پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کتابهای تحلیل استراتژیک و چابک با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد
انتشارات راه پرداخت در ادامه ترجمه و چاپ کتابهای انتشارات مطرح دنیا در زمینههای فناوری، کسبوکار و نوآوری دو کتاب دیگر از انتشارات مجله کسبوکار هاروارد منتشر کرد. این دو کتاب با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به چاپ رسیده است. این دو کتاب دیدگاههای نویسندگان مطرح مجله کسبوکار هاروارد در حوزههای آنالیتیکس و رویکرد چابک را گردآوری کرده و روندهای جدیدی که در این حوزهها در حال شکلگیری است را بیان کرده است. ثنا جهاندار و فاطمه کشتورز ترجمه این دو اثر را بر عهده داشتهاند.
کتاب تحلیل استراتژیک در خصوص رویکردی است که در فارسی تحت عنوان آنالیتیکس نیز از آن یاد میشود و تاکید زیادی بر روی بهرهگیری از دادههایی دارد که سازمانها در اختیار دارند. نکته اصلی کتاب تحلیل استراتژیک این است که شرکتها و سازمانهای بزرگ با حجم زیادی از داده مواجه هستند که یا نمیتوانند از آن بهرهبرداری کنند یا اصلا از وجود چنین ثروت عظیمی در اطراف خود کاملا بیخبرند. در یادداشتی که شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برای این کتاب نوشته، آمده است:
«دادهها، مشکلات موجود را برایمان آشکار میکنند. دادهها نهتنها امکان تحلیلهای گذشتهنگر را فراهم میکنند؛ بلکه توانایی ما را برای تحلیلهای آیندهنگر افزایش میدهند. استفاده از یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و ابزارها و روشهای مرتبط با آن در حال اوجگیری است و همه اینها در افزایش سرعت و دقت تحلیلهای ما موثرند. امروز تصمیمگیریهای دادهمحور به کمک الگوهای یادگیرنده در حال بلوغ بیشتری هستند و آینده روشنی برای مشاغل دادهمحور پیشبینی میشود.
طبق مطالعات انجامشده، در سال 2010، میزان استفاده شرکتها از رایانش ابری، 0.3 درصد بوده و تا سال 2016 بر اساس آمار موجود به بیش از 7 درصد رسیده و این روندی است که رشد صعودی خود را در چندین سال گذشته حفظ کرده است. جالبتر آنکه، بر اساس تحلیلی که در سال 2018 در نشریه فوربس منتشر شده است، حدود 57 درصد شرکتهای نرمافزاری که بهصورت بینالمللی فعالیت میکنند، مدیر ارشد داده دارند و همه اینها حکایت از نقش پررنگ و تاثیر بسزای دادهها بر زندگی انسانها دارند.»
ارتباط فردا در مقدمه این دو کتاب به دلایل حمایت از آن پرداخته و در بخشی از آن عنوان کرده است:
«اما چرا داده برای شرکت ارتباط فردا اهمیت دارد؟ چشمانداز ارتباط فردا بازتعریف بانک مجازی است و پیشبینیها نیز حاکی از آن است که در بانکهای مجازی، دادهها نقشی محوری ایفا میکنند. تحلیل دادهها، تمایز کلیدی در خدمات آینده را ایجاد خواهد کرد که خدمات مالی و بانکی نیز از این جریان مستثنی نیستند. بانکها دستیار مجازی ما در آینده خواهند بود و این امکانپذیر نیست؛ مگر با غوطهور شدن تجربه کاربری ما در دادههای خودمان و دیگران!»
در ادامه این مقدمه آمده است: «ما در ارتباط فردا همواره در تلاشیم با توسعه سرویسهای دادهمحور و بهبود محصولات خود بر اساس دادهها و تحلیل رفتار مشتریان، خدمات پولی ـ مالی مبتنی بر نیاز مشتریان در آینده را ارائه کرده و بیش از گذشته به چشمانداز خود نزدیک شویم. ارتباط فردا با حمایت از این کتاب میکوشد تا علاوه بر پرداختن به اهمیت استفاده از دادهها در عصر حاضر، افراد فعال در صنعت مالی را به افزایش توان تحلیلی دادهها ترغیب کند.»
کتاب چابک در خصوص رویکرد و شیوهای است که در ابتدا در حوزه برنامهنویسی آغاز شد اما طولی نکشید که به سایر حوزهها نیز ورود پیدا کرد. چابک رویکرد یا شیوهای برای تقویت نوآوری از طریق مشارکت عمیق مشتریان و آزمون تطبیقی و یادگیری است. اگر بخواهیم تعریفی از تیمهای چابک ارائه دهیم میتوان گفت تیمهای چابک، گروههای کوچک میانکارکردی و کاملا متعهدی هستند که بر پیشرفتهای نوآورانه در محصولات و خدمات مشتری، فرایندهای کسبوکاری که آنها را تولید و فناوریهایی که این فرایندها را امکانپذیر میسازند، متمرکز هستند.
