راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب موبایل بانک‌های جعلی باشید

موبایل بانک‌های جعلی از برنامه‌هایی هستند که می‌توانند منجر به برداشت غیرمجاز از حساب کاربران شوند.

به گزارش ایسنا، اپلیکیشن‌هایی با اهداف خاص توسط هکرها طراحی می‌شود که حاوی بدافزار است و با بازکردن آن‌ها اطلاعات افراد افشا می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی با نام‌های فریبنده به اشتراک گذاشته می‌شود. نرم‌افزارهایی دیگر نیز وجود دارند که قابلیت دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی مثل صندوق پیامک، دفترچه تلفن، دوربین و امکان ذخیره صدا را به هکر می‌دهند.

بررسی گزارش‌های رسیده به پلیس فتا در زمینه برداشت غیرمجاز از حساب، نشان‌دهنده آن است که افراد بدون لحاظ‌ کردن نکات ایمنی، اقدام به نصب و استفاده از برنامه موبایل بانک جعلی کرده بودند. اشتباه مال‌باختگان این بود که برای نصب برنامه موبایل بانک به نتایج جستجوی گوگل اعتماد کرده و برنامه را از سایت‌های معرفی شده توسط گوگل نصب کرده بودند.

به همین دلیل بانک‌های کشور برنامه‌های بانکی خود را در وب‌سایت رسمی خود قرار داده‌اند که شهروندان در صورت نیاز به موبایل بانک موردنظر خود می‌توانند آن را از سایت بانک مربوطه دریافت و نصب کنند؛به کاربران توصیه می‌شود برنامه‌های موردنیاز خود را از لینک‌های معرفی‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نصب نکنند و برنامه‌های خود را فقط از فروشگاه‌های نرم‌افزاری معتبر و اپلیکیشن‌های کاربردی مثل موبایل بانک را هم از سایت بانک موردنظر دانلود و نصب کنند.

البته نصب برنامه‌های نامعتبر از فروشگاه‌هایی مانند گوگل‌پلی هم امکان‌پذیر است. چراکه پیش از این، جعل نرم‌افزارهای امنیتی در ‌گوگل‌پلی توسط نویسندگان بدافزار، منجر شده بود کاربران اطلاعات خود را به این برنامه‌های مخرب بدهند. هرچند گوگل برنامه‌های مخرب را به محض اینکه کارشناسان امنیتی در این زمینه هشدار دادند، حذف کرد. اما، لازم است کاربران نرم‌افزار امنیتی را روی دستگاه خود نصب کنند.

توصیه می‌شود برای حساب‌های کاربری مختلف از رمز یکسان و مشابه استفاده نکرده و برای بالابردن سطح امنیت رمزهای خود، از برنامه‌های مدیریت رمز قوی و معتبر استفاده شود. احراز هویت دومرحله‌ای نیز یکی از راهکارهای جدیدی است که سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به پلتفرم خود افزوده‌اند تا کاربران بتوانند امنیت سایبری حساب کاربری و اطلاعات خصوصی خود را ارتقا دهند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.