راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هکاتون ققنوس چه اهمیتی برای فعالین حوزه بلاکچین دارد؟

شرکت ققنوس باهدف توسعه محصولات مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده، مسابقه‌ای با عنوان هکاتون ققنوس برگزار می‌کند. این مسابقه باهدف توسعه و فراگیری شبکه ققنوس و خدمات مبتنی بر آن، حمایت و تسهیل تجاری‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و شناسایی و توانمندسازی نخبگان فعال در صنعت بلاکچین برگزار می‌شود.

با مربیان این دوره که متخصص در حوزه بلاکچین و موضوعات مربوط به آن هستند، گفت‌وگویی داشتیم و از آن‌ها خواستیم تا اهمیت هکاتون ققنوس و نظراتشان را در خصوص این رویداد با راه پرداخت در میان بگذارند.


هکاتون فرصتی برای جوانان


احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی اکسیر که به عنوان مربی در این رویداد حضور دارد، در خصوص اهمیت رویداد هکاتون ققنوس می‌گوید: «هکاتون‌ها در همه جای دنیا با این هدف برگزار می‌شوند تا استعدادها و برنامه‌نویسان علاقه‌مند را حول یک مسئله مشخص دور هم جمع کنند و با استفاده از ظرفیت شرکت‌کنندگان در مدت زمان کوتاه، هم به شناخت تیم‌های مستعد کمک کند و هم ایده‌های اولیه به منظور حل مسئله مطرح شده بدست آید. به‌طور کلی هکاتون اتفاقی جالب و مفید در صنعت ICT هر کشوری است ولی هکاتون ققنوس از این جهت می‌تواند منحصر به‌فرد باشد که به عنوان اولین رویداد هکاتون جدی درحوزه دفتر کل توزیع‌شده و یا حتی بلاکچین شکل می‌گیرد.»

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی اکسیر

او در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم مسائل و دغدغه‌های بیزینسی برای اولین بار در کشور حول این فناوری‌ها مطرح می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تیم‌های جوان‌تر و برنامه‌نویس‌هایی که در این بخش فعالیت دارند و یا علاقه به فعالیت دارند با نیازهایی که کسب‌وکارها با انها دست به گریبان هستند بهتر آشنا ‌شوند و بر اساس آن محصولات و راهکارهای خودشان را ارائه بدهند. در مجموع رویداد هکاتون اتفاق خوبی است و به عنوان تجربه اول از حیث کیفیت اجرایی قابل قبول است.»


جای خالی که در هکاتون می‌تواند پر شود


حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی یکی دیگر از مربیان در هکاتون ققنوس، درباره اهمیت این رویداد می‌گوید: «رویداد هکاتون ققنوس اتفاق مثبتی است و با توجه به تلاقی این ماجرا با بحث بلاکچین و مسائلی که در این حوزه وجود دارد، ققنوس مرجع خوبی برای برگزاری این رویداد است.»

حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی

پروازی در ادامه گفت: «در حوزه تکنولوژی بیمه و مفهوم بیمه‌های همتا‌به‌همتا (P2P) مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده، یکی از نیازهای جدی که در حوزه بیمه مطرح است، درواقع بحث نوآورانه بیمه‌ای است که در بسیاری از کشورهای دنیا روی آن کار می‌شود. یکی از مثال‌ها در این خصوص، شرکت lemonade در آمریکا است که به‌طورجدی در مورد این موضوع فعالیت می‌کند. جای خالی فعالیت این‌چنین شرکت‌هایی در کشور ما وجود دارد و آکادمی ققنوس با برگزاری این رویداد در بستر لاکچین می‌تواند برای جذب افراد یا تیم‌هایی که در این حوزه ایده دارند یا فعالیت می‌کنند، فضای مناسبی را ایجاد کند.»


حرکت خوب هکاتون ققنوس در توسعه کاربردهای بلاکچین


حسن بان، مؤسس پلتفرم ملک باما و توکن یوزکوین به عنوان یکی از مربیان رویداد هکاتون ققنوس به اهمیت این رویداد اشاره کرد و گفت: «به‌طور کلی بیشتر افرادی که در ایران در حوزه فناوری دفترکل توزیع‌شده یا در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، به ترید و معامله می‌پردازند. درحالی که تعداد کسانی که درخصوص مباحث کاربردی و کسب‌وکار در این زمینه به قعالیت مشغول هستند به ۲۰۰ نفر هم نمی‌رسد. بلاکچین و حتی قراردادهای هوشمند کاربرد‌های خوبی دارند که خیلی از افراد در جامعه از آنها بی‌خبر هستند.»