در یادداشت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا که برای این کتاب نوشته شده است، درباره اهمیت رویکرد چابک و ضرروت بهکارگیری این رویکرد در کسبوکارها آمده است:
«در عصر حاضر که فناوری نقش عمدهای در رشد و توسعه کسبوکارها دارد، بسیاری از سازمانها و مؤسسات سنتی با واقعیتهای عصر دیجیتال همگام و هماهنگ نیستند. این کسبوکارها با کمک فلسفه چابک میتوانند بسیاری از هزینههای خود را با هدف توسعه، رشد و رضایت بیشتر مشتری کاهش دهند و مسیر توسعه خود را با تغییر فرایندها در داخل و خارج از سازمان هموار کنند.»
شاید فلسفه چابک در ابتدا برای همه صنایع طراحی و ارائه نشده باشد، اما امروزه مفهوم چابک قابل تعمیم در همه صنایع است.
این روزها تعداد زیادی از صنایع و مؤسسات سنتی در سراسر دنیا تحت تأثیر تغییرات در متدهای مدیریتی هستند که بدون شک، متد چابک محبوبترین این متدهاست که میتواند این مؤسسات سنتی را با سرعت قابل توجهی به جایگاهی که از آنها در عصر دیجیتال انتظار داریم، نزدیک کند.
در متد چابک، افراد و تعاملات آنها نقش مهمی در پیروزی یک پروژه دارند؛ تا جایی که استخدام نیروی کار معمولی با روابط و تعاملات خوب در سازمان بسیار کارآمدتر از استخدام نیروی کار حرفهای اما بدون تعاملات سازنده خواهد بود.
نکته مهم دیگر در متد چابک، انتقال و آموزش به کمک تعامل با افراد سازمان، به جای استفاده از مستندات است. ارتباط فردا با نزدیکشدن به افراد تازهوارد به انجام هرچه بهتر فرایند آنبوردینگ آنها کمک کرده و دانش خود را با نشستن در کنارشان به آنها انتقال میدهد.
یک سازمان چابک به جای تمرکز بر اینکه چه داریم و بر اساس آن، چه چیزی را باید ارائه کنیم، بر این موضوع تمرکز میکند که مشتری چه میخواهد (تقاضا) و بهمنظور برآوردهکردن این نیازها، فرایندهای داخلی را اصلاح و اقدام به طراحی خدمات و محصولات میکند. شروع این فرایند، چیزی بیشتر از ثبت قراردادهایی است که نیازمندیها، زمانبندی و قیمت در آنها قید شده است. ما همواره با تعامل نزدیک با مشتری از نیازهای آنها باخبر میشویم.
در یادداشت مذکور همچنین علت اینکه این شرکت حمایت از انتشار کتابی با این موضوع را بر عهده گرفته نیز چنین بیان شده است:
«توانایی پاسخ به تغییرات در یک نهاد چابک تعیینکننده موفقیت و شکست است. در همین راستا، استراتژی انتخابی ارتباط فردا برای توانایی پاسخگویی به تغییرات؛ برنامهریزی دقیق هفتگی و نیز برنامهریزیهای کلی برای دورههای سهماهه است.
ما در ارتباط فردا از برخی اصول چابک و تمرینهای اسکرام، در ساختار کلی شرکت الهام گرفتهایم. جلسات کوتاه meeting standup برای هماهنگی بین تیمهای مختلف، برگزاری جلسات دورههای شبیه به retrospective برای بازاندیشی فرایندهای داخلی، ایجاد ارتباط فراقراردادی با مشتریان و تلاش جهت ایجاد ارزش برای آنها فراتر از قراردادهای رسمی، از جمله مواردی هستند که به آنها توجه کردهایم.
فضای کاری نیز در ارتباط فردا به شکلی طراحی شده که افراد میتوانند هم در داخل تیمها و هم در بین تیمها، ارتباط چهرهبهچهره را آسان و سریع تجربه کنند و فراتر از ساختارهای رسمی سازمانی با یکدیگر همکاری و تعامل کنند.»
در این کتاب علاوه بر آشنایی با متد چابک، راهکارهایی برای چابکسازی تیمها ارائه شده و به نقش تحولآفرین یک تیم چابک در سازمان اشاره میشود.
ارتباط فردا در بخش پایانی مقدمه خود عنوان میکند: «ما همواره در تلاشیم تا با در نظر گرفتن نیاز مشتریان، تصحیح فرایندها با هدف کاهش هزینهها، امکان برقراری تعاملات سازنده و نیز بهکارگیری نوآوری در بین ارکان تیم، سازمانی چابک باشیم و با حمایت از این کتاب، از تفکر چابک و ایجاد تغییرات ساختاری سازمانهای سنتی در جهت چابکشدن حمایت میکنیم.»
هماکنون میتوانید دو کتاب چابک و تحلیل استراتژیک را از فروشگاه به نشانی Shop.Way2Pay.ir خریداری کنید.