راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دو چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران برای بانکداری کشور چه کردند؟

بیست و سومین همایش سالانه‌ سیاست‌های پولی و ارزی، پنجم و ششم خرداد‌ماه 92 در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد که در این مراسم ولی‌الله سیف عضو هیات مدیره و مدیر عامل بانک کارآفرین و عباس میرآخور مدیر اجرایی سابق ایران و پژوهشگر صندوق بین المللی پول به عنوان دو چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران معرفی شدند. این عنوان به دلیل تلاش‌های گسترده آن‌ها در زمینه بانکداری اسلامی و تحقیق و پژوهش در این زمینه به این دو نفر داده شد. دکتر ولی‌الله سیف سکاندار بانکداری اسلامی در ایران و دکتر عباس میرآخور مروج بانکداری اسلامی در سطح بین‌المللی است.

.

بانکداری اسلامی چیست؟

به نظر رییس کل بانک مرکزی محمود بهمنی، بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا را می‌توان ارائه خدمات بانکی بر اساس احکام فقهی معاملات دانست، که شاخه‌ای از احکام شریعت مقدس اسلام است و بر مبنای اصل شریک بودن در سود و زیان شکل گرفته و نخستین هدف آن در نظام اقتصادی تامین عدالت اجتماعی است. به این صورت که بانک‌ها نقش واسطه گری وجوه را بر عهده می‌گیرند، پس اندازهای مردم را گردآوری و جذب می¬کنند و آنها را به طرح‌های تولیدی و کسب و کارها تخصیص می-دهند. هم اکنون بانکداری بدون ربا در 100 کشور جهان حضور دارد و 200 میلیون مشتری جذب کرده است.

.

سیف و پیشبرد بانکداری اسلامی در ایران

دکتر ولی‌الله سیف بیش از 20 سال سکاندار چهار بانک دولتی ملت، صادرات، سپه و ملی بود. وی هم اکنون «عضو هیات مدیره و مدیر عامل بانک کارآفرین» است و به طور همزمان عضو «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» و «نائب رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی» است. او صاحب نظر و محققِ حوزه بانکداری اسلامی است. از دستاوردهای وی می‌توان به تشکیل «شورای فقهی» مرکب از استادان، صاحب نظران و محققان حوزه و دانشگاه در بانک ملی ایران با هدف تبیین و نهادینه سازی بانکداری اسلامی اشاره کرد. علاوه براین سیف یکی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی است که این شورا وظیفه جلوگيري از تدوين قوانين و مقررات و ممانعت از برقراري رويه‌هاي ربوي كه با قانون عمليات بانكداري بدون ربا سنخيتي ندارد، است.

.

میرآخور و معرفی بانکداری اسلامی به جهان

دکتر عباس میرآخور ساکن آمریکا است. وی پژوهشگر و مدیر اجرایی سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول بود. دکتر میرآخور در کل چهره بسیار معروف و شاخصی در دنیای بانکداری و بانکداری اسلامی است. مالزی به عنوان کشوری که قصد دارد تا خود را به عنوان پیشگام بانکداری اسلامی در دنیا معرفی کند از ایشان دعوت و در دانشگاه اینسیف که مخصوص بانکداری اسلامی است یک کرسی از دانشگاه را به دکتر میرآخور دادند. از دکتر میرآخور مقالاتی مثل: هزینه سرمایه و سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد بدون بهره، بانکداری و اقتصاد اسلامی: هزینه سرمایه و سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد بدون بهره، طراحی ابزار مالی دولت در اقتاد اسلامی و… به چاپ رسیده است. همچنین دکتر میرآخور نویسنده کتاب «جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی» نیز است که همت کردند و بخشی از تجربیات با ارزش و پخته خودشان در حوزه اجرایی، عملیاتی، علمی و آکادمیک را در این کتاب جمع آوری کردند. این کتاب به همت شرکت توسن در ایران ترجمه و چاپ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.