راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند» با حمایت شرکت سوشیانت منتشر شد / معنای متفاوت اعداد برای کسب‌وکارها

«فایننس چگونه کار می‌کند»، کتابی است که توسط میهیر دسای، استاد دانشکده کسب‌وکار هاروارد به رشته تحریر درآمده است. این کتاب به‌تازگی توسط انتشارات راه پرداخت با حمایت شرکت سوشیانت ترجمه و چاپ شده است.

محتوای یک کلاس پرطرفدار میهیردسای در دانشکده کسب‌وکار هاروارد انگیزه‌ای شد تا تبدیل به کتابی شود که در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد به چاپ برسد. «فایننس چگونه کار می‌کند»، یک کتاب ۲۳۴ صفحه‌ای است که نویسنده آن تصمیم داشته دستورالعملی هوشمندانه برای تصمیمات مالی به‌صورتی جذاب و قابل فهم ارائه دهد.

این کتاب امسال توسط محمد رهبان ترجمه و انتشارات راه پرداخت با حمایت سوشیانت آن را در هزار نسخه به چاپ رسانده است. نخستین نکته‌ای که در ساختار کتاب به چشم می‌خورد، ظاهر کتاب است. این کتاب در قطعی متفاوت از قطع‌های معمول چاپ شده است. جلد کتاب از نوع جلد سخت و کاغذ آن گلاسه است. تصاویری مانند ماشین حساب، چرتکه، ترازو، نمودارها و غیره روی جلد زرد رنگ آن، اولین پیام‌هایی است که کتاب سعی کرده به خوانندگانش بفرستد. در نسخه ترجمه شده این کتاب نیز اصالت طرح جلد اصلی حفظ شده است.

در ابتدا قصد داریم صفحات داخلی کتاب را از لحاظ بصری بررسی کنیم. طیف زرد رنگ تنها روی جلد خلاصه نمی‌شود و در صفحات و میان فصل‌های آن هم به چشم می‌خورد. رنگ منسجمی که تا آخر با خواننده همراه است. علاوه‌بر آن کادرهای رنگی میان صفحات نیز ارتباط چشمی خواننده را با متن‌ها بیشتر کرده است.

بنابراین میهیر دسای در کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند» به خوبی درک کرده که برای افزودن به جذابیت کتاب نمی‌توان تنها به کلمات و اعداد اکتفا کرد؛ بلکه باید جذابیت‌های بصری را هم به کار برد. به همین دلیل در این کتاب علاوه‌بر استفاده از مطالعات موردی به تمرینات تعاملی، تصاویر رنگی و سبک محاوره‌ای هم اشاره کرده است.


چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟


این کتاب برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به درک‌شان از امور مالی عمق بدهند. مدیران بلندپرواز با خواندن این کتاب قادر خواهند بود در مورد تعاملات‌شان با متخصصان امور مالی و سرمایه‌گذاران تأمل کنند و رابطه معنی‌دارتری با آنها داشته باشند.

محمد قاسمی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سوشیانت در بخش یادداشت حامی این کتاب نوشته است: «در این کتاب به حداقل دانش مالی که لازم است یک شخص مدیر و راهبر داشته باشد، اشاره شده است. می‌توان فهمید که یک مدیر خوب به چه دانشی در حوزه مدیریت مالی نیاز دارد و همچنین در پایان کتاب می‌توان به پاسخ این سؤال که عوامل مؤثر در انتخاب روش و تأمین مالی چیست؟، دست یافت.»

رضا قربانی، رئیس هیات مدیره موسسه راه پرداخت نیز در یادداشت ناشر این کتاب نوشته است: «با اینکه کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند» به ساده‌ترین زبان ممکن مفاهیم سخت و پیچیده مالی را بیان کرده است، اما شاید نتوانیم این کتاب را برای افراد تازه‌کار کتابی مناسب بدانیم. افرادی که تا حدودی با مفاهیم اقتصادی و مالی آشنا هستند، کتاب را مانند نوشدارویی خواهند دید که به آنها کمک می‌کند دید بهتری نسبت به دنیای مالی پیدا کنند.»


نگاهی به فصل‌های کتاب


با نگاهی به فهرست این کتاب متوجه می‌شویم که محتوای شش فصل این کتاب از ابتدا به همدیگر متصل هستند؛ در ادامه و با خواندن فصل‌ها بیشتر به این موضوع پی می‌بریم.

