راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفته‌های تازه سامان قطبی در خصوص واریز عیدانه‌ها

در حالی که در طی ماه‌های گذشته در زمان واریز یارانه‌ها شبکه بانکی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شد اما با راه‌اندازی شبکه پرداخت الکترونیک کارتی (شاپرک) به نظر می‌رسید که مشکلات کمتر شود هر چند در ماه گذشته همچنان شاهد وجود مشکلاتی در این زمینه بودیم اما در ماه جاری با وجود پرداخت عیدانه به نظر می‌رسد که شبکه کمتر دچار اختلالات شده است.

در همین زمینه مدیرعامل شاپرک در گفت‌وگو با ایسنا درباره تراکنش‌های بالا در زمان واریزعیدانه و یارانه گفت: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده مشکل عمده‌ای ایجاد نشود.

سامان قطبی اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم هرگونه اشکال در اجزاء زنجیره پرداخت کشور از دستگاه موجود در فروشگاه تا شرکت عرضه کننده خدمات پرداخت، سوئیچ شاپرک، شتاب و درنهایت بانک صادرکننده کارت و همچنین زیر ساخت ارتباطی که این مجموعه‌ها را به هم متصل کرده اند موجب عدم ارائه سرویس می شود، بدین منظور و جهت پایداری و تداوم سرویس در یک ماه گذشته اقدامات اجرائی مناسبی صورت گرفته و در این سامانه‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

روزانه 20 میلیون تراکنش زیر نظر شاپرک

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود 20 میلیون تراکنش در شاپرک انجام می‌شود، اظهار کرد: البته درمواقعی و از جمله واریز یارانه حجم عملیات به سوییچ شرکت‌های psp و بانک‌ها زیاد بوده و گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شویم ولی امیدواریم در ماه جاری از سطح پاسخگویی مناسبی برخوردار باشیم.

وی افزود: در حال حاضر بالای 99.5 درصد پاسخگویی داریم و تلاشمان این است که هیچ مشکلی نداشته باشیم.

 

هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، یادآور شد: البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه‌ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت های psp می دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تائید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.

قطبی اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرندگان و با نظر صنوف خواهد بود.

 

در آینده برای تراکنش‌ها سقف خواهیم داشت

مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه حجم ناچیزتراکنش‌های ناموفق در شاپرک در حال کاهش است، گفت: برای گذاشتن سقف باید بر اساس مدل‌های جاری در کسب و کار و مقررات بانک مرکزی برنامه‌ریزی صورت گیرد که تا تحقق آن به نظر نمی‌رسد سقفی گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی تشکیل شرکت شاپرک نظارت بر عملکرد شرکت‌های عرضه کننده خدمات پرداخت (PSP) برای اطمینان از گردش صحیح و امن اطلاعات است گفت: اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است که صرفا بانک صاحب حساب و فرد امکان دسترسی به آن را دارند که با تشکیل این شرکت توسط شبکه بانکی بر انجام صحیح فنی گردش کار نظارت می شود.

 

هیچ نهادی به اطلاعات دسترسی ندارد

وی با بیان اینکه همچنین امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، افزود: حتی شرکت شاپرک هم با توجه به استاندارد تبادل اطلاعات در شبکه‌های بانکی امکان دسترسی به این داده ها را ندارد به عبارت دیگرمحرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.