راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرایط دریافت اعتبار از دیجی‌پی به چه شکل است؟ / امکان دریافت اعتبار تا سقف 20 میلیون تومان

«شرکت‌های پرداختی بخش جدایی‌ناپذیر از تجارت الکترونیک هستند چراکه یکی از چالش‌هایی که همه دنیا در تجارت الکترونیک با آن مواجه است، کامل کردن فرایند خرید مشتری است. این موضوع شاید در ظاهر بسیار ساده باشد اما در عمل به این معنا است که اگر یک شرکت بتواند در یک اکوسیستم بزرگ تجارت الکترونیک مشکلات پیرامون احراز هویت، پرداخت، بازگشت پول به مشتری در صورت لغو خرید و مقررات مالی خرید را حل کند، به رشد آن صنعت کمک قابل توجهی کرده است.»

اینها صحبت‌های هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی درباره شکل‌گیری این کسب‌وکار و ادغام آن با دیجی کالا بود که چند ماه پیش در راه پرداخت منتشر کردیم. امینی در صحبت‌هایش رسالت دیجی‌پی را کمک به رشد تجارت الکترونیک در ایران با ارائه ابزارهای نوین عنوان کرده بود که توانسته‌اند تجارت الکترونیک را فین‌تک ‌پسند کنند و به دنبال یک اکوسیستم همه‌جانبه مبتنی بر نیازهای بازار برای ساده کردن هرچه بیشتر موضوع پرداخت هستند که این هدف را در C2C با اپلیکیشن دیجی‌پی، در B2C با سرعت بخشیدن به فرایندهای پرداخت و در B2B با کمک به روال‌های تسویه، دنبال می‌کنند.

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

«کمپین جهیزیه» بهانه‌ای شد برای آشنایی بیشتر با دیجی‌پی و شرایطی که برای دریافت اعتبار از آن وجود دارد؛ شرایطی به نسبت ساده و آسان که در وضعیت کنونی اقتصادی، می‌تواند قابل توجه باشد.

کیف پول فروش اقساطی دیجی‌پی محصولی برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا است که به کاربران اجازه می‌دهد به کمک اعتبار اختصاص‌یافته در کیف پول خود، از دیجی‌کالا خرید و اقساط آن را ماهانه پرداخت کنند. بعد از اعتبارسنجی دیجی‌پی و همچنین بر اساس اعتبارسنجی بانکی، به کاربرانی که ثبت‌نام کرده‌اند امتیاز و اعتباری تخصیص داده می‌شود و متناسب با آن، کیف پول آنها برای خرید اقساطی شارژ خواهد شد.

امکان شارژ کیف پول در پنج طرح 3 میلیون، 5 میلون، 10 میلیون، 15 میلیون و 20 میلیون تومانی وجود دارد. برای دریافت این اعتبارات به یک سری مدارک هویتی مانند کارت ملی نیاز است که فرد هنگام ثبت‌نام باید بارگذاری کند. همچنین باتوجه به اعتباری که مدنظر است، یک چک صیادی به نام خود فرد متقاضی یا یکی از اقوام درجه یک‌اش هم باید ارائه شود. اما در طرح‌های دیجی‌پی خبری از ضامن نیست و دردسرهای معمولی که در بانک‌ها برای دریافت وام وجود دارد در اینجا حذف شده و شما می‌توانید با تکمیل یک سری اطلاعات، دریافت اعتبارتان را ثبت کنید.

بعد از تکمیل اطلاعات نوبت به اعتبارسنجی می‌رسد که دیجی‌پی برای این کار، باتوجه به شماره کارت ملی که فرد ارائه کرده، سابقه آن فرد را در بانک‌های مختلف کشور بررسی می‌کند تا ببیند که آیا آن فرد قبلا چک برگشتی داشته یا نه، جزو مشتریان خوش حساب بوده یا نه و وام‌هایی که قبلا دریافت کرده به موقع پرداخت شده‌اند یا نه. به عبارتی بحث KYC به صورت یکپارچه در تمام نظام پرداخت کشور برای هر کاربر بررسی می‌شود. درنهایت و درصورت تایید درخواست دریافت اعتبار، کاربر کارت ملی و چک صیادش را در اپلیکیشن دیجی‌پی آپلود می‌کند.

در طرح‌های خرید اقساطی دیجی‌پی هیچ محدودیتی برای ارائه اعتبار وجود ندارد مگر اینکه طبق قوانین بانکی، احراز هویت فردی تایید نشود؛ برای مثال چندین چک برگشتی در سابقه پرداختش داشته باشد. در این صورت اعتبارسنجی فرد موفق نبوده و شامل دریافت اعتبار؛ در هر مبلغ و اندازه‌ای، نمی‌شود.


