راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم فاوا از بودجه ۱۴۰۰ و موانع گسترش صنعت استخراج رمزارز

شانزدهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به‌صورت آنلاین برگزار شد و در این جلسه از مباحثی مانند بودجه ۱۴۰۰ و موانع موجود بر سر گسترش صنعت رمزارز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، در این جلسه به انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اشاره کرد و گفت: «مذاکراتی از سوی اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق در حال برگزاری است تا مجموعه اتاق بتواند تعامل مفیدی با هیئت مدیره جدید نظام صنفی رایانه‌ای داشته باشد.»

او در خصوص، برگزاری جلسات کارگروه بلاک‌چین طی هفته‌های گذشته نیز گفت :‌« اگر فعالان این حوزه قصد تاسیس یک تشکل تخصصی جدید در اتاق داشته‌باشند، کمیسیون فاوا آماده‌است تا در حوزه قوانین اتاق به آنان کمک کند زیرا به تخصص‌گرایی اهمیت می‌دهد.»


نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۰


با توجه به اینکه، حمیدرضا احمدیان، مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، به توجه ویژه خبرگزاری‌ها به موضوع بودجه و انتقاد از نظام بودجه‌ریزی در لایحه ۱۴۰۰، از پیش‌بینی‌ها مبنی بر کسری و استقراض دولت اشاره و تأکید کرد: «در این جلسه تمرکز بر بودجه حوزه فاوا خواهد بود.»

فرشاد اسلامی با ارائه گزارشی مبتنی بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس، این موضوع را برای حضار گشود.

از دید اسلامی، بودجه مهم‌ترین سند مالی یک کشور است، و باید محل تأمین آن واقع‌بینانه باشد که اختلاف کنونی دولت و مجلس نیز بر این استوار است. محل تأمین منابع، تخصیص اعتبار، تعیین روش‌ و برنامه‌ها، مجری و متولی برنامه‌ها، نحوه نظارت مالی و نحوه و میزان جبران خدمات کارگزاران از مسائلی است که باید در لایجه بودجه مورد توجه قرار گیرد.


 ایرادات لایحه بودجه


 اسلامی، کاهش سرمایه‌داری دولت در لایحه بودجه را یکی از ایرادات مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد که در این دوره به کمترین میزان ده ساله گذشته خود رسیده است. این ایراد ناشی از سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به بودجه عمومی است.

سپس افزود:‌ «رشد مخارج هزینه‌های دولت با رشد فزاینده ۵۹درصد روبه‌رو بوده که سه برابر رشد شش سال پیش است و افزایش شدید کسری تراز عملیاتی است که به رقم ۴۱درصد رسیده است، که از دیگر ایرادات این لایحه محسوب می‌شود.»


 سهم فاوا از بودجه


طبق اطلاعاتی که فرشاد اسلامی بیان کرد بودجه ۱۴۰۰ در حوزه فاوا نسبت به بودجه ۱۳۹۹ رشد اندکی داشته است. قرار است بودجه فاوا در حوزه توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطاتی،توسعه متوازن زیربنایی در حوزه فاوا در مناطق محروم، اجرای وظایف صیانتی اجتماعی و فرهنگی ICT، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات کاربردی ارتباطی و پایه فضایی، توسعه فناوری‌های نوین بخش ارتباطاتی،ارتقای توانمند‌ی‌های فنی و تجهیزاتی دفاتر ICT، توسعه متوازن منطقه‌ای زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدمات توسعه دولت هوشمند و ارائه خدمات پایه و نوین پستی تخصیص یابد.

همچنین درآمدهایی در حوزه فاوا پیش‌بینی شده است که شامل بهره‌برداری سامانه‌های مختلف و حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات، نامبرینگ مخابراتی، مجوزهای شورای عالی فضای جازی، فروش هولوگرام‌های حامل‌های دیجیتال و خدمات تجارت الکترونیکی و …است. در حوزه فاوا معاونت علمی و فناروی و ستاد توسعه فناوری‌های نوین و مرکز ملی فضای مجازی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در چارچوب این بودجه قرار میگیرند.

حمیدرضا احمدیان در این نشست، درباره کاهش درآمدهای ناشی از مالیات و شیوع کرونا در سال۱۴۰۰ به دو دیدگاه اشاره کرد: «یک اینکه سال ۱۴۰۰ سال خاصی است و با کاهش درآمدها در کسب‌وکارها و عدم‌امکان اندازه‌گیری دقیق درآمدها و مالیات‌ها مواجهیم از همین رو کمی درمورد درآمد ناشی از مالیات‌ها نگاه دست‌پایینی وجود دارد. دوم، سال گذشته با گسترش کرونا، کسب‌وکارها مبتنی بر ICT افزایش درآمد داشته است و این مسأله باید اثبات شود. این تغییر در درآمد مالیاتی آنقدر نیست که دولت آن را حساب کند و در صورت شفافیت در درآمد بنگاه‌های بزرگ می‌تواند مالیات سال‌های گذشته را احصا کرد.»

