راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد دیجی‌کالا در سال 98 بررسی شد / پربازدیدترین فروشگاه آنلاین در خاورمیانه

عملکرد دیجی‌کالا با وجود کرونا در سال ۹۸ بسیار چشمگیر بوده است. دیجی‌کالا بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران است که با ایجاد مارکت پلیس امکان عرضه و فروش کالا را برای بیش از ۶۱ هزار فروشنده ایرانی فراهم کرده و به برندهای ایرانی و صنایع دستی کمک شایانی کرده است.

گزارش پیش رو بررسی داده‌ها و آمارهای دیجی‌کالا در سال 1398 است که توسط دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت استخراج شده است. این گزارش به دنبال پاسخ به این پرسش تهیه شده است که رفتار خرید کاربر و مصرف کننده ایرانی در فضای آنلاین در سال ۹۸ چگونه بوده است؟

دیجی‌کالا سهم قابل توجهی از بازار خرده فروشی آنلاین کشور را در اختیار دارد. بیش از دو میلیون کالا در این پلتفرم ارائه می‌شوند. ۲۶ میلیون بازدید کننده ماهانه از سایت و نرم‌افزار،  موجب شده تا دیجی‌کالا تبدیل به پربازدیدترین سایت در ایران و منطقه شود. دیجی‌کالا خدمات‌رسانی خود را به صورت سراسری در اختیار تمامی مردم کشور قرار داده است و دورافتاده‌ترین روستاها نیز می‌توانند از این فروشگاه آنلاین خرید کنند.

این فروشگاه اینترنتی فعالیت خود را از سال 1385 با سرمایه‌ای محدود آغاز کرد. از جمله زیرمجموعه‌های این فروشگاه اینترنتی می‌توان به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی استایل، سوپرمارکت آنلاین، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجی‌پی، مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست، سرویس‌های تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویس‌های ابری کلان داده‌ها، سرویس‌های محتوایی و دیجی کالا مگ اشاره کرد. استارت‌آپ کمدا نیز که پلتفرم خرده‌فروشی در بستر شبکه اجتماعی است، از زیرمجموعه‌های دیجی‌کالا به شمار می‌رود.

با افتتاح مرکز پردازش کالای دانش در تهران، در حال حاضر دیجی‌کالا یکی از بزرگترین مراکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا را در اختیار دارد. این مرکز دارای مساحت ۵۰ هزار متر مربع بوده و برای انبار ۵ میلیون کالا و پردازش ۵۰۰ هزار کالا در روز گنجایش دارد.

دیجی کالا همچنین ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور را دارد و به همین روی امکان تحویل کالا به مشتریان در دورترین نقاط کشور را نیز در اختیار دارد. در دیجی‌کالا همچنین چهار هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است. متوسط مبلغ سفارش در این پلتفرم ۴۹۶ هزار تومان است. ماهانه ۲۶ میلیون نفر از دیجی کالا بازدید می‌کنند.

نرم افزار و وب‌سایت دیجی‌کالا روزانه ۵.۴ میلیون بازدید دارد. متوسط زمان هر بازدید از وب‌سایت دیجی کالا ۴ دقیقه و ۳۵ ثانیه است. روزانه ۱۲ هزار مشتری جدید به این فروشگاه اینترنتی افزوده می‌شود. همچنین روزانه سه هزار و ۱۵۴ تنوع کالایی بر دیجی کالا اضافه می‌شود. روزانه ۳۰۰ هزار کالا در این فروشگاه اینترنتی سفارش داده می‌شود.

ساخت دیوار چین ۲۰۰ سال طول کشید، اگر زمانی که کاربران در سال ۹۸ در دیجی کالا سپری کردند را صرف ساخت دیوار چین کنیم تاکنون ‍۱۱۲ دیوار چین داشتیم.


مارکت پلیس دیجی‌کالا


مارکت پلیس یا بازارگاه، بستری است که امکان خرید مشتریان را از چند هزار تأمین کننده متفاوت ایجاد می‌کند. در مارکت پلیس دیجی‌کالا بیش از ۶۰ هزار فروشنده اجناس خود را عرضه می‌کنند. خریداران نیز می‌توانند با مقایسه اجناس و مطالعه نظر دیگر کاربران محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

دیجی‌کالا این امکان را برای فروشندگان فراهم می‌کند که کالای خود را به بازار ۸۰ میلیون نفری کشور عرضه کند. مشتریان نیز به محصولات متنوع همراه با قیمت‌های رقابتی دسترسی دارند.

