راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش نظام صنفی در ایجاد تعادل در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال

دکتر علیرضا خدا کرمی، عضو هیئت‌مدیره گروه داده پردازی پارسیان / اگر در زیست بوم اقتصاد دیجیتال یک‌سری واقعیت‌ها را به‌عنوان پیش فرض بپذیریم، ازجمله اینکه: اولا بخشی از خوشه‌های نوآوری‌ در فناوری‌های نوظهور می‌توانند به شکلی برافکنانه برخی مدل ‌های کسب‌وکار موجود را به مدلی دیگر تبدیل با یک دگردیسی مدل کسب‌وکار موجود را به‌طور کامل برافکنده و حذف کند و مدل جدیدی را معرفی و ارائه کند.

دوما چون اصولاً بازار مشتریان سودآورتر و حساس‌تر هدف‌گذاری و مورد هجوم قرار می‌گیرد و  نوآوری‌ها، بیشتر در جاهایی نفوذ می‌کند که مدل‌های کسب‌وکار آنها مبتنی بر پلتفرم، داده‌های حساس و سرمایه‌گذاری پایین است، می‌توان گفت که اغلب این نوآوری‌ها قابل پیش‌بینی و تاثیر آنها تا حدودی قابل محاسبه است.

سوما تحولات برافکن یک اتفاق یکباره یا فشار محدود نخواهد بود بلکه زیرساخت‌ها و ساختارها را در بلندمدت دچار تغییرات اساسی خواهد کرد اگرچه میزان و سرعت تاثیر در صنایع مختلف و حتی در هر یک از بخش‌های یک صنعت، یکسان نخواهد بود. بطور مثال در صنعت خدمات مالی، قریب‌الوقوع‌ترین تاثیرات حوزه‌های برافکن در بخش بانکداری است، در حالی که بیشترین تاثیر حوزه برافکن بر بخش بیمه خواهد بود.

چهارما شرکت‌های بزرگ استراتژی‌های موازی را به کار خواهند بست و رقابت شدیدی را با تازه واردان در حوزه‌های برافکن آغاز خواهند کرد.

در چنین شرایطی و بر اساس پیش‌فرض‌های فوق، همکاری بین نهادهای قانون‌گذار، شرکت‌های بزرگ و تازه‌واردان به صنعت ضروری است تا ریسک مثبت و منفی که همه این بازیگران را مورد هدف قرار می‌دهد، کنترل شود و نظام صنفی می‌تواند نقش راهبردی و رهبری در زمینه‌سازی رشد بازیگران جدید و توانمندسازی بازیگران قدیم و از این طریق ایجاد تعادل در بازار را ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.