راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از دومین همایش روابط عمومی و صنعت

[مهشید مظلوم | راه پرداخت]

دبیر کل دومین کنفرانس روابط عمومی و صنعت: حمایت مدیران ارشد سازمان از روابط عمومی، باعث می‌شود روابط عمومی نقش خود را به بهترین نحو ایفا کند

دومین کنفرانس روابط عمومی و صنعت امروز 29 اردیبهشت در ادامه برنامه‌های هفته روابط عمومی در هتل المپیک برگزار شد. محورهای اصلی این کنفرانس عبارتند از: «روابط عمومی، صنعت و مدیریت ارتباط با مشتری»، «روابط عمومی، صنعت و مخاطب پژوهی»، «روابط عمومی، صنعت و ارتقای برند»، «روابط عمومی، صنعت؛ اقناع و ترغیب مشتری» و «روابط عمومی، صنعت و تبلیغات» که 13 مقاله با این محورها ارایه شد.

 

وقت شناسی اصل مهم در روابط عمومی

مثل روز گذشته برنامه طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده آغاز شد. در همین خصوص دکتر کاظمی دینان دبیر کل دومین کنفرانس روابط عمومی و صنعت گفت: هر همایشی که برگزار می شود برای این است که ما موضوع جدیدی را یاد بگیریم. در عرصه روابط عمومی و ارتباطات، وقت‌شناسی یک اصل بسیار مهم است و ما می‌خواهیم این وقت‌شناسی را از همین همایش آغاز کنیم.

 

معیارهای مدال زرین روابط عمومی

در ادامه مدال زرین روابط عمومی 1392 به دکتر مهدی کرباسیان مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزم به خاطر سپاس از توجه خاص ایشان به رعایت حقوق مخاطبان سازمانی و اعتماد به کارکردهای اثربخش روابط عمومی داده شد. در این باره دکتر کاظمی دینان به معیار این انتخاب اشاره کرد و گفت: «اصلی‌ترین معیار، حمایت مدیر ارشد سازمان از روابط عمومی است، چون در آن صورت روابط عمومی در ایفای نقش خود به بهترین نحو عمل می‌کند». اهدای چنین مدال‌هایی باعث می‌شود مدیران ارشد سازمان‌ها کار خود را زیر ذره‌بین ببینند و در نحوه ارتباط‌شان با روابط عمومی سازمان تغییر ایجاد کنند.

 

امضاکنندگانی از چهارگوشه ایران

در ادامه‌ی امضای طومار گنجاندن هفته روابط عمومی در تقویم رسمی کشور، امروز نیز افراد از سازمان‌هایی مثل روابط عمومی تامین اجتماعی استان قزوین، سیستان و بلوچستان و گلستان، روابط عمومی اداره برق اصفهان، روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان و … این طومار را امضا کرده بودند که نشان دهنده دو موضوع است: اول اینکه مسئولان و مدیران سازمان‌ها در سراسر کشور به اهمیت نقش روابط عمومی پی برده‌اند و استفاده از چنین همایش‌هایی را لازم می‌دانند، در نتیجه مسئولان روابط عمومی را برای ارتقای دانش‌شان روانه این چنین همایش‌هایی می‌کنند. موضوع دوم این است که روابط عمومی‌ها راه خود را برای ارتقا پیدا کرده‌اند و به دنبال دست‌یابی به جایگاه اصلی خود هستند برای این هدف تلاش هم می‌کنند.

 

جای خالی پدر علم ارتباطات

امروز نیز مانند دیروز جای خالی دکتر معتمدنژاد که به علت بیماری حضور نداشتند حس می‌شد. در همین خصوص دکتر حسین افخمی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دوست و همکار پدر علم ارتباطات در خصوص وضعیت جسمانی ایشان گفت: من و سایر دوستان حوزه ارتباطات برای سلامتی دکتر دعاگو هستیم، چون ایشان هم اکنون در بیمارستان بستری هستند. البته دکتر معتمد نژاد به عنوان پدر علم ارتباطات به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند حتی علی‌رغم عدم حضورشان، یاد و کارهای ارزشمندشان در همه جا جاری است. من سال 56 دانشجوی ایشان و از سال 76 تا 87 همکار ایشان بودم و در تمام این سال‌ها دکتر الگوی همه ما بود.

 

غنای علمی مقالات در کنار جای خالی صنایع

غنای علمی مقالات که همگی توسط اساتید و دانشگاهیان حوزه ارتباطات و روابط عمومی ارائه شده بود یکی از نکات بارز همایش بود. مقالات ارائه شده به صورت زنجیروار با یکدیگر ارتباط داشتند و هر کدام حوزه‌های مختلفی را از قبیل مخاطب، اقناع، مشتری مداری، تبلیغات و … پوشش می‌داد. در انتهای ارائه هر مقاله نیز یکی از اعضای هیئت رییسه یا داوران به نقد و بررسی آن می‌پرداختند. بعضی از مقاله‌ها به نحوه استفاده از ابزارها و رسانه‌های نوینی مثل عینک گوگل و شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی پرداختند. نکته قابل توجه برای دست اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش خالی بودن جای شرکت‌ها و موسسات موفق در عرصه بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی‌های صنایع بزرگی مثل نفت، فولاد، پتروشیمی و … است. حضور آن‌ها باعث می‌شد که هم شرکت‌کنندگان و اساتید با اصول اجرایی و تجارب این گروه آشنا شوند و هم مطالب از سوی نظری و اسنادی بودن صرف به سمت عملی بودن حرکت کند.

