راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توکن چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

محمدعلی حکیم ایمانی حقوقدان و پژوهشگر جرائم رایانه‌ای / در نگاه اول، ارزهای دیجیتال و توکن‌ها به‌ظاهر از هر نظر شبیه به هم هستند. هر دو در صرافی‌های دیجیتال تبادل می‌شوند و می‌توان آنها را به آدرس‌های بلاکچین ارسال کرد؛ اما بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. ارزهای دیجیتال، به‌طور انحصاری طراحی شده‌اند تا به‌عنوان پول دیجیتالی خدمت کنند. حال این پول به‌عنوان وسیله‌ای برای تبادل مورداستفاده قرار می‌گیرد، یا برای خرید محصول یا سرویس، یا درنهایت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت.

هر واحد از ارزهای دیجیتالی، قابلیت تعویض یا تبدیل‌شدن به پول را دارا هستند. بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی که در ابتدای ظهور عصر ارزهای رمزنگاری‌شده اختراع شدند، هدفشان چیزی جز اهداف مالی نبود؛ اما با پیشرفت بلاکچین، این تکنولوژی پای خود را فراتر از امور اقتصادی گذاشت. مثال بارز آن، اتریوم است. اتریوم نه‌تنها به‌عنوان یک پلتفرم اقتصادی عمل می‌کند، بلکه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند روی بلاکچین آن کد نویسی کنند (مانند قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز) و آن را درون شبکه‌ای توزیع شده اجرا کنند. این کار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود، توکن‌ خلق کنند؛ اما وجود توکن به چه معناست؟ تفاوت آن با ارز دیجیتال چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟


توکن‌‌ها در چه اموری به کار می‌آیند؟


توکن‌‌ها را می‌توان همانند ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار داد؛ اما توکن‌‌ها نسبت به ارز رمزها از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. همان‌طور که گفتیم، ارزهای دیجیتال برای امور اقتصادی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما بلاکچین آنها، اجازه تولید توکن‌هایی را می‌دهند که هرکدام می‌توانند برای میلیون‌ها اهداف مختلف مورداستفاده قرار بگیرند یا هر یک از آنها می‌توانند خواص منحصربه‌فردی داشته باشند. توکن را می‌توان به‌عنوان یک رسید دیجیتالی برنامه‌ریزی کرد، می‌توان آن را به‌عنوان نشانه‌ای برای یک سهام برنامه‌ریزی کرد، یا حتی می‌توان از آن به‌عنوان یک امتیاز وفاداری بهره برد. روی یک پروتکل با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند، ارز اساسی پلتفرم آن نسبت به توکن‌های آن جدا است. برای مثال در اتریوم، ارز محلی این پلتفرم اتر (Ether) نام دارد و باید از آن برای ایجاد و انتقال توکن‌‌ها درون شبکه اتریوم استفاده کرد. هرکدام از این توکن‌‌های اتریوم هم بنا به استاندارد خاصی مانند (ERC-20 – ERC-721) تولید می‌شوند که مبحثی جدا طلب می‌کند.


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


اساساً، یک کیف پول ارز دیجیتال، وسیله‌ای برای حفظ و نگهداری کلیدهای خصوصی شما است، البته این‌طور نیست که در این کیف پول، ارزهای دیجیتال شما ذخیره شود. ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید، در شبکه بلاکچین حفظ می‌شوند و تنها زمانی قابل جا به ‌جایی هستند که شما به‌عنوان صاحب آنها، با استفاده از کلید خصوصی خود، اجازه انتقال آن‌ها را صادر کنید. اگر کلید خصوصی گم شود؟ آن ارزهای دیجیتال برای همیشه در شبکه بلاکچین باقی می‌مانند و غیرقابل استفاده خواهند ماند، برای این‌که بتوانید امنیت کلیدهای خصوصی خود را حفظ کنید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنید؛ کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به‌عنوان واسطه‌ای عمل می‌کنند که بسیاری از کاربران به لطف آن، می‌توانند با یک شبکه ارز دیجیتال تعامل برقرار کنند.


انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال


کیف پول (Cold Wallets): این کیف پول‌ها می‌توانند به‌صورت سخت‌افزاری، صورت نرم‌افزاری روی گوشی یا کامپیوتر یا به‌صورت کاغذی باشند؛ برای مثال، امن‌ترین کیف پول‌های حال حاضر، کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول سرد (Cold Wallets) هستند. هک کردن این کیف پول‌ها عملاً غیرممکن است زیرا به اینترنت متصل نیستند، درنتیجه تنها در صورت مفقود شدن کیف پول می‌توان از آن سو استفاده کرد. البته استفاده از این کیف پول برای کارهای روزمره مانند ترید کردن چندان مناسب نیست زیرا کار با آن کمی کندتر از کیف پول‌های دیگر صورت می‌گیرد. معمولاً افرادی که مقدار ارز دیجیتال بسیار زیادی در اختیار دارند یا قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، به سراغ کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌روند.

کیف پول (Hot Wallets): کیف پول‌های بعدی، کیف پول‌های نرم‌افزاری یا کیف پول‌های گرم (Hot (Wallets نام دارند. این کیف پول‌ها که به‌صورت نرم‌افزار و اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، به‌نوعی دائماً به اینترنت متصل هستند. به همین دلیل دسترسی به کلید‌های خصوصی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و برای کارهای روزمره مانند ترید کردن مناسب هستند. اگر امنیت این حوزه برایتان اهمیت دارد، کیف پول‌های سخت‌افزاری رقیب ندارند؛ اما معمولاً افرادی که حرفه‌ای‌تر در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند، معمولاً از هر ۲ کیف پول استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.