راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه راهکار برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: با انجام سه کار ساده می‌توانید از هک شدن اطلاعات خود در فضای مجازی پیشگیری کنید. نوید کمالی در گفت‌وگو ایسنا در خصوص این مساله اظهار کرد: در هر سیستمی نیاز است حداقل راهکارهای امنیتی رعایت شود.

 

نصب آنتی ویروس

وی نصب آنتی‌ویروس‌ها را بر روی رایانه، اولین اقدام ایمنی ضروری برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه از آنجا که بیشتر این آنتی‌ویروس‌ها خارجی است و کاربران ایرانی باید آن‌ها را خریداری کنند، کاربران، این آنتی‌ویروس‌ها را از اینترنت به طور رایگان دانلود می‌کنند.

کمالی ادامه داد: حدود 99 درصد آنتی‌ویروس‌هایی که از این طریق بر رایانه‌ها نصب می‌شوند، نه تنها ایمن نبوده بلکه خود حاوی ویروس هستند که باعث آلودگی سیستم می‌شوند.

وی اضافه کرد: برخی از سایت‌ها، آنتی‌ویروس‌ها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند که بهتر است از این آنتی‌ویروس‌ها نیز استفاده نشود چرا که در آن‌ها نیز تغییراتی ایجاد شده و ایمن نیستند.

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران خاطرنشان کرد: بهتر است کاربران، آنتی‌ویروس‌های رایگان را که از طریق سایت‌های سازنده در اختیار آنان قرار می‌گیرد، بر روی رایانه خود نصب کنند.

وی آنتی‌ویروس کومودو (comodo) و دیوار آتش را آنتی‌ویروس‌های مناسب و ایمنی معرفی کرد که از نصب بدافزارها بر رایانه جلوگیری می‌کنند.

 

باز نکردن ایمیل‌های ناشناس

این پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باز نکردن ایمیل‌های ناشناس یا انجام عمل گزارش اسپم (report spam) را در مورد این ایمیل‌ها، راهکار دوم پیشگیری از هک شدن اطلاعات در فضای مجازی عنوان کرد.

وی در خصوص راهکار سوم گفت: باز نکردن لینک‌های ناشناس در مسنجرها و عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی را در فضای مجازی می‌توان به عنوان راهکار سوم در نظر گرفت.

کمالی اضافه کرد: لینک‌های ناشناس ممکن است حاوی بدافزار بوده و اطلاعات شخصی شما را هک کند، همچنین از طریق عکس‌ها نیز می‌توان ویروس را منتقل کرد.

وی از کاربران خواست از نرم‌افزارها و مرورگرهای به روز و جدید استفاده کنند چرا که برای هر نسخه جدید این‌ها، ویروس خاصی طراحی می‌شود.

 

همراه بانک را فقط از بانک‌ها و سایت بانک‌ها بگیرید

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران در خصوص ایمنی تلفن همراه نیز اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد از همراه‌بانک‌هایی که به صورت پیش‌فرض بر روی تلفن همراه آنان نصب شده است، استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه آنتی‌ویروس‌ها برای ویروس‌هایی که در دنیا اپیدمی شده‌اند، طراحی می‌شوند و قادر به شناسایی ویروس‌های اختصاصی نیستند، افزود: افراد می‌توانند با رعایت این نکات، از هک شدن اطلاعات خود در فضای مجازی پیشگیری کنند.

کمالی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای هک کردن اطلاعات دیگران، نیازی نیست فرد ماهر باشد چرا که آموزش‌هایی از این دست در اینترنت یافت می‌شود و به همین دلیل رعایت اقدامات ایمنی اولیه برای افراد ضروری است.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.