این فروشگاه اینترنتی از کسب‌وکارهای ایرانی حمایت می‌کند. دیجی‌کالا تمامی امکانات خود از قبیل خدمات لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته‌بندی، بازاریابی، تولید محتوا، بینش بازار و خدمات پس از فروش را به فروشندگان خود ارائه می‌دهد.


سهم خرده‌فروشی آنلاین


تا پایان سال ۹۸، سهم خرده‌فروشی آنلاین حدود دو درصد از کل بازار خرده‌فروشی ایران بوده است. همچنین به دنبال شیوع کرونا صنعت خرده فروشی آنلاین در ایران، رشد فزاینده‌ای خواهد داشت.


ارزش خالص کالای به فروش رفته


فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در هشت سال گذشته به‌طور متوسط سالانه ۱۱۲ درصد رشد داشته است. نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ارزش خالص فروش ریالی دیجی‌کالا از سال ۹۰ تا ۹۸، ۱۰۶ درصد بوده است. رشد مرکب سالانه ارزش خالص فروش ریالی دیجی‌کالا در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۵۶ درصد بوده است.


تنوع کالایی در دیجی کالا


در سال 98 بالغ بر یک میلیون و 153 هزار کالای جدید در پلتفرم دیجی کالا افزوده شده است و به طور کلی میزان تنوع کالا در دیجی کالا ۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۲۸۷ عدد است.


خدمات‌رسانی سراسری


 به جز شهرها، هموطنان از ۱۲ هزار و ۲۳۰ روستا از دیجی‌کالا خرید می‌کنند، طولانی‌ترین مسافتی که برای تحویل کالا طی شده از پسابندر بوده است. کالای خریداری شده از پسابندر دسته بازی HV-G69 بود.


کارآفرینی دیجی‌کالا


در ۳۵ مرکز دیجی‌کالا چهار هزار و 73 نیروی تمام وقت تا پایان 1398 در ۲۶ استان کشور مشغول به کار بوده‌اند. توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا و رشد سهم خرده‌فروشی آنلاین در کشورمان امکان کارآفرینی بیشتر در دیگر استان‌های کشور را فراهم کرده است. در دیجی‌کالا، کارمندان در ۴۵۰ رسته شغلی متفاوت در حال فعالیت هستند. ۷۷ درصد از پرسنل این فروشگاه اینترنتی به فعالیت‌های اجرایی می‌پردازند.


مراکز زیرساخت


توانایی پردازش مراکز دیجی کالا در هرروز ۶۰۰ هزار کالا است، همچنین مساحت کل مراکز زیرساختی دیجی کالا برابر با ۱۹ کشتی تایتانیک است، یعنی برابر با ۱۴۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع. طول کل جعبه‌های سفارش کالا در سال 98 حدود ۱۲ هزار کیلومتر یعنی به اندازه قطر زمین است.


رکورد بیشترین سفارش


رکورد بیشترین تعداد سفارش‌ها در سال ۹۸ روز هشتم آذرماه همزان با جشنواره «این جعبه لازمت می شه» بوده است. همچنین روزهای ۲۹ و ۳۰ آذرماه نیز همزمان با «جشنواره یلدا» میزان سفارش‌های مشتریان دیجی کالا به طرز چشمگیری افزایش یافت.

میزان سفارشات در روزهای ابتدای هفته بیشتر از انتهای هفته است. همچنین تعداد سفارشات در نیمه دوم روز نسبت به صبح افزایش می‌یابد.


اجناس پرطرفدار


سن کاربران دیجی کالا
جنسیت کاربران دیجی کالا

پرتقاضاترین سبد کالا


در سال ۹۸ مواد شوینده در زمره پرتقاضاترین کالاها بوده‌اند و هزار و ۶۰۴ عدد پودر و قرص ظرفشویی از سوی کاربران سفارش داده شده است.

