راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخشی از مقدمه کتاب «مالی چگونه کار می‌کند؟» به قلم نویسنده کتاب / محوری‌ترین بینش‌های مالی

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۷ / امور مالی برای بسیاری از افراد اسرارآمیز و تا حدی مرعوب‌کننده است. این وضعیت ناخوشایند اتفاقی نیست. بسیاری از افراد حاضر در حوزه مالی دوست دارند کارشان را در لفافه بپیچند تا افراد ناآشنا را بترسانند، اما اگر می‌خواهید در کارتان پیشرفت کنید، باید توجه ویژه‌ای به امور مالی داشته باشید، امور مالی زبان کسب‌وکار و شاهرگ اقتصاد است و بیش از پیش به نیرویی غالب در سرمایه‌داری تبدیل می‌شود؛ بنابراین دیگر نمی‌توانید با بی‌توجهی به امور مالی و سر تکان دادن متفکرانه در جلسات، امیدوار باشید به سلامت از این جلسات عبور کنید.

خوشبختانه می‌توانید بدون خبره‌شدن در ریزه‌کاری‌های مدل‌سازی صفحه گسترده یا قیمت‌گذاری ابزارهای مشتقه، بینش‌های مالی محوری را یاد بگیرید. در این کتاب می‌خواهیم محوری‌ترین بینش‌های مالی را به شما ارائه کنیم تا دیگر امور مالی مرعوب‌تان نکند. خبره‌شدن در این بینش‌ها از شما مهندس مالی نمی‌سازد، از این افراد زیاد داریم، اما درک این بینش‌ها پیش‌زمینه‌ای به شما می‌دهد که بتوانید تا آخر عمر با اعتمادبه‌نفس و کنجکاوی به مسائل مالی بپردازید.

این کتاب نتایج تلاش‌هایم برای آموزش امور مالی به دانشجویان ام‌بی‌ای و حقوق، مدیران ارشد و دانشجویان دوره کارشناسی رشته‌های گوناگون است. در طول دو دهه آموزش، به جای معادلات و مثال‌های عددی بیش از حد ساده و بی‌فایده بر نمودارها، گراف‌ها و مثال‌هایی از دنیای واقعی، تأکید کرده‌ام تا درس‌هایم مقتضی و سودمند باشند و در عین حال از پیچیدگی بیهوده اجتناب کنم. در این میان متوجه شدم که می‌توانم بدون باریک‌بینی بیش از حد، دقتم را حفظ کنم. در این کتاب نیز به‌دنبال پیروی از همین رویکرد هستم.


پیش‌نیازها


شغل اول پدرم بازاریابی برای شرکت‌های داروسازی در آسیا و ایالات متحده بود. در ۵۸سالگی به‌عنوان مسیر شغلی دوم به امور مالی روی آورد که برای او شغلی رضایت‌بخش بود و بیش از یک دهه طول کشید. درک عمیق از این صنعت را با تخصصی که به‌تازگی در امور مالی به دست آورده بود، تلفیق کرد تا تحلیلگر سهام شود، اما مسیر دشواری بود.

در طول این دهه به‌عنوان تحلیلگری در وال‌استریت، دانشجوی تحصیلات تکمیلی و استادی جوان در حال یادگیری امور مالی بودم. با پدرم گفت‌وگوهای طولانی داشتیم که در آنها در مورد مسائل زیادی از من می‌پرسید که در دنیای ناشناخته مالی پیش‌رویش قرار می‌گرفتند؛ مسائلی که درک‌شان نمی‌کرد. وقتی سعی می‌کردم مفاهیم مضرب‌های قیمت به درآمد و جریانات نقدی تنزیل‌شده را به پدرم منتقل کنم، او قدرت کنجکاوی و پشتکار را به من نشان داد.

