راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری بانک مرکزی هند با فوق ستاره بالیوودی / آمیتا باچان در تلاش برای ارتقای سواد مالی

یکی از راهکارهای بانک مرکزی هند به منظور افزایش جذابیت کمپین ارتقاء سواد مالی شهروندان، بهره‌مندی از ستاره‌های حوزه ورزش و هنر این کشور است. این بانک در تازه‌ترین تلاش خود، اقدام به استفاده از آمیتا باچان فوق ستاره سینمای هند کرده است

سجاد رفیع – مترجم / عدم آشنایی افراد با سازوکارهای مرتبط با خدمات مالی دیجیتال، همواره یکی از دلایل مهم بروز سوءاستفاده‌های مالی از آن‌ها بوده است. مساله‌ای که به ویژه در کشورهای در حال توسعه قابل مشاهده است. در همین رابطه، استمرار این نوع از جرائم مالی علی‌رغم اقدامات گسترده نهادهای قضایی در کشورهای مختلف، حاکی از ضرورت برخورد ریشه‌ای با این پدیده است. هدفی که جز با افزایش آگاهی و سواد مالی آحاد مختلف جامعه، قابل تحقق نیست.

به گزارش راه پرداخت، بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقباً اعمال محدودیت‌های اجتماعی از سوی دولت‌ها باعث افزایش چشمگیر خریدوفروش آنلاین و متعافبا پرداخت‌های دیجیتال شده است. این در حالی است که بسیاری از جوامع به لحاظ میزان سواد مالی، هنوز آمادگی انتقال سریع به شیوه‌های نوین پرداخت را ندارند و این به معنای ایجاد فرصتی مناسب برای کلاهبرداران است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از افزایش قابل توجه میزان سوء استفاده‌های مالی، همزمان با افزایش میزان استفاده افراد از خدمات مالی دیجیتال است.


کمپین بانک مرکزی هند (RBI)


وجود حجم زیادی از افراد ناآگاه نسبت به سازوکارهای مالی، به ویژه در بخش‌های کمتر برخوردار و سنتی هند، این کشور را تبدیل به یکی از مناطق جذاب جهان برای افراد سودجو کرده است. در همین رابطه، حجم بالای جرائم مالی در هند منجر به تصمیم بانک مرکزی این کشور در سال 2017 مبنی بر راه‌اندازی یک کمپین با هدف افزایش آگاهی و سواد مالی شهروندان شد.

نخستین اقدام RBI در این زمینه، ارسال گسترده و مستمر پیامک‌ به مردم با موضوع چگونگی حفاظت از اطلاعات مالی آن‌ها بود. ضرورت عدم اطمینان به ایمیل‌ها و تماس‌های مشکوک و پرهیز از ارائه اطلاعات مالی شخصی به دیگران، مضمون کلی این پیامک‌ها را تشکیل می‌داد. علاوه بر این، شهروندان هندی می‌توانستند برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر، از سیستم‌ پاسخگویی تعبیه شده توسط بانک مرکزی این کشور استفاده کنند.


هزینه اندک و منافع سرشار آگاهی


طی سال‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر تعداد سپرده‌گذاران بانکی در هند بوده‌ایم. در حال حاضر بیش از 80 درصد از بزرگسالان این کشور دارای حساب بانکی هستند. این در حالی است که این عدد در سال 2014، تنها 53 درصد بوده است. علاوه بر این، طی چند ماه گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش قابل توجه مبادلات مالی دیجیتال در هند بوده‌ایم. این مبادلات عمدتاً در قالب UPI (سیستم رابط پرداخت یکپارچه)، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و همچنین پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری بوده است. به عنوان مثال، تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در قالب UPI تنها در اکتبر سال 2020 به عدد بی‌سابقه 2.07 میلیارد دلار رسیده است. در همین زمینه و مطابق با پیش‌بینی‌ها، افزایش مبادلات دیجیتال در این کشور همراه با افزایش میزان کلاهبرداری و سوء استفاده‌ مالی بوده است.

همزمان با افزایش تعداد سپرده‌گذاران و همچنین اقبال مردم نسبت به شیوه‌های نوین پرداخت، حساب‌های فیسبوک و توییتر بانک مرکزی هند (لازم به ذکر است که RBI با یک میلیون دنبال‌کننده در توییتر، محبوب‌ترین بانک مرکزی جهان در این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود) در حال اطلاع‌رسانی مستمر با هدف افزایش سواد مالی مردم بوده‌اند. در حال حاضر، اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی RBI علاوه بر زبان‌های انگلیسی و هندی، به برخی دیگر از زبان‌های رایج در منطقه نیز صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که شعار کمپین بانک مرکزی هند در زمینه ارتقاء آگاهی مالی مردم عبارت است از: “هزینه کسب آگاهی، بسیار اندک اما تاوان نادیده گرفتن آن بسیار سنگین است”.


حضور آمیتا باچان در کمپین


یکی از راهکارهای بانک مرکزی هند به منظور افزایش جذابیت کمپین ارتقاء سواد مالی شهروندان، بهره‌مندی از ستاره‌های حوزه ورزش و هنر این کشور است. این بانک در تازه‌ترین تلاش خود، اقدام به استفاده از آمیتا باچان فوق ستاره سینمای هند کرده است. در همین رابطه، اقدامات این بازیگر در دوران قرنطینه مبنی بر تشویق افراد به استفاده از شیوه‌های پرداخت دیجیتال و همچنین معرفی قوانین و حقوق مالی به آن‌ها منجر به افزایش توجه مردم هند و حتی برخی دیگر از مناطق جهان به این کمپین و اساساً مساله سواد مالی شده است. باچان در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر با شعار «دیجیتال پرداخت کنید و ایمن بمانید»، علاوه بر تشویق مردم به استفاده از روش‌های جدید پرداخت، آن‌ها را به رعایت قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.