راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طاقچه سرویس کتابخوانی رایگان در مترو راه‌اندازی کرد

محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه: ما باید مردممان را کتابخوان کنیم. اگر بخواهیم جنسی را بفروشیم اول باید آن جنس مصرف شود و بعد آن را بفروشیم. برای اینکه طاقچه موفق شود باید فرهنگ کتابخوانی دیجیتال راه بیفتد و بعد که مردم محصول را مصرف کردند، محصول و سرویس را خریداری هم می‌کنند. به عبارتی مردم اول باید عادت به مطالعه کردن کنند و بعدا کتاب هم می‌خرند.

طاقچه با همکاری شرکت بهره‌برداری متروی تهران، از سرویس کتابخوانی رایگان طاقچه در مترو با نام «کتاب‌رو» رونمایی کرد. کاربران می‌توانند با ورود به ایستگاه‌های مترو یا حضور در محوطه ایستگاه‌ها، وارد سرویس طاقچه شوند و با اعلام حضورشان، از طریق جی‌پی‌اس، به مدت یک ماه تا ساعت 12 شب ، از حدود 13 هزار کتاب به صورت رایگان استفاده کنند.

چهارشنبه هفته گذشته مراسم افتتاح از اولین کتابخانه عمومی در متروی تهران در ایستگاه ولیعصر (عج) برگزار شد. همزمان با آن هم طاقچه از سرویس جدید کتابخوانی رایگان خودش در ایستگاه‌های مترو رونمایی کرد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس، با محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه، صحبت کردیم و او در توضیحاتش گفت:

طاقچه سرویسی به اسم «کنج‌کاو» راه‌اندازی کرده است که بر اساس محل حضور کاربر، خدمت می‌دهد. در حال حاضر بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی تهران را پذیرش می‌کنند تحت پوشش «کنج‌کاو» درآمده‌اند و در نقشه طاقچه تعریف می‌شوند. به این ترتیب هرکسی که در آن محل‌ها باشد با روشن کردن جی‌پی‌اس می‌تواند از کتابخوانی رایگان استفاده یا کتاب خاصی را هدیه بگیرد. حالا هم طرحی به نام «کتاب‌رو»، کتابخوانی رایگان در مترو، راه افتاده است. این طرح کتاب‌رو همان سرویس کنج‌کاو در ایستگاه‌های مترو است. یعنی شما وارد ایستگاه مترو یا محوطه ایستگاه می‌شوید و اعلام حضور می‌کنید که در ایستگاه مترو قرار دارید. سپس وارد طاقچه و بخش سرویس کنج‌کاو می‌شوید، اگر جی‌پی‌اس شما روشن باشد و جزو محوطه سبز رنگی که نقشه به شما نشان می‌دهد، باشید، محل شما موردتایید است و می‌توانید به مدت یک ماه تا ساعت 12 شب و به‌صورت رایگان از 13 هزار کتاب استفاده کنید.

محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه

طاقچه دو بخش دارد؛ یک بخش کتاب فروشی است که شما از آن کتاب می‌خرید و بخش دیگر اشتراک سرویس طاقچه است که «بی‌نهایت» نام دارد. زمانی که شما وارد سرویس کنج‌کاو می‌شوید و اعلام حضور می‌کنید، می‌توانید از سرویس بی‌نهایت طاقچه تا 12 شب به‌صورت رایگان استفاده کنید. بعد از یک ماه، مدت زمان استفاده رایگان از سرویس بی‌نهایت به سه ساعت می‌رسد.

محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه در حال توضیح سرویس «کتاب‌رو» به محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران

به گفته صدوقی وقتی شما هدیه‌تان را دریافت کردید، برای استفاده از آن نیاز نیست حتما داخل ایستگاه‌های مترو یا حتی اطراف آن باشید و می‌توانید هرجایی که هستید از هدیه‌‌تان استفاده کنید. باتوجه به این توضیحات از صدوقی پرسیدیم که آیا دغدغه کاهش تعداد اشتراک‌ها در سرویس طاقچه را ندارد، او هم با اشاره به اینکه هدف اول طاقچه، فروختن کتاب به مردم نیست، توضیح داد: «ما باید مردممان را کتابخوان کنیم. اگر بخواهیم جنسی را بفروشیم اول باید آن جنس مصرف شود و بعد آن را بفروشیم. برای اینکه طاقچه موفق شود باید فرهنگ کتابخوانی دیجیتال راه بیفتد و بعد که مردم محصول را مصرف کردند، محصول و سرویس را خریداری هم می‌کنند. به عبارتی مردم اول باید عادت به مطالعه کردن کنند و بعدا کتاب هم می‌خرند.»

صدوقی هدف از راه‌اندازی چنین طرحی و همکاری با بخش معاونت فرهنگی متروی تهران را علاوه بر ایجاد فرهنگ کتابخوانی میان مردم، تبلیغ بیشتر طاقچه معرفی می‌کند تا به این طریق افراد هم با خود طاقچه و هم با طرح جدید طاقچه بیشتر آشنا شوند و از آن استفاده کنند. در حال حاضر سرویس کتاب‌رو در خطوط یک، دو و سه متروی تهران راه‌اندازی و در نقشه طاقچه تعریف شده و تا آخر مرداد 99 در تمام ایستگاه‌های مترو تهران فعال خواهد شد.


چطور در مترو رایگان کتاب بخوانیم؟


برای دریافت کتاب‌ها، ابتدا اپلیکیشن طاقچه را از سایت www.taaghche.com یا گوگل‌پلی، رایگان دانلود و نصب کنید. با وارد کردن ایمیل یا شماره موبایل، ثبت‌نام کنید. هنگامی که وارد یکی از ایستگاه‌های متروی تهران می‌شوید، اپلیکیشن طاقچه را باز کنید، وارد قسمت «حساب کاربری» شوید. از قسمت بالا سمت چپ تصویر کوچک هدیه را انتخاب کنید و وارد قسمت «کنج‌کاو» شوید. در این قسمت می‌توانید آدرس مکان‌هایی که هدیه دارند را مشاهده کنید. برای مشاهده مکان‌ها، دسترسی طاقچه به مکان‌یاب دستگاهتان را فعال کنید. اگر در نقطه‌ای هستید که «کنج‌کاو» در آن فعال باشد، می‌توانید روی گزینه دریافت هدیه بزنید و هدیه‌تان را دریافت کنید.

برای مطالعه کتاب‌ها، وارد قسمت طاقچه بی‌نهایت شوید (در بین منوهای پایین اپلیکیشن، طاقچه بی‌نهایت را می‌توانید پیدا کنید). سپس یک کتاب را به دلخواه انتخاب کنید. در اولین قسمت از بخش طاقچه بی‌نهایت، مدت زمان باقی‌مانده از اشتراکتان را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.