راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا می‌توان مدعی نوآوری در صنعت سنتی بیمه بود؟

گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی

حمیدرضا پروازی، مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی مهمان یکی دیگر از گفت‌و‌گوهای اینستاگرامی راه پرداخت بود. او در این گفت‌و‌گو از نوآوری‌ در صنعت بیمه گفت و فعالیت‌هایی که در این زمینه توسط بیمه رازی در حال انجام است. همچنین چالش‌های موجود در مسیر تحول صنعت بیمه و اینکه آیا اساسا می‌توان مدعی نوآوری آن هم در صنعت سنتی بیمه بود یا خیر به بحث گذاشته شد.

پروازی در رابطه با نسبت بیمه و نوآوری معتقد است اکنون زمان شروع این کار است و تغییرات بنیادین دیجیتالی در حوزه کسب‌وکار بیمه در حال حاضر آغاز شده است. مدیرتوسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی، از همراه شدن این مجموعه با این تحولات و همچنین در مورد اکوسیستم همراز که این مجموعه بیمه‌ای در راستای تحولات دیجیتال خود راه‌اندازی کرده است، گفت: «اکوسیستم همراز در واقع، فضای نوآورانه شرکت بیمه رازی برای ارائه خدمات بیمه‌گری نوین است. در واقع به جای اینکه تمرکزمان را بر یک اپلیکیشن یا وب‌سایت بگذاریم، اکوسیستمی را برای ایجاد ارزش در صنعت بیمه تعریف کردیم. اکوسیستمی که در آن تمام ذی‌نفعان زنجیره ارزش را در نظرگرفته‌ایم و می‌توانند فعالیت کنند.»

او با اشاره به اینکه در این اکوسیستم در حال حاضر وب‌سرویس مسافرتی یک‌ساله در حال انجام است و وب‌سرویس بیمه شخص ثالث نیز به زودی ارائه خواهد شد، افزود: «با توجه به اینکه بیمه صنعتی، سنتی به حساب می‌آید، در گذشته چندان فضاهای نوآورانه‌ای دیده نمی‌شد و کارها به این صورت بود که مردم به دفاتر مراجعه می‌کردند و بیمه می‌گرفتند و نماینده شعبه هم کارها را انجام می‌داد اما اکنون در حال انتقال بیمه‌نامه‌های غیرتخصصی مانند شخص ثالث، عمر و آتش سوزی به سمت وب‌سرویس هستیم. در این شرایط دیگر نیازی نیست که افراد به دفاتر بیمه‌ای مراجعه کنند. یکی از اتفاق‌های مهمی که در راستای این تغییر رویکردها و فعالیت‌ها رخ داد هم این بود که چندی پیش بیمه مرکزی نسخه کاغذی بیمه را حذف کرد و اکنون با داشتن پی‌دی‌اف بیمه‌نامه در گوشی موبایل هم همان کار را می‌تواند انجام دهد.»


چرا بیمه‌ها به سمت نوآوری نمی‌روند


اینکه چرا تا کنون شرکت‌های بیمه‌ای به سمت نوآوری‌ها نرفته‌اند موضوع مورد بحث دیگری بود که مدیرتوسعه کسب‌وکار بیمه رازی در این رابطه گفت: «به هر حال ماهیت بیمه ماهیتی سنتی، خشک و قدیمی است و این موارد تاثیرگذار بود اما در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه رازی به این سمت در حال حرکت هستند. به عنوان مثال بیمه رازی یکی از اولین شرکت‌هایی است که در چارت خود، مدیریت توسعه کسب‌وکار دیجیتال را اضافه کرده و این یعنی مدیران این مجموعه به اهمیت این موضوع پی برده‌اند که باید سرویس‌های نوآورانه را اضافه کرد.»

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که بیمه رازی به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که در حوزه استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه ورود کرده است، استفاده از بلاکچین را هم در دستور کار قرار داده و در حال نهایی کردن ارائه سرویسی در بستر بلاکچین است. او در رابطه به نوآوری اشاره کرد که نوآوری لزوما با فناوری اطلاعات شکل نمی‌گیرد اما یک مدل کسب‌وکار نوآورانه برای وایرال شدن ناچار است از ابزار فناوری اطلاعات استفاده کند در غیر این صورت مخاطبانی محدود خواهد شد.


