راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری تحولات آپ در بورس مطرح شد / از ارائه احراز هویت غیرحضوری تا تغییر مدیرعامل آسان پرداخت

ظهر امروز ۲۳ تیرماه نشست خبری تحولات آپ در بورس برگزار شد و مهدی شهیدی رئیس هیات‌مدیره آپ درباره دستاوردهای این شرکت صحبت کرد و در پایان نیز خبر از تغییر مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین بعد از ۹ سال داد.


نگاهی به دستاورهای آپ


شهیدی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه احراز هویت غیرحضوری به زودی توسط آپ ارائه می‌شود و تمام کاربران اپلیکیشن آپ از این سرویس بهره خواهند برد، گفت: «اگر این موضوع طبق پیش‌بینی‌ها انجام شود، امیدواریم بتوانیم از سرویس احراز هویت غیرحضوری علاوه بر بازار سرمایه در افتتاح حسابی بانکی و سایر سرویس‌ها نیز استفاده کنیم.»

او با اعلام اینکه انحصار فروش الکترونیکی بلیت سینما پس از تقریبا ۵ سال شکسته شد، توضیح داد که امروز آپ نیز به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت پرداخت این سرویس را به کاربران خود ارائه کرده است.

رئیس هیات‌مدیره آپ درباره فروشگاه بازلیا که اوایل سال جاری در اپلیکیشن آپ راه‌اندازی شده است نیز صحبت کرد. طبق گفته‌های او، بازلیا عملا یک سرویس مارکت‌پلیس است و فروشندگان کالاهای خود را در آن معرفی می‌کنند و بازدیدکنندگان نیز می‌توانند خرید خود را انجام دهند. شهیدی همچنین با اشاره به این سرویس، در خصوص فرایند اعتمادسازی خریداران از این فروشگاه گفت: «روش ما این هست پولی که از مشتری گرفته می‌شود نزد آپ می‌ماند و ۲۱ روز بعد از تحویل محصول به خریدار، پول به فروشنده پرداخت می‌شود. این موضوع برای اعتماد خریداران است و با این کار این پیام را به خریدار می‌دهیم که به ما اعتماد کنند.»

شهیدی با اشاره به اینکه، آپ از حدود ۵ سال گذشته پرداخت با کیوآرکد را داراست، از اعمال یک پروتکل کارمزدی روی پرداخت‌های مبتنی بر کیوآر در شبکه پرداخت کیوآر این شرکت خبر داد و گفت: «به‌زودی پروتکل کارمزدی روی پرداخت‌های مبتنی بر کیوآر راه‌اندازی خواهیم کرد که با راه‌اندازی آن، افرادی که به‌صورت روزمره و نه برای مقاصد تجاری از کیف پول استفاده می‌کنند، متاثر نخواهند شد ولی کسانیکه گیرنده پول به‌صورت کیف پول تجاری هستند، این پروتکل کارمزی را احساس خواهند کرد و اگر با این پروتکل همراه شوند، می‌توانند همکاری خود را با ما ادامه دهند. امیدواریم این موضوع مقدمه‌ای باشد برای کارمزد اینگونه خدمات در کشور.»


سیاست آپ در همکاری با پرداخت‌یارها


شهیدی در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت درباره سیاست آپ در همکاری با پرداخت‌‌یارها، اینطور توضیح داد: «به‌طور کلی ما از ابتدا در موضوع تراکنش‌های اینترنتی محتاط عمل کردیم و اکثر پذیرنده‌های اینترنتی آپ یا شرکتی هستند یا دولتی و پذیرنده اینترنتی معمولی نداریم. دقت کنید که PSP اصلی هیچ کدام از پرداخت‌یارها آپ نیست و دلیلش این است که ما از روز اول به آنها گفتیم که یک حداقل تراکنشی را از آنها انتظار داریم. حتی قبل از پرداخت‌یارها نیز بانک‌هایی بودند که انتظار داشتند ما به شرکت آنها ارتباط سوییچ به سوییچ بدهیم که از روز اول خیلی شفاف به آنها گفتیم که برای همکاری به این صورت، انتظار داریم سالی ۵ میلیارد برای ما درآمد تضمین کنند. به پرداخت‌یارها نیز گفتیم با توجه به اینکه ممکن است با خطای آنها کل کارمزد شاپرکی ما متاثر شود، انتظار داریم حداقل با یک ضمانت‌نامه ۵۰۰ میلیون تومانی این همکاری را شروع کنیم و این موضوع به صراحت به آنها گفته شد و منطقی هم بود که سمت ما نیایند. لحن گفت‌وگوی این شکلی در آپ همیشه وجود داشته و این موضوع به دلیل این بوده که ما باید منافع سهامداران خود را حفظ کنیم. ولی ما آمادگی این را داریم که هر پرداخت‌یاری بیاید و ضمانت‌نامه خود را بگذارد و ما سرویس‌هایی را در اختیار آنها قرار دهیم.»

شهیدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با رویکرد سوپرمارکت‌شدن آپ، این شرکت در حال تغییر ماهیت PSP خود است یا خیر، اینطور توضیح داد: «خیر. از لحاظ حقوقی اپلیکیشن آپ جدا از شرکت آسان پرداخت است. سیاست کلی این است که اپلیکیشن آپ در یک شرکت دیگری باشد و شرکت آسان پرداخت ‌PSPگری خود را انجام دهد و منطقه اعتمادی که لازم است دیتاها در آن نگهداری شود را فراهم کند؛ همچنین شرکت آسان پرداخت کارهای پرداخت و امنیت اپلیکیشن را نیز انجام می‌دهد.»


آمار و ارقامی از تراکنش‌های کارت‌به‌کارت آپ بعد از اجرایی‌شدن رمز دوم پویا


رئیس هیات‌مدیره آپ در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی‌شدن رمز دوم پویا باعث ریز تراکنش‌های آپ در طولانی‌مدت شده است یا خیر، به آمار و ارقامی از تراکنش‌های آپ اشاره کرد. طبق گفته‌های او، آپ ریزش تراکنش را به‌صورت محسوس شاهد بود و در بخش کارت به کارت که روزانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تراکنش داشتند، در حال حاضر به روزی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تراکنش رسیده‌اند.

او ادامه داد: «در بخش کلاهبرداری نیز از روزی که ما چک کد ملی و شاهکار را روی تراکنش‌های مهم پیاده‌سازی کرده‌ایم، تاثیر خوبی را شاهد بودیم که رمز دوم پویا این تاثیر را نداشت. همچنان نیز کارایی چک کد ملی روی تراکنش‌های مهم از رمز دوم پویا به مراتب بیشتر است. به نظر من اگر نصف انرژی که برای رمز دوم پویا گذاشته شد، روی احراز هویت می‌گذاشتند وضعیت در کلاهبرداری بهتر بود.»


تغییر مدیرعامل آپ


شهیدی در پایان این نشست از تغییر مدیرعامل آپ خبر داد و گفت: «در پایان هم باید بگویم بعد از ۹ سال مدیرعامل آپ عوض می‌شود و محمدرضا اسکندریون معاون عملیات آپ به‌عنوان مدیرعامل جدید آپ انتخاب شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.