راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا نمی‌توان شعب کارگزاری را حذف کرد؟ / دیدگاه کارگزاری آگاه درباره تشکیل کارگزاری تمام دیجیتال

مسئول روابط عمومی آگاه در گفت‌وگو با راه پرداخت: دلیل اینکه کارگزاری‌ها نیاز به توسعه شعب خود دارند این است که بسیاری از خدمات مانند آموزش، مدیریت دارایی و غیره در حال حاضر با حضور در شعب ارائه می‌شوند

همانگونه که بورس و سرمایه‌گذاری در آن بر سر زبان‌ها افتاد ، کارگزاری‌ها هم رقابت بیشتری در ارائه بهتر خدمات و جذب مشتری داشته‌اند. تا چند سال پیش شاید تنها نام یک یا دو کارگزاری‌ به گوشمان خورده بود، اما اکنون کارگزاری‌هایی وارد میدان رقابت شده‌اند که می‌توان گفت در ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری حتی جلوتر از کارگزاری‌های پیشکسوت و قدیمی بازار هستند.

از سوی دیگر بحثی که اخیراً کم و بیش زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد، راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال است. کارگزاری دیجیتال به این مفهوم که بتواند خدمات متفاوت اما نوینی به مشتری ارائه دهد تا دسترسی بهتری به خدمات و سیستم معاملاتی داشته باشد. بر این اساس چند شرکت OMS و کارگزاری طرح پیشنهادی راه‌اندازی این کارگزاری را به سازمان بورس ارائه داده‌اند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر کارگزاری دیجیتال راه‌اندازی شود، آیا کارگزاری‌های فعلی که سال‌هاست در حال فعالیت هستند و مشتریان زیادی دارند، به سمت دیجیتالی شدن می‌روند؟ اساساً ظرفیت دیجیتالی شدن کارگزاری‌ها چقدر است؟ در این خصوص محمد اسپید، مسئول روابط عمومی کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با راه پرداخت توضیحاتی ارائه داده است.


برخی بسترهای دیجیتالی از پایداری لازم برخوردار نیستند


اسپید در خصوص اهمیت کارگزاری دیجیتال توضیح داد: «کارگزاری دیجیتال به این مفهوم است که کارگزاری‌ها بتوانند بسترهای سرویس‌دهی خود را به طور کامل دیجیتالی کنند، اما این طرح  قبل از اجرایی شدن نیاز به مرتفع شدن ابهامات قانونی دارد.»

او با ذکر این نکته که بسترهای دیجیتالی ما هنوز آن پایداری‌های لازم را ندارند، گفت: «به عبارتی درحالی‌که ما قرار است سرویس‌های دیجیتالی خود را ارائه دهیم، ولی مشاهده می‌کنیم که هنوز در برخی نقاط کشور سرویس پایدار اینترنت وجود ندارد. با این حال کارگزاری آگاه سعی کرده بسیاری از خدماتی که قابلیت دیجیتالی شدن دارند را ارائه دهد و در آینده نیز در این مسیر تلاش می‌کنیم تا پیشرو باشیم.»

او روند استفاده از خدمات دیجیتالی کارگزاری آگاه را توضیح داد و گفت:‌ «از زمانی که سیستم‌های آنلاین معاملاتی به وجود آمدند، کارگزاری آگاه نیز از بسترهای آماده‌ای که در این زمینه وجود داشت، استفاده می‌کرد. کارگزاری آگاه در مسیر رشد خود به این نتیجه رسید تا زیرساخت و نرم‌افزار اختصاصی را برای خود طراحی کند که در این زمینه توانستیم ضعف‌هایی که در سیستم آنلاین برخی رقبا وجود داشت را در سامانه خود مرتفع کنیم.

برخی امکانات جدید نرم‌افزاری نیز مانند پلتفرم معامله نسخه موبایل را هم به سیستم خود اضافه کردیم. در نهایت به نرم‌افزاری رسیدیم که اکنون بیش از پنج سال است که به صورت پایدار کار می‌کند. این نرم‌افزار اولین و مهم‌ترین سرویس آنلاین ماست که خروجی همه بسترهای دیجیتال نیز در پایان به این سامانه ختم می‌شود.»


چرا کارگزاری‌ها به شعب خود نیاز دارند؟


از نکاتی که برای راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال مطرح شده، ایجاد کارگزاری بدون شعبه است و از سوی دیگر سعی دارد با ارائه خدماتی کمتر از کارگزاری‌های فعلی، کارمزد کمتری بگیرند. مسئول روابط عمومی کارگزاری آگاه در پاسخ به این سؤال که راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال می‌تواند یک مزیت رقابتی برای کارگزاری‌های فعلی باشد یا نه، گفت: «دلیل اینکه که کارگزاری‌ها نیاز به توسعه شعب خود دارند این است که بسیاری از خدمات مانند آموزش، مدیریت دارایی و غیره در حال حاضر با حضور در شعب ارائه می‌شوند.

همچنین باید در نظر داشت که کارگزاری‌ها برای ارائه سرویس به مشتریان، هزینه‌های پیدا و پنهان زیادی دارند. کارمزدی که کارگزاری‌ها می‌گیرند، مصوبه سازمان و شورای عالی بورس است. بنابراین اگر کسی بخواهد کارمزد کمتری بگیرد، طبق قانون و توافقات عمل نکرده است.»

او در ادامه به خدماتی که کارگزاری آگاه دراین راستا برای مشتریان خود ارائه می‌دهد اشاره کرد و گفت: «کارگزاری آگاه برای مشتریان خود خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. باشگاه مشتریان، اعطای اعتبار و آموزش از جمله خدماتی است که این کارگزاری برای مشتریان خود انجام داده است. افرادی که عضو باشگاه مشتریان باشند، تا 60 درصد تخفیف کلاس‌های آموزشی، 80 درصد تخفیف بسته‌های مشاوره‌ای، تحلیلی و تا 15 درصد تخفیف کارمزد معاملاتی بهره‌مند می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.