شیوه بازپرداخت اعتبارات


باتوجه به طرح اعتباری که فرد انتخاب می‌کرد، بازه‌های زمانی 3، 6، 9 و 12 ماهه برای بازپرداخت وام درنظر گرفته شده است. به گفته مهسا مرادی مدیر روابط عمومی دیجی‌پی، درصد سود بازپرداخت این اعتبارات از 10، 11 درصد شروع می‌شود و براساس مبلغ اعتباری که انتخاب می‌کنید، برای فرد محاسبه می‌شود.

شما می‌توانید مبالغ مختلف دریافت اعتبار، بازه‌های زمانی بازپرداخت اقساط، محاسبه سود اعتبارات و مبلغ چک صیادی که برای هر طرح باید ارائه دهید را از این لینک مشاهده کنید.

کاربر یک ماه فرصت دارد که از اعتبار دریافتی‌اش استفاده کند؛ حالا می‌تواند کل این اعتبار را در یک مرحله و در یک سبد خرید مصرف کند یا در چند مرحله از اعتبارش استفاده کند.

اما گاهی اوقات پیش می‌آید که فرد برای مثال برای دریافت یک اعتبار 20 میلیون تومانی ثبت‌نام کرده ولی فقط به 10 میلیون تومان آن نیاز دارد، در این صورت تکلیف بازپرداخت اقساط چه می‌شود؟ در این رابطه هم مرادی اینطور توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات پیش می‌آید که شما فقط به بخشی از اعتباری که دریافت کردید، نیاز دارید. برای مثال از 20 میلیون اعتباری که دریافت کردید فقط 10 میلیون تومانش را استفاده می‌کنید. بنابراین اقساط شما هم براساس مبلغی که خرج کردید، محاسبه و کسر می‌شود؛ یعنی اگر شما فقط 10 میلیون از 20 میلیون اعتبارتان را استفاده کنید، یک ماه فرصت دارید تا از آن 10 میلیون باقی مانده هم استفاده کنید در غیراین صورت، فقط همان 10 میلیونی که خرج کردید در اقساطتان محاسبه می‌شود و دیگر آن 10 میلیون باقی مانده برای فرد محاسبه نمی‌شود.»

از آنجایی که خرید اقساطی دیجی‌پی از دیجی‌کالا انجام می‌شود درنتیجه تمام قوانین مربوط به بازگشت کالا و وجه هم طبق قوانین دیجی‌کالا است. به عبارتی دیجی‌پی فراهم‌کننده اعتبار خرید اقساطی کالا از دیجی کالا است و قوانین مرجوعی و برگشت پول طبق قوانین دیجی‌کالا اعمال می‌شود.

یکی از اقدامات اخیر دیجی‌پی در سال جدید راه‌اندازی دو هفته‌ای به نام «کمپین جهیزیه» بود که به بهانه این کمپین سقف اعتبارات دیجی‌پی به 20 میلیون تومان افزایش یافت. در این کمپین زوج‌های جوان تا سقف 40 میلیون و افراد به صورت انفرادی تا سقف 20 میلیون تومان می‌توانستند برای خرید کالا، اعتبار دریافت کنند. بیش از 17 هزار نفر در این کمیپن ثبت‌نام کردند. یکی از دلایل استقبال از این کمپین این بود که افراد برای ثبت‌نام در این طرح، نیازی به ارائه مدرک ازدواج نداشتند؛ به عبارتی چون بسیاری از زوج‌ها قبل از عقد ازدواج شروع به خرید جهیزیه و لوازم موردنیاز زندگی‌شان می‌کنند به همین خاطر ضرورتی نیست که برای دریافت وام دیجی‌پی حتما تا آماده شدن مدرک عقدشان صبر کنند. همچنین فرایند دریافت وام بدون معطلی در صف و به نسبت وام‌های بانکی، بسیار ساده‌تر انجام می‌شد.مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در کمپین جهیزیه هم شامل مدارک هویتی مانند کارت ملی و چک صیاد می‌شد و نیازی هم به داشتن ضامن نبود.

هرچند که مهلت این کمپین جهیزیه به اتمام رسیده ولی سقف دریافت اعتبار از دیجی‌پی برای افراد همچنان تا 20 میلیون تومان باز است.

