپی بتواند یکی از این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری در طرح خود قانع کند، در برابر هر میزان پرداخت صندوق ۲ تا ۳ برابر حمایت صندوق نوآوری سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ارزیابی و انتخاب استارتاپ‌ها به کارشناسان و خبرگان این حوزه واگذار شده است گفت: «مکانیسم هم‌سرمایه گذاری و مکانیسم کمک در مرحله شتابدهی هر دو از حمایت‌های عمومی و خصوصی محسوب می‌شوند. بر اساس این شیوه دولت ارزیابی‌کننده نیست و افراد و گروه‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری دارند وارد سیستم خواهند شد.»


سامانه راه نو‌آوری و کیف پول ۲۰ میلیون تومانی


محمدی در ادامه توضیحات خود حمایتی دیگر که در دستور کار قبلی قرار نداشت را اعلام کرد و گفت: «۱۵ تیم برگزیده الکام استارز این امکان را خواهند داشت تا از خدمات سامانه راه نوآوری که، بخشی از خدمات استارت‌آپ‌ها را ارائه می‌دهد استفاده کنند. براین‌اساس یک کیف پول ۲۰ میلیون تومانی برای دریافت خدمات در این سامانه برای استارت‌آپ‌ها تعریف خواهد شد.»

همچنین محمدی با اشاره به حمایت از شرکت‌های خلاق گفت: «حمایت از شرکت‌های خلاق اهمیت قابل‌توجهی برای الکام استارز دارد. در حال حاضر از بین بیش از هزار شرکت خلاق ارزیابی و شناسایی شده ۶۰ تا ۶۵ درصد شرکت‌های خلاق حوزه دیجیتال هستند. البته کماکان تلاش بر این است تا این شرکت‌ها با شاخص‌های سهل‌گیرانه‌تری مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین و امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم قانون حمایتی مصوبی از شرکت‌های خلاق ایجاد کنیم.»


ساده شدن حضور سرمایه‌گذاران در پی برگزاری نشست‌های آنلاین


بخش بعدی این نشست آنلاین به توضیحات مدیر بخش آوردگاه سرمایه، سجاد جهانگرد اختصاص داده شد. بخش آوردگاه سرمایه برای چهارمین سال متوالی به کمک بازیگران اکوسیستم فناوری‌های یارانه‌ای به پیشروی استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند.

جهانگرد در تشریح عملکرد این بخش گفت: «طی دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم همکاری و حضور بازیگران این عرصه را بیشتر تقویت کنیم. دلیل این موضوع نیز ادامه همکاری بعد از پایان الکامب استارز و ایجاد استمرار در این فرایند بود. سال گذشته آوردگاه سرمایه با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال و همکاری کار نکراد انجام شد. امسال نیز علاوه بر کارنکراد همراهی و همکاری انجمن سرمایه‌گذاران خطر پذیر را هم خواهیم داشت و با همراهی این دو مجموعه تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران را همراه خود خواهیم داشت.»

به گفته او همه‌گیری کرونا و مسائل مربوط به محدودیت ارتباطات فیزیکی بسیار قابل‌توجه است. در حقیقت کرونا ما را ملزم کرده کارهایی را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم که گاهی شرایط را تسهیل می‌کند. سال‌های گذشته هماهنگی زمان حضور سرمایه‌گذاران در نشست بسیار سخت بود. این در حالی است که باتوجه‌به شرایط فعلی برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا سرمایه‌گذاران از دفاتر خود در جلسات ارائه محصول استارت‌آپ‌ها حاضر شوند. این روش در نهایت دقت و تمرکز را هم چندبرابر افزایش می‌دهد. همچنین تا این لحظه حدود ۱۷ مجموعه سرمایه‌گذار برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.


امروز شیوه حکمرانی بر اساس اطلاعات و داده است


در بخش دیگری از این نشست آنلاین برات قنبری، دبیرکل سازمان نصر کشور گفت: «دورانی به نام پساکرونا نداریم و باید شیوه زندگی را تغییر دهیم. از همین رو و در این راستا فضای مجازی جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است. در این شرایط شیوه‌های حکمرانی بر اساس شیوه‌های قبل نیست. در حال حاضر شیوه حکمرانی بر اساس اطلاعات و داده‌ها است. یکی از برنامه‌های مهمی که در سازمان نظام صنفی موردتوجه قرار گرفته، توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک است. توانمندسازی زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا موضوعی است که چاره‌ای نداریم مگر پیگیری و توجه به آن.»

