راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهرداد حیدرپور: تقویت خدمات پشتیبانی پس از فروش بازرگانی مبنا کارت آریا، عامل تمایز و ارتقای ما بود

مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا: با توجه به شرایط تحریم‌ها و تغییر تجهیزات، شرکت به حوزه نرم‌افزار هم گرایش پیدا کرده و ما توانسته‌ایم در تولید اپلیکیشن قدم‌هایی برداریم که در آینده نزدیک به بازار معرفی خواهند شد. در واقع احساس کردیم شرکت بازرگانی مبنا کارت با توجه به برند و اعتبار آن و سرمایه‌گذاری خوبی که دارد لازم است تمرکز بیشتری بر این موضوع داشته باشد.

مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در گفت‌وگو با راه پرداخت از دستاوردهای این شرکت در زمینه ارائه تجهیزات بانکی و ماشین‌های اداری، تأمین و تجهیز سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بانکی و ارائه خدمات پس از فروش این تجهیزات می‌گوید. او تقویت واحد پشتیبانی را عامل مهمی در ارتقای موقعیت کسب‌وکار خود معرفی می‌کند و شرحی از دستاوردهای جدید این مجموعه در زمینه واردات ارائه می‌دهد.

از جمله این دستاوردها ورود دستگاه تشخیص اصالت ارز است که تقلبی یا اصل بودن 67 نوع ارز را تشخیص می‌دهد. متن کامل گفت‌وگوی راه پرداخت با مهرداد حیدرپور را ادامه می‌خوانید.

اگر بخواهید به شکلی کوتاه مسیری که بازرگانی مبنا کارت تا امروز طی کرده است را بیان کنید، چه می‌گویید؟

همانطور که می‌دانید شرکت مبنا کارت آریا در سال 1386 تأسیس شد. در ابتدا در کنار موضوعات پیرامون ارائه سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت، ما بحث PSP گری را هم داشتیم. این فعالیت‌ها در کنار یکدیگر ادامه داشتند تا اینکه در در سال 93، مقدار 60 درصد سهام شرکت مبناکارت آریا به بانک صادرات واگذار شد و مجموعه فعالیت‌های پیرامون تجهیزات بانکی را به شرکتی به نام بازرگانی مبنا کارت آریا انتقال دادیم. با این تغییر، شرکت بازرگانی مبنا کارت، تجهیزات محور شد و از آن زمان به بعد درآمد اصلی آن حول سخت‌افزار بود.

در طول این سال‌ها با وجود مشکلات برآمده از تحریم‌ها به‌ویژه از سال 96 به بعد که تنگناها سخت‌تر هم شد، توانستیم شبکه توزیع محصولاتمان را که شامل دسته‌های سورتر، خوددریافت، پرینتر آنی کارت و … می‌شود، به پیش ببریم. امروز نزدیک به 10 هزار مورد از دستگاه‌های پرینتر کارت ما در شبکه بانکی وجود دارد و بسیاری از مشتریان که از رقبای ما خرید می‌کردند در طی این چند سال روی خوش به ما نشان دادند و به خرید دوباره تجهیزات از مبنا کارت بازگشتند.

ما نزدیک به سه هزار دستگاه سورتر GRG در کشور داریم. در این خصوص با وجود اینکه حدود 10 سال از حضور رقبای ما در بازار می‌گذرد، ازآنجایی‌که توانستیم محصولات GRG را به‌خوبی بومی‌سازی و معرفی کنیم با استقبال چشمگیری روبه‌رو شدیم و توانستیم اقسام مختلفی از این دستگاه را به بازار کشور جهت رفع نیازهایشان بفروشیم.

با توجه به مسائل و مشکلاتی که در سال گذشته، و البته شاهد هستیم که در سال 99 هم این مشکلات ادامه دارند، از لحاظ پشتیبانی شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا چه مسیری را طی کرده است؟

در زمینه پشتیبانی با توجه به بلوغ شرکت در ارائه تجهیزات بر آن شدیم تا پشتیبانی را به صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام دهیم. با وجود تمام شرایط سختی که در خصوص تأمین ارز و تأمین قطعات در کشور وجود دارد، ولی ما موفق شدیم همان SLA سه ساعته رسیدگی به خرابی دستگاه‌های خود را در تمام کشور حفظ کنیم؛ یعنی سرویس پشتیبانی از نقطه‌ای که خرابی به مرکز تماس اعلام می‌شود و تا نقطه‌ای که سرویس‌دهی به پایان می‌رسد را زیر 3 ساعت انجام دهیم.