علاوه بر گسترش اکوسیستم C2C، دومین مسیری که دیجی‌پی در سال 1399 دنبال می‌کند، فرایند پرداخت‌یاری است که امسال به‌طور جدی در آن ورود می‌کنند به گفته مدیرعامل دیجی‌پی در کنار این فرایند نیز روی مکانیزم‌ها و زیرساخت‌های پرداخت اقساطی در دیجی‌پی فکر می‌کنند؛ اینکه چگونه بتوانند زیرساختی را شروع کنند که به‌عنوان پلتفرم، امکان پرداخت اقساطی را برای مشتریان فراهم کنند؛ فرایندی که کاملا مستقل از دیجی‌کالا است.

11 دیدگاه
  1. یوسف می‌گوید

    خوبه

  2. یاشار می‌گوید

    قسمت احمقانه مسئله اینجاست که مثلا 26% لیزینگ سود میگیره از شما و بعد مثلا 10 میلیون وام به صورت شارژ به اکانت شما اضافه میکنه و به ازای هر خرید 10% هم دیجی پی کارمزد برمیداره
    یعنی ده تومن وام میگیری و باید یازدهو خورده ای رو در 12 ماه پس بدی و 9 تومن میتونی خرید کنی چون 1 میلیونش رو دیجی پی هنگام خرید برمیداره!!!

  3. ACE می‌گوید

    قسمت احمقانه ترش اینجاست که الان یک ماهه اعتبار نمی دن و میگن سیستم در حال به روز رسانیه

  4. نرگس مقیم می‌گوید

    به جز کارمزد لیزینگ،10.5 درصد خود دیجی پی کارمزد میگیره که اسمشو گذاشتن بخشی از قسطتون که زودتر پرداخت میکنین،در حالی که اصلا اینطور نیست و درباره این کارمزد در تمام مراحل ثبت نام نامفهوم صحبت میشه،در ضمن کلا یه شرکت بی مسئولیت و دروغگو هستن که به انجام هیچ تعهدی پایبند نیستن به طوری که خیلیها 2-3 ماه بعد فرستادن چک هنوز موفق به خرید نشدن،اعتبار 3 روز بعد 2 ماه داده شده،بعد اعتبار هم قسمت خرید حسابها مسدود،کلا ملتو مسخره خودشون کردن و کار تبلیغاتی بوده بیشتر و بازی با اعصاب وروان ثبت نام کنندکان این طرح.

  5. امیرحسین می‌گوید

    سلام بنظرم یک کلاهبرداری وقتی شما ۲۰ میلیون وام می گیرید
    بشما ۱۷.۹ پرداخت می شه و در عوض ۲۲.۵ باید باز بگردانید که می شود ۴۵ درصد سود نه 23 درصد
    دیگه ربا چیه
    کجایی دنیا ده درصد کارمزد دریافت می شه ؟!

  6. ناشناس می‌گوید

    جالب اینکه دیگه وام نمی دن دیگه با لیزینگ قرارداد ندارن و برای وام باید به صورت حضوری بری بانک تجات

  7. ربابه می‌گوید

    من ربابه

  8. ربابه می‌گوید

    من تاحالا وام و از این حرفا نگرفتم ولی نمیدونم در اتبار سنجی چرا پیام اومد که شما شرایط دریافت وام را نداری

  9. شاهر می‌گوید

    والله من که تا حالا نه وامی گرفتم نه چک برگشتی دارم من کوچکترین مورد منفی در تراکنش‌های بانکی دارم هر وقت خواستم اعتبار دیجی پی بگیرم امتیازم مجاز نبوده معلومه که یا این اعتبار دهی کیفی است یا اینکه چنین چیزی وجود ندارد فقط حرفش زده شده کسی از کجا می‌دونه که تا بحال کسی از این مورد استفاده کرده باشه

  10. شاهر می‌گوید

    والله من که تا حالا نه وامی گرفتم نه چک برگشتی دارم نه کوچکترین مورد منفی در تراکنش‌های بانکی دارم هر وقت خواستم اعتبار دیجی پی بگیرم امتیازم مجاز نبوده معلومه که یا این اعتبار دهی کیفی است یا اینکه چنین چیزی وجود ندارد فقط حرفش زده شده کسی از کجا می‌دونه که تا بحال کسی از این مورد استفاده کرده باشه

  11. مالباخته بورسی می‌گوید

    جالب اینجاست اعتبارسنجی گذاشتن نوشته رتبه بی یعنی ریسک کم ولی نوشت اعتبار به شما تعلق نمیگیره رتبه بدی دارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.