راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید مشاور سرمایه‌گذاری داشته باشیم؟

سرمایه‌گذاری مثل یک شغل تمام وقت است و اگر زمان لازم را برای تصمیم‌گیری نسبت به معامله خود نگذارید در نهایت باید آماده ضرر و زیان باشید. همیشه در نظر داشته باشید که با اقدامات عجولانه فقط احتمال ضرر را بیشتر می‌کنید

این روزها که بازار بورس رونق زیادی گرفته و با اقبال مردم مواجه شده، افراد زیادی سرمایه‌گذاری در بازار بورس را انتخاب کردند. اما طبیعتاً این بازار هم مثل تمام بازارهای دیگر به تخصص و مهارتی نیاز دارد که ممکن است تمام کسانی که در بازار بورس فعال هستند از این تخصص بهره‌مند نباشند.

اما چه کنیم که هم بتوانیم در این بازارِ پر سود و وسوسه‌انگیز فعال باشیم و هم بهترین نتایج را بگیریم؟ توصیه می‌کنیم برای رسیدن به پاسخ این سؤال ادامه این مطلب را مطالعه کنید.


تحلیل بورس و تحلیل سهام


یکی از مهم‌ترین عواملی که در توسعه و رشد پایدار سرمایه نقش موثری دارد، آشنایی با سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بورس با روش‌های تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و افزایش توان تحلیل‌گری آن‌ها است. بیش از 100 روش برای تحلیل بورس وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خودشان را دارند.

روش فیبونانچی در تحلیل تکنیکال، امواج الیوت در تحلیل تکنیکال، خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، تحلیل زمانی در تحلیل تکنیکال و… چندنمونه از روش‌های تحلیل بورس هستند. از سوی دیگر تحلیل سهام، روشی برای آنالیز کردن سهام یا اوراق بهادار به واسطه محاسبه ارزش ذاتی آن است. یعنی با مطالعه تمامی موارد تاثیرگذار بر ارزش مثل: وضعیت مالی شرکت، شرایط اقتصادی کلان انجام می‌شود.

هدف از چنین تحلیل‌هایی کشف ارزش خاصی است که بتوان آن را با قیمت فعلی مقایسه کرد و در نتیجه این مقایسه سرمایه‌گذار بتواند درباره خرید یا فروش سهام یا اوراق بهادار خود تصمیم‌گیری کند. اگر ارزش پایین‌تر از قیمت باشد یعنی قیمت سهام افزایش پیدا کرده است و اگر ارزش بیشتر از قیمت فعلی باشد سهام به عنوان سهام سودآور شناخته می‌شود که مبنای خرید سهم است.

اما شاید تمام افراد به خصوص کسانی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند به راحتی نتوانند و به بررسی سهم‌ها بپردازند یا حتی زمان کافی برای انجام این کار را نداشته باشند. در چنین شرایطی مشاور بورس می‌تواند نقش موثری داشته باشد.


مشاور بورس کیست؟


مشاور سرمایه‌گذار یا مشاور بورس به شخص حقیقی گفته می‌شود که در قالب قرارداد مشخص، به سرمایه‌گذار در مورد خریدوفروش اوراق بهادار مشاوره می‌دهد. به عبارت دیگر مشاور سرمایه‌گذاری که از تخصص تجربه و صلاحیت لازم در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار است، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با انتخاب صحیح سهام و سایر انواع اوراق بهادار، متناسب با میزان ریسک‌پذیری خودش بازدهی مناسبی به دست آورد.

با توجه به این توضیح می‌توان به اهمیت بسیار زیاد مشاوران سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه پی برد. از این جهت که مشاوران سرمایه‌گذاری در واقع از بروز تصمیم‌های غیرحرفه‌ای و بعضاً شتاب‌زده در بورس جلوگیری می‌کنند و زمینه لازم برای ارتقا سطح تحلیل و تصمیم‌گیری آگاهانه در این بازار را فراهم می‌کنند.

به این ترتیب نه تنها فرصت سودآوری سرمایه‌گذاران، به ویژه افراد غیرحرفه‌ای در این بازار افزایش پیدا می‌کند بلکه از بروز تلاطم‌های ناشی از رفتار هیجانی و غیرمنطقی در بورس جلوگیری می‌شود.

