راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهنمای خرید با بیت‌کوین / چطور با بیت‌کوین کالا و خدمات بخریم؟

داشتن بیت‌کوین به چه دردی می‌خورد؟ آیا این همه هیاهو درباره‌ی آن فقط برای سرمایه‌گذاری و ترید کردن است؟ اگر داشتن بیت‌کوین فقط شبیه نوعی پس‌انداز کردن است، پس چرا می‌گویند بیت‌کوین ارز آینده است؟ چرا دولت‌ها در حال حرکت به سمت معرفی ارز دیجیتال ملی هستند؟ چرا شرکت‌های مختلف در حال استخدام نیرو برای توسعه بخش بلاکچین و ارز دیجیتال خود هستند؟ این سوال‌ها پاسخ ساده‌ای دارند چون می‌توان با بیت‌کوین کالا و خدمات خرید. خرید با بیت‌کوین هر روز در جهان رواج بیشتری پیدا می‌کند.

از همین اول مطلب می‌خواهیم صادقانه نکته‌ای را به شما بگوییم. اگر شما آشنایی در خارج از کشور ندارید که خریدهایتان را برای شما بفرستد، نمی‌توانید با بیت‌کوین خرید کالا انجام دهید! تحریم‌های مختلفی که ایران با آن مواجه است، سال‌هاست که خرید مستقیم از فروشگاه‌ها و سایت‌های خارجی را برای ما غیرممکن کرده. البته در سال‌های اخیر وب‌سایت‌هایی هستند که برای مثال مستقیماً از آمازون برای شما خرید می‌کنند و با صرف هزینه‌های گزاف برای ارسال و گمرک و کارمزد، با تأخیر فراوان آن را به شما تحویل می‌دهند. 

پس با این وجود آیا خرید با بیت‌کوین در هیچ صورتی ممکن نیست؟ خب جواب منفی است. درباره‌ی خدماتی که اغلب قابل دانلود هستند، مثل خرید اشتراک یک برنامه، خرید یک اپلیکیشن، خرید آهنگ و کتاب و هر چیزی که نیاز به ارسال به محل خاصی نداشته باشد، شما به راحتی می‌توانید خرید انجام دهید. از طرفی اگر دوست یا اقوامی در خارج از کشور دارید، یا افرادی می‌شناسید که می‌توانند خریدهای شما را برایتان ارسال کنند، در این‌صورت به راحتی می‌توانید با بیت کوین هر کالایی که دلتان می‌خواهید بخرید.

البته همچنان یکی از بهترین کاربردهای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران، امکان انتقال پول به شکل بین‌المللی است. تا پیش از رواج بیت کوین، افراد به راحتی نمی‌توانستند پول به خارج از کشور انتقال دهند، یا بعضاً دستمزد کاری که انجام داده‌اند را بگیرند. اما حالا هیچ چیز مانع این نیست که بتوانید مبالغ بالا را به کمک خریدوفروش بیت‌کوین یا سایر رمزارزها جابه‌جا کنید.


معرفی سایت‌های دارای امکان خرید با بیت کوین


هر روز بر تعداد سایت‌هایی که خرید با بیت‌کوین و درگاه پرداخت آن را به امکاناتشان اضافه می‌کنند، افزوده می‌شود. در ادامه این مطلب تعدادی از مشهورترین وب‌سایت‌ها را معرفی می‌کنیم. 

۱- خرید با بیت‌کوین از مایکروسافت

مایکروسافت یکی از اولین غول‌های تکنولوژی است که از سال ۲۰۱۴ بیت‌کوین را به عنوان یکی از راه‌های رسمی پرداخت برای بعضی محصولات برترش پذیرفته است. با اضافه کردن بیت‌کوین به اکانت اینستاگرامتان می‌توانید هر چیزی از لایسنس ویندوز ۱۰ گرفته تا بازی‌های ایکس‌باکس را خریداری کنید. مایکروسافت برای دوره‌ی کوتاهی امکان خرید با بیت‌کوین را به علت نوسان‌های این رمزارز از وب‌سایتش حذف کرد، اما پس از مدتی دوباره آن را برگرداند.

۲- خرید از اوراستاک (Overstock)

اوراستاک یکی از اولین خرده‌فروشی‌های آنلاین است که امکان خرید با بیت‌کوین را از سال ۲۰۱۴ برای مشتریانش فراهم کرد. این فروشگاه به مشتریانش این امکان را می‌دهد، انواع کالاها از لوازم الکترونیکی مثل تلویزیون و لپ‌تاپ گرفته تا لوازم منزل مثل بالش و پتو  را از سایتشان خریداری کنند. نکته‌ی هیجان‌انگیز درباره‌ی اوراستاک این است که نه تنها از بیت‌کوین بلک از سایر ارزهای دیجیتال مهم مثل اتریوم، لایت‌کوین، دش، مونرو و بیت‌کوین‌کش هم پشتیبانی می‌کند. 

