راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در ایتالیا / کشوری با اقتصاد پیشرفته در نظام سرمایه‌داری

سال 2019، مبحث فین‌تک در ایتالیا بسیار موردتوجه قرار گرفت و توجهات به این حوزه در سال 2020 هم ادامه دارد. بازار ایتالیا برای توسعه‌دهندگان فین‌تک، به‌ویژه آنهایی که کسب‌وکار بین‌المللی دارند، بازار جذابی است.

در ادامه سلسه گزارش‌های شرکت ورلدپی در خصوص وضعیت پرداخت خرد تجارت الکترونیکی کشورهای مختلف دنیا، در این گزارش کشور ایتالیا را بررسی می‌کنیم.

ایتالیا که در جنوب اروپا قرار گرفته، یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور که جزو گروه هفت(G7) به شمار می‌آید، به دلیل شکل ظاهری‌ قلمرو آن به کشور چکمه معروف است.

واحد پولی ایتالیا یورو است و باتوجه به تولید ناخالص داخلی این کشور که در سال 2020، 2.014 هزار میلیارد دلار عنوان شده، در جایگاه هشتم اقتصادهای بزرگ دنیا و سومین اقتصاد بزرگ اروپا جای دارد. ایتالیا جزو صادرکنندگان بزرگ جهان محسوب می‌شود و علی‌رغم رشد هفت درصدی صادرات در سال 2017 و رسیدن به رقم 448 میلیارد یورو، به نظر می‌رسد که در سال 2020 با کاهش 30.4 درصدی در این حوزه مواجه شده است. نزدیک‌ترین روابط تجاری ایتالیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که حدود 59 درصد از کل تجارت آن را تشکیل می‌دهند. بزرگترین طرف‌های تجاری ایتالیا از نظر سهم بازاری، آلمان، فرانسه، ایالات متحده، سوئیس، انگلستان و اسپانیا است.

بازار ایتالیا هم بازار توسعه‌یافته‌ای برای خریدهای آنلاین است و ده‌ها میلیون کاربر به بازار تجارت الکترونیکی و اینترنت در این کشور دسترسی دارند اما با این وجود هنوز به پای دیگر بازارهای اروپا مانند بریتانیا و آلمان نمی‌رسد که البته خود این کشورها هم فاصله بسیار زیادی با آمریکا دارند. باتوجه به جمعیت 49 میلیون نفری کاربران اینترنت در ایتالیا، می‌توان جمعیت دیجیتالی این کشور را قابل تامل در نظر گرفت که به رفاه و راحتی بازار تجارت الکترونیکی، خو گرفته‌اند.

باتوجه به درآمد 17 میلیارد دلاری بازار تجارت الکترونیکی ایتالیا، می‌توان این کشور را در رده پانزدهم، جلوتر از هلند و قبل از برزیل، قرار داد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021، این حوزه رشد 14 درصدی به همراه داشته باشد. تجارت الکترونیکی این کشور در حال تحول است و اگرچه فروش آنلاینش تنها 4 درصد کل فروش تجارت الکترونیکی اروپا را شامل می‌شود، با این وجود مقصد مناسبی برای پذیرندگان این حوزه و ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت است تا از فرصت‌های توسعه‌ای موجود در بازار بهره‌مند شوند.

به همین خاطر هم بزرگترین بازیگر بازار تجارت الکترونیکی ایتالیا، شرکت آمریکایی آمازون است که درآمدش در این کشور، سال گذشته 2.6 میلیارد دلار بوده است و بعد از آن شرکت آلمانی «زالاندو» با درآمد 517 میلیون دلاری و اپل با درآمد 358 میلیون دلاری قرار دارند. این سه شرکت روی هم رفته 20 درصد درآمد آنلاین ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

آمارها حاکی از آن است که تا سال 2020، 3.8 میلیارد یورو خرید درون برنامه‌ای و 3.8 میلیارد یورو خرید اینترنتی از طریق وب انجام شده است. حوزه تجارت الکترونیکی موبایلی به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود که تا سال 2021، نرخ رشد سالانه 28 درصدی داشته باشد. سال گذشته 7 میلیارد یورو تراکنش تجارت الکترونیکی از طریق دستگاه‌های موبایل در ایتالیا انجام شده است و به نظر می‌رسد که پرداخت‌های موبایلی حوزه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایتالیا باشد.

از نظر شیوه‌های مختلف پرداخت در ایتالیا باید گفت که تنوع شیوه‌های پرداختی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر است. اگر بخواهیم یک مقایسه انجام دهیم، جالب است بدانید که در ایتالیا 54 ارائه‌دهنده سرویس پرداخت وجود دارد در حالی که این تعداد در جایی مانند هلند، 20 ارائه‌دهنده است.

اما اینکه کدام‌یک از این سرویس‌ها موردعلاقه بیشتر کاربران ایتالیایی است باید به این سرویس‌ها اشاره کرد: ویزا (شامل کارتا سی که در حال حاضر با عنوان نکسی پیمنت فعالیت می‌کند و پست‌پی)، مسترکارت، پی‌پال، انتقال اعتبار سپا و مای‌بانک. زمانی که صحبت از پرداخت‌های آنلاین باشد، کارت‌های اعتباری در این کشور حرف اول را می‌زنند و شرکت‌هایی مانند ویزا، مسترکارت، امریکن اکسپرس و دیسکاور امکان انجام خریدی امن را برای خریداران این کشور فراهم کرده‌اند.

سرویس بومی کارت دبیت ایتالیا، «پاگو بانکومت» هم اعلام کرده به‌زودی روش پرداخت تحت وب را در کشور راه‌اندازی می‌کند. باتوجه به شهرت این برند و میزان استفاده بالای مردم از کارت‌های بانکی، به نظر می‌رسد که این روش با رشد سریعی همراه باشد

سال 2019، مبحث فین‌تک در ایتالیا بسیار موردتوجه قرار گرفت و توجهات به این حوزه در سال 2020 هم ادامه دارد. بازار ایتالیا برای توسعه‌دهندگان فین‌تک، به‌ویژه آنهایی که کسب‌وکار بین‌المللی دارند، بازار جذابی است. اخیرا بانک مرکزی ایتالیا از 165 واسطه‌گری که در بخش فایننشال فعالیت می‌کردند نظرسنجی کرده تا بتواند نقش پروژه‌های فین‌تکی در انجام کسب‌وکارشان را بهتر درک کند. براساس این نظرسنجی، سرمایه‌گذاری‌های فین‌تک در سیستم مالی ایتالیا بین سال‌های 2017 تا 2020، حدود 624 میلیون یورو بوده است. بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها از طرف سیستم بانکی (80.5  درصد)، شرکت‌های فعال در حوزه پول الکترونیکی (9.9 درصد)، موسسات پرداختی (5.3 درصد)، شرکت‌های مالی (3.9 درصد)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی بوده است. بیش از نیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها به راه‌اندازی پروژه‌های API اختصاص یافته است.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در ایتالیا تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.