تنها پیش‌نیازهای این کتاب همین دو ویژگی، کنجکاوی و پشتکار، هستند. با کنجکاوی کافی در مورد امور مالی، پرسش‌هایی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد که شما را در طول این فصل‌ها راهنمایی خواهند کرد و با پشتکار کافی می‌توانید محتواهای دشوارتر را فرا بگیرید و با درکی عمیق‌تر از امور مالی و جعبه ابزاری برای زندگی حرفه‌ای‌تان از آنها عبور کنید. امیدوارم این کتاب برایتان چالش‌برانگیز و در عین حال ارزشمند باشد.


مخاطبان کتاب


این کتاب به درد همه افرادی می‌خورد که می‌خواهند به درک‌شان از امور مالی عمق بدهند. برای افراد تازه‌وارد در امور مالی محتوای کتاب قابل فهم خواهد بود و عناصر بینش‌افزای محوری و پیش‌زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بتوانند در مورد امور مالی صحبت کنند. افراد باتجربه در امور مالی می‌دانند که در این حوزه «حرف‌زدن» راحت‌تر از «عمل‌کردن» است. بینش‌های مالی محوری فرار هستند و این کتاب برای این افراد فرصتی فراهم می‌کند تا درک‌شان را به حدی عمیق‌تر از کاربرد طوطی‌وار ایده‌ها یا عبارت‌ها برسانند. مدیران بلندپرواز با خواندن این کتاب قادر خواهند بود در مورد تعاملات‌شان با متخصصان امور مالی و سرمایه‌گذاران تأمل کنند و رابطه معنی‌دارتری با آنها داشته باشند.

می‌توانید به میل خودتان یا هر وقت در محیط کارتان سؤالی پیش آمد، شبیه کتابی مرجع به این کتاب مراجعه کنید، اما کتاب به نحوی آگاهانه طراحی شده که بهتر است از اول تا آخر خوانده شود؛ زیرا هر فصل زیربنا و پیش‌زمینه‌ای برای فصل‌های بعدی است.


خواندن کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند؟» چه ارزش افزوده‌ای برای شما دارد؟


فایننس ترسناک و اسرارآمیز نیست

مینا والی، مدیرمسئول عصر تراکنش / چند سال پیش در یک دوره مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری شرکت می‌کردم. کلاسی که ادعا می‌شد یک سروگردن بالاتر از سایر دوره‌های مالی است. در انتهای دوره مهم‌ترین چیزی که یاد گرفتم، استفاده از فرمول irr در اکسل برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه داخلی بود که حتماً می‌دانید برای مقایسه انواع سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود. شما هم احتمالاً تا به حال در کلاس‌های مدیریت مالی شرکت کرده‌اید یا اینکه چندین کتاب مدیریت مالی برای غیرمدیران مالی خوانده‌اید. همه این منابع آموزشی تقریباً یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که لقمه را دور سر می‌چرخانند.

وقتی سروکارتان به مالی‌دان‌ها می‌رسد، معمولاً مباحث را در پوششی از ابهام می‌پیچند؛ طوری که شما فقط در جلسات سری تکان می‌دهید و توانایی ادامه بحث را ندارید. در یک کسب‌وکار حتی ممکن است حسابداران هم چنین بلایی سر مدیران ارشد بیاورند؛ حتی اگر از روی عمد نباشد. این شیوه‌ای است که آموزش دیده‌اند. متون حسابداری و مدیریت مالی این شکلی نوشته شده‌اند و در کلاس‌ها با ادبیات سخت آموزش داده می‌شود.

بنابراین جای منابع آموزشی که با زبانی واقعاً آدمیزادی به ما مباحث ظاهراً خشک و پیچیده مالی را یاد بدهند و مثلاً در کنار اینکه نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه داخلی را یاد می‌دهند، به ما بگویند این نرخ کجا به درد ما می‌خورد، خالی است؛ منابعی که به ما فقط چند نسبت مالی را یاد ندهند؛ بلکه بینشی درباره این نسبت‌ها و کاربرد درست هر کدام از آنها را یاد بدهند. این کاری است که کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند؟» کرده است. کتاب برای هر موضوعی مثال‌های متعددی از دنیای واقعی و کسب‌وکارهای واقعی زده است. بعد از اینکه هر موضوعی را یاد می‌دهد، آزمونی از شما می‌گیرد تا خودتان دست‌تان بیاید که چیزی یاد گرفته‌اید یا اینکه باید برگردید و بیشتر تمرکز کنید.

من کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند؟» را یک بار خوانده‌ام و قطعاً بارها خواهم خواند و به هر دوستی که جایی از زندگی‌اش به دانستن مباحث مالی نیاز دارد، خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.

اصول ورود به دنیای مالی

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش / ما در راه پرداخت در سال‌های گذشته علاوه بر وب‌سایت، ماهنامه چاپی، محتوای ویدیویی و صوتی، دست به انتشار کتاب زده‌ایم. هر سال که جلوتر آمدیم تعداد کتاب‌هایی که چاپ کردیم بیشتر شد و تا امروز حدود ۵۰ کتاب منتشر کردیم و امسال هم بنا داریم حدود ۵۰ کتاب منتشر کنیم؛ یکی از این ۵۰ کتاب، کتاب مهم فایننس چگونه کار می‌کند از انتشارات hbr است.

این انتشارات زیرمجموعه دانشگاه هاروارد است و مخاطب ایرانی در سال‌های گذشته کتاب‌های خوبی از این انتشارات را مطالعه کرده است. یکی از آخرین کتاب‌هایی که این انتشارات مهم آمریکایی منتشر کرده کتاب فایننس چگونه کار می‌کند است.

در طول سال‌های گذشته کتاب‌ها و محتواهای آموزشی بسیاری در زمینه حسابداری، مدیریت مالی، بورس و سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری منتشر شده است. منتها بیشتر این محتواها یک ایراد اساسی دارند؛ متمرکز بر فضاهای تولید، کارخانه و یا بازرگانی هستند.

کتاب‌های مالی موجود تغییر در مدل‌های کسب‌وکار و فرایندها در کسب‌وکارهای امروز را نادیده می‌گیرند و این گونه برخورد می‌کنند که اصول مالی یکسان است و با تغییر کسب‌وکارها تغییر نمی‌کنند. این در حالی است که دینامیکی که در سال‌های گذشته وارد دنیای مالی شده بسیار زیاد است و ما کم‌ترین اثری از این دینامیک را در آموزش‌های مالی در ایران نمی‌بینیم.

یکی از دلایلی که ما به این تغییر حساس شدیم شاید شیوه ورود ما به دنیای مالی باشد. ما از دنیای فناوری پا به دنیای مالی گذاشتیم؛ به عبارتی مالی برای ما دژ مستحکم نیست و اصول آن حبل متین. ما مالی را ابزاری می‌دانیم در خدمت کسب‌وکارها و وقتی تحول دیجیتال همه کسب‌وکارها را دگرگون کرده یا به زودی دگرگون خواهد کرد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بتوانیم با همان روش‌های قدیمی کار را جلو ببریم. قطعا فرایندهای مالی همگام با تغییر فرایندهای کسب‌وکارها باید تغییر کنند و در صورت عدم تغییر شاهد جا ماندن بخش‌های مالی از تحول ناگزیر خواهیم بود.

اهمیت کتاب فایننس چگونه کار می‌کند در این است که مثال‌های به روزی از کسب‌وکارهای فناوری دنیا در خودش دارد و مخاطب ایرانی با مطالعه این کتاب کاربردی با مبانی مالی برای مدیریت مالی در دنیای امروز آشنا می‌شود. تاکنون برخی به صورت فردی و با تلاش‌های خود تلاش کردند که آموخته‌هایشان در دنیای مالی را بر دنیای جدید کسب‌وکارها منطبق کنند؛ حالا این کتاب در حکم منبع آموزشی است که می‌تواند به مخاطب ایرانی کمک کند که خودش را برای مدیریت مالی در دنیای در حال تغییر آماده کند. برای ایران آینده نیاز به حرفه‌ای‌هایی داریم که آموخته‌هایشان را به روز کرده‌اند و این کتاب گامی در این راه است.