ویدا سینا، نایب رئیس کمیسیون فاوا، در پایان این بخش تأکید کرد:‌ «نمی‌توان به تصمیمات و بودجه‌های دولت در حوزه فاوا امید بست، باید در فعالیت‌ها باید به خود امید داشت.»


نگاه غیرمعقول رگولاتوری به صنعت رمزارز


محمدرضا شرفی، رییس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، گزارشی از کارگروه رمزارز ارائه داد. به گفته او در کارگروه رمزارز، ۱۳ نفر مشغول فعالیت بوده‌اند که با وجود ناشناخته بودن مباحث رمزارزها، تمرکز کارگروه بر فناوری بلاک‌چین بوده است؛ چراکه رمزارز محصولی در کنار این فناوری است.

شرفی گفت: «با توجه به تمرکز بر موضوع استخراج، به دیگر مسائل مهم صنعت رمزارز بی‌توجهی شده است و غفلت رگولاتوری نسبت به آن مشکلاتی پدپد آورده است و کلیت اکوسیستم نیز درنظر گرفته نشده است.»

شرفی در خصوص این مشکلات گفت: «دو سال بر سر موضوع تأمین انرژی با رگولاتوری درگیریم. در طرح کنونی تمرکز بر حامل‌های انرژی و قیمت‌گذاری آن است. یکی از موارد مطرح فرآوری ارزهاست که با توجه به رشد دلار نسبت به ریال، بحث سودآوری و توجیه ورود به صنعت مطرح می‌شود. اکنون حساب‌های ایرانیان در مبادلات جهانی در حال مسدودسازی است و توقع رگولاتوری در این حوزه مبتنی بر واقعیت نیست.»

او با بیان آنکه نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت نداریم، گفت: «بخش خصوصی نیازی به حضور بخش دولتی ندارد و مشکل موانعی است که وزارت صمت در این صنعت ایجاد کرده است. صنایع فعال می‌توانند از زیرساخت آماده و ظرفیت مازاد خود می‌توانند در این صنعت فعالیت کنند.»


معضلی به نام مناطق آزاد


رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران ،درباره خرید و فروش دستگاه‌های ماینر گفت:‌‌ « تنها وزارت صمت می‌تواند مجوز خرید و فروش را صادر کند و برای جلوگیری از فعالیت‌های زیرزمینی نیاز به اصلاح قوانین است.»

شرفی درباره این پرسش که آیا طرحی برای تأسیس فارم‌ها در مناطق سردسیر وجود دارد گفت: «بیشتر فارم‌ها در اقلیم‌های گرم و خشک تأسیس شده است و با توجه به دید کسب‌وکار نمی‌توان بر این موضوع تمرکز داشت. البته در انجمن ماده‌ای برای ایجاد مشوق‌ها در تأسیس فارم در مناطق سردسیر پیش‌بینی‌ شده است. او گفت بحث مدیریت هوشمند انرژی در حد شعار باقی مانده است و در فعالیت‌ها اثری از این موضوع نمی‌بینیم.»


حامل‌های انرژی پاک و رمزارز


 رضا نوروزی، مدیر اتحادیه صنایع لوح فشرده، اظهارکرد: «در صورت انعقاد قرارداد با دولت برای فروش مازاد برق بخش خصوصی، می‌توان از شیوه‌های خورشیدی و بادی در تأمین برق ورود کرد.»

شریفی‌ نیز بیان کرد:‌ « استفاده از انرژی پاک منع قانونی ندارد؛ اما در کشور ما موضوع گاز مطرح است و این یک مزیت است.مشکل اصلی تعرفه قیمت گاز است که براساس فوب خلیج‌فارس است. او درباره استفاده از انرژی پاک از عدم توجیه اقتصادی گفت؛ اما تأکید کرد انرژی ‌پاک می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذار خارجی جذاب باشد که آن هم با توجه به تحریم‌ها کار مشکل شده است.»

شرفی درباره این پرسش که آیا امکان استخراج رمزارزهای دیگر جز بیت‌کوین وجود دارد، گفت: «ما بر ارزهای دیگر مطالعات جامع داشتیم. دو الگوریتم دیگر به وزارت پیشنهاد دادیم. بیت‌کوین ثبات بیشتری در بازار دارد و تمرکز روی بیت‌کوین است و ریسک کمتری برای سرمایه‌گذار دارد. با این حال الگوریتم‌های دیگر است و فعالیت‌های نیز می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.