شخصی‌سازی بیمه‌ها


موضوع دیگری که در این گفت‌و‌گو به آن پرداخته شد، مربوط به این بود که واقعا تا چه میزان ایده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و شخصی‌سازی شدن بیمه‌ها بر اساس رفتار کاربران شدنی و واقعی است. پروازی برای توضیح در این رابطه به نکاتی در راستای تحول گام‌به‌گام در صنعت بیمه اشاره کرد.

به گفته او، بیمه صنعتی است که مسیرش را در سه بخش باید پیش می‌برد، مرحله اول بهینه‌سازی مرحله دوم طراحی محصول و خدمات جدید و مرحله سوم ایجاد رشته‌های بیمه‌ای به منزله کاربرد و دیجیتالی شدن فعالیت‌ها در مرحله سوم قرار می‌گیرد و حدود دو سه سال است که آغاز شده است. به گفته پروازی در مرحله اول لزوما تغییر اساسی رخ نداده و صرفا بهینه‌سازی انجام شده و در مرحله دوم است که طراحی محصولات نوآورانه انجام می‌شود و رشته‌های بیمه‌ای را به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌برد.

در مرحله سوم اما فعالیت‌ها به سمت ارائه خدمات شخصی‌سازی شده پیش می‌رود. به طور مثال اینجا است که می‌توان بر اساس رصد رفتار یک فرد در رانندگی بیمه‌نامه مخصوص به او را صادر کرد و برای افرادی که رفتار کم‌خطر دارند قیمت پایین‌تری را لحاظ کرد و بالعکس.

در این بخش است که نیاز به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از طریق هوش‌مصنوعی صورت می‌گیرد. مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی با این توضیحات، به این نقطه رسید که نه تنها انجام چنین کارهایی در ایران شدنی خواهد بود بلکه اکنون هم اقداماتی در حال انجام است. او در این خصوص گفت: «در حال حاضر ما با یکی از مجموعه‌هایی که دارای دستگاه‌هایی است که قابلیت سنجش رفتار راننده را می‌دهند، مذاکره کردیم که اقداماتی انجام بدهیم. البته این برنامه را پیش از این هم یکی دیگراز شرکت‌های بیمه‌ای اجرا کرده اما در مجموع مفهوم نویی است اما در مجموع رسیدن به مرحله ارائه بیمه‌نامه شخصی‌‍سازی شده اصلا دور نیست.»


خدمات فناوری محور


زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات فناوری محور از موضوعات دیگری بود که در رابطه با آن صحبت شد، در این رابطه پروازی بر این موضوع صحه گذاشت که به دلیل عدم بلوغ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، شرکت‌های بیمه‌ای صدمه می‌بینند اما این زیرساخت‌ها همزمان در حال اصلاح و سازگار شدن با شرایط روز هستند. مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی در زمینه رگولاتوری و تاثیر آن بر روند به‌روز‌رسانی صنعت بیمه و ایجاد نوآوری‌ها نیز سنتی بودن صنعت بیمه را تاثیرگذار بر این روندها عنوان کرد اما با این حال معتقد بود که در این زمینه هم در حال حاضر روندی منعطف در حال پیگیری است.

پروازی گفت: «از جمله نمونه‌های امیدوار کننده حذف نسخه کاغذی بیمه است. همچنین آئین‌نامه‌هایی که در گذشته نوشته شده‌اند و در حال حاضر با شرایط امروزی جواب‌گو نیستند از موضوعاتی چالش‌زا به شمار می‌آید اما در حال برطرف شدن است.»

یکی از دغدغه‌هایی که از سوی بینندگان این گفت‌و‌گوی اینستاگرامی مطرح شد این بود که آیا این فضای نوین منجر به از بین رفتن کسب‌وکار فروشندگان بیمه نخواهد شد که پروازی در این رابطه گفت: «نمی‌توان نقش شبکه‌های فروش و نمایندگی‌ها را کم‌رنگ کرد و ما هم چنین قصدی نداریم. نمایندگی‌ها حذف شدنی نیستن بلکه باید به سمت ارائه خدمات تخصصی‌تر و مشاوره بروند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.