راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه ملی اشتغال و کسب‌و‌‌کار راه اندازی شد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌و‌کار در کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، عیسی منصوری، یکی از اهداف راه اندازی این سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: «اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی‌نفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.»

او با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بازار کار و  اشتغال کشور، این سامانه را راه‌‌اندازی کرده است گفت: «ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش‌های اصلی این سامانه است.»

تقویت توان سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغال‌زا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیش‌بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازار کار ، تجزیه و تحلیل روند نقل‌و‌ انتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد درسن کار به منظور تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.

او تصریح کرد: «تولید اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کار و اشتغال برای سیاست‌گذاران و سایر ذی‌نفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال از همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب‌و‌کار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب‌و‌کار خود در این سامانه برای تکمیل آن به  https://lmis.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

منصوری با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب‌و‌کار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه باقی می‌ماند، در خصوص مراحل ثبت‌نام در سامانه نیز توضیح داد: «مرحله اول فرد وارد بخش ثبت‌نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می‌شود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.»

به گفته او، کاربر می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهی نامه‌ها…را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

منصوری با بیان اینکه سامانه تا پایان سال جاری برای ثبت‌نام فعال است افزود: «با راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه، انتظار می‌رود از طریق انسجام بخشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای تولید‌‌ کننده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاستگذاران و تصمیم سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.»

همچنین در مورد تاثیرگذاری این سامانه بر سیاست‌گذاری اشتغال نیز گفت: «به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش‌نیاز اصلی و اساسی برنامه‌ریزان و متولیان بازار کار کشور است.»

منبع روابط عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.