عنوان فصل اول این کتاب «تحلیل مالی» است. نویسنده کتاب برای شروع و به چالش کشیدن مخاطب از یک بازی استفاده کرده است. این بازی با ایجاد درک نسبت به نحوه استفاده از ارقام برای ارزیابی عملکرد یا همان فرایند حیاتی تحلیل مالی، دنیای مالی را معرفی می‌کند.

او در مورد این بازی توضیح داده است: «در بستر این بازی صرفاً باتوجه به مجموعه‌ای از نسبت‌ها ۱۴ شرکت پیشگام را شناسایی می‌کنید. بعد از اینکه فهمیدید چطور می‌توان با نسبت‌ها صنایع را از یکدیگر تشخیص داد، از این دانش برای تحلیل عملکرد یک شرکت در طول زمان استفاده می‌کنید و می‌بینید که چطور می‌توان از ارقام برای خلق روایتی از موفقیت‌ها و شکست‌های آن شرکت استفاده کرد.»

دسای به خوانندگان این کتاب تاکید می‌کند که این بازی را با دیگران به اشتراک بگذارند تا از بازخوردی که در فهم مطالب می‌گیرند مطلع شوند.


درباره نویسنده

میهیر دسای، استاد فایننس گروه مالی میزوهو در دانشکده کسب‌وکار هاروارد و استاد حقوق در دانشکده حقوق‌ هاروارد است. پروفسور دسای به مدت نزدیک به ۲۰ سال گروه‌های مختلف دانشجویان را در سراسر جهان تربیت کرده است. او بیش از ۲۵ مطالعه موردی و یک کتاب منتشر کرده و در مقابل کنگره آمریکا در مورد مسائل مربوط به سیاست‌ها شهادت داده است. دسای نویسنده «خرد مالی» است که مدت زیادی در فهرست جایزه کتاب سال مدیریت فایننشال تایمز و مک‌کنزی بود.


در فصل دوم که «دیدگاه فایننس» نام دارد، به اهمیت وجه نقد در برابر رشد درآمد و سود پرداخته شده است. جمله کلیدی این فصل از لارنس، مدیر ارشد مالی هینیکن است که گفته است: «درآمد باد هواست، سود مهم است، اما پول نقد پادشاه است. تاکید صرف بر رشد درآمدها می‌تواند احمقانه و خطرناک باشد.»

بر همین اساس در فصل دوم نویسنده به روش‌های اندازه‌گیری وجه نقد مانند درآمد قبل از بهره، مالیات، کاهش ارزش و استهلاک، جریان عملیاتی و مفیدتر از همه جریان نقدی اشاره کرده و درباره هرکدام از آنها توضیحاتی ارائه داده است.

فصل سوم با عنوان «اکوسیستم مالی» درک افراد، چراها و چگونه‌های بازارهای سرمایه را توضیح داده است. دسای این فصل را با یک سؤال جذاب آغاز کرده که پاسخ آن را در پایان فصل و با توضیحات مفصل خود بیان می‌کند:

«در تابستان ۲۰۱۸ سرویس پخش ویدئوی آنلاین نت‌فلیکس اعلام کرد علاوه بر ۱۲۵ میلیون مشترکی که تا پیش از این داشته، ۶۷۰ هزار مشترک آمریکایی و ۴٫۵ میلیون مشترک بین‌المللی جدید جذب کرده است. قیمت سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعت رسمی بازار ۱۴ درصد کاهش یافت. چرا؟ چطور ممکن است افزایش قابل توجه تعداد مشترکان باعث کاهش ۱۴درصدی قیمت سهام شود؟»

نویسنده با درگیر کردن ذهن مخاطب به سراغ این مساله می‌رود که چرا دنیای فایننس نمی‌تواند ساده‌تر باشد؟ و در ادامه چرا بازارهای سرمایه بسیار پیچیده هستند؟ در این فصل همه روابطی که بین افراد و اجزای بازار سرمایه وجود دارد از جمله شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران نهادی، بانک‌های سرمایه‌گذاری، کارگزار-معامله‌گر، رسانه‌ها و تحلیلگران بررسی شده‌اند.

نویسنده همچنین در این فصل به عدم تقارن اطلاعاتی و مساله کارفرما-کارگزار اشاره می‌کند و بر همین اساس به سؤال اول خود پاسخ می‌دهد. به عقیده دسای هرگونه انحراف غیرمنتظره از پیش‌بینی‌ها می‌تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد.

در فصل اول درباره مساله صحبت شده که چرا ایجاد ارزش برای سهامداران از اهداف مهم مدیران است، اما در فصل چهارم (منابع ایجاد ارزش)، این پرسش مطرح می‌شود که منظور از ایجاد ارزش چیست و چگونه می‌توان ارزش ایجاد کرد.