در محضر هاروارد

قاسم سرافرازی، مدیر انتشارات راه پرداخت / میهری دسای، استاد دانشکده کسب‌وکار هاروارد است و پس از آنکه محتوای کلاس درسی‌اش مورد توجه دانشجویان قرار گرفته، تصمیم به چاپ کتابی بر همین اساس گرفته که ماحصل این تصمیم به انتشار کتاب «فایننس چگونه کار می‌کند؟» منجر شده است. این کتاب در سال 2019 و توسط انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد به چاپ رسیده است.

پروفسور میهری دسای سعی کرده اصول و قواعد کلاسش را تا آنجا که ممکن بوده در کتاب پیاده کند. به همین خاطر در پایان هر فصل برای اینکه خوانندگان بتوانند یادگیری خود را محک بزنند، تعدادی سؤال طرح کرده و در انتهای کتاب نیز پاسخ تشریحی آن را ارائه کرده است. همچنین ارائه مثال‌های متعدد از دنیای واقعی و تعدد نمودارها و جداول در کتاب تمهید دیگری بوده که میهری دسای برای شباهت بیشتر کتاب با کلاس درس در پیش گرفته است. نویسنده از طریق مطالعات موردی سرگرم‌کننده، تمرین‌های تعاملی، تصاویری کاملاً رنگی و سبک نوشتن تعاملی سعی می‌کند به شما دانش و مهارت‌های لازم را ارائه بدهد تا در نهایت بدانید که  امور مالی چگونه کار می‌کند.

اگر شما هم مثل من تاکنون از اعداد و ارقام وحشت داشته‌اید و به محض اینکه چشم‌تان به چهار تا فرمول و نمودار مالی می‌خورد سعی می‌کنید از آن فرار کنید، پس خواندن این کتاب را از دست ندهید. چه بخواهیم، چه نخواهیم؛ برای اینکه در هر حرفه‌ای که هستیم، پیشرفت کنیم، نیازمند این هستیم که تصمیمات مالی هوشمندانه‌ای بگیریم.

نکته دیگری که می‌تواند خواندن این کتاب را برای خوانندگان مفید سازد، این است که بالاخره روزی فرا خواهد رسید که هیجانات و گردوغبارها از بازار بورس کشور رخت برخواهد بست و بار دیگر تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و ارزش ذاتی شرکت‌ها با توجه به متغیرهای اقتصادی‌شان، تعیین‌کننده روند قیمت سهام و ارزش آنها خواهند بود. این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چطور ارزش یک شرکت را برآورد کنید و چطور با استفاده از اطلاعات دست به خرید سهامی بزنید که می‌دانید در آینده برای شما بازده قابل توجهی به ارمغان خواهد آورد.

با این حال این نکته را نیز نباید فراموش کنید که فایننس دریایی بی‌پایان است و این تصور که با خواندن این کتاب می‌توانید همه موضوعات مرتبط با فایننس را فرا بگیرید، با واقعیت همخوانی ندارد. همان‌گونه که نویسنده کتاب نیز بیان می‌کند، این کتاب را نه نقطه پایان؛ بلکه نقطه شروع بدانید. با ابزارها و مهارت‌هایی که در این کتاب به دست می‌آورید، تا آخر عمر برای درک فایننس از آمادگی لازم برخوردار هستید. اجازه ندهید رشدتان در این زمینه متوقف شود. این بینش‌ها را به زیربنایی برای دانش مالی گسترده‌تر تبدیل کنید.

یادگیری فایننس پایانی ندارد و هرچه بیشتر در آن پیش بروید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید، پاداش‌های بزرگ‌تری نصیب‌تان می‌شود. در نهایت اینکه منتظر انتشار ترجمه کتاب از سوی انتشارات راه پرداخت باشید.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۷
نویسنده / مترجم میهری دسای محمد رهبان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.