راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه بدون حفظ کردن، برای هر کارت، یک رمز متفاوت داشته باشیم؟

بارها شده افرادی را دیده‌ام که چندین کارت بانکی در کیف‌شان دارند. همیشه برایم جای سوال بود که چطور رمزهای متفاوت کارت‌ها را به خاطر می‌آورند. تجربه نشان داده که تقریبا نصف افرادی که بیش از 3 کارت بانکی دارند از یک رمز مشترک برای همه کارت‌هایشان استفاده می‌کنند. این کار به مانند امضا کردن حکم اعدام خودتان است. داشتن یک رمز مشترک برای چند کارت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که به خاطر سپردن چند رمز متفاوت برای شما کار سختی است (تقریبا برای همه ما کار سختی است) یک راهکار بسیار ساده برای شما داریم.

 

یک قانون ساده

بهترین راهکار این است که به جای حفظ کردن رمزهای متفاوت، فقط یک قانون ساده که فقط “خودتان” هم میدانید را به خاطر بسپارید. اما منظورمان از “قانون” چیست؟ بگذارید کمی بیشتر توضیح دهم. می دانید که روی هر کارت بانکی یک شماره 16 رقمی نوشته شده که شماره هیچ کارت دیگری شبیه آن نیست. خب حالا بیایید یک قانون ساده برای خودتان تعریف کنید. برای مثال قانون من این است: “رمز کارت‌های من دو رقم اول و دو رقم آخر شماره کارتم است.” حالا من هر بار که بخواهم کارتی را وارد دستگاه کنم فقط با یک نگاه به کارتم رمزم را متوجه می‌شوم. بدون اینکه مجبور باشم چیزی را حفظ کنم برای هر کارت یک رمز متفاوت دارم.

فرض کنید شماره کارت من این باشد: 2340 0017 5311 6273. پس رمز من طبق قانون بالا می‌شود 6240. حالا اگر شماره کارت دوم من 9582 0839 4610 6393 باشد رمز من می‌شود 6382. این یکی از ساده‌ترین قانون‌هایی است که می‌شود پیاده کرد. حالا می‌توانید این قانون ساده را برای خودتان پیچیده‌تر کنید. در ادامه چند قانون دیگر برای مثال آورده شده است که برای این دو شماره کارت بالا رمز آنها را هم تولید شده است.

fix-repair-icon-way2pay-91-12-14

  • شماره رمز من یک رقم اول و سه رقم آخر کارتم است. 6340 و 6582
  • شماره رمز من چهار رقم دوم کارتم منهای عدد یک است. 5310 و 4609
  • شماره رمز من چهار رقم آخر کارتم به علاوه عدد 11 است. 2351 و 9593
  • شماره رمز من دو رقم دوم و دو رقم چهارم کارتم است. 7311 و 9310
  • شماره رمز من رقم اول، پنجم، نهم و یزدهم کارتم است. 6502 و 6409

 

مزایای این شیوه

اولین مزیتی که این شیوه دارد این است که دیگر نیازی به حفظ کردن چندین رمز متفاوت ندارید و فقط با به خاطر سپردن یک قانون کلی فکرتان را آزاد می‌کنید. حتی اگر جلوی دیگران هم به کارتتان نگاه کنید و رمزتان را بر مبنای آن وارد کنید کسی نمی‌تواند قانون شما را حدس بزند و اغلب فکر می‌کنند که رمز شما احتمالا چهار رقم آخر کارتتان است که دارید به آن نگاه می‌کنید. پس همین جا توصیه میکنم به هیچ وجه هیچ چهار رقم پشت سر هم از روی کارتتان را به عنوان رمز کارتتان انتخاب نکنید.

فقط تنها کاری که باید بکنید این است که مراقب باشید قانون‌تان را به کسی نگویید! 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.