بنابراین در فصل چهارم به‌طور خاص درباره منشأ ارزش و دستورالعمل ویژه ایجاد آن بیان شده و در ادامه موضوعاتی مانند هزینه سرمایه، مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه‌ای و میانگین وزنی هزینه سرمایه مطرح شده‌اند.

فصل چهارم پیش‌زمینه‌ای برای فصل پنجم محسوب می‌شود. در فصل پنجم (هنر و علم ارزش‌گذاری) ابتدا میانگین وزنی هزینه سرمایه با مفهوم جریانات نقدی آزاد تلفیق می‌شود تا مبنای ارزش‌گذاری تشکیل شود. پس از آن چگونگی ارزش‌گذاری دارایی‌ها بیان می‌شود.

«تخصیص سرمایه»، ششمین و آخرین فصل این کتاب است. به عقیده نویسنده تخصیص سرمایه مهم‌ترین مساله مالی پیش‌روی هر مدیر ارشد مالی و مدیرعاملی است. مسائلی مانند انتخاب بین توزیع یا سرمایه‌گذاری مجدد وجه نقد، رشد ارگانیک یا غیر ارگانیک و توزیع وجه نقد از طریق بازخرید سهام یا تقسیم سود می‌توانند به ایجاد یا از بین بردن ارزش بسیار زیادی منجر شوند.


ویژگی‌هایی که کتاب دارد


با بررسی اجمالی این کتاب می‌توان پی برد که نویسنده سعی داشته که موضوع فایننس را به‌طور منسجم در هر فصل بیان کند. شاید ساختار محتوایی کتاب به‌گونه‌ای باشد که حس بودن در یک کلاس درس را داشته باشیم، اما موضوعات طوری مطرح شده که با زبان و اصطلاحات خشک دانشگاهی بیگانه است.

نویسنده با بیان مثال‌هایی عینی از شرکت‌ها وکسب‌وکارها به درک بهتر مسائل پیچیده مالی کمک کرده است. آزمون‌ها و تمرین‌هایی نیز که در آخر هر فصل آورده شده، می‌تواند ابزاری مناسبی برای خواننده باشد تا مطمئن شود محتوای کتاب رابه‌خوبی درک کرده است یا نه.

آن چیزی که در متن‌های کتاب ما را به خود جذب می‌کند، دو کادر رنگی با عنوان ثابتی است. این کادرها در برخی صفحات دیده می‌شود. «درنگ»، عنوان کادر صورتی رنگی است که میان متن‌ها آمده است. در درنگ به مثال‌ها و موضوعاتی برمی‌خوریم که برای قابل فهم‌تر شدن جملات بیان شده به کار رفته است. با خواندن درنگ‌ها خواننده به نمونه‌های عینی توضیحاتی که داده شده دست می‌یابد.

«دیدگاه‌هایی از دنیای واقعی» کادر دیگری است که در لابه‌لای متن‌ها دیده می‌شود. نویسنده در این کادر سعی کرده با گفته‌هایی از صاحب‌نظران به درک بهتر موضوعات کمک کند. علاوه‌بر این وجود نمودارها و جداول باعث شده که خوانند ارتباط بیشتری با مطالب برقرار کند.

برای درک بهتر مطالب در پایان کتاب نویسنده به تعاریف حدود ۲۰۰ واژه مرتبط پرداخته است. به‌طور کلی کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند» می‌تواند تلنگر جدیدی در مسائل مالی برای مدیران ایجاد کند.

با این حال نویسنده این کتاب را نقطه شروع و نه پایان می‌داند. صحبت او با خوانندگان کتاب این است که با ابزارها و مهارت‌هایی که در این کتاب بدست می‌آورید تا آخر عمر برای درک فایننس آمادگی دارید. اما یادگیری فایننس پایان ندارد. هرچه بیشتر در آن پیش بروید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید، پاداش‌های بزرگ‌تری نصیبتان می‌شود.

برای دیدن پی‌دی‌اف فصل اول این کتاب می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

همچنین برای تهیه این کتاب و دیگر کتاب‌های مرتبط می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید.

3 دیدگاه
  1. ریحانه برایت می‌گوید

    سلام به شما
    بابت معرفی کتاب سپاسگزارم
    پیشنهادی خدمتتون دارم
    بهتر میشه که بخشی هم مثل چند رسانه ای ها برای معرفی کتابتون ایجاد کنید تا در آینده هم از اطلاعاتتون در زمینه معرفی کتاب استفاده کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.