راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربردپذیری چهار سرویس آنلاین اشتراک فیلم و سریال ایرانی

تیم تستادی طی گزارشی با انجام یک سناریوی یکسان توسط کاربران عادی، میزان کاربردپذیری نسخه اندروید اپلیکیشن‌های فیلیمو، نماوا، کافه بازار و لنز را سنجیده‌اند.

تستادی، پلتفرم آنلاین بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال است که در بازه‌های زمانی مختلف میزان کاربردپذیری کسب‌وکارها را می‌سنجد. در این گزارش کاربران عادی چهار سرویس آنلاین اشتراک فیلم و سریال ایران (فیلیمو، نماوا، ‌بازار و لنز) مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی تستادی، این تست‌ها که به‌صورت آنلاین و از راه دور (Remote) بر روی کاربرانی با ویژگی‌های مختلف و از سراسر ایران انجام شده در قالب یک گزارش منتشر شده است.


پسا کرونا و فردایی که زودتر از راه رسید


در یکسال گذشته، موج مهاجرت به دنیای آنلاین به نحوی زندگی همه‌ی ما را مورد تاثیر قرار داده‌است. از قرارهای کاری گرفته تا خرید اقلام روزانه یا دید و بازدید با مادربزرگ و پدربزرگ‌ها. به جرات می‌توان گفت که شیب گذر به زندگی دیجیتال در ۱۰ سال گذشته هیچگاه به تندی چیزی که در یک سال گذشته تجربه کردیم نبوده‌است.

این گذر ناگزیر از لمس و حضور به صفحات نمایشگر، اگرچه در برخی موارد از کیفیت لحظاتمان کاسته ‌است ولی از نظر دیگر تحولی را رقم زده است که میلیاردها دلار هزینه‌ تبلیغاتی غول‌های تکنولوژي در پدیداری آن ناکارآمد  بوده‌ است. گذر تمام و کمال جامعه‌ انسانی از بعد مکان به جهان اینترنت را با اطمینان می‌توان تنها قسمت پرلیوان شیوع ویروس کرونا دانست.

در این میان، صنایع آنلاین یکی پس از دیگری به ترتیب هرم نیاز‌های بقا و سرگرمی انسان در این محیط دیجیتال، قد علم کرده، و زنجیره‌ی این گذار را کامل می‌کنند. Video On-demand یا سرویس‌های اشتراک و تماشای فیلم و سریال نیز از این دست نیاز‌های انسان‌ دیجیتال هستند که می‌کوشند تا جای خالی لاله‌زارها را میان ما انسان‌ها پر کنند.

سرویس‌های اشتراک و تماشای فیلم و سریال این قابلیت را به شما می‌دهند که به‌راحتی به هر فیلم یا سریالی که مد نظر داشته باشید در هر ساعتی از شبانه‌روز دست یابید. حال تصور کنید پس از یک روز خسته کننده‌ کاری از پشت کامپیوتر خود در یکی از اتاق‌های خانه به جمع خانواده می‌گریزید تا لحظات پایانی خوشی را در آخر روز خود همراه عزیزانتان سپری کنید.

انتظار شما این است که با این سطح از پیشرفت تکنولوژی بتوانید به راحتی در یکی از این سرویس‌ها برنامه مد نظر خود را پیدا کرده و به تماشای آن بپردازید؛ اما در این میان مانع ناخوشایند دیگری میان شما و تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌ شما وجود دارد. رابط کاربری‌ نامناسب سرویس‌های اشتراک ویدئو که همانند آنتن‌های درست تنظیم نشده قدیمی شما را به پشت بام برای تنظیم و گرفتن کانال مورد نظر می‌فرستد.

«تستادی»، پلتفرم آنلاین بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه استفاده از این سرویس‌های آنلاین از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محتوا، محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار استفاده کاربران در این نمونه‌های پیشرو، این سرویس‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.

برای مثال کاربران در این سرویس‌ها در بخش‌های جست‌وجو، دسته‌بندی وعملکرد فیلترها با مشکل یا ابهام مواجه شدند. جزئیات مقایسه‌ای بیشتر در جدول زیر قابل ملاحظه است:

فاکتورهای این جدول بر اساس جزئیات و بخش‌هایی که از نظر کاربران در فرآیند استفاده حائز اهمیت بوده یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبرو شده‌اند تقسیم‌بندی شده است.

برای مثال نمونه‌هایی از مشکلات کاربران در هر بخش به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری:

کاربران در ورود برخی اطلاعات شخصی خود تعلل می‌کردند و دلیل نیاز به ورود این اطلاعات از شفافیت کافی برایشان برخوردار نبود و فرآیند ثبت نام در نگاه آنان پیچیده و زمان‌بر به نظر می‌رسید.

  • امکانات فیلتر و جستجو:

معماری دسته‌بندی محتوا در تمامی وبسایت بصورت منسجم برنامه‌ریزی نشده است و کاربران در دسترسی به این قسمت دچار ابهام می‌شدند.

  • یافتن و دسترسی به لیست علاقه‌مندی‌ها:

اکثر کاربران در یافتن و دسترسی به این قسمت پس از آزمون‌ و خطا توانستند تا به این قسمت دسترسی پیدا کنند و آیکون‌های به کار رفته برایشان قابل حدس نبود.

جزئیات تست‌های انجام شده، ویژگی‌های کاربران و مشکلات ایجاد شده، برای مطالعه و بررسی بیشتر در گزارش جامع موجود است که می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

منبع روابط عمومی تستادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.