با توجه به شبکه گسترده نمایندگی که بیش از 80 درصد آنها نمایندگی‌های مستقیم خود ما هستند، توانستیم این سطح از سرویس را به مشتریان ارائه بدهیم. واحدهایی که برای حفظ این سطح سرویس ایجاد کردیم شامل واحدهای کنترل کیفیت، واحد آموزش، واحد مرکز تماس، واحد امور نمایندگان، واحد تکنسین‌ها و تعمیرات و انبار قطعات است؛ همچنین واحد امور مشتریان ما به طور مستقل در ساختمان روان‌پور به ارائه خدمات می‌پردازد.

خدمات پس از فروش ما همان چیزی است که باعث افزایش فروش ما در این چند سال شد. شاید برخی رقبا از این مساله غافلند و نقطه آغاز و پایان را در فروش می‌دانند. اما به اعتقاد من اگر خدمات پس از فروش باکیفیت به مشتریان بدهید در شرایطی که خود کالا ارزش سرمایه‌ای پیدا کرده و امکان ترخیص یا بودجه‌ها به آن گونه‌ای نیست که بتوانند به سرعت دستگاه را تغییر دهند، موضوع خدمات پس از فروش مهم می‌شود و مشتریان تلاش می‌کنند تا جایی که می‌شود دستگاه‌ها را با سرویس‌های پشتیبانی قابل اتکا بگیرند تا سرپا بماند و کار کند.

ما از سال 91 خدمات پس از فروش را آغاز و تلاش کردیم آن را به نقطه مطلوبی برسانیم تا بتوانیم مشتریان را راضی نگه داریم. البته در این مدت واحدهای دیگر شرکت هم توسعه پیدا کرد، از جمله اقدامات توسعه‌ای ما ایجاد واحد پالایش قراردادهاست که در آن قراردادهای پشتیبانی را ایجاد کردیم.

با اینکه شرکت شما یک مجموعه سخت‌افزار محور است، به حوزه نرم‌افزار هم وارد شدید. لطفاً در این باره توضیح دهید.

با توجه به شرایط تحریم‌ها و تغییر تجهیزات، شرکت به حوزه نرم‌افزار هم گرایش پیدا کرده و ما توانسته‌ایم در تولید اپلیکیشن قدم‌هایی برداریم که در آینده نزدیک به بازار معرفی خواهند شد. در واقع احساس کردیم شرکت بازرگانی مبنا کارت با توجه به برند و اعتبار آن و سرمایه‌گذاری خوبی که دارد لازم است تمرکز بیشتری بر این موضوع داشته باشد. در حال حاضر تیم مربوط در حال شکل‌گیری و رشد است و امیدواریم ثمرات آن را در سال آینده ببینیم. تمرکز برخی از این اپلیکیشن‌ها در حوزه‌های B2C و برخی در حوزه‌های B2B خواهد بود.

با توجه به اینکه ماهیت شرکت بازرگانی مبنا کارت، بمتنی بر واردات است، چالش تأمین ارز را در جریان واردات را چگونه مدیریت می‌کنید؟

به باور من شرکت‌هایی می‌توانند در این حوزه ماندگار شوند که تجربه کافی در این زمینه داشته باشند. ما در شرکت بازرگانی مبنا کارت از تجربه خوبی در حوزه بازرگانی برخوردار هستیم و با دفتری که در ترکیه داشتیم و ارتباطاتی که داریم تلاش کردیم بتوانیم خریدها را انجام دهیم. برای مثال الان کمتر شرکتی در کشور امکان واردات کالای ژاپنی را دارد در صورتی که ما همچنان محصولات باکیفیت گلوری ژاپن را به کشور وارد می‌کنیم. با این حال متاسفانه برخی از کالاهای ما هم به دلیل مشکلات تخصیص ارز 4 ماه است که در گمرک ایران مانده است.

با این حال ما تلاش می‌کنیم کالا را از مبادی مختلف به کشور وارد کنیم. از طرف دیگر شاهد هستیم که به اسم حمایت از تولید داخل جلو واردات بسیاری از کالاها گرفته شده است. در صورتی که وقتی به بسیاری از این محصولات ظاهراً تولید داخل نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که تولیدی در کار نیست و فقط یک مونتاژ دسته چندم در حال صورت گرفتن است و جالب اینکه همان مونتاژ هم توان تأمین نیازهای کشور را ندارد.

با توجه به اینکه بهای ارز تأثیر زیادی بر قیمت‌گذاری محصولات و فعالیت شما می‌گذارد، پیش‌بینی در مورد قیمت ارز تا پایان سال 99 دارید؟

به نظر من، قیمت ارز در ایران بیشتر از اینکه تابع مسائل اقتصادی باشد، تابع مسائل سیاسی است در نتیجه پاسخ به این سؤال کاملاً وابسته به شرایط سیاسی کشور است که بنده تخصصی در این زمینه ندارم. با این حال به باور من و براساس تجربه‌ای که در طول سال‌ها در این حوزه داشته‌ام، نرخ ارز در کشور تا پایان سال جهشی دوباره را تجربه خواهد کرد مگر اینکه اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای در حوزه‌های سیاسی بیفتد.