مشتریان وفادار دیجی کالا سال ۹۸ حداقل دومرتبه خرید داشته‌اند.
کاربران دیجی کالا از چه ابزاری برای خرید استفاده می‌کنند؟

تراکم مشتریان استانی


میزان تراکم مشتریان در استان‌های تهران، البرز و یزد از همه بیشتر بوده و در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از همه کمتر است.


متوسط ارزش سفارش‌ها در هر استان


متوسط مبلغ هر سفارش در استان‌های تهران، خوزستان و البرز کمتر از سایر استان‌ها است. البته در استان‌های تهران و البرز مشتریان امکان سفارش کالاهای سوپرمارکتی و تندمصرف را دارند و بیشتر بودن دفعات خرید مشتریان در یک بازه زمانی مشخص، متوسط مبلغ هرسفارش را در این استان‌ها کاهش می‌دهد.


پرخریدترین مشتری


پرخریدترین مشتری دیجی کالا در سال ۹۸ از نظر تعداد کالا جمعاً ۱۵ هزار و ۹۷۱ کالا و ۱۳۹ میلیون تومان خرید کرده است، از نظر مبلغ کالا، جمعاً ۱۰ هزار و ۶۰۷ قلم کالا و ۳۵۰ میلیون تومان خرید کرده است.


شیوه‌های پرداخت


۵۲ درصد از سفارش‌های دیجی‌کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و ۴۷.۵ درصد با کارت‌خوان سیار (POS) پرداخت می‌شود. سهم ریالی پرداخت از درگاه اینترنتی نزدیک به ۶۳ درصد از کل مبالغ خرید دیجی کالا است.


توصیه کالاها به دیگران


یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های موفقیت برای دیجی کالا، رضایت مندی مشتریان است. NPS یا «شاخص خالص تولیدکنندگان» یکی از ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتریان است. پس از هر خرید، دیجی کالا به مشتریان خود پیامک ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد: باتوجه به این از صفر تا ۱۰ چقدر احتمال دارد خرید از دیجی کالا را به دیگران پیشنهاد کنید؟

چند درصد از سفارش‌ها به روش ارسال دیجی کالا به موقع تحویل داده می‌شود؟


مشارکت کاربران دیجی کالا در پایش قیمت‌ها


برای تمامی محصولات در دیجی‌کالا بخشی با عنوان «پیشنهاد قیمت مناسب‌تر» وجود دارد. کاربران دیجی کالا در صورت مواجهه با قیمت مناسب‌تر می‌توانند با بازخوردهای خود به تیم پایش قیمت برای نظارت بر فروشندگان مارکت پلیس یاری کنند. به طور متوسط روزانه ۷۸۷ کاربر درباره قیمت‌های محصولات در دیجی کالا بازخورد می‌دهند.


مرکز خدمات مشتریان دیجی کالا


در مرکز خدمات مشتریان دیجی کالا ۳۳۶ پشتیبان حضور دارد که به طور متوسط روزانه به ۱۸ هزار و ۲۰۰ تماس مشتریان پاسخ می‌دهد. متوسط پاسخ هفتگی به نظرات کاربران در کل شبکه‌های اجتماعی نیز در توئیتر ۵۱۲، در اینستاگرام ۲۸۷ و در لینکدین ۱۸ عدد است. به طور متوسط به ۹ هزار و ۲۸۶ ایمیل کاربران نیز پاسخ داده می‌شود.


دیجی کالا در شبکه‌های اجتماعی


تیم ارتباطات شبکه‌های اجتماعی (SCET) ماهانه به حدود ۳ هزار و ۳۰۰ نظر و درخواست در شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهد، ۶۳ درصد از فعالیت این تیم در توئیتر، ۳۵ درصد در اینستاگرام و ۲ درصد در لینکدین است.


حضور ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی


در سال ۹۸، هر فروشنده فعال مارکت پلیس به طور متوسط ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است. در بهمن ماه سال ۹۸ یکی از فروشندگان مارکت پلیس موفق شد ۳۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد که رکورد فروشندگان مارکت پلیس طی یک ماه را از آن خود کرد.

یک کارگاه صنایع دستی میناکاری و خاتم کاری نیز در آذرماه ۹۸ بالغ بر ۸۵ میلیون تومان فروش داشته است. سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۷۱۲ کسب و کار برای فروشندگی در مارکت پلیس درخواست داده‌اند که ۵۷ درصد این کسب و کارها شرایط فروشنده شدن در دیجی کالا را احراز کرده و به فروشندگان افزوده شده‌اند.


