راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا منابع آموزشی رسمی و معتبر برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد؟

برای اینکه بخواهیم اعتبار مدرسان را بسنجیم باید به قدمت حضور و تجربه آنها در بازار سرمایه توجه کنیم

درحالی‌که طی ماه‌های اخیر بحث بازار بورس به شدت داغ شده است، شاید کمتر به مباحث آموزشی و چگونگی سرمایه‌گذاری در آن صحبت ‌پرداخته شود. بنابراین جسته و گریخته می‌شنویم که اگر دانش کافی در این خصوص ندارید به‌طور مستقیم به بازار ورود نکنید یا به دنبال یادگیری تحلیل بازار باشید. مورد اول شاید گزینه مناسبی برای ورود افراد تازه‌کار به بازار سرمایه باشد، اما مشکل دیگر این است که آنطور که باید مردم نسبت به چگونگی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها آگاهی ندارند.

این ناآگاهی تنها شامل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نمی‌شود و سرمایه‌گذاری مستقیم را هم در برمی‌گیرد. اگر دارندگان سهام عدالت را هم حساب کنیم، اکنون ۵۰ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند. آیا برای این تعداد منابع آموزشی رسمی وجود دارد؟ اصلا تازه‌واردان چگونه می‌توانند دانش و تخصص ورود به بازار سرمایه را کسب کنند؟

شاید اولین کاری که تازه‌واردان انجام می‌دهند این است که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درباره سرمایه‌گذاری در بورس به جست‌وجو می‌پردازند. در این میان تعداد افرادی که مدعی خبره بودن در بازار سرمایه هستند و توانسته‌اند روزانه چند صددرصد سود کسب کنند، کم نیست. اما آیا می‌توان به مشاوره آنها و دوره‌های آموزشی که با هزینه‌های هنگفت برمی‌گزار می‌کنند، اعتماد کرد؟


توصیه به مردم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم


فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل در رابطه با اینکه برای ورود به بازار سرمایه باید چه نکته‌ای را در نظر بگیریم، توضیح داد: «بازار سرمایه یک بازار تخصصی است که هم نیاز به دانش مالی و هم نیاز به تجربه دارد. خوب است که فرهنگ‌سازی توسط نهادهای مالی یا دولت وجود داشته باشد که مردم به‌صورت غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. مانند سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که وجود دارد و به همین دلیل هم است که تأسیس شده‌اند. اما اگر شخصی واقعاً تصمیم بگیرد که به‌صورت تخصصی در بازار فعالیت کند، قاعدتاً باید آموزش‌های زیادی را از بحث مقدماتی تا شناخت بازار یاد بگیرد.»

فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل

آموزش دیدن در کنار به‌دست آوردن تجربه


او به‌دست آوردن تجربه را در کنار آموزش دیدن مهم دانست و در این باره گفت:‌ «هرچقدر فرد در این بازار مطالعه داشته باشد، اما شرایط بازار را لمس نکند و دوران رونق و رکود بازار را نبیند، هیچ‌وقت به سطح قابل قبولی از شناخت بازار نمی‌رسد. افرادی که در این یکی دو سال اخیر به بازار بورس وارد شدند هرچقدر هم در بازار مطالعه داشته‌اند، اما روی خوش بازار را دیده‌اند و دوران رکود بازار را لمس نکرده‌اند. بنابراین افراد حداقل دو یا سه سال باید در بازار فعالیت کنند تا تجربه‌ای کسب کنند.»

به‌گفته شبانکاره اکنون بیشتر کارگزاری‌ها بخش آموزش دارند و هرکدام در تلاش هستند که از کانال آموزش، کاربران زیادی جذب کنند و رقابت بر سر آموزش وجود دارد. علاوه‌بر این برخی مباحث مقدماتی آموزشی در بورس در سایت شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز وجود دارد، هرچند فعالیت آنها در این حوزه زیاد نیست. به‌طور کلی مسیر مشخصی جهت آموزش افراد برای ورود به بورس وجود ندارد. هر فرد باید در دنیای پر از اطلاعات با مطالعه منابع مختلف تجربه به دست آورد.»


به چه منابع آموزشی معتبری می‌توان مراجعه کرد؟


امیر جباری، مشاور بازاریابی سه منبع را به افرادی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، معرفی کرد و در این باره گفت:‌ «اکنون افراد زیادی هستند که در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت دارند و برخی افراد که خود ممکن است معامله‌گران حرفه‌ای نباشند شروع به برگزاری دوره‌های آموزشی کرده‌اند. اما اگر کسی بخواهد وارد بازار سرمایه شود، این پیشنهاد به او می‌شود که اول از همه به سایت سازمان بورس مراجعه کند. در آنجا برخی منابع و کتاب‌ها معرفی شده‌اند. سایت آموزشی خانه سرمایه نیز برای افرادی که می‌خواهند شروع به فعالیت کنند، مناسب است. منبع دوم که اکنون قابل اعتمادتر از دیگر منابع است، کارگزاری‌ها هستند. اکنون همه کارگزاری‌ها از جمله کارگزاری‌های مفید، آگاه و فارابی در زمینه آموزشی فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال کارگزاری فارابی اپلیکیشینی در حوزه آموزش به نام آموزین طراحی کرده و دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند.»

امیر جباری، مشاور بازاریابی

منبع سومی که او معرفی کرد، برخی سایت‌های رسمی است که به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. او در این باره توضیح داد: «به‌طور مثال سایت مکتب خونه که اخیراً برخی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و با شناختی که از دوره‌های قبلی این سایت دارم، معمولاً از کیفیت خوبی برخوردار است و افرادی بحث تدریس را برعهده می‌گیرند که در آن زمینه حرفه‌ای تخصص و سابقه کار دارند. پیش از اینکه دوره‌ها را انتخاب کنید نیز می‌توانید رزومه فردی آن مدرس را مشاهده کنید.»


قدمت حضور و تجربه مدرسان در بازار سرمایه را بسنجیم


او در ادامه توصیه کرد: «به هیچ وجه به افرادی که در اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنند، اعتماد نکنید. درست است که افراد حرفه‌ای وجود دارند که در این شبکه‌ها می‌توانند مشاوره بدهند، اما متاسفانه تعداد افرادی‌که هیچ دانشی ندارند و فقط به دنبال سواستفاده هستند، به قدری زیاد شده که پیدا کردن افراد حرفه‌ای سخت شده است. به همین دلیل پیدا کردن یک فرد حرفه‌ای و متخصص در شبکه‌های اجتماعی ریسک زیادی دارد. اگر این افراد به سایت کارگزاری‌ها و سازمان بورس برای آگاهی یافتن از بازار سرمایه مراجعه کنند، نتیجه بهتری به‌دست می‌آورند.»

جباری همچنین توضیح داد: «برای اینکه بخواهیم اعتبار مدرسان را بسنجیم باید به قدمت حضور و تجربه آنها در بازار سرمایه توجه کنیم. اینکه چند سال است که در این زمینه تجربه دارند. بازار بورس در یک سال گذشته بازار پربازدهی بوده و همین باعث شده که افراد تازه‌واردی در این زمینه فعالیت کنند. اما افرادی که چندین سال است در این بازار حضور دارند و هم بازار مثبت و هم منفی را دیده‌اند، بهتر می‌توانند به افراد مشاوره دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.