در آخرین مصاحبه‌ای که داشتیم، قرار بود در تولید هم اقداماتی داشته باشید. آن موضوع واحد تولیدی به کجا رسید؟

ما یک شرکت مهندسی بازرگانی هستیم و بیشتر در زمینه واردات فعالیت داریم. با این حال موضوع تولید در داخل را هم بررسی کردیم ولی از آنجا که سیاست‌های کشور در این زمینه خیلی شفاف و قابل پیش‌بینی نیست، ریسک این کار را خیلی بالا می‌برد. برای مثال ما این آمادگی را داریم یک واحد تولیدی با استانداردهای بین‌المللی راه‌اندازی کنیم. اما اگر ناگهان گشایشی در حوزه سیاسی ایجاد شود و شرایط واردات و حضور برندهای مطرح خارجی تسهیل شود، عملاً کالاهای وارداتی از جذابیت محصولات داخلی خواهند کاست. در نتیجه فعلاً این موضوع از سمت شرکت بازرگانی مبنا کارت مسکوت مانده است.

بازرگانی مبنا کارت آریا تا پایان سال 97، نمایندگی 7 برند را به این شرح در اختیار داشت؛ «شرکت IDP از کشور کره جنوبی با انواع چاپگر‌های کارت PVC تحت عنوان Smart»، «شرکت GRG از کشور چین در زمینه سورترهای اسکناس» و خودریافت «شرکت Glory از کشور ژاپن در زمینه چک‌اسکنر»، «شرکت Zebra مچ‌بند بیمارستانی»، «شرکت Seaory از کشور چین در زمینه انواع کارت‌های PVC و چاپ افست روی آنها»، «شرکت Dors از کشور روسیه در زمینه باندرول اسکناس» و تشخیص اصالت اسکناس و «شرکت MIP از کشور کره جنوبی در زمینه پدامضا». پس از این‌ها چه محصولاتی را به سبد محصولات خود اضافه کردید؟

ما دستگاه‌های Olivetti پرفراژ یا همان چاپگرهای تحویل‌داری را به محصولات خود اضافه کردیم که در تیراژ بالا وارد کردیم. محصول جدید دیگر سبد محصولات ما، دستگاه ریبون خردکن است؛ بسیاری از مشتریان ما دغدغه ماندگاری اطلاعات کارت روی ریبون‌ها را داشتند و ابزاری می‎خواستند که آنها‎‌ را امحا کنند. ما با کمپانی IDP به یک پروژه مشترک برای تولید این دستگاه رسیدیم و این دستگاه تولید شد و از اوایل امسال در شبکه بانکی کشور توزیع شد.

این دستگاه را به بانک‌های ملت، کشاورزی و سپه تاکنون ارائه کرده‌ایم؛ که یک دستگاه قابل حمل و کوچکی است که ریبون‌ها را به طور کامل خرد و امحا می‌کند، به‌طوری‌که دیگر اطلاعات روی آنها قابل رویت نیستند. این دستگاه در دنیا منحصربه‌فرد است و مشابه ندارد. محصول جدید دیگر ما دستگاه تشخیص اصالت ارز است که یک دستگاه همراه به‌اندازه یک گوشی موبایل است که تقلبی یا اصل بودن 67 ارز را تشخیص می‌دهد. این دستگاه علاوه بر شعب بانک‌ها در مراکزی مثل صرافی‌ها و … نیز قابل استفاده است.

علاوه بر این‌ها، ما محصولات جدید دیگری را نیز در فهرست محصولات خود داریم که متاسفانه به دلیل شرایط تحریم‌ها واردات آنها با مشکلات و موانعی مواجه هست که در تلاشیم این موانع را رفع کنیم. این مشکلی است که نه ما، بلکه همه شرکت‌ها با آن مواجه هستند.

البته قوانین داخلی هم واردات را سخت کرده است؛ برای مثال می‌گویند هر کسی می‌خواهد محصولی وارد کند باید پیشینه فروش آن محصول را عرضه کند؛ یعنی ارز را به واردات کالایی اختصاص می‌دهند که شرکت در زمینه آن تخصص و سابقه داشته باشد که این قانون شرکت‌های واردکننده را دچار مشکل کرده است. برای مثال در خصوص دستگاه‌های جدید که هیچ سابقه فروشی اصلاً ندارند، چه سابقه فروشی باید ارائه شود؟

با توجه به داغ شدن موضوع کرونا و بحث ضدعفونی، آیا برای ضدعفونی اسکناس‌ها در حال حاضر ابزار و یا دستگاهی ارائه شده است؟

پیگیری‌های ما در این زمینه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.