راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در ژاپن / خورشید تابان تجارت الکترونیکی جهان

علی‌رغم اینکه بسیاری بعد از بمباران هیروشیما در توصیف ژاپن عبارت «به‌کلی ویران‌شده» را به کار می‌برند، در حال حاضر ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیا است و در جایگاه چهارمین بازار تجارت الکترونیکی دنیا قرار دارد.

در ادامه گزارش‌های مربوط به شرکت ورلدپی در رابطه با پرداخت خرد تجارت الکترونیکی کشورهای مختلف در دنیا، در این گزارش به معرفی کشور ژاپن پرداختیم.

مجمع‌الجزایر ژاپن کشوری در اقینوس آرام در آسیای شرقی است و باتوجه به اینکه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019، 5.2 هزار میلیارد دلار عنوان شد، سومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. به گزارش داده‌های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور، نشان‌دهنده 4.22 درصد اقتصاد دنیا است.

پس از بمباران اتمی هیروشیما، بسیاری عبارت «به کلی ویران‌شده» را در توصیف ژاپن به کار بردند اما این کشور توانست با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی به رشد اقتصادی چشمگیری دست پیدا کند و رشد اقتصادی بالایی را در دهه‌های 1960 تا 1980 تجربه کرد. با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری گسترده در فناوری‌های پیشرفته، ژاپن به‌عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شد. صادرات بخش عمده‌ای درآمدهای اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد و آمریکا، چین و کره جنوبی، عمده‌ترین شرکای تجاری ژاپن هستند.

برای آشنایی بیشتر با ژاپن باید گفت که ژاپن کشوری کاملا محصور در آب است و یازدهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود. توکیو پایتخت ژاپن یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین پایتخت‌های جهان است. ژاپنی‌ها کشورشان را «نیپون کوکو» خطاب می‌کنند که به‌معنی خاستگاه خورشید است. واحد پولی این کشور ین است و هر دلار آمریکا تقریبا معادل 106 ین ژاپن است.

ژاپن چهارمین بازار تجارت الکترونیکی در دنیا است و بعد از چین، آمریکا و بریتانیا قرار دارد. ارزش این بازار در سال 2018، 122 میلیارد دلار عنوان شد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2026 این عدد به 325.9 میلیارد دلار برسد. از حدود 126 میلیون ژاپنی، تقریبا 119 میلیون نفرشان به اینترنت دسترسی دارند و 74 درصد از این جمعیت خرید آنلاین انجام می‌دهند. همین موضوع باعث موفقیت بازار تجارت الکترونیکی این کشور شده است. باتوجه به فرهنگ فناوری که در ژاپن حاکم است، بازار تجارت موبایلی هم در این کشور قابل توجه است و حتی افراد سالخورده در ژاپن هم تجربه انجام خریدهای موبایلی را دارند و این نوع خرید صرفا فرایندی مختص جوان‌ترها و دوستداران فناوری محسوب نمی‌شود. انتظار می‌رود که تجارت موبایلی در این کشور با رشد 13.6 درصدی در سال 2021 به 60.8 میلیارد دلار برسد.

راکوتن، دی‌ام‌ام، آمازون و یاهو جزو برترین سایت‌های تجارت الکترونیکی در ژاپن شناخته می‌شوند که بیش از یک سوم تراکنش‌های آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند و می‌توان گفت که رقابت میان برندهای بومی ژاپن مانند راکوتن و دی‌ام‌ام با برندهای بین‌المللی مانند آمازون و یاهو کاملا مشهود است.

درمورد شیوه‌های پرداخت آنلاین حاکم در کشور ژاپن می‌توان گفت که استفاده از کارت‌ رواج زیادی میان ژاپنی‌ها دارد و 65 درصد سهم بازار خریدهای آنلاین را در اختیار دارد. علاوه بر کارت‌های اعتباری و نقدی، کارت‌های از پیش پرداخت شده هم در ژاپن طرفداران بسیاری دارند و از برندهای مطرح در این حوزه هم می‌توان به «بیت کش» و «مینت» اشاره کرد. انتقال وجه و استفاده از پول نقد از دیگر شیوه‌های مرسوم پرداخت در ژاپن است که هر کدام به ترتیب 14 و 13 درصد تراکنش‌های پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

اما در این بازار کیف پول‌های دیجیتالی چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و برندهای مطرح کیف پول که در ژاپن شناخته شده است می‌توان به کیف پول یاهو و راکوتن اشاره کرد.

در سال 2018 و اوایل 2019، بازار فین‌تک شاهد تحولات چشمگیری بود. آژانس سرویس‌های مالی ژاپن در سال 2018 گزارشی منتشر کرد که در آن الزامات قانونی جدیدی برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های مبادله ارز مجازی و چهارچوب نظارتی جدیدی برای ICO گنجانده بود. این آژانس در همان سال خبر از راه‌اندازی سندباکسی داد که به فین‌تک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی امکان تست محصولاتشان را می‌داد. ژاپن یکی از اولین کشورهایی است که قوانین مربوط به کریپتوکارنسی‌ها را تنظیم کرد و به صرافی‌ها در این حوزه مجوز فعالیت داد. BitFlyer، Folio، Freee و LinePay جزو استارت‌آپ‌های مطرح ژاپنی است.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در ژاپن تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.