دکتر حکیمیان درباره آسیب‌شناسی روابط عمومی در ایران به وجود تفکر دولتی و فرهنگ سازمانی نامناسب اشاره کردند و در این خصوص گفتند: روابط عمومی در ایران نقشی در استخدام‌ها حتی در حوزه خود را ندارد و این عدم ابراز عقیده باعث می‌شود که روابط عمومی نتواند افراد مناسب و کارآمد را جذب کند.

 

همایش در ترازوی نقد

در انتها نیز دکتر زارعیان، رییس کمیته علمی همایش به جمع‌بندی و نقد همایش در پنج محور پرداخت که این محورها عبارتند از اینکه بیشتر مقالات در حوزه مشتری‌مداری به صورت پند بود و کمتر به روش‌های علمی مشتری‌مداری پرداخته شد و امید است که این خلا در آینده پر شود، روابط عمومی آموزش ندیده و بدون برنامه نمی‌تواند مشتری‌مداری بکند و تغییر رفتار روابط عمومی مهم‌ترین اصل است، بحث بازاریابی و توسعه بازار در گستره صنعت جهانی بحث مهمی است و باید در ایران نیز این بحث را جدی بگیریم، در این همایش با وجود اینکه همایش روابط عمومی، صنعت و توسعه بازار بود به جایگاه روابط عمومی کم پرداخته شد و این موضوع در حاشیه قرار گرفت، همه ما بایستی از فرصت‌های پیش‌رو استفاده کنیم و این همایش را شروعی برای مطالعه و کار بیشتر در حوزه روابط عمومی بدانیم.

در انتهای کنفرانس و قبل از برگزاری کارگاه آموزشی «آگهی تلویزیونی،از ایده تا پخش» گواهینامه‌های شرکت در کنفرانس توزیع شد، که این کار ریزش تعداد شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی را به دنبال داشت.

 

مقالات ارائه شده در کنفرانس

در این کنفرانس 11 مقاله ارائه شد که محور اصلی هر مقاله آمده است. برای خواندن چکیده مقاله‌ها می‌توانید به این لینک بروید.

1- «روابط عمومی، صنعت و ارتباط با مشتری» نام مقاله دکتر اسماعیل قدیمی است.این مقاله می‌گوید: آن‌چه در مدیریت روابط با مشتریان کلیدی است، بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی است.

2- «روابط عمومی و رویکرد هشدار» نام مقاله دکتر احمد روستا است. نقطه تمرکز این مقاله بر روی ارائه مدلی با عنوان ALERT در روابط عمومی است.

3-مقاله «روابط عمومی با صنعت متولد شد»از دکتر داوود زارعیان است. وی در این مقاله جایگاه روابط عمومی در صنعت را با رویکردی تاریخی توضیح می دهد.

4-«روابط عمومی، تبلیغات و تولید ملی» نام مقاله دکتر امید مسعودی است که به موضوع تبلیغات و جهاد اقتصادی می‌پردازد.

5-«روابط عمومی و اقناع مشتری» را دکتر حسین افخمی نوشته است. وی در این مقاله می‌گوید اقناع مشتریان محل تلاقی فعالیت‌های واحدهای بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی است.

6- «جایگاه کار آفرینی در توسعه صنعتی» نام مقاله دکتر باقر ساروخانی است و به این مساله می‌پردازد که کارآفرینی، کلید توسعه صنعتی است.

7-«روابط عمومی، صنعت و توسعه بازار با رویکردی به سازمان‌های کارآفرین» را علی جهانی ارائه داد. موضوع اصلی این مقاله کارآفرینی و نقش آن در موفقیت سازمان است.

8-«روابط عمومی صنعت؛ انسانی کردن صنعت» نام مقاله دکتر احمد یحیایی ایله‌ای است. موضوع اصلی این مقاله پاسخ به این سوال است که یک صنعت مشتری‌مدار برای رسیدن به اهداف خود چه کارهایی باید انجام دهد.

9-«روش‌های تحقیق کیفی در روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی» را دکتر یونس مظلومی ارائه داد. در این مقاله روش کیفی در ارتباطات بازاریابی و روابط عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

10-«پیغام‌های باارزش و نمره خبر» که توسط دکتر مجتبی نظری نگاشته شده است به ارائه مدلی برای بررسی کامنت‌ها ذیل هر خبر برای ارزش‌گذاری آن می‌پردازد.

11-«استفاده از توانمندی‌های عینک گوگل در روابط عمومی و بازاریابی» را مریم سلیمی و بهروز مظلومی‌فر ارائه دادند. این مقاله به سازوکارها و نقش این تکنولوژی نوین در عرصه روابط عمومی و بازاریابی می‌پردازد.

12-«راس هرم، مخاطب است» توسط مریم آقایی نوشته شده است. وی در این مقاله راه‌کارهایی را برای شناخت بهتر مخاطب ارائه می‌دهد.

13-«بررسی نقش مدیریت برند بر دو بعد وفاداری مشتری و روابط عمومی» نام مقاله محمد کاظم کشورشاهی و سهیل شریعتمداری است. آنها در این مقاله نشان می‌دهند که روابط عمومی بر وفاداری مشتری تاثیر دارد و همچنین روابط عمومی در تمامی ابعاد برند نقش تاثیرگذاری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.