اپلیکیشن مدیریت ثروت فانوس
مشاور سرمایه‌گذاری

چرا باید مشاور بورس داشته باشیم؟


با توجه به تعریف مشاور سرمایه‌گذاری، چند نکته مشخص می‌شود: مشاور سرمایه‌گذاری براساس تعریف قانونی یک شرکت است نه شخص حقیقی!

در حال حاضر علاوه بر برخی از شرکت‌های کارگزاری بورس که مجوز ارائه‌ی مشاوره هم از سازمان بورس دریافت کردند، چند شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هم به صورت مستقل تأسیس شده که راهنمایی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. فهرست و مشخصات شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز مشاوره سرمایه‌گذاری و همچنین شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار قابل مشاهده است.

نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که برای دریافت خدمات مشاوره‌ای صرفاً به کارگزاران و یا شرکت‌های مشاوره‌ای دارای مجوز رسمی سازمان بورس مراجعه کنند و از مراجعه به افراد، شرکت‌ها یا پایگاه‌های اینترنتی که بدون مجوز در این زمینه فعالیت می‌کنند جدا خودداری کنند.

همچنین مشاور سرمایه‌گذاری موظف است قبل از ارائه خدمات مشاوره‌ای به سرمایه‌گذار، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار را ارزیابی کند چون سبد سرمایه‌گذاری مناسب برای یک فرد ریسک‌پذیر با سبد سرمایه‌گذاری برای یک فرد ریسک‌گریز بسیار متفاوت است.

برای اینکه مشاور سرمایه‌گذاری شناخت مناسبی از سرمایه‌گذار پیدا کند، لازم است پیش از اعلام خدمات مشاوره‌ای اطلاعاتی مثل وضعیت شغلی و درآمدی مشتری، اهدافی که مشتری از سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند، تجربیات قبلی مشتری در زمینه سرمایه‌گذاری و در نهایت میزان دارایی‌ها، تعهدات و پس‌انداز مازاد مشتری را در اختیار داشته باشد.

البته لازم به ذکر است مشاور سرمایه‌گذاری براساس قرادادی که با مشتری منعقد می‌کند، تعهد می‌کند که این اطلاعات را محرمانه نگه‌داری کند و از افشای آن‌ها نزد دیگران خودداری کند.

مورد دیگر اینجاست که در قراردادی که میان سرمایه‌گذار و مشاور سرمایه‌گذار منعقد می‌شود علاوه بر تعهد مشاور سرمایه‌گذاری برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات مشتری مواردی همچون: نحوه ارائه خدمات به مشتری، میزان کارمزد دریافتی از مشتری بابت ارائه خدمات مشاوره‌ای و سایر الزاماتی که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و مشتری باید رعایت کنند، مشخص می‌شود.

لازم به ذکر است مشاور سرمایه‌گذاری نمی‌تواند کارمزدی بیشتر از مبلغ تعیین شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند.


توصیه‌هایی جهت پیشرفت در بازار بورس


اگر ابتدای راه هستید و تجربه کافی برای شرکت در بازار بورس را ندارید قبل از هرچیزی از مشاورانی که در این زمینه متخصص هستند کمک بگیرید. اما در گام دوم تلاش کنید با مبلغ‌های کم سرمایه‌گذاری کنید تا در طول زمان تجربه به دست آورید تا بتوانید از تجربه‌تان در سرمایه‌گذاری‌های بعدی استفاده کنید. حتماً یک دفترچه مناسب تهیه کنید و بعد از سرمایه‌گذاری (حتی اندک) آن‌ها را یادداشت و بررسی کنید.

این کار کمک می‌کند نقاط قوت و اشتباهات خودتان را بهتر متوجه شوید و در نهایت تجربه بیشتری کسب می‌کنید. حتی اگر موفق هم بودید سعی کنید مداوم معامله نکنید. سعی کنید بعد از هر معامله مدتی استراحت کنید و از بازار دور بمانید. این کار کمک می‌کند ذهنی آرام‌تر داشته باشید و با ذهن باز به معاملات بعدی بپردازید.

صبور باشید و عجله نکنید. سرمایه‌گذاری مثل یک شغل تمام وقت است و اگر زمان لازم را برای تصمیم‌گیری نسبت به معامله خود نگذارید در نهایت باید آماده ضرر و زیان باشید. همیشه در نظر داشته باشید که با اقدامات عجولانه فقط احتمال ضرر را بیشتر می‌کنید.

منبع روابط عمومی اپلیکیشن مدیریت ثروت فانوس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.