راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم دولت در صندوق دارا دوم چقدر است؟ / نحوه خرید و محاسبه قیمت سهام این صندوق

دارا دوم شامل نماد‌های پالایشگاهی است و حداکثر نقدینگی لازم برای خرید واحدهای این صندوق پنج میلیون تومان اعلام شده است

دومین صندوق ETF دولتی، دارا دوم بالاخره پس از حاشیه‌های فراوان قرار است چهارشنبه در بورس تهران عرضه شود. وعده عرضه صندوق دوم اولین بار در اوایل مردادماه توسط معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی داده شد، اما ۲۰ مردادماه خبری از سوی سازمان خصوصی‌سازی مبنی‌بر لغو شدن عرضه صندوق دارا دوم منتشر شد و دلیل آن را هم آماده نبودن زیرساخت صندوق از سوی وزارت نفت اعلام کردند. با این حال این خبر یک روز بعد تکذیب شد و وزیر اقتصاد اعلام کرد که صندوق دارا دوم پنجم شهریورماه عرضه می‌شود.

در این گزارش درباره چگونگی خریدن این صندوق، نحوه محاسبه واحدهای آن و ارزش سهم دولت در این صندوق‌ها توضیحاتی ارائه شده است.


دارا دوم شامل چه نمادهایی است؟


درحالی که صندوق سرمایه گذاری دارا یکم شامل سهام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بود، اما صندوق دارا دوم از سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی تشکیل شده است. دارا دوم شامل نماد‌های پالایشگاهی، شتران (پالایش نفت تهران)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندر عباس) است. این شرکت‌ها در گروه فراورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي قرار دارند.

در جدول زیر اطلاعات این نمادها و ارزش سهام دولت در حال حاضر در هرکدام از آنها آورده شده است.

میزان سهام دولت در صندوق دارا دوم

قیمت دارا دوم چقدر است؟


تعداد واحدهای صندوق دارا دوم ۲۰۰ واحد و قرار است با حدود ۳۰ درصد تخفیف ارائه شود. به‌گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، حداکثر نقدینگی لازم برای خرید واحدهای صندوق دارا دوم پنج میلیون تومان اعلام شده است.

در جلسه دیروز هیات دولت نیز قیمت واحدهای صندوق تعیین شد و بر اساس آن مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف صرفاً برای سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی صندوق یاد شده خواهد بود. بنابراین باتوجه به این تصمیم، سهام پالایشی با ۳۰ درصد تخفیف و بر اساس قیمت پایانی که روز قبل معامله شده ارائه می‌شود.


چه کسانی می‌توانند دارا دوم را بخرند؟


برای خرید دارا دوم محدودیت سنی وجود ندارد و افراد با داشتن کد ملی خود می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان دارا دوم را خریداری کنند. البته درباره جزئیات این موضوع مسئولان مربوطه صحبتی نکرده‌اند. طی تماسی هم که با معاون سازمان خصوصی‌سازی داشتیم نیز پاسخی دریافت نکردیم. اما طبق شنیده‌ها افرادی که پیش از این نیز دارا یکم خریده‌اند می‌توانند صندوق دارا دوم را نیز خریداری کنند، اما ممکن است از اعمال ۳۰ درصد تخفیف برخوردار نباشند.


از چه طریقی می‌توان صندوق دارا دوم را خرید؟


برای خرید صندوق دارا دوم سه روش وجود دارد. البته هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی درباره نحوه پذیره‌نویسی این صندوق منتشر نشده است. اگر دارای کد بورسی باشید، می‌توانید با مراجعه به سامانه معاملاتی خود اقدام به خرید سهام این صندوق کنید.

علاوه بر این اگر کد بورسی ندارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌هایی که خرید دارا دوم را انجام می‌دهند با وارد کردن کد ملی خود اقدام به خرید این صندوق کنید. پیش از این اپلیکیشن‌هایی مانند آپ، ایوا، ست، سکه و ۷۲۴ برای پذیره‌نویسی دارا یکم اقدام کرده بودند. باید دید این بار هم این اپلیکیشن‌ها برای خرید دارا دوم اقدامی خواهند کرد یا نه.

با مراجعه حضوری به بانک‌های منتخب که حدود ۱۵ بانک هستند و ارائه کارت ملی خود نیز می‌توانید اقدام به خرید این سهام کنید.


پس از عرضه دارا دوم چه زمانی می‌توان خریدوفروش را انجام داد؟


پس از عرضه این صندوق، خریداران آن تا یک ماه امکان فروش ندارند و زمانی‌که مقدار سهام اختصاص یافته به هر فرد مشخص شود، معامله صندوق انجام می‌شود. در این شرایط ممکن است به میزانی کمتر از حجم سفارش داده شده، به هر شخص سهامی تعلق گیرد که در این صورت مدیر صندوق موظف به بازگردانی مابه‌التفاوت مقدار پرداخت شده توسط خریدار و تعداد سهام دریافتی است.

اگر شخص خریدار از طریق کد بورسی خود و سامانه معاملاتی اقدام به پذیره‌نویسی کرده باشد، این مبلغ اضافی به حساب شخص صاحب کد بورسی واریز می‌شود .

اگر از طریق شعب بانکی و ارائه کارت ملی اقدام به ثبت سفارش صندوق دارا دوم کرده باشد، مبلغ مابه‌التفاوت در زمان مشخصی به حساب بانکی شخص واریز خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.