راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده غول‌های فناوری آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن»

جو بایدن و معاون او کاملا هریس، اخیراً با انتشار فهرستی از مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف، وظیفه فراهم ساختن بستر مناسب برای انتقال آرام قدرت در این کشور را به آن‌ها محول ساخته‌اند

سجاد رفیع/ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان از برخی جهات، مهم‌ترین انتخابات جهان دانست. علاوه بر مردم آمریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهروندان بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز تابع سیاست‌ها و اقدامات دولتمردان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان است. در همین رابطه، میزان موفقیت کشورهای مختلف در عبور از چالش‌هایی مانند گرمایش زمین، جنگ‌های منطقه‌ای، بحران‌های اقتصادی و … ارتباط تنگاتنگی با رویکرد دولت آمریکا در هر یک از این زمینه‌ها دارد. بااین‌حال، بدیهی است که بیشترین تأثیر سیاست‌های مقامات آمریکایی، همچنان متوجه صنایع و شرکت‌های داخلی این کشور است.

در همین رابطه، در ادامه به بررسی تأثیر ریاست‌جمهوری جو بایدن بر عملکرد غول‌های فناوری آمریکا از چهار زاویه 1 نظام مالیاتی، 2 قوانین مهاجرتی، 3 شبکه‌های اجتماعی و 4 جنگ تجاری با چین خواهیم پرداخت.


نظام مالیاتی


یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت ترامپ در طول چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش، اجرای سیاست کاهش نرخ‌های مالیاتی در سال 2017 بود. طی این سیاست، نرخ مالیات‌بردرآمد شرکت‌های آمریکایی، در کاهشی کم‌سابقه از 35 به 21 درصد رسید و قانون اخذ مالیات از درآمدهای به‌دست‌آمده در سایر کشورها (توسط شرکت‌های آمریکایی) نیز ملغی شد. اقداماتی که طی مدت‌کوتاهی منجر به افزایش سود و در نتیجه ارزش سهام شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری شد.

در همین رابطه، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند به افزایش مجدد نرخ‌های مالیاتی در این کشور منجر شود. جان دیواین، استاد مدیریت مالی دانشگاه مریلند از احتمال افزایش نرخ مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها تا 28 درصد در زمان ریاست‌جمهوری بایدن خبر داده است. مسئله‌ای که به اعتقاد او منجر به کاهش قطعی ارزش شرکت‌های بزرگ آمریکایی و به‌ویژه غول‌های فناوری این کشور در بازار سهام خواهد شد.


قوانین مهاجرتی


اقدامات دولت ترامپ در اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه ورود مهاجران به این کشور، بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری در آمریکا را در یافتن نیروی کار متخصص و مجرب دچار مشکل ساخته است. در همین رابطه، با ورود بایدن به کاخ سفید و در صورت تحقق شعارهای او مبنی‌بر رفع محدودیت‌های وضع شده توسط دولت ترامپ در این زمینه، شاهد تسهیل روند جذب نیروی کار ماهر توسط غول‌های فناوری آمریکا خواهیم بود. مسئله‌ای که در بلندمدت می‌تواند منجر به افزایش سطح بهره‌وری و متعاقباً توان رقابتی این شرکت‌ها در بازارهای جهانی شود.


شبکه‌های اجتماع


به‌طورکلی، دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا بر سر ضرورت کنترل بیشتر برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر اتفاق‌نظر دارند. نشر اطلاعات نادرست و همچنین جهت‌گیری‌های سیاسی از جمله مهم‌ترین انتقادات مطرح در مورد این شبکه‌ها است. با آغاز به کار جو بایدن در کاخ سفید، احتمالاً شاهد تدوین و اجرای برخی قوانین در جهت افزایش شفافیت عملکرد شبکه‌های اجتماعی و تضمین رعایت حریم خصوصی افراد توسط آن‌ها خواهیم بود. موضوعی که به معنی افزایش محدودیت‌های موجود بر سر راه شرکت‌هایی مانند فیسبوک است.


جنگ تجاری با چین


رویکردهای تهاجمی دونالد ترامپ در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی را درگیر چالش‌های متعددی مانند جنگ تجاری این کشور با چین کرد. مسئله‌ای که منجر به ایجاد اختلال در روند تأمین قطعات و فروش بسیاری از آن‌ها شد. در همین رابطه می‌توان به زیان شرکت اپل به دنبال وضع تعرفه بر واردات قطعات الکترونیکی از چین اشاره کرد. باتوجه‌به رویکرد ملایم‌تر بایدن در عرصه سیاست خارجی، احتمالاً شاهد رفع بسیاری از این موانع در آینده‌ای نه‌چندان دور و متعاقباً تسهیل امور تجاری شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری خواهیم بود.

از جمله اقدامات دولت ترامپ در زمینه فناوری، افزایش بودجه دو حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم با هدف رقابت با چین و البته کاهش بودجه بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی در حوزه‌هایی مانند انرژی، بهداشت و … بوده است. پیش‌بینی کارشناسان در مورد سیاست احتمالی بایدن در این زمینه، اتخاذ رویکردی چندجانبه و متعادل نسبت به تمام حوزه‌های فناوری است.


استقبال غول‌های فناوری از «بایدن»


باتوجه‌به موارد فوق، انتخاب بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌بایست اتفاقی مثبت برای شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری در این کشور تلقی کرد. در همین رابطه می‌توان به حمایت این شرکت‌ها از کاندیدای دموکرات‌ها در جریان انتخابات اشاره کرد. در اتفاقی جالب، نیمی از 10 حامی مالی مهم ستاد انتخاباتی بایدن را غول‌های فناوری آمریکا تشکیل دادند. شرکت‌های آلفابت، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت، در مجموع بیش از 10 میلیون دلار به نامزد حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کردند. این در حالی است که در میان 25 حامی مالی اصلی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، اثری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری نیست.


انتقال قدرت با کمک شرکت‌های حوزه فناوری


اتکای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به غول‌های فناوری، تنها محدود به دوران انتخابات نبوده و فرایند انتقال قدرت را نیز شامل می‌شود. جو بایدن و معاون او کاملا هریس، اخیراً با انتشار فهرستی از مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف، وظیفه فراهم ساختن بستر مناسب برای انتقال آرام قدرت در این کشور را به آن‌ها محول ساخته‌اند. نکته جالب در این زمینه، حضور تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، اوبر، لینکدین، لیفت، دراپ باکس، استریپ و Airbnb در این فهرست است، افرادی که می‌بایست با حضور در مراکز مختلف دولتی، زمینه جایگزینی تیم بایدن در هر یک از آن‌ها را فراهم کنند. در همین رابطه، پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه همکاری برخی از مدیران غول‌های فناوری با بایدن، پس از فرایند انتقال قدرت است.

نویسنده / مترجم سجاد رفیع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.