راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازار سرمایه و رمزارزها در هفته پیش‌رو چه روندی خواهند داشت؟

طبق گفته تحلیلگران، بازار سرمایه در هفته پیش‌رو نیز روند صعودی خواهد داشت، اما بازار رمزارزها و به‌خصوص بیت‌‌کوین با کمی اصلاح قیمت روبه‌رو خواهد شد.

بازار سرمایه هفته گذشته به روند صعودی چند هفته اخیر ادامه داد و با بیش از هفت درصد رشد به معاملات دومین هفته آذرماه پایان داد. دیروز، شنبه نیز بازار بورس تهران گرچه در دقایق اولیه معاملات با ریزش و همچنین اختلال مواجه بود، اما در ادامه روند صعودی پیدا کرد و با رشد ۱۹ هزار و ۷۳۰ واحد در کانال یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد قرار گرفت. امروز نیز در ساعات اولیه بازار، شاخص بورس توانست از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کند. با توجه به این روند یک تحلیلگر بازار سرمایه از ادامه روند صعودی بازار سرمایه تا آخر هفته خبر داده است.

دیگر بازاری که در چند هفته اخیر به رشد زیادی رسیده است بازار رمزارزها و به‌خصوص بیت‌کوین است. طی روزهای گذشته شاهد افزایش نوسانات قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم. در این مدت، بیت‌کوین در محدوده ۱۸ هزار و ۲۰۰ تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار در نوسان بود. به‌گفته کارشناسان این بازار بیت‌کوین در یک هفته اخیر با کمی اصلاح روبه‌رو می‌شود و پس از آن تا پایان سال میلادی روند صعودی خواهد داشت.

علیرضا تاج‌بر، تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با وضعیت این بازار در هفته پیش‌رو بیان کرد: «طی ماه‌های شهریور تا آبان امسال بازار سرمایه روند نزولی فرسایشی را پشت سر گذاشت و اصلاح بسیاری از سهام هیجانی رقم خورد. اکنون با ورود پول و برگشت روند بازار بخشی از این اصلاح جبران شده است، اما باز هم با قیمت‌های ذاتی و بنیادی تفاوت زیادی دارد. از سوی دیگر گزارش‌های شش ماهه، افزایش قیمت کامودیتی، تثبیت قیمت دلار بالای ۲۰ هزار تومان و عوامل دیگر باعث شده که ما همچنان اقبال به بازار را داشته باشم. علاوه‌بری این بازارهای موازی نیز در رکود سنگینی به سر می‌برند و مردم اقبال زیادی به آنها نشان نمی‌دهند. بنابراین ادامه روند صعودی را شاهد خواهیم بود.»

علیرضا تاج‌بر، تحلیلگر بازار سرمایه

او در ادامه توضیح داد: «اتفاق خوبی که اکنون شاهد آن هستیم این است که مقداری از هیجان بازار کاسته شده و حتی در قیمت‌های متعادل نیز شاهد معاملات در حجم‌های بالا هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سرمایه قدم رو به جلویی برداشته و این اتفاق مثبتی محسوب می‌شود. امیدواریم که این روند ادامه‌دار باشد و ما شاهد روند صعودی بازار خارج از هیجان باشیم.»

تاج‌بر با اعتقاد بر اینکه به هر حال اصلاح جزئی از بازار است، گفت: «اما شاهد روند نزولی فرسایشی نخواهیم بود. مگر اینکه در لایحه بودجه بین دولت و مجلس تنش‌هایی به وجود بیاید و ریسک‌های سیستماتیکی به بازار تحمیل شود.»

او بهترین توصیه به تازه‌واردان برای حضور در بازار سرمایه را سرمایه‌گذاری در نهادهای مالی مانند صندوق و سبد یعنی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دانست. با این حال او تاکید کرد: «تازه‌واردان اگر هم قصد دارند به‌صورت مستقیم وارد بازار شوند، حتماً گزارش شرکت‌ها و ارزش بازار آنها را در نظر بگیرند و بدانند که به دلیل چه عواملی قیمت یک سهم می‌تواند بالا رود.»

این تحلیلگر بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کند که بازار سرمایه تا پایان سال صعودی است و احتمالاً شاخص بورس تا مرز  یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد بالا می‌رود.


وضعیت بازارز رمزارها در هفته پیش‌رو


طبق گفته مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا در ماه گذشته بیت‌کوین رشد چشمگیر زیادی داشت و رکورد قبلی خود را در سال ۲۰۱۹ با رقم ۱۹ هزار و ۷۰۰ دلار شکست. اما دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه سطح حمایت و مقاومتی که در بازه ۱۹ هزار دلار داشته حفظ شده است که می‌توان اتفاق مثبتی تلقی کرد. از سوی دیگر اگر حجم معاملات ۲۴ ساعته را نگاه کنیم، در دو سه هفته اخیر این حجم چند برابر حجم معاملاتی است که در سال ۲۰۱۸ و در روند افزایشی شاهد بودیم. تقریباً ۷۰ درصد این حجم معاملات ۲۴ ساعته نیز حجم خرید بوده است. این نشان می‌دهد که در دو هفته اخیر در بازه ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار تعداد معاملات افزایش پیدا کرده و به همین دلیل سطح مقاومت خوبی روی ۱۹ هزار دلار به وجود آمده است.

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا

از نطر فرنوش در هفت روز آینده کمی اصلاح در بیت‌کوین تا حدود ۱۸ هزار دلار وجود دارد و پس از آن روند صعودی را تا انتهای ماه میلادی شاهد هستیم.

او در رابطه با وضعیت دیگر رمزارزها در این هفته گفت: «بقیه رمزارزها تبعیت زیادی از بیت‌کوین دارند، اما باتوجه به اینکه حجم معاملات اتریوم زیاد و سرویس‌های جدیدی در حوزه پرداخت برای آن تعریف شده و همچنین قرار است اتریوم ۲ از ابتدای سال میلادی راه‌اندازی شود، تعداد تراکنش‌های مورد پشتیبانی شبکه اتریوم به‌صورت محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر زمان و هزینه تراکنش‌ها نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. این خبرها بر افزایش قیمت اتریوم به‌صورت محسوسی تأثیرگذار است. اکنون قیمت اتریوم حدود ۶۱۰ دلار است که فکر می‌کنم با اصلاح بیت‌کوین به ۵۸۰ دلار برسد و پس از آن تا ابتدای سال میلادی روند صعودی خواهد داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.