قنبری در ادامه افزود: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیوسته در تلاش برای توانمندسازی زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا بوده و در این راستا برنامه‌های مشخصی را دنبال کرده است. یکی از این برنامه‌ها هم برگزاری رویداد الکام‌استارز در نمایشگاه الکامپ است. امسال نیز باتوجه‌به شیوع کرونا تصمیم گرفته شد با وجود لغو برگزاری الکامپ، این رویداد به‌صورت مجازی برگزار شود.»

به باور او الکام‌استارز و برگزاری دوره‌های گذشته آن نشان‌دهنده آغاز تحولی جدید در اقتصاد کشور بوده است. از همین رو برگزاری آنلاین آن حتماً به توسعه جایگاه اقتصاد دیجیتال کمک خواهد کرد.


ادامه ثبت‌نام در الکام‌استارز


در بخش پایانی این نشست آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام‌استارز از تمدید ثبت‌نام در این رویداد خبر داد و اعلام کرد، بر اساس تصمیم تیم اجرایی، امکان ثبت‌نام برای متقاضیان تا ۲۰ دی‌ماه فراهم شده است. بر اساس توضیحات او تاکنون ثبت‌نام ۳۰ شرکت استارت‌آپی برای حضور در الکام‌استارز نهایی شده است.

همچنین برهمند در این مورد گفت: «آمار برای ثبت‌نام بیشتر است و تجربه نشان داده با نزدیک شدن به پایان زمان ثبت‌نام درخواست‌ها برای حضور در این رویداد بیشتر هم می‌شود. سال گذشته که به‌صورت فیزیکی این رویداد برگزار شده بیش از ۸۰ شرکت در الکام‌استارز شرکت کرده بودند و امیدواریم این آمار امسال بیشتر شود.»

برهمند در مورد مشکلات احتمالی که هنگام برگزاری این رویداد آنلاین به واسطه ضعف در کیفیت اینترنت کشور ممکن است ایجاد شود توضیحاتی ارائه داد و گفت: «همین‌الان در مرحله ثبت‌نام به این مشکلات برخورده‌ایم و در هفته گذشته چندین تیم به‌خاطر مشکلات یک درگاه پرداخت پیش‌تاز کشور امکان ثبت‌نام نداشته‌اند. در این شرایط علاوه بر عذرخواهی شرایط ثبت‌نام رایگان این دوستان را نیز فراهم کردیم.»

به گفته او اگر شرکتی در این رویداد به دلیل کیفیت اینترنت امکان ارائه نداشته باشد امکانات جایگزین ارائه خواهد شد. از همین رو در کنار حضور به‌صورت آنلاین، امکان شرکت به شکل حضوری در مجموعه موزه ارتباطات نیز فراهم شده است. در واقع اگر شرکت‌کننده‌ای به دلیل مشکل اینترنتی فرصت ارائه خود را است دست داد سعی بر آن است تا با همان تیم داوری شرایط ارائه مجدد فراهم شود.

از سویی دیگر او تأکید کرد: «مشکلات اینترنت محدود به تیم برگزارکننده الکام‌استارز نیست و همکاری آنها با موزه ارتباطات کشور برای فراهم‌کردن شرایط حضوری تیم‌ها در رویداد نیز به‌خاطر این مشکل همیشگی در شبکه اینترنت کشور است. برهمند تأکید کرد که تیم‌های استارت‌آپی که هنگام ثبت‌نام نیز با مشکل برخورد می‌کنند از طریق شماره تماس اعلام شده و شبکه‌های اجتماعی الکام‌استارز به تیم پشتیبانی این رویداد اطلاع دهند.»

همچنین در پایان نشست اطلاع‌رسانی تیم برگزارکننده الکام استارز برای پیگیری مشکلات راهکارهایی اعلام شد. بر این اساس در صورت بروز مشکل هنگام ثبت‌نام از روز شنبه تا پنج‌شنبه (ساعت ۹ تا ۱۸) با شماره ۰۲۱۴۳۴۰۷۶۰۰ تماس بگیرید یا از طریق واتس‌اپ و با شماره ۰۹۱۰۷۶۸۵۷۷۱ در تماس باشید. همچنین ثبت‌نام در این رویداد از طریق elecom-stars.ir امکان‌پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.