راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حذف واسطه از طریق نوآوری / نگاهی به کتاب «کسب‌وکار فین‌تک، ادغام امور مالی و فناوری در خدمات مالی»

کتاب «کسب‌وکار فین‌تک، ادغام امور مالی و فناوری در خدمات مالی» توسط برناردو نیکولتی در سال ۲۰۱۷ نوشته شده که امسال حسین خسروپور و حسین حقیقی آن را به فارسی برگردانده‌اند و توسط انتشارات ادیبان روز به چاپ رسیده است.  

مترجمان این کتاب از مهم‌ترین انگیزه‌های ترجمه کتاب کسب‌وکار فین‌تک را ارائه منبعی پایه‌ای و موثق برای خوانندگان و علاقه‌مندان به حوزه فین‌تک دانسته‌اند. هدف آنها از ترجمه کتاب این بوده که از جهت کاربردی موجب شناخت بهتر مدل‌های کسب‌وکار و نیز عوامل کلیدی موفقیت استارت‌آپ‌های فین‌تک شود و راهنمای عملی برای فعالان این حوزه باشد.

در پشت جلد این کتاب نوشته شده که کتاب حاضر با مرور پیشرفت‌های فناورانه و کاربردهای آن در بانکداری دیجیتال، سعی دارد تا راهنمای جامع از مدل‌های کسب‌وکار این حوزه را ارائه کند. این کتاب با تشریح مفاهیم پایه‌ای و ویژگی‌های کلیدی، مدل‌ها و مطالعه موردی از بهترین نمونه‌های موفق مرتبط با استارت‌آپ‌های فین‌تک و تجارت الکترونیکی چارچوبی نظری برای تحلیل کسب‌وکارهای این حوزه توسعه داده است.

مخاطبان این کتاب علاقه‌مندان، پژوهشگران و متخصصانی هستند که سعی دارند مدل‌های نوین کسب‌وکارهای مالی را درک کنند.


در کتاب کسب‌وکارهای فین‌تک به چه مواردی اشاره شده است؟


در مقدمه فصل اول این کتاب آمده که کتاب کسب‌وکار فین‌تک دارای هدفی دوگانه است؛ از یک سو، به دنبال ارائه تصویری جامع از ابتکارات فین‌تک خواهد بود، اما این تصویر جامع، محدود به ارائه بینش کلی در مورد تکامل این ابتکارات، وضعیت فین‌تک‌ها، نوآوری‌های محوری در فین تک‌ها نخواهد بود، بلکه به معرفی شرکت‌های تجاری موفق نیز پرداخته خواهد شد. از طرفی دیگر، به دنبال ارائه اصول راهنمای جامع برای سازمان‌هاست، این اصول بر مدل‌های کسب‌وکار متمرکز خواهد بود. این رویکرد تحلیلی در همه فصول کتاب مورد استفاده قرار گرفته شده است. جامع‌ترین کاربرد این مدل تحلیلی در فصل هشتم کتاب آمده است، در این فصل یک شرکت فین‌تک ایتالیایی فعال در حوزه کسب‌وکار (B2B) مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

در قسمتی از کتاب کسب‌وکار فین‌تک به اهمیت فناوری‌های مالی اشاره شده و نویسنده در این باره معتقد است: «فناوری مالی که عموماً به آن فین‌تک گفته می‌شود، امروزه به مفهومی بسیار پرکاربرد تبدیل شده است. شرکت‌های استارت‌آپی از طریق ارائه خدمات مشتری محور با بهره‌گیری همزمان از دو ویژگی سرعت بالا و افزایش انعطاف پذیری با راهکارهای خدمات مالی سنتی و جاافتاده در دنیا، در حال رقابت هستند. این شرکت‌ها به طور اساسی انتظارات و شیوه تعامل مشتریان را تغییر می‌دهند. مشتریان از این رویکردهای دیجیتالی در مقایسه با خدمات سنتی لذت بیشتری می‌برند.»

به باور برناردو نیکولتی کسب‌وکارهای فین‌تک توسط حذف واسطه‌ها و افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات، شیوه‌های تعامل با مشتریان را متحول ساخته‌اند، کسب‌وکارهای فین‌تک این دو عامل را به وسیله ابزارهای فناورانه‌ای مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و سایر روندهایی مانند اینترنت اشیاء ایجاد می‌کنند.

آنطور که در این کتاب آمده مؤسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای با هدف کاهش شکاف فناورانه خود با شرکت‌های استارت‌‌آپی فین‌تک در حال تحول هستند. با این وجود، مسیر آنها به سوی تغییر و نوآوری با موانع زیادی روبه‌رو است. روال‌های سنتی که هیچ وقت مورد بازبینی قرار نگرفته‌اند و همچنین مدل‌های کسب‌وکار سفت و سخت از موضوعات محوری در موانع پیشروی تحول این مؤسسات است.

نویسنده کتاب به این موضوع اشاره کرده که امروزه شرکت‌های فین‌تک به دنبال فرآیندهای «حذف واسطه از طریق نوآوری» هستند. اهرم‌هایی مانند فناوری کلان داده، بلاکچین، روبات‌های مشاوره، اینترنت اشیا، با فراهم‌آوری شرایطی بهتر برای بهره‌برداری از کانال‌های دیجیتالی و دستگاه‌های تلفن همراه، امکان ایجاد تغییر در صنعت خدمات مالی را فراهم می‌کنند. این راهکارها بازارهای با ارزش افزوده و نوآورانه‌ای را ایجاد خواهند کرد که به واسطه استراتژی‌های آینده نگرانه و مدل‌های کسب‌وکاری جدید پشتیبانی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.