راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بابت تراکنش‌های ناموفق بانکی به مشتریان خسارت پرداخت می‌شود

مدیر امور فن آوری اطلاعات بانک صادرات گفت: قبل از اجرای طرح شاپرک میزان تراکنش‌های ناموفق ما زیر یک درصد و حدود دو دهم درصد بود که با اجرای این طرح میزان تراکنش‌های ناموفق ما نسبت به کل تراکنش‌ها حدود دو دهم درصد و در بعضی مواقع نیز کمتر از این میزان است.

رضا گودرزی مدیر امور فن آوری اطلاعات بانک صادرات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح شاپرک و با بیان اینکه شاپرک به منظور ساماندهی به وضعیت پایانه‌های فروشگاهی و ایجاد کنترل‌ها و پایش‌های لازم در عملکرد و ایجاد کارایی و بهبود اقتصادی در استفاده‌کردن از پایانه‌های فروشگاهی ایجاد شده گفت: طبیعی است در زمان شروع اجرای هر طرح بزرگ و ملی ممکن است مشکلاتی به وجود آید که ما خوشبختانه در بانک صادرات مشکلات اولیه را به سرعت حل و فصل کردیم.

مدیر امور فن آوری اطلاعات بانک صادرات درباره پرداخت خسارت توسط بانک در خصوص تراکنش‌های ناموفق گفت: این عدد و پرداخت خسارت متغیر بوده و براساس تعداد تراکنش‌های ناموفق است که تراکنش‌های ناموفق روی خودپردازها و یا حتی روی پایانه‌های فروشگاهی اتفاق افتاده و متاثر از چند نکته است.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که از کارتی استفاده می‌کنیم این کارت از طریق یک مسیر زیرساخت ارتباطی باید به مرکز بانک رفته و حساب‌ها در آن مرکز متاثر می‌شود و اگر پولی برداشت شود‌ آن پول از مانده صاحب حساب کسر ‌شده و به دستگاه خودپرداز پیام می‌دهد که مانده مشتری کم شده و پول به مشتری پرداخت می‌شود ولی اگر در این فاصله‌ی زمانی پول برگشته و یا دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش جواب ندهد به منزله تراکنش ناموفق محسوب می شود.

گودرزی با بیان اینکه برای کاهش تراکنش ناموفق باید زیرساخت ارتباطی و سیستم‌های بانکی‌ بهینه و خوب باشد گفت: در بانک صادرات تلاشمان این بوده که سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که مرتبط با انجام کار است در یک فرآیند بهینه ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه تراکنش‌های ناموفق بعضی مواقع منجر به مغایرت ‌شده و در برخی مواقع منجر به عدم انجام کار می‌شود گفت: گفته می‌شود اگر میزان تراکنش های ناموفق تا حدود 4 تا 5 درصد باشد، به صورت استاندارد جهانی است و به طور کلی در هر مقطع زمانی اگر این میزان زیر پنج درصد باشد، تقریبا نرمال تلقی می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.