اگر قصد خرید از این فروشگاه را دارید، می‌توانید در قسمت پرداخت نوع ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنید. هنگامی که پرداخت انجام شد، سیستم پردخت مورد استفاده‌ی این شرکت به صورت خودکار آلت‌کوینی که شما پرداخت کرده‌اید را به بیت‌کوین تبدیل می‌کند و خرید انجام می‌شود. (برای پرداخت باید در صرافی کوین‌بیس حساب داشته باشید). این شرکت مدتی است که می‌خواهد بخش خرده‌فروشی خود را واگذار کند تا تمرکز خود را بر توسعه فناوری بلاکچین بگذارد، اما هنوز تصمیم مشخصی برای این کار نگرفته است.

۳- پلنت اکسپرس (Planet Express)

پلنت اکسپرس یک شرکت ارسال نامه و کالا در آمریکا است که این امکان را برای مردم سراسر جهان (غیر از کشورهای تحت تحریم) فراهم می‌کند تا بتوانند از آمریکا خرید کنند و کالایشان را در کشور خود دریافت کنند. برای مثال شما می‌توانید خرید خود را از آمریکا به آدرسی در ترکیه بفرستید و سپس آن را به شیوه‌های رایج دریافت کالا از ترکیه دریافت کنید. پلنت اکسپرس مدتی است که امکان پرداخت با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر را از طریق بیت پی ممکن کرده است. این اتفاق استفاده از پلنت اکسپرس را برای ایرانی‌ها ممکن کرده است.

۴- رزرو هتل در اکسپدیا (Expedia)

رزرو هتل در سراسر جهان با بیت‌کوین، امکانی است که اکسپدیا، یکی از مشهورترین پلتفرم‌های سفر، به ما می‌دهد. این آژانس مسافرتی آنلاین، از سال ۲۰۱۴ بیت‌کوین را به عنوان یکی از راه‌های پرداخت خود معرفی کرده است، اما در حال حاضر تنها برای بخش رزرو هتل، بیت‌کوین می‌پذیرد. اکسپدیا نیز برای پرداخت‌های رمزارزی خود با صرافی کوین‌بیس همکاری می‌کند.

۵- خرید با بیت‌کوین از ای‌گیفتر (eGifter)

ای گیفتر یک سرویس آنلاین فروش گیفت کارت است که چند سالی است امکان خرید با بیت‌کوین را به مشتریانش می‌دهد. وقتی قصد خرید از سایت خارجی‌ای دارید که بیت‌کوین قبول نمی‌کند، به سراغ ای گیفتر بروید، بعید است سایت معتبری وجود داشته باشد که اینجا گیفت کارت‌هایش را پیدا نکنید. آمازون، آدیداس، اپل، گوگل پلی و اسپاتیفای تنها چند مورد از صدها گیفت کارت این وبسایت هیجان‌انگیز هستند.

۶- چیپ ایر (CheapAir)

چیپ ایر یک سرویس رزرو پرواز در آمریکا است که به مشتریانش امکان پرداخت با انواع رمزارزها را از جمله بیت‌کوین می‌دهد. با استفاده از این سرویس هم می‌توانید بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی آمریکا خریداری کنید و هم پروازهای بین‌المللی. البته برای استفاده از امکان خرید با بیت‌کوین از چیپ ایر باید کیف پول کوین بیس داشته باشید.

۷- نیو اگ (New Egg)

نیو اگ یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های آنلاین لوازم الکترونیک در جهان است که بیت‌کوین را به عنوان یکی از راه‌های رسمی پرداخت در سایت خود پذیرفته است. این فروشگاه با استفاده از پایانه پرداخت بیت پی، این امکان را به مشتریانش می‌دهد. در حال حاضر نیو اگ، این امکان را برای تعداد زیادی از محصولاتش غیر از گیفت کارت‌ها،‌ آیتم‌های موجود در مارکت پلیس و پرداخت حق عضویت محیا کرده است.

۸- گیفت (Gyft)

گیفت یک وب‌سایت فروش گیفت کارت دیگر است که امکان خرید با بیت‌کوین از بیش از ۲۰۰ فروشگاه آنلاین را ممکن می‌کند. شما با خرید گیفت‌کارت‌های این وب‌سایت می‌توانید از معروف‌ترین فروشگاه‌های جهان مثل پلی استیشن، والمارت، اپل، نینتندو، مایکروسافت و… خرید کنید. استفاده از امکان پرداخت بیت‌کوینی گیفت هم نیاز به داشتن حساب کوین بیس دارد.


حرف نهایی


هزاران فروشگاه اینترنتی و غیراینترنتی در جهان وجود دارد که خرید با بیت‌کوین را به یکی از روش‌‌های پرداختی اصلی خود تبدیل کرده‌اند و هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود. اما متاسفانه امکان استفاده از اغلب آن‌ها برای ایرانی‌های مقیم کشور وجود ندارد. در این مطلب سعی کردیم تعدادی از فروشگاه‌هایی که امکان بهره‌مندی از امکان خرید با بیت کوین در آن‌ها برای ایرانیان وجود دارد را معرفی کنیم.  برای اطلاعات بیشتر درباره بیت‌کوین و خریدوفروش ارزهای دیجیتال دیگر به وب‌سایت کوین‌نیک سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.