بان در ادامه افزود:«یک دلیل این بی‌خبری، می‌تواند مسئولین بخش کلان اقتصاد کشور و همچنین فعالین بخش خرد اقتصاد و کارآفرین‌ها همه ناامید هستند و چشم و فکرشان را بر روی solution های جدید باز نمی‌کنند. با این حال ققنوس با توجه به مسائل فنی و هزینه‌های اجرایی توسعه‌گری؛ زیرساختی را برای همه آماده کرده است و به نظرم به‌جای کارآفرینان خسته و مدیران دولتی ناامید، بهتر است ققنوس بر روی دو قشر دانشجویان جوان و نخبگان کارآفرین تمرکز کند تا نتیجه پایدارتری بگیرد.»

حسن بان، مؤسس پلتفرم ملک باما و توکن یوزکوین

به عقیده بان، رویداد هکاتون به عنوان اولین قدم در حوزه بلاکچین در ایران اقدام خوبی است اما کافی نیست. برای هر توسعه و هر تغییری باید از جایی حرکت و تحول شروع شود و می‌بینیم که هزینه این تحول را ققنوس به تنهایی بر دوش می‌کشد. این پتانسیل را نادیده نگیریم که می‌توانیم دانش بلاکچینی جوانان را نیز صادر کنیم و در در طرف مقابل خدمت ارز دیجیتال دریافت کنیم که مشمول تحریم هم نیست. دلیل استقبال او از رویداد هکاتون ققنوس، حمایت از حرکت مثبت رو به جلو در بدنه کارآفرینی، خودباوری و دانش بنیانی کشور است.


انگیزه سازی هکاتون در حوزه بلاکچین


سهیل نیکزاد، عضو هیئت‌مدیره انجمن زنجیره بلوک که به‌عنوان مربی در هکاتون ققنوس حضور دارد درباره اهمیت هکاتون ققنوس می‌گوید: «هکاتون یک روال جهانی است و درواقع ذاتش مسابقه برنامه‌نویسی کامپیوتر است و این رویداد در مواقع مختلفی نیز استفاده می‌شود، به‌طور مثال سازمان‌های آموزشی که قصد جایزه دادن یا انگیزش ایجاد کردن برای یادگیری افراد دارند، هکاتون را برگزار می‌کنند. در برخی موارد نیز به‌عنوان فعالیت‌های ترویجی و R&D شرکت‌های تجاری انجام می‌شود. گاهی وقت‌ها هکاتون‌ها در قالب مسابقه‌هایی که به‌عنوان Entertainment و یا به‌عنوان کاپ‌های علمی برقرار است، برگزار می‌شوند.»

سهیل نیکزاد، عضو هیئت‌مدیره انجمن زنجیره بلوک

نیکزاد در ادامه افزود: «هکاتون ققنوس از نوع دوم است، یعنی پیرو شرکت یکتا ققنوس شکل‌گرفته و به دنبال پلتفرم کیف توکن ققنوس راه افتاده است. در هکاتون ققنوس از برنامه‌نویس‌های مختلف دعوت‌شده است تا در حوزه‌های مختلفی که تفکیک و جداشده، شرکت کنند تا قدرت خودشان را بیازمایند و به ما کمک کنند، زیرا به هرحال پلتفرم بازی است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در توسعه محصول به این مجموعه کمک کنند.»


 رویداد هکاتون حامی و هدایتگر خوبی برای نسل جدید است


فاطمه عبداله، دکترای هوش مصنوعی و متخصص سلامت الکترونیک، که به عنوان مربی در هکاتون ققنوس حضور دارد اهمیت این رویداد را اینگونه تشریح کرد: «بسیاری از فعالین حوزه بلاکچین مدت‌هاست ایده‌هایی در ذهنشان داشتند و نمی‌دانستند از کجا باید شروع کنند یا ابهامات و سؤالات زیادی داشتند که نیاز به یک راهنمایی و همراهی داشتند. رویداد هکاتون درواقع یکی از بسترهایی است برای کسانی که می‌خواهند به‌صورت عملیاتی وارد حوزه بلاکچین بشوند و در این حوزه تجربه به دست بیاورند و روی فناوری‌های نوین کار کنند. این رویداد درواقع یک حمایت و هدایت برای نسل جدید است. رویداد هکاتون با محرک‌های مادی و غیرمادی و جمعی از حامیان، مربیان و منتورهای خبره کشور ایجاد شده تا به کسانی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند کمک کند ابهامات و سؤالاتشان جواب داده شود و تجربه عملیاتی ارزشمندی در این حوزه کسب کنند.»