بازار رقابت کامل


جعبه خرید (Buy Box) مکانی که در آن قیمت کالا نمایش داده می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کاربران در ابتدای جستجوی خود با آن مواجه می‌شوند. فروشندگان مارکت پلیس می‌توانند با ارائه قیمت مناسب‌تر، آماده ارسال بودن کالاها در انبار و کسب امتیاز عملکرد بالاتر نسبت به رقبا، کالای خود را در جعبه خرید (دکمه پیش فرض افزودن به سبد خرید) نمایان کنند.


تحویل کالا در سال 98


سال گذشته ناوگان دیجی کالا به منظور ارسال کالاهای مشتریان ۳۳ کیلومتر مسافت طی کرده است. اگر ژول ورن قصد داشت مسافت طی شده توسط ناوگان دیجی کالا را طی کند، می‌توانست ۲ هزار و 615 مرتبه به مرکز زمین سفر کند و بازگردد. کاربران نیز نسبت به خرید حضوری، ۷۱ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کرده‌اند.

تقاضا و رضایت
کالاهای تقلبی در دیجی کالا

از ابتدای سال 97 تا کنون ۰.۰۱۶ درصد از کالاهای عرضه شده تقلبی بودند که با فروشندگان این اجناس قطع همکاری شد. فروشندگان نیز تا ۱۰ برابر ارزش فروش محصول جریمه می‌شوند. در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته می‌شود و در صورت تکرار مجدد، با فروشنده مربوطه قطع همکاری می‌شود. به مشتریانی که تحت تأثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفته بودند، به طور متوسط ماهانه 293 میلیون تومان کد هدیه پرداخت شد. خطاهای انجام شده شامل تأخیر در ارسال کالاها، لغو کردن سفارش‌ها و کالاهای تقلبی است. این خطاها ۱.۱۶ درصد از کل سفارش‌ها را شامل می‌شود. متوسط رضایت مشتریان از کیفیت کالا ۸۰.۸ درصد است.


نرخ بازگشت کالا


در دیجی‌کالا دلایل بازگشت کالاها به صورت منظم بررسی می‌شود، بعد از بررسی و بر اساس نتیجه به دست آمده، دسترسی فروشندگانی که به تخلف آن‌ها موجب افزایش نرخ بازگشت شده است، از کالا گرفته می‌شود. مشتریان هنگام انتخاب کالای مورد نظر امکان بررسی میزان مرجوعی فروشندگان کالا را در قسمت امتیاز فروشنده دارند. متوسط مرجوعی کالا توسط مشتریان به دلیل خطای فروشنده ۰.۷۳ درصد است.

همچنین متوسط نرخ عدم تأمین کالا نیز ۰.۴۱ درصد است.


سهم مارکت پلیس از فروش دیجی کالا


در مارکت پلیس بیش از ۶۰ هزار فروشنده فعال در مارکت پلیس دیجی کالا با یکدیگر رقابت کرده و کالاهای خود را عرضه می‌کنند.


پلتفرم دیجی کالا


دانش فنی توسعه پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین تنها در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌ها در دنیااست. پلتفرم دیجی کالا یکی از دارایی‌های بسیار با اهمیت آن است.

الگوریتم‌های هوشمند تجربه خرید

الگوریتم‌های هوشمند که تجربه خوشایند خرید را ممکن می‌کند از دارایی‌های فکری بسیار مهم دیجی کالا به شمار می‌رود.

الگوریتم‌های هوشمند در لجستیک و پردازش کالا

انبارش، پردازش و توزیع کالاها فرایندی زمان بر و پیچیده است که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و خودکار امکان پذیر شده است.

الگوریتم‌های هوشمند فناوری مالی و پرداخت آنلاین

الگوریتم‌های هوشمند فناوری مالی و پرداخت آنلاین به تسهیل خرید آنلاین کمک کرده و امکان پردازش ۳۰ هزار تراکنش در لحظه را فراهم می‌کند.

سهم فروش کالاهای ایرانی در دیجی کالا
پرفروش‌ترین برندهای ایرانی
پرفروش‌ترین برندهای خارجی
1 دیدگاه
  1. تکدو می‌گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.