فاطمه عبداله، دکترای هوش مصنوعی و متخصص سلامت الکترونیک

او افزود: «این روزها ما بیشتر متوجه شدیم که به گسترش استفاده از IT در حوزه سلامت نیازمندیم. نیاز به راه‌اندازی سرویس‌های Telemedicine در کشور ما وجود دارد و بحث‌هایی مثل امنیت اطلاعات و شفاف بودن و data ownership و مسائلی از این قبیل باعث می‌شود که بحث Telemedicine بر روی تکنولوژی بلاکچین بتواند موضوعی جذاب باشد که در هکاتون ققنوس نیز به‌عنوان یک چالش‌ مطرح‌شده است و من در این رویداد در مورد Telemedicine (پزشکی از راه دور) بر بستر بلاکچین و بحث پرونده الکترونیکی سلامت یا EHR بر بستر بلاکچین آموزش‌هایی را ارائه کردم. امیدوار هستم کسانی که در این زمینه فعال می‌کنند، با حمایت‌هایی که در این رویداد شکل می‌گیرد بتوانند یک محصول یا یک ایده قابل‌قبول و کاربردی را در حوزه سلامت بر بستر تکنولوژی بلاکچین به دست بیاورند.»


هکاتون ققنوس، فرصتی برای تعامل و شبکه‌سازی


مرتضی جوان دبیر انجمن بلاکچین سازمانی و یکی دیگر از مربیان هکاتون ققنوس، اهمیت این رویداد را توضیح داد و گفت: «رویداد هکاتون ققنوس ازاین‌جهت حائز اهمیت است که فرصت تعامل و شبکه‌سازی بین اعضای اکوسیستم در یک فضای حرفه‌ای را فراهم می‌کند. معمولاً هکاتون جایی است که طیف گسترده‌ای از افراد متخصص در بخش‌های مختلف فنی و کسب‌وکار دور هم جمع می‌شوند تا باهم یک رقابت سازنده داشته باشند و در حین این رقابت شاهد ظهور و بروز ایده‌های جدید و خلاقانه، شکل‌گیری روابط تجاری، هم‌افزایی و شکل گرفتن ایده‌های جدید هستیم. با توجه به روند روبه رشدی که از فناوری بلاکچین در دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم و اثرات دگرگون‌کننده محسوس آن در مقیاس جهانی، انتظار می‌رود که این رویداد نقش مهمی در افزایش بلوغ اکوسیستم این فناوری در ایران داشته باشد.»

مرتضی جوان دبیر انجمن بلاکچین سازمانی

هموار سازی مسیر بلاکچین توسط شرکت ققنونس


رضا نورمحمدی، محقق بلاکچین و مربی در رویداد هکاتون ققنوس اهمیت هکاتون را این‌چنین تشریح کرد: «تعداد کمی از شرکت‌ها و مجموعه‌ها، در ایران به‌صورت جدی در زمینه بلاکچین فعالیت می‌کنند. یکی از این دلایل، مربوط به این است که تکنولوژی بلاکچین نه در ایران بلکه در کل دنیا تکنولوژی جدیدی است که باعث می‌شود ناخوداگاه محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد ‌شود.

نکته دوم مزیت فناوری بلاکچین در ایران، به‌واسطه تحریم‌ها و اقتصاد بسته‌ای است که کشورمان دارد و از اهمیت بالایی نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر دیگر برخوردار است. این دوشاخصه فعالیت در حوزه بلاکچین را حائز اهمیت می‌کند. در کشور ما بانک‌ها و شرکت‌های تابع بانکی پیشروی تکنولوژی بوده‌اند، یعنی با ورود تکنولوژی جدید و بومی‌سازی آن، بانک‌ها به‌عنوان اولین بازیکن وارد این حوزه می‌شوند. با توجه به مواردی که گفته شد یک تکنولوژی جدیدی واردشده است که دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در کشور ماهم بازیکن‌های اصلی که بانک‌ها و محصولات بانکی باشند در این حوزه در حال ورود هستند.»

رضا نورمحمدی، محقق بلاکچین

نورمحمدی در ادامه افزود: «این موضوعات موجب پدید آمدن شرکت ققنوس شده است. من به‌شخصه کاملاً امیدوار هستم که این فضا باید فرهنگ‌سازی بشود و معتقد هستم ققنوس در زمینه بلاکچین راه‌سازی می‌کند. افراد این مجموعه، راه‌ را برای کسانی که در آینده به این حوزه می‌خواهند وارد شوند هموار می‌کنند. در حال حاضر برداشت من از مسیری که ققنوس پیش می‌رود مثبت است، شاید با سرعت کمی باشد اما مسیر خوبی را طی می‌کند و هکاتون ققنوس نیز فضایی است که شاید در ایران بحثی تازه است که مطرح می‌شود چون در خارج از ایران نیز می‌بینیم که وقتی قصد دارند تا کاری را انجام دهند در قالب هکانون برگزار می‌شود. به‌طور مثال استاندارد الگوریتم رمزنگاری در دنیا از طریق یک مسابقه انتخاب‌شده است.»

به گفته او در سال جاری با شرایط فعلی اقتصاد که تحت‌تاثیر کرونا گرفته است، هکاتون ققنوس برای کسانی که می‌خواهند فعالیت جدی در زمینه بلاکچین داشته باشند، فرصتی استثنایی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.